국내 1인당 우유의 소비량은 쌀의 소비량을 넘어서며 우유가 국민 식생활의 중요 요소로 자리매김하고 있다. 우유는 생산물 그대로 유통되는 여타 농축산물과 달리 제품 가공과정을 필요로 한다. 이 과정에서 원유의 가격이 농가와 유가공업체간 협상에 의해 이루어지기 때문에 유제품 수급상황을 제대로 반영하지 못한다는 비판이 계속되어왔다. 또한 원유값 대비 유제품의 가격이 지나치게 높게 상승한다는 지적도 끊이지 않았다. 한편, 유통업체가 급속한 성장을 이루어감에 따라 ‘최저가 보상제’, ‘끼워팔기’ 등 이들의 과열경쟁이 유가공업체에게 피해를 전가시킨다는 주장도 제기되었다. 이 논문은 이와 같이 우유시장을 둘러싼 여러 가지 현실과 문제점들을 인식하여 연구들을 수행하고자 한다. 먼저는 백색시유의 유통단계에 따른 가격전달의 비대칭성 유무를 검정하고자 ECM모형을 사용하였으며, 다음으로는 NEIO 접근방법을 이용하여 ...
국내 1인당 우유의 소비량은 쌀의 소비량을 넘어서며 우유가 국민 식생활의 중요 요소로 자리매김하고 있다. 우유는 생산물 그대로 유통되는 여타 농축산물과 달리 제품 가공과정을 필요로 한다. 이 과정에서 원유의 가격이 농가와 유가공업체간 협상에 의해 이루어지기 때문에 유제품 수급상황을 제대로 반영하지 못한다는 비판이 계속되어왔다. 또한 원유값 대비 유제품의 가격이 지나치게 높게 상승한다는 지적도 끊이지 않았다. 한편, 유통업체가 급속한 성장을 이루어감에 따라 ‘최저가 보상제’, ‘끼워팔기’ 등 이들의 과열경쟁이 유가공업체에게 피해를 전가시킨다는 주장도 제기되었다. 이 논문은 이와 같이 우유시장을 둘러싼 여러 가지 현실과 문제점들을 인식하여 연구들을 수행하고자 한다. 먼저는 백색시유의 유통단계에 따른 가격전달의 비대칭성 유무를 검정하고자 ECM모형을 사용하였으며, 다음으로는 NEIO 접근방법을 이용하여 시장지배력을 측정한다. 가격전달의 비대칭성은 백색시유의 매출액 비중이 높은 상위 3개 유통채널을 세분화하여 분석을 실시, 비교하였으며, 시장지배력 측정은 유통업체들이 유가공업체에 대해 행사하는 수요과점지배력(oligopsony)에 초점을 두었다. 또한 대형유통업체의 시장지배력을 추정하고자 할인점과 체인슈퍼에 대한 분석도 수행하였다. 이 연구의 분석결과는 다음과 같다. 비대칭성 검정결과, 원유수취가격과 출고가 사이에는 장기비대칭이, 출고가와 소비자가격 사이에는 단기비대칭과 장기비대칭이 모두 존재하는 것으로 관측되었다. 장기비대칭은 거의 모든 유통과정과 유통채널에서 관측되었는데, 마진축소에 더욱 반응하는 양의 비대칭적 가격전달인 것을 확인할 수 있다. 다음으로 시장지배력을 추정하여 가격전달의 비대칭성의 발생에 실증적인 원인을 제공하는지 분석하고자 한다. 백색시유 시장에서 유통업체의 유가공업체에 대한 수요과점력은 약 0.04로 계측되었으며, 대형유통업체의 수요과점력은 이보다 약간 높은 0.053으로 추정되었다.
