본 논문에서는 하이브리드 자동차, 전기자동차의 배터리팩의 성능이 저하되었을 때의 배터리팩의 재사용, 재활용을 하기 위한 스크리닝 방법에 대해 제안하였다. 배터리팩을 반복해 사용하면 팩에 직렬, 병렬, 직/병렬혼합의 연결을 통해 구성하고 있는 모듈들의 전기화학적 특성으로 인해 충전 능력이 떨어지며, 모듈 또는 셀의 전압 불균형이 나타난다. 이러한 현상들로 인해 배터리팩을 차량용으로는 사용할 수 없게 된다. 전기자동차용 배터리는 용량이 크고 안전성이 높아 다른 용도로도 재사용가능하며 재사용을 통한 비용절감을 할 수가 있다. 제안된 방법은 ...
본 논문에서는 하이브리드 자동차, 전기자동차의 배터리팩의 성능이 저하되었을 때의 배터리팩의 재사용, 재활용을 하기 위한 스크리닝 방법에 대해 제안하였다. 배터리팩을 반복해 사용하면 팩에 직렬, 병렬, 직/병렬혼합의 연결을 통해 구성하고 있는 모듈들의 전기화학적 특성으로 인해 충전 능력이 떨어지며, 모듈 또는 셀의 전압 불균형이 나타난다. 이러한 현상들로 인해 배터리팩을 차량용으로는 사용할 수 없게 된다. 전기자동차용 배터리는 용량이 크고 안전성이 높아 다른 용도로도 재사용가능하며 재사용을 통한 비용절감을 할 수가 있다. 제안된 방법은 임피던스 분광법을 통해 모듈의 셀들간 균일한 임피던스 스펙트럼을 갖는 모듈을 선별하며, 그렇지 못한 셀을 갖는 모듈을 1차 스크리닝을 통해 찾아내어 재활용 그룹으로 구분한다. 용량시험을 통해 모듈의 용량이 서로 비슷한 모듈을 선별하고 공칭용량 대비 80%이하의 용량을 갖는 모듈을 2차 스크리닝하여 재활용 그룹으로 구분한다. 펄스파워시험을 통하여 2차 스크리닝에 선별된 그룹의 집단 안에서 방전저항과, 충전저항이 서로 유사한 모듈을 선별하여, 3차 스크리닝을 진행하였다. 이와 같은 시험들을 통하여 동일하고 균일한 특성을 갖는 모듈을 선별하여 재사용집단과, 재활용집단으로 구분하고, 재사용집단은 각 성능에 맞는 영역의 검증시험을 통하여 선별하는 방법에 대하여 제안하였다.
본 논문에서는 하이브리드 자동차, 전기자동차의 배터리팩의 성능이 저하되었을 때의 배터리팩의 재사용, 재활용을 하기 위한 스크리닝 방법에 대해 제안하였다. 배터리팩을 반복해 사용하면 팩에 직렬, 병렬, 직/병렬혼합의 연결을 통해 구성하고 있는 모듈들의 전기화학적 특성으로 인해 충전 능력이 떨어지며, 모듈 또는 셀의 전압 불균형이 나타난다. 이러한 현상들로 인해 배터리팩을 차량용으로는 사용할 수 없게 된다. 전기자동차용 배터리는 용량이 크고 안전성이 높아 다른 용도로도 재사용가능하며 재사용을 통한 비용절감을 할 수가 있다. 제안된 방법은 임피던스 분광법을 통해 모듈의 셀들간 균일한 임피던스 스펙트럼을 갖는 모듈을 선별하며, 그렇지 못한 셀을 갖는 모듈을 1차 스크리닝을 통해 찾아내어 재활용 그룹으로 구분한다. 용량시험을 통해 모듈의 용량이 서로 비슷한 모듈을 선별하고 공칭용량 대비 80%이하의 용량을 갖는 모듈을 2차 스크리닝하여 재활용 그룹으로 구분한다. 펄스파워시험을 통하여 2차 스크리닝에 선별된 그룹의 집단 안에서 방전저항과, 충전저항이 서로 유사한 모듈을 선별하여, 3차 스크리닝을 진행하였다. 이와 같은 시험들을 통하여 동일하고 균일한 특성을 갖는 모듈을 선별하여 재사용집단과, 재활용집단으로 구분하고, 재사용집단은 각 성능에 맞는 영역의 검증시험을 통하여 선별하는 방법에 대하여 제안하였다.
With the recent diversification of the lineup of environmentally friendly vehicles, it is expected that the use of a lithium-ion battery will increase gradually. To solve environmental problems and economic loss that can be caused when these increasingly supplied batteries are discarded, reuse of th...
With the recent diversification of the lineup of environmentally friendly vehicles, it is expected that the use of a lithium-ion battery will increase gradually. To solve environmental problems and economic loss that can be caused when these increasingly supplied batteries are discarded, reuse of the battery is required; however, few studies have been conducted on the selection of batteries to be reused. Hence, this study proposes a screening method that can be applied to reuse an automotive battery pack. This method first determines the recyclable and reusable battery Groups through electrochemical impedance spectroscopy (EIS), which can measure the internal impedance of a battery, and selects the appropriate batteries for each application from the reusable Group, through capacity and power tests. The batteries selected are reassembled by connecting them to a typical battery management system (BMS) and are evaluated through a verification test to examine the validity of the screening method proposed in this study.
With the recent diversification of the lineup of environmentally friendly vehicles, it is expected that the use of a lithium-ion battery will increase gradually. To solve environmental problems and economic loss that can be caused when these increasingly supplied batteries are discarded, reuse of the battery is required; however, few studies have been conducted on the selection of batteries to be reused. Hence, this study proposes a screening method that can be applied to reuse an automotive battery pack. This method first determines the recyclable and reusable battery Groups through electrochemical impedance spectroscopy (EIS), which can measure the internal impedance of a battery, and selects the appropriate batteries for each application from the reusable Group, through capacity and power tests. The batteries selected are reassembled by connecting them to a typical battery management system (BMS) and are evaluated through a verification test to examine the validity of the screening method proposed in this study.
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