본 연구는 카카오톡 어플을 활용한 언어중재 프로그램이 지적장애 아동들의 읽기능력 향상에 미치는 효과를 알아보기 위해 수행하였다. 카카오톡 어플 사용이 가능한 12세~13세 지적장애 아동 6명을 대상으로 16회기의 카카오톡 어플의 언어중재 프로그램을 통해 읽기능력에 속하는 문장배열능력과 음독능력의 변화를 사전과 사후로 나누어 살펴보았다. 카카오톡 어플을 활용한 언어중재 프로그램은 언어재활사가 육하원칙 중 ‘누가, 언제, 어디, 무엇을, 어떻게’에 해당하는 문장순서를 바꾼 4어절의 문장을 카카오톡 어플 채팅창에 제시하면, 아동이 카카...
본 연구는 카카오톡 어플을 활용한 언어중재 프로그램이 지적장애 아동들의 읽기능력 향상에 미치는 효과를 알아보기 위해 수행하였다. 카카오톡 어플 사용이 가능한 12세~13세 지적장애 아동 6명을 대상으로 16회기의 카카오톡 어플의 언어중재 프로그램을 통해 읽기능력에 속하는 문장배열능력과 음독능력의 변화를 사전과 사후로 나누어 살펴보았다. 카카오톡 어플을 활용한 언어중재 프로그램은 언어재활사가 육하원칙 중 ‘누가, 언제, 어디, 무엇을, 어떻게’에 해당하는 문장순서를 바꾼 4어절의 문장을 카카오톡 어플 채팅창에 제시하면, 아동이 카카오톡 어플 녹음기를 활용하여 문장을 배열한 후 언어재활사에게 전송하는 방식이다. 언어재활사는 아동이 녹음한 문장을 확인하여 기록하고, 읽기에 오류가 있을 경우 정확한 문장을 녹음하여 피드백을 하였다. 본 연구를 통한 결과는 다음과 같다. 첫째, 카카오톡 어플을 활용한 언어중재 프로그램이 지적장애 아동들의 문장배열능력에 긍정적인 영향을 보였다. 카카오톡 어플을 활용한 언어중재 프로그램을 실시하기 전 문장 배열 시 조사 또는 받침 글자를 생략하여 읽거나 의성어, 의태어가 들어 있는 문장을 정확하게 읽지 못하는 등 문장을 배열하는데 있어 많은 어려움을 보인 반면, 카카오톡 어플을 활용한 언어중재 프로그램을 실시한 후 문맥에 대한 흐름과 읽기에 대한 자신감을 가졌으며 배열한 문장을 읽으면서 스스로의 오류를 인지하여 수정하는 등 적극적인 모습을 보였다. 또한 육하원칙에 따라 문장을 배열하는 부분에서 오류가 감소하여, 문장배열능력의 향상을 보였다. 둘째, 카카오톡 어플을 활용한 언어중재 프로그램이 지적장애 아동들의 음독능력에 긍정적인 영향을 보였다. 언어중재 프로그램을 실시하기 전에는 문장을 읽을 때 의미단위로 띄어 읽거나 규칙에 따라 읽지 못하여 글의 내용을 잘 파악하지 못하고 문장에 대한 이해력이 부족하였으나, 카카오톡 어플을 활용한 언어중재 프로그램을 실시한 후 문장을 읽으면서 이해하는 부분들이 향상되었으며, 문장을 읽고 답을 하는 과정에 흥미를 가졌다. 결과를 통해 본 연구를 종합해보자면, 카카오톡 어플을 활용한 언어중재 프로그램이 지적장애 아동들의 읽기능력에 속하는 문장배열능력과 음독능력 향상에 긍정적이라고 할 수 있다.
