이 연구의 목적은 조직사회화 전략과 문화성향이 조직적응에 미치는 영향과 학습민첩성의 조절효과를 밝히는 데 있다. 또한 그 결과를 통해 사회화 연구에 대한 시사점을 제공하고자 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 조직사회화 전략은 조직적응에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 학습민첩성의 정도에 따라 조직사회화 전략이 조직적응에 미치는 영향이 달라지는가? 셋째, 문화성향은 조직적응에 어떠한 영향을 미치는가? 넷째, 학습민첩성의 정도에 따라 문화성향이 조직적응에 미치는 영향이 달라지는가? 이를 위해 근속기간이 3년을 넘기지 않는 신입사원들을 대상으로 2015년 3월 14일부터 5월 14일까지 설문 조사를 실시하였다. 총 399부를 회수하여 이 중 불성실 응답지 28부를 제외한 371부를 본 연구 분석에 사용하였다. 연구 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 조직사회화 전략 중 ...
이 연구의 목적은 조직사회화 전략과 문화성향이 조직적응에 미치는 영향과 학습민첩성의 조절효과를 밝히는 데 있다. 또한 그 결과를 통해 사회화 연구에 대한 시사점을 제공하고자 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 조직사회화 전략은 조직적응에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 학습민첩성의 정도에 따라 조직사회화 전략이 조직적응에 미치는 영향이 달라지는가? 셋째, 문화성향은 조직적응에 어떠한 영향을 미치는가? 넷째, 학습민첩성의 정도에 따라 문화성향이 조직적응에 미치는 영향이 달라지는가? 이를 위해 근속기간이 3년을 넘기지 않는 신입사원들을 대상으로 2015년 3월 14일부터 5월 14일까지 설문 조사를 실시하였다. 총 399부를 회수하여 이 중 불성실 응답지 28부를 제외한 371부를 본 연구 분석에 사용하였다. 연구 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 조직사회화 전략 중 상황(context)과 사회적 관계(social aspect)는 직무만족과 조직몰입에 정(+)의 영향을 미치고, 이직의도에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하지만 조직사회화 전략 중 내용(content)은 조직적응의 변인들과 상관관계가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 조직사회화 전략이 조직적응 변인에 미치는 영향에서 학습민첩성의 조절효과를 분석한 결과, 사회화 관계가 직무만족과 조직몰입에 미치는 정(+)의 영향과, 이직의도에 미치는 부(-)의 영향을 학습민첩성이 각각 더욱 증폭시키는 것으로 나타났다. 셋째, 수직적 개인주의와 수직적 집단주의, 수평적 집단주의는 직무만족에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 조직몰입에 미치는 영향에 있어서는 수평적 집단주의와 수직적 집단주의가 정(+)의 영향을, 수평적 개인주의는 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이직의도에 대해서는 수평적 개인주의는 정(+)의 영향을 미치고, 수직적 집단주의는 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 개인의 문화성향이 조직적응 변인에 미치는 영향에서 학습민첩성의 조절효과를 분석한 결과, 수평적 개인주의와 직무만족, 조직몰입, 이직의도와의 관계에서 모두 조절효과가 검증되었다. 수직적 집단주의는 조직몰입과의 관계에서만 조절효과가 검증되었고, 수직적 개인주의 역시 조직몰입과의 관계에서만 조절효과가 검증되었다. 이상의 연구 결과를 토대로 신입사원의 바람직한 조직 적응을 위해 다음과 같은 시사점과 제언을 제시하고자 한다. 첫째, 지금까지 대부분의 조직사회화 연구는 조직 관점에서 연구가 진행되어 왔으며, 개인 관점의 연구는 부족한 면이 있었다. 본 연구는 조직 관점과 개인 관점을 동시에 고려하였으며, 개인의 문화성향을 고려하여 조직사회화 전략을 수립해야 한다는 시사점을 제시하고 있다. 둘째, 조직에서 개인주의 성향을 가진 신입사원들이 빠르게 조직에 적응하도록 하기 위해서는 회사에 대한 비전 제시를 통하여 신입사원들이 향후 이 회사에서 성장할 수 있다는 확신을 심어줄 필요가 있다. 셋째, 학습민첩성은 조직사회화 전략 중 사회화 관계가 조직적응에 미치는 정적 영향을 더욱 증폭시키기 때문에 학습민첩성 개발에 관심을 가질 필요가 있으며, 수평적 개인주의 성향이 조직적응에 미치는 부적 영향을 더욱 증폭시키기 때문에, 수평적 개인주의 성향이 강하게 나타나는 신입사원에 대해서는 보다 더 각별한 주의가 필요하다. 넷째, 인재 선발에 있어서 개인의 문화성향에 따라 조직적응에 미치는 영향이 달라진다는 점을 고려하여 인적성 검사 도구를 개발한다면 신입사원의 바람직한 조직적응에 기여할 수 있다는 시사점을 제시한다. 다섯째, 인재 육성에 있어서 신입사원이 부서 배치 이후에도 새롭게 변화하는 환경에 맞추어 발 빠르게 학습할 수 있도록 학습민첩성을 강화하는 내용도 입문교육에 반영할 필요가 있다.
이 연구의 목적은 조직사회화 전략과 문화성향이 조직적응에 미치는 영향과 학습민첩성의 조절효과를 밝히는 데 있다. 또한 그 결과를 통해 사회화 연구에 대한 시사점을 제공하고자 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 조직사회화 전략은 조직적응에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 학습민첩성의 정도에 따라 조직사회화 전략이 조직적응에 미치는 영향이 달라지는가? 셋째, 문화성향은 조직적응에 어떠한 영향을 미치는가? 넷째, 학습민첩성의 정도에 따라 문화성향이 조직적응에 미치는 영향이 달라지는가? 이를 위해 근속기간이 3년을 넘기지 않는 신입사원들을 대상으로 2015년 3월 14일부터 5월 14일까지 설문 조사를 실시하였다. 총 399부를 회수하여 이 중 불성실 응답지 28부를 제외한 371부를 본 연구 분석에 사용하였다. 