헤어스타일 고객선호도와 디자인 특성분석 : 2014년 방영된 TV드라마 여배우 중심으로 Analysis of Design characteristics and Customer Hairstyle preference:Focusing on heroine hairstyle in 2014 aired TV drama원문보기
헤어살롱에서 여배우 헤어스타일 시술을 요구하는 고객이 증가함에 따라 여배우 헤어스타일 선호도와 디자인 특성을 분석할 필요성이 대두되었다. 본 연구의 목적은 드라마에 출연한 여배우 헤어스타일을 디자인 요소에 따라 분류하고 고객이 헤어스타일 시술을 요구할 때 고려하는 요인과 디자인 특성을 비교 분석하는 데 있다. 연구범위는 2014년도 MBC, KBS, KBS2, SBS, Jtbc, tvN에서 방영된 드라마 중 현대물을 전수 조사하여 선정한 76편이다. 드라마에 출연한 여배우 230명을 선정하여 각 앞모습, 옆모습이 캡처된 사진 2장씩 총 460장을 자료 분석하였고, ...
헤어살롱에서 여배우 헤어스타일 시술을 요구하는 고객이 증가함에 따라 여배우 헤어스타일 선호도와 디자인 특성을 분석할 필요성이 대두되었다. 본 연구의 목적은 드라마에 출연한 여배우 헤어스타일을 디자인 요소에 따라 분류하고 고객이 헤어스타일 시술을 요구할 때 고려하는 요인과 디자인 특성을 비교 분석하는 데 있다. 연구범위는 2014년도 MBC, KBS, KBS2, SBS, Jtbc, tvN에서 방영된 드라마 중 현대물을 전수 조사하여 선정한 76편이다. 드라마에 출연한 여배우 230명을 선정하여 각 앞모습, 옆모습이 캡처된 사진 2장씩 총 460장을 자료 분석하였고, 분석 대상은 연구자 샵에 내방하는 20, 30대 여성 고객 30명을 선정하여 심층 인터뷰 하였다. 분석기준은 형태를 길이, 단차, 볼륨, 실루엣으로 나누었고, 질감은 컬과 스트레이트로 구분하였으며, 컬러는 명도, 색조, 색도로 세분화하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째 고객 선호도에 따른 헤어스타일 선택 기준은 본인의 취향에 의한 선택, 연예인 모방심리에 의한 선택, 본인 외모 결점 보완을 위한 선택이다. 둘째, 헤어스타일을 시술하고자 할 때 형태는 길이가 긴 헤어와 풍성한 볼륨, 질감은 자연스럽고 굵은 S컬, 컬러는 중명도 계열의 디자인 요소를 고려하였다. 셋째, 고객은 여배우를 통해 헤어스타일 정보를 얻어 스타일을 선택하지만 헤어스타일 시술을 요구할 때 본인 취향과 외모결점 보완 등에 의해 선택한다. 이는 고객 취향과 외모 결점 보완을 위한 다각적인 상담과 디자인 요소에 따른 특성을 활용한 마케팅이 이루어져야 할 것이다. 연구의 제언점은 고객과 디자인 요소가 드러나는 인터뷰를 실시하였다는데 의의를 두며 헤어살롱에서 고객 맞춤 서비스의 가능성을 시사한다.
헤어살롱에서 여배우 헤어스타일 시술을 요구하는 고객이 증가함에 따라 여배우 헤어스타일 선호도와 디자인 특성을 분석할 필요성이 대두되었다. 본 연구의 목적은 드라마에 출연한 여배우 헤어스타일을 디자인 요소에 따라 분류하고 고객이 헤어스타일 시술을 요구할 때 고려하는 요인과 디자인 특성을 비교 분석하는 데 있다. 연구범위는 2014년도 MBC, KBS, KBS2, SBS, Jtbc, tvN에서 방영된 드라마 중 현대물을 전수 조사하여 선정한 76편이다. 드라마에 출연한 여배우 230명을 선정하여 각 앞모습, 옆모습이 캡처된 사진 2장씩 총 460장을 자료 분석하였고, 분석 대상은 연구자 샵에 내방하는 20, 30대 여성 고객 30명을 선정하여 심층 인터뷰 하였다. 분석기준은 형태를 길이, 단차, 볼륨, 실루엣으로 나누었고, 질감은 컬과 스트레이트로 구분하였으며, 컬러는 명도, 색조, 색도로 세분화하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째 고객 선호도에 따른 헤어스타일 선택 기준은 본인의 취향에 의한 선택, 연예인 모방심리에 의한 선택, 본인 외모 결점 보완을 위한 선택이다. 둘째, 헤어스타일을 시술하고자 할 때 형태는 길이가 긴 헤어와 풍성한 볼륨, 질감은 자연스럽고 굵은 S컬, 컬러는 중명도 계열의 디자인 요소를 고려하였다. 셋째, 고객은 여배우를 통해 헤어스타일 정보를 얻어 스타일을 선택하지만 헤어스타일 시술을 요구할 때 본인 취향과 외모결점 보완 등에 의해 선택한다. 이는 고객 취향과 외모 결점 보완을 위한 다각적인 상담과 디자인 요소에 따른 특성을 활용한 마케팅이 이루어져야 할 것이다. 연구의 제언점은 고객과 디자인 요소가 드러나는 인터뷰를 실시하였다는데 의의를 두며 헤어살롱에서 고객 맞춤 서비스의 가능성을 시사한다.
