새로운 기술력의 발달은 초등학생에게 새로운 영어 학습 환경을 제공하였다. 현 실생활에 밀접하게 사용되고 있는 스마트기기를 활용한 어휘학습이 새롭게 대두되고 있다. 그리고 최근에는 초등학생용 어휘학습을 위한 애플리케이션의 개발이 활발히 이루어지고 있다. 이처럼 스마트기기의 사용연령이 낮아지고 초등학생들의 스마트기기 보유량이 높아지는 현 시점에 스마트기기를 영어 학습에 활용할 경우, 초등학교 학생들에게 새로운 학습 환경을 제공해 줄 수 있을 것으로 기대된다. 본 연구에서는 새롭게 학교 현장에 도입, 확산되고 있는 스마트기기를 초등학교 저학년 어휘지도에 이용해 보고자 한다. 또한 스마트기기를 활용한 어휘학습이 초등학교 저학년 학습자들에게 어떠한 자기주도 학습경험을 제공하였는지 알아보고자 하였다. 본 연구의 목적을 위해 청주시 H구 소재 S 초등학교 저학년 6명을 대상으로 총 8차시에 걸쳐 스마트기기 학습을 실시하였다. 이에 학습자와 학부모 면담 자료, 관찰일지, 학습일지 등의 자료를 수집하고 이를 질적 분석 하였다. 수집된 자료를 분석한 결과 다음과 같은 결과를 도출할 수 있었다. 첫째, 스마트기기를 활용한 어휘학습에서는 학습자들이 연구의 초기부터 후기까지 어휘학습에 지속적으로 흥미를 느끼는 모습을 볼 수 있었다. 또한 학습자들은 스스로 수준에 맞는 어휘를 찾아 학습하는 모습을 보여주었다. 둘째, 스마트기기를 활용한 어휘학습은 학습자들의 영어자기주도에 긍정적인 영향을 미친것을 확인할 수 있었다. 또한 학습자들에게 공통적으로 나타난 자기주도 학습양상은 적극적인 학습태도, 자발적인 참여, 기대감이었다. 셋째, 학부모와 학습자의 스마트기기에 대한 인식은 전반적으로 긍정적으로 나타났다. 특히 학부모들과 학습자들이 네이버카페에서 보여주었던 상호교류가 인식변화에 영향을 미친 것으로 나타났다. 그리고 학습자들은 스마트기기 학습에 흥미로워 했으며 즐거운 마음으로 참여했던 것을 확인할 수 있었다. 본 연구에서는 스마트기기가 초등학교 저학년의 자기주도 어휘학습에 긍정적인 영향을 주는 것을 확인 할 수 있었다. 무엇보다 학습자들에게 제공된 다양한 앱은 어휘학습에 흥미를 가질 수 있게 도움을 주었음을 알 수 있었다. 더불어 학습자들의 지적 수준과 취향에 적합한 어휘학습을 가능하게 해주었다. 무엇보다 본 연구를 통해 스마트기기를 활용한 학습이 초등학교 저학년이라는 ...
