21세기, 특히 2007년 아이폰(iphone) 출시이래, 통신기술은 신속하게 발전되었다. 과거 8년 동안 스마트 폰의 이용자수는 계속해서 늘어나고 있다. 이제는 직장인뿐 만 아니라 10대의 청소년부터 50대 이상의 실버세대까지 스마트 폰의 다양한 기능을 즐기고 있다. 이제의 스마트 폰은 기존 기능을 물론이고 어플리케이션을 통해서 무한의 가능성을 지닐 수 있다. 아이콘은 애플리케이션의 시각화 표현수단이며 단순히 인지적 차원의 기능에 그치는 것이 아니라, 소비자의 시선을 유도하고 소비자의 감성 및 선호도에 영향을 주어 어플리케이션의 정체성을 나타내는데 중요한 역할을 한다. 그러나, 현제 나와 있는 대다수 앱의 아이콘은 젊은 층의 심미특성에 맞춰 디자인하였고 실버세대의 선호에 대한 고려지 않기 때문에 실버세대로 하여금 소외감을 느끼게 하여 이용 의사를 억제한다.이에 본 논문은 앱 아이콘 디자인의 시각적 구성요소를 바탕으로 하여, 현재 실버세대가 자주 이용했던 스마트폰 앱 아이콘 디자인의 관련 사례를 분석하고 설문조사를 실시하며 실버세대가 선호하는 어플리케이션 아이콘디자인을 제시하는 것을 목표로 한다. 결론적으로 실버세대 선호하는 앱 아이콘의 외곽형태, 기호유형, 그래픽 구성, 그래픽 효과, 색채 사용을 각각이 제시하는 동시에 실버세대가 자주 이용하는 3개의 앱 카테고리를 정한 구체적인 디자인 제안을 제출하였다. 본 논문의 연구 방법, 절차 및 결과를 근거로 하여 향후의 실버세대를 위한 앱 개발에 대해 어느 정도로 이론적 지지와 방향 지침이 되고 노인들은 스마트폰 앱 디자인의 만족도를 향상시키는 데 한 가지 ...
21세기, 특히 2007년 아이폰(iphone) 출시이래, 통신기술은 신속하게 발전되었다. 과거 8년 동안 스마트 폰의 이용자수는 계속해서 늘어나고 있다. 이제는 직장인뿐 만 아니라 10대의 청소년부터 50대 이상의 실버세대까지 스마트 폰의 다양한 기능을 즐기고 있다. 이제의 스마트 폰은 기존 기능을 물론이고 어플리케이션을 통해서 무한의 가능성을 지닐 수 있다. 아이콘은 애플리케이션의 시각화 표현수단이며 단순히 인지적 차원의 기능에 그치는 것이 아니라, 소비자의 시선을 유도하고 소비자의 감성 및 선호도에 영향을 주어 어플리케이션의 정체성을 나타내는데 중요한 역할을 한다. 그러나, 현제 나와 있는 대다수 앱의 아이콘은 젊은 층의 심미특성에 맞춰 디자인하였고 실버세대의 선호에 대한 고려지 않기 때문에 실버세대로 하여금 소외감을 느끼게 하여 이용 의사를 억제한다.이에 본 논문은 앱 아이콘 디자인의 시각적 구성요소를 바탕으로 하여, 현재 실버세대가 자주 이용했던 스마트폰 앱 아이콘 디자인의 관련 사례를 분석하고 설문조사를 실시하며 실버세대가 선호하는 어플리케이션 아이콘디자인을 제시하는 것을 목표로 한다. 결론적으로 실버세대 선호하는 앱 아이콘의 외곽형태, 기호유형, 그래픽 구성, 그래픽 효과, 색채 사용을 각각이 제시하는 동시에 실버세대가 자주 이용하는 3개의 앱 카테고리를 정한 구체적인 디자인 제안을 제출하였다. 본 논문의 연구 방법, 절차 및 결과를 근거로 하여 향후의 실버세대를 위한 앱 개발에 대해 어느 정도로 이론적 지지와 방향 지침이 되고 노인들은 스마트폰 앱 디자인의 만족도를 향상시키는 데 한 가지 해결방안을 제공하기를 희망한다.
