본 연구는 대입전형 방식이 대학생의 학업성취도에 미치는 영향 관계를 분석하는데 목적이 있다. 특히, 학생부중심전형 대 수능중심전형에 초점을 주어 대입전형 방식이 대학생의 학업성취도에 어떻게 영향을 주는지를 규명하는 것에 핵심 목적이 있다. 그동안의 선행연구는 대입전형 방식이 대학생의 학업성취도 향상에 미치는 영향을 파악하는데 있어서 개별 대학 사례 및 학생부중심전형의 전형요소인 학생부 비교과 영역을 고려하지 않고 모집 시기 및 전형 형태로만 파악했기 때문이다. 학생부중심전형이 대학생의 학업성취도에 미치는 영향 관계와 대학 생활 및 대학전공 만족도의 상호작용 효과가 어떻게 나타나는지를 분석하기 위하여, 한국 교육고용패널조사의 중3 ...
본 연구는 대입전형 방식이 대학생의 학업성취도에 미치는 영향 관계를 분석하는데 목적이 있다. 특히, 학생부중심전형 대 수능중심전형에 초점을 주어 대입전형 방식이 대학생의 학업성취도에 어떻게 영향을 주는지를 규명하는 것에 핵심 목적이 있다. 그동안의 선행연구는 대입전형 방식이 대학생의 학업성취도 향상에 미치는 영향을 파악하는데 있어서 개별 대학 사례 및 학생부중심전형의 전형요소인 학생부 비교과 영역을 고려하지 않고 모집 시기 및 전형 형태로만 파악했기 때문이다. 학생부중심전형이 대학생의 학업성취도에 미치는 영향 관계와 대학 생활 및 대학전공 만족도의 상호작용 효과가 어떻게 나타나는지를 분석하기 위하여, 한국 교육고용패널조사의 중3 코호트 중에서 4차 년도(2007년 조사, 당시 고3), 5차 년도(2008년 조사, 당시 대1), 6차 년도(2009년 조사, 당시 대2), 7차 년도(2010년 조사, 당시 대3), 8차 년도(2011년 조사, 당시 대4), 9차 년도(2012년 조사, 당시 대졸), 10차 년도(2013년 조사, 당시 대졸) 추적 결과 자료를 활용하여, 5차 년도(2008년)에 대학 신입생이 된 대상자를 분석 대상자로 선정하였다. 중도탈락자와 결측치를 제외한 학생 총 1,050명 응답 자료를 확보하고 개인 및 가정배경, 대학배경, 대학생활 및 만족도 변인을 통제한 상황에서 2008학년도 대입전형에서 학생부중심전형으로 선발된 학생들의 1학년 이후 학업 향상도에 어떠한 영향을 미치는지 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생부중심전형 학생이 수능중심전형 학생보다 학업성취도 향상에 미치는 영향력이 높은 것으로 학생부를 통해 선발된 학생들이 1학년 학업성취도에서는 떨어지지만, 학년이 올라갈수록 성적이 더 향상되었다. 둘째, 학생부중심전형의 전형요소인 학생부 교과와 학생부 비교과의 차이를 나타내는 대비변수가 유의한 값을 갖지 않는데 이는 학생부 교과와 학생부 비교과 전형 요소를 통해 선발된 학생들의 2, 3, 4학년 누적 평균 학업성취도에 차이가 없게 나타나 영향을 주지 못한다는 의미이다. 따라서 성적 이외의 요소를 중심으로 선발된 학생부 비교과 전형 요소 선발 학생들의 대학교 학업성취도가 떨어질 것이라는 우려를 불식시키는 결과로 볼 수 있다. 셋째, 대학생들의 학업성취도를 향상시키기 위해서는 수업태도와 전공 만족도에 대한 동기유발을 강화하면 학업성취도 향상에 효과가 나타날 것이다. 특히, 학생부중심전형 중에서 학생부 교과 성적을 주 전형요소로 선발한 학생들에게 전공 만족도를 개선시켜주면 학업성취도 향상을 높일 수 있으며, 수능 성적을 주 전형요소로 선발된 학생들에게는 수업태도를 개선해주면 학업성취도 향상에 효과를 볼 수 있는 것으로 검증되었다. 결론적으로 학생부중심전형으로 선발된 학생들이 수능중심전형으로 입학한 학생들보다 학점 관리를 더 적극적으로 하고 있다는 점이며, 학생부 비교과 자료를 대입전형에 활용할 경우 대학생의 학업성취도 및 대학생활 적응의 관련성에 대해서는 조사 자료의 보완을 통해 심층적인 분석을 해 볼 필요가 있다는 시사점을 얻을 수 있었다.
