세계적으로 탄소 배출량을 규제하고 에너지 사용량을 줄이기 위해 효율적인 건설과 친환경 자재의 사용을 적극적으로 권장하고 지원하고 있다. 우리나라 정부 역시 탄소배출량을 줄이고 에너지 절감을 위해 세계적 노력에 동참하고 있으며 녹색건축물 조상지원법을 제정하는 등 친환경 정책을 운영하고 있다. 녹색건축물 조상지원법에서 친환경 녹색건축물에 대하여 예비인증과 본인증 제도를 통해 인증 평가하고 있다. 본 연구는 친환경 본인증을 취득한 사례를 분석하여 친환경 건축 인증에 있어서 시공상의 단계별 문제점을 도출하고 도출된 문제점에 대하여 개선방안을 제안하였다. 개선안의 적합성 및 타당성에 대하여 전문가의 검증을 실시하였다. 시공 초기 단계에서 시공사는 예비인증에 참여할 기회가 없어 참여의식이 결여되고 관심이 부족하였다. 이런 결과 시공단계에서도 시공자는 친환경 녹색건축물 인증에 대하여 관심이 부족한 상태에서 시공이 이루지고 있어 결국 준공 시점의 본인증시 인증에 필요한 공사 진행 중 친환경 시공과 관련 서류의 미비와 각종 서류의 미비로 인증이 늦어지거나 예비인증시보다 낮은 점수를 취득하는 경우 등이 발생하고 있다. 예비인증과 본인증을 실시하는 기관을 다르게 선정할 수 있어 예비인증 후 본인증까지 인증평가 기관이나 건설사업관리자나 감리 등 시공사를 감리 감독할 제도적 장치가 없는 것이 문제로 분석되었다. 시공중에는 시공자가 시공 기준으로 적용할 친환경 ...
세계적으로 탄소 배출량을 규제하고 에너지 사용량을 줄이기 위해 효율적인 건설과 친환경 자재의 사용을 적극적으로 권장하고 지원하고 있다. 우리나라 정부 역시 탄소배출량을 줄이고 에너지 절감을 위해 세계적 노력에 동참하고 있으며 녹색건축물 조상지원법을 제정하는 등 친환경 정책을 운영하고 있다. 녹색건축물 조상지원법에서 친환경 녹색건축물에 대하여 예비인증과 본인증 제도를 통해 인증 평가하고 있다. 본 연구는 친환경 본인증을 취득한 사례를 분석하여 친환경 건축 인증에 있어서 시공상의 단계별 문제점을 도출하고 도출된 문제점에 대하여 개선방안을 제안하였다. 개선안의 적합성 및 타당성에 대하여 전문가의 검증을 실시하였다. 시공 초기 단계에서 시공사는 예비인증에 참여할 기회가 없어 참여의식이 결여되고 관심이 부족하였다. 이런 결과 시공단계에서도 시공자는 친환경 녹색건축물 인증에 대하여 관심이 부족한 상태에서 시공이 이루지고 있어 결국 준공 시점의 본인증시 인증에 필요한 공사 진행 중 친환경 시공과 관련 서류의 미비와 각종 서류의 미비로 인증이 늦어지거나 예비인증시보다 낮은 점수를 취득하는 경우 등이 발생하고 있다. 예비인증과 본인증을 실시하는 기관을 다르게 선정할 수 있어 예비인증 후 본인증까지 인증평가 기관이나 건설사업관리자나 감리 등 시공사를 감리 감독할 제도적 장치가 없는 것이 문제로 분석되었다. 시공중에는 시공자가 시공 기준으로 적용할 친환경 전문 시방서가 부족하였으며 인증 항목 중 시공시 비용이 많이 드는 항목이나 커미셔닝 등에 대하여 건축주의 선택권이 많아 회피하는 제도적 문제가 발생하고 있었다. 개선방안으로 설계 단계에서 시공관련자의 참여 확대와 친환경 전문 시방서의 실질적 개선을 제안하였다. 예비인증과 본인증사이의 친환경 시공 및 친환경 자재 사용의 적합성을 검증하기 위하여 건설사업관리자와 감리의 업무 확대와 예비 인증과 본인증을 예비인증을 실시한 기관이 실시하고 시공 중에 평가기관이 중간 감독할 수 있는 제도적 개선안을 제시하였다. 건축주의 실질적 친환경 녹색건축물의 적용성을 높이기 위해 녹색 건축물 자재 및 시스템 그리고 이를 검증 할 수 있는 커미셔닝에 대한 일부 항목의 강제 적용에 대하여 제안하였다. 시공자의 친환경 시공에 대한 인식 및 기술 향상을 위해 친환경 녹색건축물 시공계획서를 착공 시 제출 받는 방안과 기술자 양성을 위한 교육제도 및 자격제도의 신설을 개선방안으로 제시하였다.
