상업공간 실내에 나타나는 데페이즈망 기법의 표현 특성 : 파비오 노벰브레, 마르셀 반더스, 하이메 아욘이 실내디자인 사례를 중심으로 Expressive Characteristics of Depaysment in Commercial Interior space : Focused on interior projects by Fabio Novembre, Marcel Wanders, and Jaime Hayon원문보기
연구자는 20세기 초 대두되었던 초현실주의가 21세기에 다시 조명되고 있다는 사실에 주목했다. 이는, 반복되는 일상에서 벗어나고자 하는 현대인들이 체험적이고 극적인 공간을 선호하게 되면서 초현실주의적 특성이 나타나는 공간에 대한 관심이 높아졌기 때문이라고 생각했다. 연구자는 초현실주의의 여러 가지 표현기법 중 데페이즈망 기법을 적용한 상업공간을 살펴보기로 했다. 낯선 상황으로 인해 비일상적인 경험을 제공하는 데페이즈망 기법은 초현실성을 강조하여...
연구자는 20세기 초 대두되었던 초현실주의가 21세기에 다시 조명되고 있다는 사실에 주목했다. 이는, 반복되는 일상에서 벗어나고자 하는 현대인들이 체험적이고 극적인 공간을 선호하게 되면서 초현실주의적 특성이 나타나는 공간에 대한 관심이 높아졌기 때문이라고 생각했다. 연구자는 초현실주의의 여러 가지 표현기법 중 데페이즈망 기법을 적용한 상업공간을 살펴보기로 했다. 낯선 상황으로 인해 비일상적인 경험을 제공하는 데페이즈망 기법은 초현실성을 강조하여 극적으로 만들어준다. 공간디자인 분야에서도 데페이즈망은 다수의 디자이너들에 의해 새로운 기법으로 시도되고 있다. 연구의 사례로는 상업공간을 통해 데페이즈망 표현기법을 표출하고 있는 파비오 노벰브레, 마르셀 반더스, 하이메 아욘을 선정했다. 연구의 범위로는 이들이 발표한 상업 공간 중에서 2000년대 이후 작품을 대상으로 했다. 데페이즈망 기법에 관한 연구가 실내디자인 분야에서 비교적 심도 있게 다뤄져왔던 것에 비해 이 세 디자이너의 작품을 중심으로 한 데페이즈망 관련 연구는 아직 미약한 상태이므로 본 연구의 의의가 있다고 본다. 본 연구에서는 2장과 3장의 연구를 토대로 데페이즈망 기법의 특성을 도출해 형태, 재료, 공간 프로그램으로 나누어 분류했으며, 이를 통해 확대와 축소, 왜곡과 변형, 병치, 중첩, 착시 등 다섯 가지 키워드를 도출했다. 세 디자이너의 상업공간에 나타난 데페이즈망 표현 특성을 살펴보면 다음과 같다. 형태 및 조형적 측면에서는 확대 및 축소, 왜곡 및 변형이 나타나는데, 노벰브레는 생물체의 스케일 확대와 유기적인 형태에 의한 왜곡과 변형을 나타냈고, 반더스는 일상적인 스케일을 파괴함으로써 나타냈다. 반면 아욘의 공간에서는 확대·축소, 왜곡·변형보다는 유기적인 형태나 유니크한 소품들의 배치, 생물체를 연상시키는 형태 등으로 재미 요소를 반영해 시각적 유희를 표출했다. 재료적 측면에서는 이질적인 것들의 병치가 두드러졌다. 노벰브레는 다양한 재료를 조합해 공간을 표현했고, 반더스는 대담한 컬러의 조합과 이질적인 대상의 결합으로 병치를 표현했으며, 아욘 역시 대조적인 재료들과 대상들의 병치를 통해 공간의 신비감을 표현했다. 공간 프로그램으로는 중첩과 착시가 나타나는데, 노벰브레의 경우 형태의 중첩을 통해 착시현상을 나타냈고, 반더스는 드라마틱하고 극적인 표현으로 환상적인 공간을 연출했다. 아욘은 게이트의 중첩으로 공간을 분할하는 특징을 보인다. 이상 세 디자이너를 통해 21세기 상업 공간디자인 분야에서 다시 주목받는 데페이즈망 기법의 표현특성에 대해 살펴봤다. 추후에도 데페이즈망 특성이 나타나는 공간 및 세 디자이너의 작품 세계에 대한 심도 있는 연구가 이어지길 바라며 본 연구의 결과가 후속 연구의 참고자료가 되길 기대한다.