본 연구는 대입전형 방식이 대학생의 학업성취도에 미치는 영향 관계를 분석하는데 목적이 있다. 특히, 학생부중심전형 대 수능중심전형에 초점을 주어 대입전형 방식이 대학생의 학업성취도에 어떻게 영향을 주는지를 규명하는 것에 핵심 목적이 있다. 그동안의 선행연구는 대입전형 방식이 대학생의 학업성취도 향상에 미치는 영향을 파악하는데 있어서 개별 대학 사례 및 학생부중심전형의 전형요소인 학생부 비교과 영역을 고려하지 않고 모집 시기 및 전형 형태로만 파악했기 때문이다. 학생부중심전형이 대학생의 학업성취도에 미치는 영향 관계와 대학 생활 및 대학전공 만족도의 상호작용 효과가 어떻게 나타나는지를 분석하기 위하여, 한국 교육고용패널조사의 중3 코호트 중에서 4차 년도(2007년 조사, 당시 고3), 5차 년도(2008년 조사, 당시 대1), 6차 년도(2009년 조사, 당시 대2), 7차 년도(2010년 조사, 당시 대3), 8차 년도(2011년 조사, 당시 대4), 9차 년도(2012년 조사, 당시 대졸), 10차 년도(2013년 조사, 당시 대졸) 추적 결과 자료를 활용하여, 5차 년도(2008년)에 대학 신입생이 된 대상자를 분석 대상자로 선정하였다. 중도탈락자와 결측치를 제외한 학생 총 1,050명 응답 자료를 확보하고 개인 및 가정배경, 대학배경, 대학생활 및 만족도 변인을 통제한 상황에서 2008학년도 대입전형에서 학생부중심전형으로 선발된 학생들의 1학년 이후 학업 향상도에 어떠한 영향을 미치는지 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생부중심전형 학생이 수능중심전형 학생보다 학업성취도 향상에 미치는 영향력이 높은 것으로 학생부를 통해 선발된 학생들이 1학년 학업성취도에서는 떨어지지만, 학년이 올라갈수록 성적이 더 향상되었다. 둘째, 학생부중심전형의 전형요소인 학생부 교과와 학생부 비교과의 차이를 나타내는 대비변수가 유의한 값을 갖지 않는데 이는 학생부 교과와 학생부 비교과 전형 요소를 통해 선발된 학생들의 2, 3, 4학년 누적 평균 학업성취도에 차이가 없게 나타나 영향을 주지 못한다는 의미이다. 따라서 성적 이외의 요소를 중심으로 선발된 학생부 비교과 전형 요소 선발 학생들의 대학교 학업성취도가 떨어질 것이라는 우려를 불식시키는 결과로 볼 수 있다. 셋째, 대학생들의 학업성취도를 향상시키기 위해서는 수업태도와 전공 만족도에 대한 동기유발을 강화하면 학업성취도 향상에 효과가 나타날 것이다. 특히, 학생부중심전형 중에서 학생부 교과 성적을 주 전형요소로 선발한 학생들에게 전공 만족도를 개선시켜주면 학업성취도 향상을 높일 수 있으며, 수능 성적을 주 전형요소로 선발된 학생들에게는 수업태도를 개선해주면 학업성취도 향상에 효과를 볼 수 있는 것으로 검증되었다. 결론적으로 학생부중심전형으로 선발된 학생들이 수능중심전형으로 입학한 학생들보다 학점 관리를 더 적극적으로 하고 있다는 점이며, 학생부 비교과 자료를 대입전형에 활용할 경우 대학생의 학업성취도 및 대학생활 적응의 관련성에 대해서는 조사 자료의 보완을 통해 심층적인 분석을 해 볼 필요가 있다는 시사점을 얻을 수 있었다.
This study is to analyze effect of the college admission types on college students' academic achievement. Especially this study is to identify how the admission types affect college students' academic achievement, focusing on college admission according to students' school record and the national ac...