연구 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 조직사회화 전략 중 상황(context)과 사회적 관계(social aspect)는 직무만족과 조직몰입에 정(+)의 영향을 미치고, 이직의도에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하지만 조직사회화 전략 중 내용(content)은 조직적응의 변인들과 상관관계가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 조직사회화 전략이 조직적응 변인에 미치는 영향에서 학습민첩성의 조절효과를 분석한 결과, 사회화 관계가 직무만족과 조직몰입에 미치는 정(+)의 영향과, 이직의도에 미치는 부(-)의 영향을 학습민첩성이 각각 더욱 증폭시키는 것으로 나타났다. 셋째, 수직적 개인주의와 수직적 집단주의, 수평적 집단주의는 직무만족에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 조직몰입에 미치는 영향에 있어서는 수평적 집단주의와 수직적 집단주의가 정(+)의 영향을, 수평적 개인주의는 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이직의도에 대해서는 수평적 개인주의는 정(+)의 영향을 미치고, 수직적 집단주의는 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 개인의 문화성향이 조직적응 변인에 미치는 영향에서 학습민첩성의 조절효과를 분석한 결과, 수평적 개인주의와 직무만족, 조직몰입, 이직의도와의 관계에서 모두 조절효과가 검증되었다. 수직적 집단주의는 조직몰입과의 관계에서만 조절효과가 검증되었고, 수직적 개인주의 역시 조직몰입과의 관계에서만 조절효과가 검증되었다. 이상의 연구 결과를 토대로 신입사원의 바람직한 조직 적응을 위해 다음과 같은 시사점과 제언을 제시하고자 한다. 첫째, 지금까지 대부분의 조직사회화 연구는 조직 관점에서 연구가 진행되어 왔으며, 개인 관점의 연구는 부족한 면이 있었다. 본 연구는 조직 관점과 개인 관점을 동시에 고려하였으며, 개인의 문화성향을 고려하여 조직사회화 전략을 수립해야 한다는 시사점을 제시하고 있다. 둘째, 조직에서 개인주의 성향을 가진 신입사원들이 빠르게 조직에 적응하도록 하기 위해서는 회사에 대한 비전 제시를 통하여 신입사원들이 향후 이 회사에서 성장할 수 있다는 확신을 심어줄 필요가 있다. 셋째, 학습민첩성은 조직사회화 전략 중 사회화 관계가 조직적응에 미치는 정적 영향을 더욱 증폭시키기 때문에 학습민첩성 개발에 관심을 가질 필요가 있으며, 수평적 개인주의 성향이 조직적응에 미치는 부적 영향을 더욱 증폭시키기 때문에, 수평적 개인주의 성향이 강하게 나타나는 신입사원에 대해서는 보다 더 각별한 주의가 필요하다. 넷째, 인재 선발에 있어서 개인의 문화성향에 따라 조직적응에 미치는 영향이 달라진다는 점을 고려하여 인적성 검사 도구를 개발한다면 신입사원의 바람직한 조직적응에 기여할 수 있다는 시사점을 제시한다. 다섯째, 인재 육성에 있어서 신입사원이 부서 배치 이후에도 새롭게 변화하는 환경에 맞추어 발 빠르게 학습할 수 있도록 학습민첩성을 강화하는 내용도 입문교육에 반영할 필요가 있다.
The purpose of this study is to investigate the effect of organizational socialization strategies and cultural disposition on the adaptation to organizations and the moderating effect of learning agility. Based on the results, the study established the following research questions to present the imp...
The purpose of this study is to investigate the effect of organizational socialization strategies and cultural disposition on the adaptation to organizations and the moderating effect of learning agility. Based on the results, the study established the following research questions to present the implications for socialization studies. First, how do organizational socialization strategies affect the adaptation to organizations? Second, how does the effect of organizational socialization strategies on the adaptation to organizations vary depending on the degree of learning agility? Third, what kind of effect does cultural disposition have on the adaptation to organizations? Fourth, does the effect of cultural disposition on the adaptation to organizations differ depending on the degree of learning agility? To this end, a survey was conducted on new employees with less than 3 years of work experience from March 14 to May 14, 2015. A total of 399 questionnaires were collected and 371 questionnaires were used for the analysis, excluding 28 insincere responses. The results of the study are as follows: First, it was found that among the organizational socialization strategies, context and social aspect had a positive effect on job satisfaction and organizational commitment and a negative effect on turnover intention. However, content was found not to have any correlation with the variables