연구자는 20세기 초 대두되었던 초현실주의가 21세기에 다시 조명되고 있다는 사실에 주목했다. 이는, 반복되는 일상에서 벗어나고자 하는 현대인들이 체험적이고 극적인 공간을 선호하게 되면서 초현실주의적 특성이 나타나는 공간에 대한 관심이 높아졌기 때문이라고 생각했다. 연구자는 초현실주의의 여러 가지 표현기법 중 데페이즈망 기법을 적용한 상업공간을 살펴보기로 했다. 낯선 상황으로 인해 비일상적인 경험을 제공하는 데페이즈망 기법은 초현실성을 강조하여 극적으로 만들어준다. 공간디자인 분야에서도 데페이즈망은 다수의 디자이너들에 의해 새로운 기법으로 시도되고 있다. 연구의 사례로는 상업공간을 통해 데페이즈망 표현기법을 표출하고 있는 파비오 노벰브레, 마르셀 반더스, 하이메 아욘을 선정했다. 연구의 범위로는 이들이 발표한 상업 공간 중에서 2000년대 이후 작품을 대상으로 했다. 데페이즈망 기법에 관한 연구가 실내디자인 분야에서 비교적 심도 있게 다뤄져왔던 것에 비해 이 세 디자이너의 작품을 중심으로 한 데페이즈망 관련 연구는 아직 미약한 상태이므로 본 연구의 의의가 있다고 본다. 본 연구에서는 2장과 3장의 연구를 토대로 데페이즈망 기법의 특성을 도출해 형태, 재료, 공간 프로그램으로 나누어 분류했으며, 이를 통해 확대와 축소, 왜곡과 변형, 병치, 중첩, 착시 등 다섯 가지 키워드를 도출했다. 세 디자이너의 상업공간에 나타난 데페이즈망 표현 특성을 살펴보면 다음과 같다. 형태 및 조형적 측면에서는 확대 및 축소, 왜곡 및 변형이 나타나는데, 노벰브레는 생물체의 스케일 확대와 유기적인 형태에 의한 왜곡과 변형을 나타냈고, 반더스는 일상적인 스케일을 파괴함으로써 나타냈다. 반면 아욘의 공간에서는 확대·축소, 왜곡·변형보다는 유기적인 형태나 유니크한 소품들의 배치, 생물체를 연상시키는 형태 등으로 재미 요소를 반영해 시각적 유희를 표출했다. 재료적 측면에서는 이질적인 것들의 병치가 두드러졌다. 노벰브레는 다양한 재료를 조합해 공간을 표현했고, 반더스는 대담한 컬러의 조합과 이질적인 대상의 결합으로 병치를 표현했으며, 아욘 역시 대조적인 재료들과 대상들의 병치를 통해 공간의 신비감을 표현했다. 공간 프로그램으로는 중첩과 착시가 나타나는데, 노벰브레의 경우 형태의 중첩을 통해 착시현상을 나타냈고, 반더스는 드라마틱하고 극적인 표현으로 환상적인 공간을 연출했다. 아욘은 게이트의 중첩으로 공간을 분할하는 특징을 보인다. 이상 세 디자이너를 통해 21세기 상업 공간디자인 분야에서 다시 주목받는 데페이즈망 기법의 표현특성에 대해 살펴봤다. 추후에도 데페이즈망 특성이 나타나는 공간 및 세 디자이너의 작품 세계에 대한 심도 있는 연구가 이어지길 바라며 본 연구의 결과가 후속 연구의 참고자료가 되길 기대한다.
This study concentrated on the reillustration of surrealism in the 21st century, which emerged in the beginning of the 20th century. In the modern times, people have preferred experiential and dramatic space, escaping from a daily routine so that there has been a rising interest in space with surrea...