국내 1인당 우유의 소비량은 쌀의 소비량을 넘어서며 우유가 국민 식생활의 중요 요소로 자리매김하고 있다. 우유는 생산물 그대로 유통되는 여타 농축산물과 달리 제품 가공과정을 필요로 한다. 이 과정에서 원유의 가격이 농가와 유가공업체간 협상에 의해 이루어지기 때문에 유제품 수급상황을 제대로 반영하지 못한다는 비판이 계속되어왔다. 또한 원유값 대비 유제품의 가격이 지나치게 높게 상승한다는 지적도 끊이지 않았다. 한편, 유통업체가 급속한 성장을 이루어감에 따라 ‘최저가 보상제’, ‘끼워팔기’ 등 이들의 과열경쟁이 유가공업체에게 피해를 전가시킨다는 주장도 제기되었다. 이 논문은 이와 같이 우유시장을 둘러싼 여러 가지 현실과 문제점들을 인식하여 연구들을 수행하고자 한다. 먼저는 백색시유의 유통단계에 따른 가격전달의 비대칭성 유무를 검정하고자 ECM모형을 사용하였으며, 다음으로는 NEIO 접근방법을 이용하여 시장지배력을 측정한다. 가격전달의 비대칭성은 백색시유의 매출액 비중이 높은 상위 3개 유통채널을 세분화하여 분석을 실시, 비교하였으며, 시장지배력 측정은 유통업체들이 유가공업체에 대해 행사하는 수요과점지배력(oligopsony)에 초점을 두었다. 또한 대형유통업체의 시장지배력을 추정하고자 할인점과 체인슈퍼에 대한 분석도 수행하였다. 이 연구의 분석결과는 다음과 같다. 비대칭성 검정결과, 원유수취가격과 출고가 사이에는 장기비대칭이, 출고가와 소비자가격 사이에는 단기비대칭과 장기비대칭이 모두 존재하는 것으로 관측되었다. 장기비대칭은 거의 모든 유통과정과 유통채널에서 관측되었는데, 마진축소에 더욱 반응하는 양의 비대칭적 가격전달인 것을 확인할 수 있다. 다음으로 시장지배력을 추정하여 가격전달의 비대칭성의 발생에 실증적인 원인을 제공하는지 분석하고자 한다. 백색시유 시장에서 유통업체의 유가공업체에 대한 수요과점력은 약 0.04로 계측되었으며, 대형유통업체의 수요과점력은 이보다 약간 높은 0.053으로 추정되었다.
Milk has become one of the major factors of the national food industry in Korea, and the domestic per capita consumption of milk has exceeded that of rice. Milk passes through several processes such as acquiring raw milk, and manufacturing, which is unnecessary to produce other agricultural commodit...
Milk has become one of the major factors of the national food industry in Korea, and the domestic per capita consumption of milk has exceeded that of rice. Milk passes through several processes such as acquiring raw milk, and manufacturing, which is unnecessary to produce other agricultural commodities. Throughout these processes, there have been criticisms that the price does not reflect the market signal of milk and that the prices of milk products have risen too high in comparison with raw milk since the price of raw milk is determined by negotiation between farmers and manufacturers. Meanwhile, as large retailers continue to grow, the excessive competition among them causes damage on manufacturers. This study aims to investigate existence of the asymmetric price transmission(APT) in Korean fluid milk industry by using ECM model and to estimate the market power of retailers using the new empirical industrial organization(NEIO) model. In case of the APT, the analysis is also subdivided into the top three retail channels which have high sales in fluid milk. In order to investigate imperfect competition empirically, this study also measures the degree of oligopsony power. Particularly, with the intention of estimating the oligopsony power of large retailers, it is also tested for discount stores and chain supermarkets separately. The principal results are as follow. First of all, the positive long-run asymmetry occurred in the stage from farm to wholesale and in the stages from wholesales to retail. The short-run asymmetries are also observed between wholesales price and retail price of some retail distribution channels. With respect to the estimates of the degree of oligopsony power, the parameters were significantly different from zero at the 10% level of significance. However, the estimated values were very small, 0.04 for the entire retailers and 0.053 for the large retailers.
Milk has become one of the major factors of the national food industry in Korea, and the domestic per capita consumption of milk has exceeded that of rice. Milk passes through several processes such as acquiring raw milk, and manufacturing, which is unnecessary to produce other agricultural commodities. Throughout these processes, there have been criticisms that the price does not reflect the market signal of milk and that the prices of milk products have risen too high in comparison with raw milk since the price of raw milk is determined by negotiation between farmers and manufacturers. Meanwhile, as large retailers continue to grow, the excessive competition among them causes damage on manufacturers. This study aims to investigate existence of the asymmetric price transmission(APT) in Korean fluid milk industry by using ECM model and to estimate the market power of retailers using the new empirical industrial organization(NEIO) model. In case of the APT, the analysis is also subdivided into the top three retail channels which have high sales in fluid milk. In order to investigate imperfect competition empirically, this study also measures the degree of oligopsony power. Particularly, with the intention of estimating the oligopsony power of large retailers, it is also tested for discount stores and chain supermarkets separately. The principal results are as follow. First of all, the positive long-run asymmetry occurred in the stage from farm to wholesale and in the stages from wholesales to retail. The short-run asymmetries are also observed between wholesales price and retail price of some retail distribution channels. With respect to the estimates of the degree of oligopsony power, the parameters were significantly different from zero at the 10% level of significance. However, the estimated values were very small, 0.04 for the entire retailers and 0.053 for the large retailers.
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