세계적으로 탄소 배출량을 규제하고 에너지 사용량을 줄이기 위해 효율적인 건설과 친환경 자재의 사용을 적극적으로 권장하고 지원하고 있다. 우리나라 정부 역시 탄소배출량을 줄이고 에너지 절감을 위해 세계적 노력에 동참하고 있으며 녹색건축물 조상지원법을 제정하는 등 친환경 정책을 운영하고 있다. 녹색건축물 조상지원법에서 친환경 녹색건축물에 대하여 예비인증과 본인증 제도를 통해 인증 평가하고 있다. 본 연구는 친환경 본인증을 취득한 사례를 분석하여 친환경 건축 인증에 있어서 시공상의 단계별 문제점을 도출하고 도출된 문제점에 대하여 개선방안을 제안하였다. 개선안의 적합성 및 타당성에 대하여 전문가의 검증을 실시하였다. 시공 초기 단계에서 시공사는 예비인증에 참여할 기회가 없어 참여의식이 결여되고 관심이 부족하였다. 이런 결과 시공단계에서도 시공자는 친환경 녹색건축물 인증에 대하여 관심이 부족한 상태에서 시공이 이루지고 있어 결국 준공 시점의 본인증시 인증에 필요한 공사 진행 중 친환경 시공과 관련 서류의 미비와 각종 서류의 미비로 인증이 늦어지거나 예비인증시보다 낮은 점수를 취득하는 경우 등이 발생하고 있다. 예비인증과 본인증을 실시하는 기관을 다르게 선정할 수 있어 예비인증 후 본인증까지 인증평가 기관이나 건설사업관리자나 감리 등 시공사를 감리 감독할 제도적 장치가 없는 것이 문제로 분석되었다. 시공중에는 시공자가 시공 기준으로 적용할 친환경 전문 시방서가 부족하였으며 인증 항목 중 시공시 비용이 많이 드는 항목이나 커미셔닝 등에 대하여 건축주의 선택권이 많아 회피하는 제도적 문제가 발생하고 있었다. 개선방안으로 설계 단계에서 시공관련자의 참여 확대와 친환경 전문 시방서의 실질적 개선을 제안하였다. 예비인증과 본인증사이의 친환경 시공 및 친환경 자재 사용의 적합성을 검증하기 위하여 건설사업관리자와 감리의 업무 확대와 예비 인증과 본인증을 예비인증을 실시한 기관이 실시하고 시공 중에 평가기관이 중간 감독할 수 있는 제도적 개선안을 제시하였다. 건축주의 실질적 친환경 녹색건축물의 적용성을 높이기 위해 녹색 건축물 자재 및 시스템 그리고 이를 검증 할 수 있는 커미셔닝에 대한 일부 항목의 강제 적용에 대하여 제안하였다. 시공자의 친환경 시공에 대한 인식 및 기술 향상을 위해 친환경 녹색건축물 시공계획서를 착공 시 제출 받는 방안과 기술자 양성을 위한 교육제도 및 자격제도의 신설을 개선방안으로 제시하였다.
Globally world actively encourages and supports efficient construction and eco-friendly materials to reduce energy usage regulating carbon emissions. Korean government has participated in the global effort to reduce carbon emissions and to save energy as well and operated eco-friendly policies s...