With the increase of the customers requiring the actress hairstyle at the hair salon, there is a need to analyze their preference and design characteristics of actress hairstyle. The purpose of this study was to classify the actress hairstyle appearing in soap operas by design element and analyze th...
With the increase of the customers requiring the actress hairstyle at the hair salon, there is a need to analyze their preference and design characteristics of actress hairstyle. The purpose of this study was to classify the actress hairstyle appearing in soap operas by design element and analyze the factor and hairstyle design characteristics considered for customers to get their hairstyle put. The scope of this study was confined to 76 dramas selected through the survey of contemporary pieces telecasted in MBC, KBS, KBS2, SBS, Jtbc and tvN in 2014. And it attempted to analyze a total of 460 photos of two profiles and two appearances from behind of each of 230 selected actresses appearing in dramas and conducted the in-depth interview with 30 female customers aged their 20s and 30s visiting this researcher's shop. It attempted to dividie the form into length, volume and silhouette as the criteria for analysis and to analyze the texture by dividing it into curl and straight hairstyle and the color by dividing it into hue, brightness and chroma. As a result, the following findings were obtained: First, criteria for the choice of hairstyle based on customer preference include the taste experienced by customers, the psychology of imitating the entertainer and a desire to complement the defect of their external appearance. Second, the respondents in getting their hairstyle put considered long hair, abundant volume in relation to form, natural and thick 'S' curls in relation to texture and medium brightness in relation to the color. Third, the customers gets information on hairstyle through actresses and chose hairstyle preference but chose their hairstyle on the basis of their taste and the complementation of the defects of their external appearance, This implies that marketing should be conducted by making use of many-sided counseling for their tastes and the defects of their external appearance and the characteristics of each design element. This study has its significance in that it conducted an in-depth interview for customers and design elements and suggests that it shows an possibility of the marketing strategy at the hair salon.
With the increase of the customers requiring the actress hairstyle at the hair salon, there is a need to analyze their preference and design characteristics of actress hairstyle. The purpose of this study was to classify the actress hairstyle appearing in soap operas by design element and analyze the factor and hairstyle design characteristics considered for customers to get their hairstyle put. The scope of this study was confined to 76 dramas selected through the survey of contemporary pieces telecasted in MBC, KBS, KBS2, SBS, Jtbc and tvN in 2014. And it attempted to analyze a total of 460 photos of two profiles and two appearances from behind of each of 230 selected actresses appearing in dramas and conducted the in-depth interview with 30 female customers aged their 20s and 30s visiting this researcher's shop. It attempted to dividie the form into length, volume and silhouette as the criteria for analysis and to analyze the texture by dividing it into curl and straight hairstyle and the color by dividing it into hue, brightness and chroma. As a result, the following findings were obtained: First, criteria for the choice of hairstyle based on customer preference include the taste experienced by customers, the psychology of imitating the entertainer and a desire to complement the defect of their external appearance. Second, the respondents in getting their hairstyle put considered long hair, abundant volume in relation to form, natural and thick 'S' curls in relation to texture and medium brightness in relation to the color. Third, the customers gets information on hairstyle through actresses and chose hairstyle preference but chose their hairstyle on the basis of their taste and the complementation of the defects of their external appearance, This implies that marketing should be conducted by making use of many-sided counseling for their tastes and the defects of their external appearance and the characteristics of each design element. This study has its significance in that it conducted an in-depth interview for customers and design elements and suggests that it shows an possibility of the marketing strategy at the hair salon.
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