한국의 도시 계획은 1920년대 페리에 의해 정립된 근린주구론에 기반한다. 페리는 근린주구론에서 초등학교를 공동체 의식 함양을 위한 지역 거점으로 설정하였지만, 현재 우리나라에서 초등학교는, 초등학교 연령대의 절대적 부족과 감소, 짧은 거주기간, 초등학교 공간 개방의 위험성으로 인해 그 역할을 상실하였다. 또한, 도시 재생의 패러다임 전환에 따른 논의에도 불구하고 방법에 대한 구체적 연구가 부족한 상황이다. 따라서, 대안적 지역 커뮤니티 거점에 대한 발굴 노력이 절실하며 본 논문에서는 다양한 지역 시설 중 작은도서관의 가능성과 한...
한국의 도시 계획은 1920년대 페리에 의해 정립된 근린주구론에 기반한다. 페리는 근린주구론에서 초등학교를 공동체 의식 함양을 위한 지역 거점으로 설정하였지만, 현재 우리나라에서 초등학교는, 초등학교 연령대의 절대적 부족과 감소, 짧은 거주기간, 초등학교 공간 개방의 위험성으로 인해 그 역할을 상실하였다. 또한, 도시 재생의 패러다임 전환에 따른 논의에도 불구하고 방법에 대한 구체적 연구가 부족한 상황이다. 따라서, 대안적 지역 커뮤니티 거점에 대한 발굴 노력이 절실하며 본 논문에서는 다양한 지역 시설 중 작은도서관의 가능성과 한계에 대해 검증하였다.
본 논문에서는 작은도서관에 대한 검증을 위해 경기도 고양시 작은도서관의 분포와 운영을 파악하고 그 중 8개 작은도서관의 이용자를 대상으로 심층 설문조사를 실시하였다. 그 결과, 1. 작은도서관은 다양한 계층이 이용할 수 있는 시설이며 2. 가까운 거리의 주민들이 이용하는 다용도 활용 시설이고 3. 작은도서관은 이용자들을 지역 활동에 참여할 수 있게 도와준다는 결과를 도출하였다. 하지만 4. 작은도서관은 공공성이 확보된 서비스 제공이 어렵다는 한계가 존재한다.
작은도서관을 지역 커뮤니티 거점으로 활성화하기 위해서는 개방 시간 확대와 초등학교와의 연계 프로그램 운영 및 다른 커뮤니티 시설과의 복합화, 도시 재생 정책과의 연계가 필요하다.
한국의 도시 계획은 1920년대 페리에 의해 정립된 근린주구론에 기반한다. 페리는 근린주구론에서 초등학교를 공동체 의식 함양을 위한 지역 거점으로 설정하였지만, 현재 우리나라에서 초등학교는, 초등학교 연령대의 절대적 부족과 감소, 짧은 거주기간, 초등학교 공간 개방의 위험성으로 인해 그 역할을 상실하였다. 또한, 도시 재생의 패러다임 전환에 따른 논의에도 불구하고 방법에 대한 구체적 연구가 부족한 상황이다. 따라서, 대안적 지역 커뮤니티 거점에 대한 발굴 노력이 절실하며 본 논문에서는 다양한 지역 시설 중 작은도서관의 가능성과 한계에 대해 검증하였다.
본 논문에서는 작은도서관에 대한 검증을 위해 경기도 고양시 작은도서관의 분포와 운영을 파악하고 그 중 8개 작은도서관의 이용자를 대상으로 심층 설문조사를 실시하였다. 그 결과, 1. 작은도서관은 다양한 계층이 이용할 수 있는 시설이며 2. 가까운 거리의 주민들이 이용하는 다용도 활용 시설이고 3. 작은도서관은 이용자들을 지역 활동에 참여할 수 있게 도와준다는 결과를 도출하였다. 하지만 4. 작은도서관은 공공성이 확보된 서비스 제공이 어렵다는 한계가 존재한다.
작은도서관을 지역 커뮤니티 거점으로 활성화하기 위해서는 개방 시간 확대와 초등학교와의 연계 프로그램 운영 및 다른 커뮤니티 시설과의 복합화, 도시 재생 정책과의 연계가 필요하다.
Urban planning in Korea has been carried out based on the Neighborhood Unit Plan Theory established by Clarence Perry in the 1920s’. However, Clarence Perry placed elementary schools as the local community centers, this role has been lost due to the absolute shortage and reduction of that age popula...
Urban planning in Korea has been carried out based on the Neighborhood Unit Plan Theory established by Clarence Perry in the 1920s’. However, Clarence Perry placed elementary schools as the local community centers, this role has been lost due to the absolute shortage and reduction of that age population, a short residence period, and problems with opening the schools to the public. Having been some discussions resulted from paradigm shift on urban regeneration, concrete research on the methodology is, still, not sufficient. Therefore, new attempts at an alternative local community center are crucial, and I examined the community library as one of the potential alternatives among many other community facilities.
Through this study I have surveyed the local distribution and the manage condition of the community libraries located in the city of Goyang and the users of eight community libraries to develop my research theme. As a result, I have found that: 1) the community library can accommodate various age groups, 2) the community library is a multi-purpose facility used by local residents within walking distance, and 3) the higher the using and participation rate of the facility, the bigger the opportunity for someone to start and engage local community activity, but 4) there is a limitation that the number of the community library has a difficulty to offer public service.
Consequently, expanding its opening hours, running cooperative programs with a local elementary school, multiplying its usage, and co-relating with urban regeneration policies are needed to vitalize the community library as a local community center.
Urban planning in Korea has been carried out based on the Neighborhood Unit Plan Theory established by Clarence Perry in the 1920s’. However, Clarence Perry placed elementary schools as the local community centers, this role has been lost due to the absolute shortage and reduction of that age population, a short residence period, and problems with opening the schools to the public. Having been some discussions resulted from paradigm shift on urban regeneration, concrete research on the methodology is, still, not sufficient. Therefore, new attempts at an alternative local community center are crucial, and I examined the community library as one of the potential alternatives among many other community facilities.
Through this study I have surveyed the local distribution and the manage condition of the community libraries located in the city of Goyang and the users of eight community libraries to develop my research theme. As a result, I have found that: 1) the community library can accommodate various age groups, 2) the community library is a multi-purpose facility used by local residents within walking distance, and 3) the higher the using and participation rate of the facility, the bigger the opportunity for someone to start and engage local community activity, but 4) there is a limitation that the number of the community library has a difficulty to offer public service.
Consequently, expanding its opening hours, running cooperative programs with a local elementary school, multiplying its usage, and co-relating with urban regeneration policies are needed to vitalize the community library as a local community center.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.