of the adaptation to organizations. Second, the analysis of the moderating effect of learning agility on the effect of organizational socialization strategies on the variables of the adaptation to organizations showed that learning agility amplified the positive effect of socialization relationship on job satisfaction and organizational commitment and its negative effect on turnover intention. Third, it was found that vertical individualism, vertical collectivism and horizontal collectivism had a positive effect on job satisfaction. As for the effect on organizational commitment, it was found that horizontal collectivism and vertical collectivism had a positive effect, while horizontal individualism had a negative effect. With regard to the effect on turnover intention, horizontal individualism had a positive effect, while vertical collectivism had a negative effect. Fourth, the analysis of the moderating effect of learning agility on the effect of individual cultural disposition on the variables of the adaptation to organizations showed that a moderating effect was found in the relationship with horizontal individualism, job satisfaction, organizational commitment and turnover intention. It was discovered that both vertical collectivism and vertical individualism were found to have a moderating effect only in the relationship with organizational commitment Based on the findings above, this study presents the following implications and suggestions for the ideal adaptation of new employees to organizations: First, most of studies on organizational socialization to date have focused on the viewpoints of organizations, while little studies have been conducted in the perspectives of individuals. This study considered the perspectives of both organizations and individuals, and presented the implications that organizational socialization strategies need to be established by taking the cultural disposition of individuals into account. Second, organizations need to assure their new employees that they can grow in the organizations by presenting a clear vision of the companies so that new employees with individualism can quickly adapt themselves to the organizations. Third, since learning agility amplifies the positive effect of social relationship on the adaptation to organizations, attention needs to be paid to the development of learning agility. Also, since learning agility amplifies the negative effect of horizontal individualism on the adaptation to organizations, more careful attention needs to be paid to the new employees who show a strong horizontal individualism. Fourth, the study presents an implication that, if a tool for the personality and aptitude test is developed by considering the fact that the effect of the adaptation to organizations differs depending on the cultural disposition of individuals, it can contribute to the ideal adaptation of new employees to organizations. Fifth, the contents that can strengthen learning agility need to be included in the introductory education for developing talents, so that new employees can quickly learn in line with the fast-changing environment even after they were assigned to their own departments.
