본 연구는 고등학교 미술수업을 중심으로 자아표현을 효율적으로 할 수 있는 자화상 활동에 관한 논문이다.
청소년 시기에는 감정이 풍부하게 발달한다. 이때 발달하는 감정은 긍정적, 부정적 감정 모두를 포함하고 있다. 만약 안 좋은 감정들을 계속 숨기거나 억누르면 오히려 역효과를 줄 수 있는 가능성이 농후하다. 따라서 자화상 그리기 수업을 통해서 학생들이 자신의 감정을 효율적으로 표현하도록 이끌어 주어야 할 필요성이 있다. 본 논문은 자아를 표현하기 전 선행 단계인 자신을 성찰하고 탐색하는 과정을 통해서 자아개념을 긍정적으로 형...
본 연구는 고등학교 미술수업을 중심으로 자아표현을 효율적으로 할 수 있는 자화상 활동에 관한 논문이다.
청소년 시기에는 감정이 풍부하게 발달한다. 이때 발달하는 감정은 긍정적, 부정적 감정 모두를 포함하고 있다. 만약 안 좋은 감정들을 계속 숨기거나 억누르면 오히려 역효과를 줄 수 있는 가능성이 농후하다. 따라서 자화상 그리기 수업을 통해서 학생들이 자신의 감정을 효율적으로 표현하도록 이끌어 주어야 할 필요성이 있다. 본 논문은 자아를 표현하기 전 선행 단계인 자신을 성찰하고 탐색하는 과정을 통해서 자아개념을 긍정적으로 형성할 수 있도록 하는데 궁극적인 목적을 두고 있다.
이를 위해 Ⅰ장에서는 본 연구의 목적, 내용과 방법을 제시하였고 Ⅱ장에서는 문헌과 선행연구를 통해 자아개념, 청소년기의 개념과 발달특성 그리고 자화상의 의의를 영역별로 제시하였다. Ⅲ장에서는 2009개정 교육과정과 미술교과서에 적용된 자화상을 분석하였다. Ⅳ장에서는 수업의 실제 적용에 앞서 효율적인 자아표현을 위한 자화상그리기 방법을 모색하였고 이를 바탕으로 현장에서 실시하였다. Ⅴ장에서는 학생들의 작품들을 분석하여 결과를 제시했다.
이에 본 연구자가 연구한 자화상을 통한 자아표현의 논문이 학교 및 교수자에게 도움이 되길 바라며 계속해서 자아표현에 대한 다양한 교육이 연구되어지기를 바란다.
본 연구는 고등학교 미술수업을 중심으로 자아표현을 효율적으로 할 수 있는 자화상 활동에 관한 논문이다.
청소년 시기에는 감정이 풍부하게 발달한다. 이때 발달하는 감정은 긍정적, 부정적 감정 모두를 포함하고 있다. 만약 안 좋은 감정들을 계속 숨기거나 억누르면 오히려 역효과를 줄 수 있는 가능성이 농후하다. 따라서 자화상 그리기 수업을 통해서 학생들이 자신의 감정을 효율적으로 표현하도록 이끌어 주어야 할 필요성이 있다. 본 논문은 자아를 표현하기 전 선행 단계인 자신을 성찰하고 탐색하는 과정을 통해서 자아개념을 긍정적으로 형성할 수 있도록 하는데 궁극적인 목적을 두고 있다.
이를 위해 Ⅰ장에서는 본 연구의 목적, 내용과 방법을 제시하였고 Ⅱ장에서는 문헌과 선행연구를 통해 자아개념, 청소년기의 개념과 발달특성 그리고 자화상의 의의를 영역별로 제시하였다. Ⅲ장에서는 2009개정 교육과정과 미술교과서에 적용된 자화상을 분석하였다. Ⅳ장에서는 수업의 실제 적용에 앞서 효율적인 자아표현을 위한 자화상그리기 방법을 모색하였고 이를 바탕으로 현장에서 실시하였다. Ⅴ장에서는 학생들의 작품들을 분석하여 결과를 제시했다.
이에 본 연구자가 연구한 자화상을 통한 자아표현의 논문이 학교 및 교수자에게 도움이 되길 바라며 계속해서 자아표현에 대한 다양한 교육이 연구되어지기를 바란다.
This study is on the self-portrait activity which helps to express oneself effectively around art classes in high school.
Emotions develop substantially during the adolescent period. The developed emotion during this period includes both positive and negative feelings. There is high possibility...
This study is on the self-portrait activity which helps to express oneself effectively around art classes in high school.
Emotions develop substantially during the adolescent period. The developed emotion during this period includes both positive and negative feelings. There is high possibility that suppressing or hiding negative feelings can make adverse effects. Therefore, it is necessary to instruct students to express their own emotions more effectively through the self-portrait drawing class. The ultimate goal of this study is in helping students to form positive self-concept through the preceding step of self expression, the self-examination process.
To this end, this study suggested purpose, contents, and methods of this study in Chapter I, and in Chapter II, this study suggested self-concept, concept and developmental characteristics of adolescent period, and significance of self-portrait by area. In Chapter III, 2009 curriculum and self-portrait applied in art textbook are analyzed. In Chapter IV, this study investigated methods of self-portrait for effective self-expression prior to the actual application in classes, and conducted the activity on the scene. In Chapter V, this study analyzed artworks by students and suggested results.
Therefore, this study on self-expression through self-portrait is expected to be helpful to the school and teaching staffs and for research on various education for self-expression to be conducted in the future.
This study is on the self-portrait activity which helps to express oneself effectively around art classes in high school.
Emotions develop substantially during the adolescent period. The developed emotion during this period includes both positive and negative feelings. There is high possibility that suppressing or hiding negative feelings can make adverse effects. Therefore, it is necessary to instruct students to express their own emotions more effectively through the self-portrait drawing class. The ultimate goal of this study is in helping students to form positive self-concept through the preceding step of self expression, the self-examination process.
To this end, this study suggested purpose, contents, and methods of this study in Chapter I, and in Chapter II, this study suggested self-concept, concept and developmental characteristics of adolescent period, and significance of self-portrait by area. In Chapter III, 2009 curriculum and self-portrait applied in art textbook are analyzed. In Chapter IV, this study investigated methods of self-portrait for effective self-expression prior to the actual application in classes, and conducted the activity on the scene. In Chapter V, this study analyzed artworks by students and suggested results.
Therefore, this study on self-expression through self-portrait is expected to be helpful to the school and teaching staffs and for research on various education for self-expression to be conducted in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.