이 논문은 TV 드라마 <킬미, 힐미>에서 주요 소재로 활용된 이중자아 모티프가 드라마의 장르적 특성과 결합하여 드라마의 서사를 구성하는 방식을 연구한 글이다. 본 연구에서 분석 대상으로 삼은 TV 드라마 <킬미, 힐미>는 이중자아라는 원형의 모티프를 영상서사 중 드라마 장르에 본격적으로 차용한 사례이다. 이에 따라 영화에서는 공포나 스릴러의 소재, 이전의 드라마에서는 주인공의 복합적 면모를 구체화하는 수단이었던 이중자아 모티프는 <킬미, 힐미>에 이르러서 특색 있는 나름의 드라마 서사를 구축하는 방법론으로 새로이 작용하였다. 먼저 플롯의 측면에서, <킬미, 힐미>는 로맨스 서사와 정체성 탐색이라는 주제를 결합하여 정형적인 로맨틱 드라마의 플롯에 변주를 주었다. 또한 이중자아 모티프로 인해 부여된 주인공의 각기 다른 성격이 다른 인물들과의 복합적인 관계를 만들어냈으며, 이로 인해 인물을 중심으로 한 서사가 강화되었다. 마지막으로 이중자아의 면모가 드러나는 장면에서 시청각적 요소가 적극적으로 활용되었으며, 강화된 영상효과는 시청자의 몰입을 극대화하고 극의 긴장감의 정도를 높이는 효과를 불러일으켰다. 이 연구는 기존의 장르적 관습을 담고 있는 서사물이 원형적 모티프의 활용으로 인해 새로운 변형을 불러온 사례를 분석함으로써, 상투성과 식상함에서 벗어나 참신하고 대중을 사로잡는 ...
이 논문은 TV 드라마 <킬미, 힐미>에서 주요 소재로 활용된 이중자아 모티프가 드라마의 장르적 특성과 결합하여 드라마의 서사를 구성하는 방식을 연구한 글이다. 본 연구에서 분석 대상으로 삼은 TV 드라마 <킬미, 힐미>는 이중자아라는 원형의 모티프를 영상서사 중 드라마 장르에 본격적으로 차용한 사례이다. 이에 따라 영화에서는 공포나 스릴러의 소재, 이전의 드라마에서는 주인공의 복합적 면모를 구체화하는 수단이었던 이중자아 모티프는 <킬미, 힐미>에 이르러서 특색 있는 나름의 드라마 서사를 구축하는 방법론으로 새로이 작용하였다. 먼저 플롯의 측면에서, <킬미, 힐미>는 로맨스 서사와 정체성 탐색이라는 주제를 결합하여 정형적인 로맨틱 드라마의 플롯에 변주를 주었다. 또한 이중자아 모티프로 인해 부여된 주인공의 각기 다른 성격이 다른 인물들과의 복합적인 관계를 만들어냈으며, 이로 인해 인물을 중심으로 한 서사가 강화되었다. 마지막으로 이중자아의 면모가 드러나는 장면에서 시청각적 요소가 적극적으로 활용되었으며, 강화된 영상효과는 시청자의 몰입을 극대화하고 극의 긴장감의 정도를 높이는 효과를 불러일으켰다. 이 연구는 기존의 장르적 관습을 담고 있는 서사물이 원형적 모티프의 활용으로 인해 새로운 변형을 불러온 사례를 분석함으로써, 상투성과 식상함에서 벗어나 참신하고 대중을 사로잡는 킬러 콘텐츠로서의 드라마가 보다 많아질 수 있도록 하는 하나의 방향을 제시한 데 그 의의가 있다.
