한국 춤은 춤을 추는 사람과 지역, 환경, 형성 및 전승과정 등에 따라서 다양한 형태를 보이는 특징을 가지고 있다. 또한 우리 춤은 장단이 있어야 춤이 성립 될 만큼 장단과 밀접한 관계를 가지고 있다. 과거 예인들은 장단과 소리, 악기와 춤을 모두 학습하며 종합예술가로써 활동하였다. 다시 말해 춤을 출 때에 기본적으로 장단에 대한 정확한 파악이 선행되어야 하는 것이다. 하지만 요즘에는 다양한 장르의 예술이 각 분야 별로 세분화 되어서 타 장르의 예술에 대한 완벽한 선행학습이 이루어지고 있지 않은 실정이다. 그렇기에 본 연구에서는 장단과 춤의 ...
한국 춤은 춤을 추는 사람과 지역, 환경, 형성 및 전승과정 등에 따라서 다양한 형태를 보이는 특징을 가지고 있다. 또한 우리 춤은 장단이 있어야 춤이 성립 될 만큼 장단과 밀접한 관계를 가지고 있다. 과거 예인들은 장단과 소리, 악기와 춤을 모두 학습하며 종합예술가로써 활동하였다. 다시 말해 춤을 출 때에 기본적으로 장단에 대한 정확한 파악이 선행되어야 하는 것이다. 하지만 요즘에는 다양한 장르의 예술이 각 분야 별로 세분화 되어서 타 장르의 예술에 대한 완벽한 선행학습이 이루어지고 있지 않은 실정이다. 그렇기에 본 연구에서는 장단과 춤의 관계성이 확실하게 드러나고 있는 한순서의 살풀이춤을 연구대상으로 하여 입체적인 춤사위를 장단을 통하여 분석하고, 리듬을 통해 한순서 살풀이춤에 내재된 예술성을 고찰하였다. 현재 한순서가 추고 있는 살풀이춤은 세습무가 출신인 강태홍의 춤사위를 이어받아 그녀만의 춤사위를 덧입혀 재구성 한 것이다. 한순서의 살풀이춤은 느린 살풀이 총 129장단, 자진 살풀이 42장단 다시 느린 살풀이 9장단으로 구성되어 있으며 흰색 치마저고리에 자주색 옷고름, 흰색 살풀이 수건을 들고 춤을 춘다.
이러한 한순서 살풀이춤의 춤사위 리듬구조를 분석하여 도출해낸 특성은 다음과 같이 나타났다. 느린 살풀이장단에서 춤은 전체적으로 발 디딤에 의해 진행되며 수건뿌림을 통해 동작을 맺고 풀며 장단의 강세를 강조하는 것으로 확인되었다. 또한 수건을 장단의 넷째 박에 정박으로 뿌리는 동작은 실제로는 엇박처리 되지 않지만 엇박처럼 나타났다. 수건뿌림과 발 디딤이 첫째 박에 동시에 나타나는 형태는 대부분 잔걸음과 연결된 구조로 나타나며 동작에 강세를 나타내 준다. 이러한 구조가 연결되어 사용될 때의 첫째 박 동작은 춤을 맺어주는 느낌을 주기도 한다. 잔걸음은 장단의 셋째 · 넷째 박에서 주로 관찰되며, 여러 가지 발 디딤의 뒤에 따라붙어 사용된다. 이 때 사용되는 수건뿌림은 춤의 화려함을 강조하여 준다. 셋째 박에 나타나는 발 디딤의 리듬꼴은 첫째 박에 나타나는 춤사위와 함께 장단의 셈여림을 나타내 준다. 