This study concentrated on the reillustration of surrealism in the 21st century, which emerged in the beginning of the 20th century. In the modern times, people have preferred experiential and dramatic space, escaping from a daily routine so that there has been a rising interest in space with surrealistic characteristics. This study attempted to derive expression characteristics from depaysement technique-applied commercial spaces among various surrealistic techniques. After all, the depaysement technique which provides non-routine experience under unfamiliar circumstances makes surrealistic features more dramatic. In spatial design as well, it is expressed in diverse factors and introduced as a new factor. For this, those released since year 2000 among the commercial designs created by Fabio Novembre, Marcel Wanders and Jaime Hayon were analyzed. Compared to other designers who expressed the depaysement technique in an indoor space, it’s been relatively hard to find a study on the said three designers’ depaysement-related studies. Their designs had something in common in that they are depaysement technique-based commercial spaces. Therefore, they were chosen as the target of the case study. Based on the analyses in chapters 2 and 3, the characteristics of depaysement technique were classified into shape, material and spatial programs. Then, they were condensed and summarized in five keywords: expansion-contraction, distortion-deformation, juxtaposition, overlapping and illusion. The expression characteristics of depaysement observed in the three designers’ commercial spaces are as follows: From the morphological and formative aspects, expansion-contraction and distortion-deformation patterns were found. Novembre produced morphological characteristics through the expansion of a creature’s scale and distortion and deformation of an organic form while Marcel Wanders created them by expressing routine-scale destruction in space. In contrast, Jaime Hayon expressed visual pun by reflecting fun factors through the arrangement of organic forms or unique items instead of expansion-contraction or distortion-deformation or in a creature-reminding form. From the material aspect, space was analyzed by juxtaposing heterogeneous objects. Novembre expressed space by combining diverse materials while Marcel Wanders created juxtaposition through the combination of bold colors or heterogeneous objects. Jaime Hayon also expressed mysterious space by juxtaposing contrasting materials and objects. In a spatial program, illusion and overlapping are found. Novembre expressed illusion through morphological overlapping while Marcel Wanders produced fantastic space with dramatic patterns. Jaime Hayon also revealed the features in which space is divided by juxtaposition, but juxtaposition and illusion didn’t stand out in space compared to the said two designers. This study investigated the characteristics of surrealistic expressions which have emerged in an indoor design sector in the 21st century through the three designers above. It is expected that there should be a further study on the said designers’ works and spaces in which the characteristics of depaysement are found, and that the study results would be available as reference data.
This study concentrated on the reillustration of surrealism in the 21st century, which emerged in the beginning of the 20th century. In the modern times, people have preferred experiential and dramatic space, escaping from a daily routine so that there has been a rising interest in space with surrealistic characteristics. This study attempted to derive expression characteristics from depaysement technique-applied commercial spaces among various surrealistic techniques. After all, the depaysement technique which provides non-routine experience under unfamiliar circumstances makes surrealistic features more dramatic. In spatial design as well, it is expressed in diverse factors and introduced as a new factor. For this, those released since year 2000 among the commercial designs created by Fabio Novembre, Marcel Wanders and Jaime Hayon were analyzed. Compared to other designers who expressed the depaysement technique in an indoor space, it’s been relatively hard to find a study on the said three designers’ depaysement-related studies. Their designs had something in common in that they are depaysement technique-based commercial spaces. Therefore, they were chosen as the target of the case study. Based on the analyses in chapters 2 and 3, the characteristics of depaysement technique were classified into shape, material and spatial programs. Then, they were condensed and summarized in five keywords: expansion-contraction, distortion-deformation, juxtaposition, overlapping and illusion. The expression characteristics of depaysement observed in the three designers’ commercial spaces are as follows: From the morphological and formative aspects, expansion-contraction and distortion-deformation patterns were found. Novembre produced morphological characteristics through the expansion of a creature’s scale and distortion and deformation of an organic form while Marcel Wanders created them by expressing routine-scale destruction in space. In contrast, Jaime Hayon expressed visual pun by reflecting fun factors through the arrangement of organic forms or unique items instead of expansion-contraction or distortion-deformation or in a creature-reminding form. From the material aspect, space was analyzed by juxtaposing heterogeneous objects. Novembre expressed space by combining diverse materials while Marcel Wanders created juxtaposition through the combination of bold colors or heterogeneous objects. Jaime Hayon also expressed mysterious space by juxtaposing contrasting materials and objects. In a spatial program, illusion and overlapping are found. Novembre expressed illusion through morphological overlapping while Marcel Wanders produced fantastic space with dramatic patterns. Jaime Hayon also revealed the features in which space is divided by juxtaposition, but juxtaposition and illusion didn’t stand out in space compared to the said two designers. This study investigated the characteristics of surrealistic expressions which have emerged in an indoor design sector in the 21st century through the three designers above. It is expected that there should be a further study on the said designers’ works and spaces in which the characteristics of depaysement are found, and that the study results would be available as reference data.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.