This study is to analyze effect of the college admission types on college students' academic achievement. Especially this study is to identify how the admission types affect college students' academic achievement, focusing on college admission according to students' school record and the national academic aptitude test results. It is because previous studies only reflected the application period and admission type, without reflecting extra-curriculum in students' school record(element for admission type according to student's school record) as well as cases of individual schools in identifying effect of college admission types on college students' academic achievement. To analyze effect of admission according to students' school record on college students' academic achievement and how it affects their college life and satisfaction, independent variables including college admission types(according to students' school record and the national academic aptitude test result), elements of college admission(student curriculum/extra-curriculum/the national academic aptitude test result), individual(gender, high school academic achievement, the national academic aptitude test result), family background(average monthly income, education level of guardians), college background(college type, school location, major), college life(attitude in class, adjusting to school life) and satisfaction(college, major) and dependent variable of college students' academic achievement(academic achievement of freshmen and academic improvement after freshmen year) were set. This study uses the follow-up data of KEEP, in which 2000 middle school senior students as a cohort were divided into Year 4(high school senior in 2007), Year 5(college freshmen in 2008), Year 6(college sophomore in 2009), Year 7(college junior in 2010), Year 8(college senior in 2011), Year 9(college graduate in 2012) and Year 10(college graduate in 2013), and college freshmen in Year 5(2008) were selected for the analysis. All 1050 responses from students except dropouts and whose values are missing are obtained and stepwise regression and interaction effect were analyzed. Under environment where individual/family/college background, college life and satisfaction variables were controlled, results of the analysis on effect on academic achievement of sophomore, junior and senior students who were admitted according to their school records in college admission 2008 are as follows. First, effect on academic improvement was more significant among students accepted by their students' records than it was among students accepted by their national academic aptitude test results; students accepted by their students' records showed great improvement as they moved to higher grades although their academic achievement in freshmen years was not good enough. Therefore the effect of improvement of academic achievement was significant as the students' record and extra-curriculum were more reflected in college admission. Second, contrast variable representing difference between curriculum performance and extra-curriculum performance in students' records, which are typical elements in admission by students' record, showed no significant value; this indicates no effect on difference in accumulative average academic achievement of sophomore, junior and senior students who were accepted by typical elements of curriculum and extra-curriculum performance in students' records. Therefore this result dispels worries that academic achievement of students who were accepted by extra-curriculum performance other than curriculum performance would show poor academic achievement in college. Third, academic achievement of college students will improve if they are motivated for their attitudes in class and satisfaction on their majors. Especially academic achievement will improve once students accepted by their curriculum performance are satisfied with their majors; and for students accepted by their national academic aptitude test results, it was verified that academic achievement will improve once the students' attitude in class improve.
This study is to analyze effect of the college admission types on college students' academic achievement. Especially this study is to identify how the admission types affect college students' academic achievement, focusing on college admission according to students' school record and the national academic aptitude test results. It is because previous studies only reflected the application period and admission type, without reflecting extra-curriculum in students' school record(element for admission type according to student's school record) as well as cases of individual schools in identifying effect of college admission types on college students' academic achievement. To analyze effect of admission according to students' school record on college students' academic achievement and how it affects their college life and satisfaction, independent variables including college admission types(according to students' school record and the national academic aptitude test result), elements of college admission(student curriculum/extra-curriculum/the national academic aptitude test result), individual(gender, high school academic achievement, the national academic aptitude test result), family background(average monthly income, education level of guardians), college background(college type, school location, major), college life(attitude in class, adjusting to school life) and satisfaction(college, major) and dependent variable of college students' academic achievement(academic achievement of freshmen and academic improvement after freshmen year) were set. This study uses the follow-up data of KEEP, in which 2000 middle school senior students as a cohort were divided into Year 4(high school senior in 2007), Year 5(college freshmen in 2008), Year 6(college sophomore in 2009), Year 7(college junior in 2010), Year 8(college senior in 2011), Year 9(college graduate in 2012) and Year 10(college graduate in 2013), and college freshmen in Year 5(2008) were selected for the analysis. All 1050 responses from students except dropouts and whose values are missing are obtained and stepwise regression and interaction effect were analyzed. Under environment where individual/family/college background, college life and satisfaction variables were controlled, results of the analysis on effect on academic achievement of sophomore, junior and senior students who were admitted according to their school records in college admission 2008 are as follows. First, effect on academic improvement was more significant among students accepted by their students' records than it was among students accepted by their national academic aptitude test results; students accepted by their students' records showed great improvement as they moved to higher grades although their academic achievement in freshmen years was not good enough. Therefore the effect of improvement of academic achievement was significant as the students' record and extra-curriculum were more reflected in college admission. Second, contrast variable representing difference between curriculum performance and extra-curriculum performance in students' records, which are typical elements in admission by students' record, showed no significant value; this indicates no effect on difference in accumulative average academic achievement of sophomore, junior and senior students who were accepted by typical elements of curriculum and extra-curriculum performance in students' records. Therefore this result dispels worries that academic achievement of students who were accepted by extra-curriculum performance other than curriculum performance would show poor academic achievement in college. Third, academic achievement of college students will improve if they are motivated for their attitudes in class and satisfaction on their majors. Especially academic achievement will improve once students accepted by their curriculum performance are satisfied with their majors; and for students accepted by their national academic aptitude test results, it was verified that academic achievement will improve once the students' attitude in class improve.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.