자진 살풀이장단은 발 디딤이 장단의 모든 박자에서 사용되는 것과, 규칙적인 수건뿌림, 그리고 돌기의 특징을 가지고 있다. 이러한 디딤은 자진모리장단의 기본적인 리듬꼴과 유사한 형태로 나타나며, 점사분음표 정박을 사용한 발 디딤을 통해 장단의 강세를 표현하고 있는 것으로 분석되었다. 수건뿌림은 장단의 첫째 · 셋째 박에서 규칙적으로 나타나고 돌기는 장단을 연결시켜주며 춤을 역동적으로 보이게 한다. 맺음 살풀이장단의 특징은 잔걸음의 넷째 박사용, 여러 발 디딤과 잔걸음의 연결, 첫째 박의 사용, 엇박과 정박의 수건뿌림비율이다. 특히 춤의 시작부분에 사용된 넷째 박 수건뿌림은 타 살풀이춤과는 달리 한순서 살풀이춤만이 가지고 있는 특징으로 나타났다. 맺음 살풀이장단은 비교적 짧은 9장단 안에 느린 살풀이에서 나타났던 특징이 축약되어 들어가 있다. 이처럼 한순서 살풀이춤은 발 디딤을 사용하여 춤을 진행시키고 수건뿌림을 통해 역동성을 표현하며 세부적으로는 동작을 통해 강세를 표현하는 등의 다양한 기교와 함께 여타 살풀이춤과는 다른 독특한 춤사위를 지니고 있는 것으로 분석되었다. 또한 다양한 엇박의 사용과 정박의 엇박형 쓰임은 춤의 리듬감을 돋보이게 한다. 이는 그만큼 춤과 장단의 관계성이 크다는 사실을 증명하는 것으로, 춤을 출 때 기술적인 면에서 동작의 익힘을 통해 장단을 이해하는 것도 중요하지만 장단에 대해 조금 더 정확히 파악하여야 함을 의미하는 것이라 할 수 있다.
한국 춤은 춤을 추는 사람과 지역, 환경, 형성 및 전승과정 등에 따라서 다양한 형태를 보이는 특징을 가지고 있다. 또한 우리 춤은 장단이 있어야 춤이 성립 될 만큼 장단과 밀접한 관계를 가지고 있다. 과거 예인들은 장단과 소리, 악기와 춤을 모두 학습하며 종합예술가로써 활동하였다. 다시 말해 춤을 출 때에 기본적으로 장단에 대한 정확한 파악이 선행되어야 하는 것이다. 하지만 요즘에는 다양한 장르의 예술이 각 분야 별로 세분화 되어서 타 장르의 예술에 대한 완벽한 선행학습이 이루어지고 있지 않은 실정이다. 그렇기에 본 연구에서는 장단과 춤의 관계성이 확실하게 드러나고 있는 한순서의 살풀이춤을 연구대상으로 하여 입체적인 춤사위를 장단을 통하여 분석하고, 리듬을 통해 한순서 살풀이춤에 내재된 예술성을 고찰하였다. 현재 한순서가 추고 있는 살풀이춤은 세습무가 출신인 강태홍의 춤사위를 이어받아 그녀만의 춤사위를 덧입혀 재구성 한 것이다. 한순서의 살풀이춤은 느린 살풀이 총 129장단, 자진 살풀이 42장단 다시 느린 살풀이 9장단으로 구성되어 있으며 흰색 치마저고리에 자주색 옷고름, 흰색 살풀이 수건을 들고 춤을 춘다.