Globally world actively encourages and supports efficient construction and eco-friendly materials to reduce energy usage regulating carbon emissions. Korean government has participated in the global effort to reduce carbon emissions and to save energy as well and operated eco-friendly policies such as enacting act of compensation and support for green building or so. In the act of compensation and support for green building, the system of evaluation and certification has been implemented with the process of pre-certification and final certification on the eco-friendly green building. The purpose of this research is to propose improvements for the problems in the every level of the certification process derived from the analysis of the cases of eco-friendly certification. For the adequacy and feasibility of the improvements, expert verification has been conducted. In the initial stage, construction contractor did not have an opportunity to participate in pre-certification, which leads to lack of interest and awareness. In this situation, a construction contractor in construction stage proceeds its work without proper awareness of eco-friendly greed building certification, which causes problems at completion and certification such as a delay due to the document insufficiency proving eco-friendly construction or a receipt of lower credit than in pre-certificate stage. .Another problem identified from the analysis is a lack of organization in the system such as certification agency, construction business supervisor or auditor supervising construction contractor from pre-certification to final certification in the given reality allowing different agencies to conduct pre-certification and final certification. A problem appeared during the construction was insufficiency of specialized specifications applicable to eco-friendly construction for construction contractor to use. And many cases presents problems avoiding high cost items among certified items in construction or commissioning due to the loophole of system allowing many options to owner of the construction. For the improvements at the design stage, I propose to allow more parties related to construction to participate and to substantial improvements of the eco-friendly specialized specification. For the improvements of system, I propose to extend the scope of construction business supervisor and auditor for the verification of adequacy of eco-friendly construction and material between pre-certification and final certification, to require the agency conducted pre-certification to proceed final certification as well and to allow evaluation agency to supervise during the construction. For the substantial improvements of the eco-friendly green building applicability by the construction owner, I propose a mandate application of some items among green building materials, in system and in commissioning for verification purpose. For the improvements of construction contractor’s awareness and technology, I propose to require them to submit construction plan for eco-friendly green building at construction commencement as well as to develop an educational system and a certificate system to train technicians.
Globally world actively encourages and supports efficient construction and eco-friendly materials to reduce energy usage regulating carbon emissions. Korean government has participated in the global effort to reduce carbon emissions and to save energy as well and operated eco-friendly policies such as enacting act of compensation and support for green building or so. In the act of compensation and support for green building, the system of evaluation and certification has been implemented with the process of pre-certification and final certification on the eco-friendly green building. The purpose of this research is to propose improvements for the problems in the every level of the certification process derived from the analysis of the cases of eco-friendly certification. For the adequacy and feasibility of the improvements, expert verification has been conducted. In the initial stage, construction contractor did not have an opportunity to participate in pre-certification, which leads to lack of interest and awareness. In this situation, a construction contractor in construction stage proceeds its work without proper awareness of eco-friendly greed building certification, which causes problems at completion and certification such as a delay due to the document insufficiency proving eco-friendly construction or a receipt of lower credit than in pre-certificate stage. .Another problem identified from the analysis is a lack of organization in the system such as certification agency, construction business supervisor or auditor supervising construction contractor from pre-certification to final certification in the given reality allowing different agencies to conduct pre-certification and final certification. A problem appeared during the construction was insufficiency of specialized specifications applicable to eco-friendly construction for construction contractor to use. And many cases presents problems avoiding high cost items among certified items in construction or commissioning due to the loophole of system allowing many options to owner of the construction. For the improvements at the design stage, I propose to allow more parties related to construction to participate and to substantial improvements of the eco-friendly specialized specification. For the improvements of system, I propose to extend the scope of construction business supervisor and auditor for the verification of adequacy of eco-friendly construction and material between pre-certification and final certification, to require the agency conducted pre-certification to proceed final certification as well and to allow evaluation agency to supervise during the construction. For the substantial improvements of the eco-friendly green building applicability by the construction owner, I propose a mandate application of some items among green building materials, in system and in commissioning for verification purpose. For the improvements of construction contractor’s awareness and technology, I propose to require them to submit construction plan for eco-friendly green building at construction commencement as well as to develop an educational system and a certificate system to train technicians.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.