이 논문은 TV 드라마 <킬미, 힐미>에서 주요 소재로 활용된 이중자아 모티프가 드라마의 장르적 특성과 결합하여 드라마의 서사를 구성하는 방식을 연구한 글이다. 본 연구에서 분석 대상으로 삼은 TV 드라마 <킬미, 힐미>는 이중자아라는 원형의 모티프를 영상서사 중 드라마 장르에 본격적으로 차용한 사례이다. 이에 따라 영화에서는 공포나 스릴러의 소재, 이전의 드라마에서는 주인공의 복합적 면모를 구체화하는 수단이었던 이중자아 모티프는 <킬미, 힐미>에 이르러서 특색 있는 나름의 드라마 서사를 구축하는 방법론으로 새로이 작용하였다. 먼저 플롯의 측면에서, <킬미, 힐미>는 로맨스 서사와 정체성 탐색이라는 주제를 결합하여 정형적인 로맨틱 드라마의 플롯에 변주를 주었다. 또한 이중자아 모티프로 인해 부여된 주인공의 각기 다른 성격이 다른 인물들과의 복합적인 관계를 만들어냈으며, 이로 인해 인물을 중심으로 한 서사가 강화되었다. 마지막으로 이중자아의 면모가 드러나는 장면에서 시청각적 요소가 적극적으로 활용되었으며, 강화된 영상효과는 시청자의 몰입을 극대화하고 극의 긴장감의 정도를 높이는 효과를 불러일으켰다. 이 연구는 기존의 장르적 관습을 담고 있는 서사물이 원형적 모티프의 활용으로 인해 새로운 변형을 불러온 사례를 분석함으로써, 상투성과 식상함에서 벗어나 참신하고 대중을 사로잡는 킬러 콘텐츠로서의 드라마가 보다 많아질 수 있도록 하는 하나의 방향을 제시한 데 그 의의가 있다.
This paper studies a method of creating a narrative by combining the Doppelganger motif, used as primary subject matter in the TV drama "Kill Me, Heal Me" with drama's genre characteristics. "Kill Me, Heal Me," which is our analysis target in this study, puts the Doppelganger archetypal motif to gre...
This paper studies a method of creating a narrative by combining the Doppelganger motif, used as primary subject matter in the TV drama "Kill Me, Heal Me" with drama's genre characteristics. "Kill Me, Heal Me," which is our analysis target in this study, puts the Doppelganger archetypal motif to great use. Accordingly, the Doppelganger motif, which is a means of having characters embody complex aspects and is a common device in horror and thriller movies, has been newly applied in "Kill Me, Heal Me" as a methodology to construct a distinctive dramatic narrative. That is, "Kill Me, Heal Me" combines themes of romance and identity search, thereby attempting variations on the typical romantic drama in terms of plot development. Furthermore, the show creates complex interpersonal relationships for the main character, who has many different personalities due to the Doppelganger motif. As a result, narratives centered around the main character particularly stand out. Finally, audiovisual features are actively used in scenes where the true nature of the Doppelganger is exposed, and such strengthened audiovisual effects maximize the immersion of the viewers and increase the levels of dramatic tension. This study aims to analyze an example where a narrative containing existing genre traditions successfully creates a new variation. The study examines how the narrative uses the archetypal Doppelgaenger motif to create first-rate content that does not simply depart from existing conventions but is exceptionally innovative and holds the viewers’ attention.
This paper studies a method of creating a narrative by combining the Doppelganger motif, used as primary subject matter in the TV drama "Kill Me, Heal Me" with drama's genre characteristics. "Kill Me, Heal Me," which is our analysis target in this study, puts the Doppelganger archetypal motif to great use. Accordingly, the Doppelganger motif, which is a means of having characters embody complex aspects and is a common device in horror and thriller movies, has been newly applied in "Kill Me, Heal Me" as a methodology to construct a distinctive dramatic narrative. That is, "Kill Me, Heal Me" combines themes of romance and identity search, thereby attempting variations on the typical romantic drama in terms of plot development. Furthermore, the show creates complex interpersonal relationships for the main character, who has many different personalities due to the Doppelganger motif. As a result, narratives centered around the main character particularly stand out. Finally, audiovisual features are actively used in scenes where the true nature of the Doppelganger is exposed, and such strengthened audiovisual effects maximize the immersion of the viewers and increase the levels of dramatic tension. This study aims to analyze an example where a narrative containing existing genre traditions successfully creates a new variation. The study examines how the narrative uses the archetypal Doppelgaenger motif to create first-rate content that does not simply depart from existing conventions but is exceptionally innovative and holds the viewers’ attention.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.