이러한 한순서 살풀이춤의 춤사위 리듬구조를 분석하여 도출해낸 특성은 다음과 같이 나타났다. 느린 살풀이장단에서 춤은 전체적으로 발 디딤에 의해 진행되며 수건뿌림을 통해 동작을 맺고 풀며 장단의 강세를 강조하는 것으로 확인되었다. 또한 수건을 장단의 넷째 박에 정박으로 뿌리는 동작은 실제로는 엇박처리 되지 않지만 엇박처럼 나타났다. 수건뿌림과 발 디딤이 첫째 박에 동시에 나타나는 형태는 대부분 잔걸음과 연결된 구조로 나타나며 동작에 강세를 나타내 준다. 이러한 구조가 연결되어 사용될 때의 첫째 박 동작은 춤을 맺어주는 느낌을 주기도 한다. 잔걸음은 장단의 셋째 · 넷째 박에서 주로 관찰되며, 여러 가지 발 디딤의 뒤에 따라붙어 사용된다. 이 때 사용되는 수건뿌림은 춤의 화려함을 강조하여 준다. 셋째 박에 나타나는 발 디딤의 리듬꼴은 첫째 박에 나타나는 춤사위와 함께 장단의 셈여림을 나타내 준다. 자진 살풀이장단은 발 디딤이 장단의 모든 박자에서 사용되는 것과, 규칙적인 수건뿌림, 그리고 돌기의 특징을 가지고 있다. 이러한 디딤은 자진모리장단의 기본적인 리듬꼴과 유사한 형태로 나타나며, 점사분음표 정박을 사용한 발 디딤을 통해 장단의 강세를 표현하고 있는 것으로 분석되었다. 수건뿌림은 장단의 첫째 · 셋째 박에서 규칙적으로 나타나고 돌기는 장단을 연결시켜주며 춤을 역동적으로 보이게 한다. 맺음 살풀이장단의 특징은 잔걸음의 넷째 박사용, 여러 발 디딤과 잔걸음의 연결, 첫째 박의 사용, 엇박과 정박의 수건뿌림비율이다. 특히 춤의 시작부분에 사용된 넷째 박 수건뿌림은 타 살풀이춤과는 달리 한순서 살풀이춤만이 가지고 있는 특징으로 나타났다. 맺음 살풀이장단은 비교적 짧은 9장단 안에 느린 살풀이에서 나타났던 특징이 축약되어 들어가 있다. 이처럼 한순서 살풀이춤은 발 디딤을 사용하여 춤을 진행시키고 수건뿌림을 통해 역동성을 표현하며 세부적으로는 동작을 통해 강세를 표현하는 등의 다양한 기교와 함께 여타 살풀이춤과는 다른 독특한 춤사위를 지니고 있는 것으로 분석되었다. 또한 다양한 엇박의 사용과 정박의 엇박형 쓰임은 춤의 리듬감을 돋보이게 한다. 이는 그만큼 춤과 장단의 관계성이 크다는 사실을 증명하는 것으로, 춤을 출 때 기술적인 면에서 동작의 익힘을 통해 장단을 이해하는 것도 중요하지만 장단에 대해 조금 더 정확히 파악하여야 함을 의미하는 것이라 할 수 있다.
Korea dance has affected by the local environment, traditiom course and formation and therefore looks different forms. Alsc, We have a close relationship that the dance must have rhythm. In the past, we have to learn all the instruments, dance, rhythm and sound. In other words, that is a comprehensi...
Korea dance has affected by the local environment, traditiom course and formation and therefore looks different forms. Alsc, We have a close relationship that the dance must have rhythm. In the past, we have to learn all the instruments, dance, rhythm and sound. In other words, that is a comprehensive Artist. The dancing is basically to be preceded by an accurate grasp of the rhythm. But these days, the situation is not perfect the art of various genres of prior learning about the art of other genres made each be broken down by sector. Therefor, In this study on rhythm and dancing of the Sunseo Han Salpurichum that has relationship between rhythm and dance, which clearly revealed. It is a three-dimensional analysis dancing and considered the artistry inherent in Salpuri dance through the rhythm. Current Sunseo Han Salpuri dance followed by dancing her own and the dancing of Taehong Gang's hereditary shaman. Salpurichum rhythms slow Salpuri total of 129, 42 Salpuri jajin rhythm, that is Salpuri consists of nine rhythm and dance, holding purple otgoreum, Salpuri white towel in white skirt jacket. Sunseo Han Salpurichum consists of rhythms slow Salpuri total of 129, 42 Salpuri jajin and slow rhythmic Salpuri 9. Dance holding a towel with white skirt and jacket in purple. It came up with the dancing rhythm characteristics obtained by analyzing the structure of Sunseo Han Salpurichum were as follows. Salpuri overall progress in slow rhythmic dance by footing and was found to emphasize the strength of rhythm by throwing a towel. Also, motion of throwing the towel in 4th rhythm with accurate rhythm is treated like inaccurate rhythm. Throwing the towel and footing is appeared 1st rhythm at the same time, that is connected walking within a short distance and emphasized in the motion. In the 1st rhythm motion, These connected structure is establish dancing. Walking within a short distance is mainly observed 3th and 4th rhythm , used after several footing. This throwing the towel is emphasized dance's splendor. Footing in the 3th rhythm appears dynamic with in the 1st rhythm. Salpuri jajin rhythm has features in using all of rhythm, throwing the towel regularly and turnig. These footing is similar to jajinmori rhythm's basis and express rhythm's strength using footing in the accurate rhythm. Throwing the towel appears regularly in the 1st and 3th rhythm and turning motion connect rhythm that appears dynamic. Salpuri rhythm feature is using 4th rhythm in walking within a short distance, connecting several footing and walking within a short distance, using 1st footing, the proportion between accurate rhythm and inaccurare rhythm. Especially, throwing the towel in introduction 4th rhythm appears Sunseo Han Salpurichum's feature. Salpuri rhythm has characteristic in 9 rhythm slow salpurichum. Sunseo Han Salpurichum is analysed that has unique dance in express the motion's strength, footing and throwing the towel. In additional to, using the diverse inaccurate rhythm and accutated rhythm stand out rhythmical sense. That proves important relationship between dance and rhythm. So, we have to correctly understand the rhythm than learning the technical motion.