The purpose of this study is to investigate the effect of organizational socialization strategies and cultural disposition on the adaptation to organizations and the moderating effect of learning agility. Based on the results, the study established the following research questions to present the implications for socialization studies. First, how do organizational socialization strategies affect the adaptation to organizations? Second, how does the effect of organizational socialization strategies on the adaptation to organizations vary depending on the degree of learning agility? Third, what kind of effect does cultural disposition have on the adaptation to organizations? Fourth, does the effect of cultural disposition on the adaptation to organizations differ depending on the degree of learning agility? To this end, a survey was conducted on new employees with less than 3 years of work experience from March 14 to May 14, 2015. A total of 399 questionnaires were collected and 371 questionnaires were used for the analysis, excluding 28 insincere responses. The results of the study are as follows: First, it was found that among the organizational socialization strategies, context and social aspect had a positive effect on job satisfaction and organizational commitment and a negative effect on turnover intention. However, content was found not to have any correlation with the variables of the adaptation to organizations. Second, the analysis of the moderating effect of learning agility on the effect of organizational socialization strategies on the variables of the adaptation to organizations showed that learning agility amplified the positive effect of socialization relationship on job satisfaction and organizational commitment and its negative effect on turnover intention. Third, it was found that vertical individualism, vertical collectivism and horizontal collectivism had a positive effect on job satisfaction. As for the effect on organizational commitment, it was found that horizontal collectivism and vertical collectivism had a positive effect, while horizontal individualism had a negative effect. With regard to the effect on turnover intention, horizontal individualism had a positive effect, while vertical collectivism had a negative effect. Fourth, the analysis of the moderating effect of learning agility on the effect of individual cultural disposition on the variables of the adaptation to organizations showed that a moderating effect was found in the relationship with horizontal individualism, job satisfaction, organizational commitment and turnover intention. It was discovered that both vertical collectivism and vertical individualism were found to have a moderating effect only in the relationship with organizational commitment Based on the findings above, this study presents the following implications and suggestions for the ideal adaptation of new employees to organizations: First, most of studies on organizational socialization to date have focused on the viewpoints of organizations, while little studies have been conducted in the perspectives of individuals. This study considered the perspectives of both organizations and individuals, and presented the implications that organizational socialization strategies need to be established by taking the cultural disposition of individuals into account. Second, organizations need to assure their new employees that they can grow in the organizations by presenting a clear vision of the companies so that new employees with individualism can quickly adapt themselves to the organizations. Third, since learning agility amplifies the positive effect of social relationship on the adaptation to organizations, attention needs to be paid to the development of learning agility. Also, since learning agility amplifies the negative effect of horizontal individualism on the adaptation to organizations, more careful attention needs to be paid to the new employees who show a strong horizontal individualism. Fourth, the study presents an implication that, if a tool for the personality and aptitude test is developed by considering the fact that the effect of the adaptation to organizations differs depending on the cultural disposition of individuals, it can contribute to the ideal adaptation of new employees to organizations. Fifth, the contents that can strengthen learning agility need to be included in the introductory education for developing talents, so that new employees can quickly learn in line with the fast-changing environment even after they were assigned to their own departments.
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