새로운 기술력의 발달은 초등학생에게 새로운 영어 학습 환경을 제공하였다. 현 실생활에 밀접하게 사용되고 있는 스마트기기를 활용한 어휘학습이 새롭게 대두되고 있다. 그리고 최근에는 초등학생용 어휘학습을 위한 애플리케이션의 개발이 활발히 이루어지고 있다. 이처럼 스마트기기의 사용연령이 낮아지고 초등학생들의 스마트기기 보유량이 높아지는 현 시점에 스마트기기를 영어 학습에 활용할 경우, 초등학교 학생들에게 새로운 학습 환경을 제공해 줄 수 있을 것으로 기대된다. 본 연구에서는 새롭게 학교 현장에 도입, 확산되고 있는 스마트기기를 초등학교 저학년 어휘지도에 이용해 보고자 한다. 또한 스마트기기를 활용한 어휘학습이 초등학교 저학년 학습자들에게 어떠한 자기주도 학습경험을 제공하였는지 알아보고자 하였다. 본 연구의 목적을 위해 청주시 H구 소재 S 초등학교 저학년 6명을 대상으로 총 8차시에 걸쳐 스마트기기 학습을 실시하였다. 이에 학습자와 학부모 면담 자료, 관찰일지, 학습일지 등의 자료를 수집하고 이를 질적 분석 하였다. 수집된 자료를 분석한 결과 다음과 같은 결과를 도출할 수 있었다. 첫째, 스마트기기를 활용한 어휘학습에서는 학습자들이 연구의 초기부터 후기까지 어휘학습에 지속적으로 흥미를 느끼는 모습을 볼 수 있었다. 또한 학습자들은 스스로 수준에 맞는 어휘를 찾아 학습하는 모습을 보여주었다. 둘째, 스마트기기를 활용한 어휘학습은 학습자들의 영어자기주도에 긍정적인 영향을 미친것을 확인할 수 있었다. 또한 학습자들에게 공통적으로 나타난 자기주도 학습양상은 적극적인 학습태도, 자발적인 참여, 기대감이었다. 셋째, 학부모와 학습자의 스마트기기에 대한 인식은 전반적으로 긍정적으로 나타났다. 특히 학부모들과 학습자들이 네이버카페에서 보여주었던 상호교류가 인식변화에 영향을 미친 것으로 나타났다. 그리고 학습자들은 스마트기기 학습에 흥미로워 했으며 즐거운 마음으로 참여했던 것을 확인할 수 있었다. 본 연구에서는 스마트기기가 초등학교 저학년의 자기주도 어휘학습에 긍정적인 영향을 주는 것을 확인 할 수 있었다. 무엇보다 학습자들에게 제공된 다양한 앱은 어휘학습에 흥미를 가질 수 있게 도움을 주었음을 알 수 있었다. 더불어 학습자들의 지적 수준과 취향에 적합한 어휘학습을 가능하게 해주었다. 무엇보다 본 연구를 통해 스마트기기를 활용한 학습이 초등학교 저학년이라는 어린 학습자에게 스스로 자기주도학습을 할 수 있게 틀을 제공해주었다는 점에 의의를 둔다.
새로운 기술력의 발달은 초등학생에게 새로운 영어 학습 환경을 제공하였다. 현 실생활에 밀접하게 사용되고 있는 스마트기기를 활용한 어휘학습이 새롭게 대두되고 있다. 그리고 최근에는 초등학생용 어휘학습을 위한 애플리케이션의 개발이 활발히 이루어지고 있다. 이처럼 스마트기기의 사용연령이 낮아지고 초등학생들의 스마트기기 보유량이 높아지는 현 시점에 스마트기기를 영어 학습에 활용할 경우, 초등학교 학생들에게 새로운 학습 환경을 제공해 줄 수 있을 것으로 기대된다. 본 연구에서는 새롭게 학교 현장에 도입, 확산되고 있는 스마트기기를 초등학교 저학년 어휘지도에 이용해 보고자 한다. 또한 스마트기기를 활용한 어휘학습이 초등학교 저학년 학습자들에게 어떠한 자기주도 학습경험을 제공하였는지 알아보고자 하였다. 본 연구의 목적을 위해 청주시 H구 소재 S 초등학교 저학년 6명을 대상으로 총 8차시에 걸쳐 스마트기기 학습을 실시하였다. 이에 학습자와 학부모 면담 자료, 관찰일지, 학습일지 등의 자료를 수집하고 이를 질적 분석 하였다. 수집된 자료를 분석한 결과 다음과 같은 결과를 도출할 수 있었다. 첫째, 스마트기기를 활용한 어휘학습에서는 학습자들이 연구의 초기부터 후기까지 어휘학습에 지속적으로 흥미를 느끼는 모습을 볼 수 있었다. 또한 학습자들은 스스로 수준에 맞는 어휘를 찾아 학습하는 모습을 보여주었다. 둘째, 스마트기기를 활용한 어휘학습은 학습자들의 영어자기주도에 긍정적인 영향을 미친것을 확인할 수 있었다. 또한 학습자들에게 공통적으로 나타난 자기주도 학습양상은 적극적인 학습태도, 자발적인 참여, 기대감이었다. 셋째, 학부모와 학습자의 스마트기기에 대한 인식은 전반적으로 긍정적으로 나타났다. 특히 학부모들과 학습자들이 네이버카페에서 보여주었던 상호교류가 인식변화에 영향을 미친 것으로 나타났다. 그리고 학습자들은 스마트기기 학습에 흥미로워 했으며 즐거운 마음으로 참여했던 것을 확인할 수 있었다. 본 연구에서는 스마트기기가 초등학교 저학년의 자기주도 어휘학습에 긍정적인 영향을 주는 것을 확인 할 수 있었다. 무엇보다 학습자들에게 제공된 다양한 앱은 어휘학습에 흥미를 가질 수 있게 도움을 주었음을 알 수 있었다. 더불어 학습자들의 지적 수준과 취향에 적합한 어휘학습을 가능하게 해주었다. 무엇보다 본 연구를 통해 스마트기기를 활용한 학습이 초등학교 저학년이라는 어린 학습자에게 스스로 자기주도학습을 할 수 있게 틀을 제공해주었다는 점에 의의를 둔다.