21세기, 특히 2007년 아이폰(iphone) 출시이래, 통신기술은 신속하게 발전되었다. 과거 8년 동안 스마트 폰의 이용자수는 계속해서 늘어나고 있다. 이제는 직장인뿐 만 아니라 10대의 청소년부터 50대 이상의 실버세대까지 스마트 폰의 다양한 기능을 즐기고 있다. 이제의 스마트 폰은 기존 기능을 물론이고 어플리케이션을 통해서 무한의 가능성을 지닐 수 있다. 아이콘은 애플리케이션의 시각화 표현수단이며 단순히 인지적 차원의 기능에 그치는 것이 아니라, 소비자의 시선을 유도하고 소비자의 감성 및 선호도에 영향을 주어 어플리케이션의 정체성을 나타내는데 중요한 역할을 한다. 그러나, 현제 나와 있는 대다수 앱의 아이콘은 젊은 층의 심미특성에 맞춰 디자인하였고 실버세대의 선호에 대한 고려지 않기 때문에 실버세대로 하여금 소외감을 느끼게 하여 이용 의사를 억제한다.이에 본 논문은 앱 아이콘 디자인의 시각적 구성요소를 바탕으로 하여, 현재 실버세대가 자주 이용했던 스마트폰 앱 아이콘 디자인의 관련 사례를 분석하고 설문조사를 실시하며 실버세대가 선호하는 어플리케이션 아이콘디자인을 제시하는 것을 목표로 한다. 결론적으로 실버세대 선호하는 앱 아이콘의 외곽형태, 기호유형, 그래픽 구성, 그래픽 효과, 색채 사용을 각각이 제시하는 동시에 실버세대가 자주 이용하는 3개의 앱 카테고리를 정한 구체적인 디자인 제안을 제출하였다. 본 논문의 연구 방법, 절차 및 결과를 근거로 하여 향후의 실버세대를 위한 앱 개발에 대해 어느 정도로 이론적 지지와 방향 지침이 되고 노인들은 스마트폰 앱 디자인의 만족도를 향상시키는 데 한 가지 해결방안을 제공하기를 희망한다.
In the 21st Century, especially in the 2007 , since iphone was born, communication technology has developed rapidly. The number of users of smartphones for the past eight years has continued growing. Now enjoying the various features of smart phones from young people to silver generation. Now smart ...
In the 21st Century, especially in the 2007 , since iphone was born, communication technology has developed rapidly. The number of users of smartphones for the past eight years has continued growing. Now enjoying the various features of smart phones from young people to silver generation. Now smart phones not only have basic functions, through a variety of applications function will be no border. Icons is a visual representation of the application form, not simply a function of cognitive level, the attention of the consumer and induced by influencing the sensitivity and preference of the consumer plays an important role to represent the identity of the applications. However, the majority of apps icons currently was designed according to the aesthetic characteristics of the young. It used to suppress the feeling of alienation by allowing three silver because it does not consider the preferences of the silver generation. In this paper, the app icon design Based on the visual component of and analyze the relevant case smartphone app icon design was now silver generation is often used to conduct surveys and aims to present the application icon designs for silver generation are preferred. In conclusion, the outskirts of the preferred form of the silver generation app icon, symbol type, graphics configurations, graphics, effects, color use were each submitting a detailed design proposal is presented to the three established categories silver generation is frequently used apps at the same time. Methods of this paper, on the basis of the procedures and results of the theoretical support and direction to some extent the guidelines for app development for the generation of silver and elderly provides one solution to improve the satisfaction of the smartphone app design.
In the 21st Century, especially in the 2007 , since iphone was born, communication technology has developed rapidly. The number of users of smartphones for the past eight years has continued growing. Now enjoying the various features of smart phones from young people to silver generation. Now smart phones not only have basic functions, through a variety of applications function will be no border. Icons is a visual representation of the application form, not simply a function of cognitive level, the attention of the consumer and induced by influencing the sensitivity and preference of the consumer plays an important role to represent the identity of the applications. However, the majority of apps icons currently was designed according to the aesthetic characteristics of the young. It used to suppress the feeling of alienation by allowing three silver because it does not consider the preferences of the silver generation. In this paper, the app icon design Based on the visual component of and analyze the relevant case smartphone app icon design was now silver generation is often used to conduct surveys and aims to present the application icon designs for silver generation are preferred. In conclusion, the outskirts of the preferred form of the silver generation app icon, symbol type, graphics configurations, graphics, effects, color use were each submitting a detailed design proposal is presented to the three established categories silver generation is frequently used apps at the same time. Methods of this paper, on the basis of the procedures and results of the theoretical support and direction to some extent the guidelines for app development for the generation of silver and elderly provides one solution to improve the satisfaction of the smartphone app design.
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