Korea dance has affected by the local environment, traditiom course and formation and therefore looks different forms. Alsc, We have a close relationship that the dance must have rhythm. In the past, we have to learn all the instruments, dance, rhythm and sound. In other words, that is a comprehensive Artist. The dancing is basically to be preceded by an accurate grasp of the rhythm. But these days, the situation is not perfect the art of various genres of prior learning about the art of other genres made each be broken down by sector. Therefor, In this study on rhythm and dancing of the Sunseo Han Salpurichum that has relationship between rhythm and dance, which clearly revealed. It is a three-dimensional analysis dancing and considered the artistry inherent in Salpuri dance through the rhythm. Current Sunseo Han Salpuri dance followed by dancing her own and the dancing of Taehong Gang's hereditary shaman. Salpurichum rhythms slow Salpuri total of 129, 42 Salpuri jajin rhythm, that is Salpuri consists of nine rhythm and dance, holding purple otgoreum, Salpuri white towel in white skirt jacket. Sunseo Han Salpurichum consists of rhythms slow Salpuri total of 129, 42 Salpuri jajin and slow rhythmic Salpuri 9. Dance holding a towel with white skirt and jacket in purple. It came up with the dancing rhythm characteristics obtained by analyzing the structure of Sunseo Han Salpurichum were as follows. Salpuri overall progress in slow rhythmic dance by footing and was found to emphasize the strength of rhythm by throwing a towel. Also, motion of throwing the towel in 4th rhythm with accurate rhythm is treated like inaccurate rhythm. Throwing the towel and footing is appeared 1st rhythm at the same time, that is connected walking within a short distance and emphasized in the motion. In the 1st rhythm motion, These connected structure is establish dancing. Walking within a short distance is mainly observed 3th and 4th rhythm , used after several footing. This throwing the towel is emphasized dance's splendor. Footing in the 3th rhythm appears dynamic with in the 1st rhythm. Salpuri jajin rhythm has features in using all of rhythm, throwing the towel regularly and turnig. These footing is similar to jajinmori rhythm's basis and express rhythm's strength using footing in the accurate rhythm. Throwing the towel appears regularly in the 1st and 3th rhythm and turning motion connect rhythm that appears dynamic. Salpuri rhythm feature is using 4th rhythm in walking within a short distance, connecting several footing and walking within a short distance, using 1st footing, the proportion between accurate rhythm and inaccurare rhythm. Especially, throwing the towel in introduction 4th rhythm appears Sunseo Han Salpurichum's feature. Salpuri rhythm has characteristic in 9 rhythm slow salpurichum. Sunseo Han Salpurichum is analysed that has unique dance in express the motion's strength, footing and throwing the towel. In additional to, using the diverse inaccurate rhythm and accutated rhythm stand out rhythmical sense. That proves important relationship between dance and rhythm. So, we have to correctly understand the rhythm than learning the technical motion.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.