Technological breakthrough generates new English learning environment for elementary students. Using practical mobile application is appealing to young learners. In recent years, as a result, mobile application for vocabulary learning is being developed vigorously. In this regard, utilizing English ...
Technological breakthrough generates new English learning environment for elementary students. Using practical mobile application is appealing to young learners. In recent years, as a result, mobile application for vocabulary learning is being developed vigorously. In this regard, utilizing English learning mobile application can offer new opportunities to create better English learning environment. However, most attention of this topic has relied upon mobile application, focusing on the question of how middle or high school students use smart devices. To fill this void, this research attempts to apply smart devices to vocabulary learning process of the elementary students. Moreover, this article aims to examine how smart devices provide students with self-directed learning experiences. In order to answer research questions, 8 times of teaching was conducted for six elementary school students of Cheongju city. Data of observation, interview with students and parents were collected and qualitatively analyzed. The results are as follows. First, student showed persistent interests toward vocabulary learning when they use smart devices. Also, students sought to learn vocabulary to which they can manage. Second, vocabulary learning via smart devices has a positive impact on self-directed learning. Besides, students expressed active and spontaneous attitudes. Third, generally, the perception of parents and students on smart devices was optimistic. In particular, interaction on web-café influenced their perceptions. It was found that students were interested in smart devices and gladly participated in activities. Overall, this thesis found that using smart devices positively affect vocabulary learning of elementary students. Mobile application enabled students to be interested in vocabulary learning and help them to study what they can. This finding adds to the literature by smart devices allow elementary students to do self-directed learning as well as middle or high school students.
Technological breakthrough generates new English learning environment for elementary students. Using practical mobile application is appealing to young learners. In recent years, as a result, mobile application for vocabulary learning is being developed vigorously. In this regard, utilizing English learning mobile application can offer new opportunities to create better English learning environment. However, most attention of this topic has relied upon mobile application, focusing on the question of how middle or high school students use smart devices. To fill this void, this research attempts to apply smart devices to vocabulary learning process of the elementary students. Moreover, this article aims to examine how smart devices provide students with self-directed learning experiences. In order to answer research questions, 8 times of teaching was conducted for six elementary school students of Cheongju city. Data of observation, interview with students and parents were collected and qualitatively analyzed. The results are as follows. First, student showed persistent interests toward vocabulary learning when they use smart devices. Also, students sought to learn vocabulary to which they can manage. Second, vocabulary learning via smart devices has a positive impact on self-directed learning. Besides, students expressed active and spontaneous attitudes. Third, generally, the perception of parents and students on smart devices was optimistic. In particular, interaction on web-café influenced their perceptions. It was found that students were interested in smart devices and gladly participated in activities. Overall, this thesis found that using smart devices positively affect vocabulary learning of elementary students. Mobile application enabled students to be interested in vocabulary learning and help them to study what they can. This finding adds to the literature by smart devices allow elementary students to do self-directed learning as well as middle or high school students.
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