본 연구는 카카오톡 어플을 활용한 언어중재 프로그램이 지적장애 아동들의 읽기능력 향상에 미치는 효과를 알아보기 위해 수행하였다. 카카오톡 어플 사용이 가능한 12세~13세 지적장애 아동 6명을 대상으로 16회기의 카카오톡 어플의 언어중재 프로그램을 통해 읽기능력에 속하는 문장배열능력과 음독능력의 변화를 사전과 사후로 나누어 살펴보았다. 카카오톡 어플을 활용한 언어중재 프로그램은 언어재활사가 육하원칙 중 ‘누가, 언제, 어디, 무엇을, 어떻게’에 해당하는 문장순서를 바꾼 4어절의 문장을 카카오톡 어플 채팅창에 제시하면, 아동이 카카오톡 어플 녹음기를 활용하여 문장을 배열한 후 언어재활사에게 전송하는 방식이다. 언어재활사는 아동이 녹음한 문장을 확인하여 기록하고, 읽기에 오류가 있을 경우 정확한 문장을 녹음하여 피드백을 하였다. 본 연구를 통한 결과는 다음과 같다. 첫째, 카카오톡 어플을 활용한 언어중재 프로그램이 지적장애 아동들의 문장배열능력에 긍정적인 영향을 보였다. 카카오톡 어플을 활용한 언어중재 프로그램을 실시하기 전 문장 배열 시 조사 또는 받침 글자를 생략하여 읽거나 의성어, 의태어가 들어 있는 문장을 정확하게 읽지 못하는 등 문장을 배열하는데 있어 많은 어려움을 보인 반면, 카카오톡 어플을 활용한 언어중재 프로그램을 실시한 후 문맥에 대한 흐름과 읽기에 대한 자신감을 가졌으며 배열한 문장을 읽으면서 스스로의 오류를 인지하여 수정하는 등 적극적인 모습을 보였다. 또한 육하원칙에 따라 문장을 배열하는 부분에서 오류가 감소하여, 문장배열능력의 향상을 보였다. 둘째, 카카오톡 어플을 활용한 언어중재 프로그램이 지적장애 아동들의 음독능력에 긍정적인 영향을 보였다. 언어중재 프로그램을 실시하기 전에는 문장을 읽을 때 의미단위로 띄어 읽거나 규칙에 따라 읽지 못하여 글의 내용을 잘 파악하지 못하고 문장에 대한 이해력이 부족하였으나, 카카오톡 어플을 활용한 언어중재 프로그램을 실시한 후 문장을 읽으면서 이해하는 부분들이 향상되었으며, 문장을 읽고 답을 하는 과정에 흥미를 가졌다. 결과를 통해 본 연구를 종합해보자면, 카카오톡 어플을 활용한 언어중재 프로그램이 지적장애 아동들의 읽기능력에 속하는 문장배열능력과 음독능력 향상에 긍정적이라고 할 수 있다.
(Abstract) This study was carried out to investigate the effects of language intervention program that utilizes Kakaotalk application influenced on the improvement of reading ability of children with intellectual disability. The 6 children with intellectual disability whose age ranges from 12 to 13 ...
(Abstract) This study was carried out to investigate the effects of language intervention program that utilizes Kakaotalk application influenced on the improvement of reading ability of children with intellectual disability. The 6 children with intellectual disability whose age ranges from 12 to 13 and capable of using Kakaotalk application participated in this study. The ability of arraying sentences and reading comprehension that belongs to reading ability were looked into before and after using language intervention program of Kakaotalk application during the 16 sessions. Language intervention program that utilizes Kakaotalk application was the method that the speech-language pathologists suggests the sentence of 4 word-phrases whose sequential order is changed and belonged to 'who, when, where, what and how' out of 5W1H and then the children array the sentences using the recorder of Kakaotalk application and transmit them to the speech-language pathologists. The speech-language pathologists checked the sentences the children recorded and gave them feedback after recording the correct sentences in case there was a error in reading. The results of this study were as following. First, language intervention program that utilizes Kakaotalk application showed the positive influence on the ability of the children with intellectual disability regarding arraying sentences. When arraying the sentences before executing language intervention program that utilizes Kakaotalk application, they showed the difficulties much to array the sentences as they read the sentences omitting postposition or final consonant or could not read the sentences with onomatopoeia and mimetic word, however, they showed the confidence for the flow of context and reading and the active attitude as recognized the error by themselves reading the arrayed sentences after executing language intervention program that utilizes Kakaotalk application. And, they showed the improvement of arraying ability as the number of errors decreased regarding the parts of arraying the sentences according to 5W1H. Second, the language intervention program that utilizes Kakaotalk application showed the positive influence on reading comprehension ability of children with intellectual disability. They couldn't understand the contents of the sentences correctly and felt lack of understanding the sentences as they read the sentences by the unit of meaning or could not read the sentences according to the rule when reading the sentences before executing language intervention program, however, the parts of understanding the sentences with reading them improved and showed their interest in the process of reading the sentences and answering to them after performing language intervention program that utilizes Kakaotalk application.
(Abstract) This study was carried out to investigate the effects of language intervention program that utilizes Kakaotalk application influenced on the improvement of reading ability of children with intellectual disability. The 6 children with intellectual disability whose age ranges from 12 to 13 and capable of using Kakaotalk application participated in this study. The ability of arraying sentences and reading comprehension that belongs to reading ability were looked into before and after using language intervention program of Kakaotalk application during the 16 sessions. Language intervention program that utilizes Kakaotalk application was the method that the speech-language pathologists suggests the sentence of 4 word-phrases whose sequential order is changed and belonged to 'who, when, where, what and how' out of 5W1H and then the children array the sentences using the recorder of Kakaotalk application and transmit them to the speech-language pathologists. The speech-language pathologists checked the sentences the children recorded and gave them feedback after recording the correct sentences in case there was a error in reading. The results of this study were as following. First, language intervention program that utilizes Kakaotalk application showed the positive influence on the ability of the children with intellectual disability regarding arraying sentences. When arraying the sentences before executing language intervention program that utilizes Kakaotalk application, they showed the difficulties much to array the sentences as they read the sentences omitting postposition or final consonant or could not read the sentences with onomatopoeia and mimetic word, however, they showed the confidence for the flow of context and reading and the active attitude as recognized the error by themselves reading the arrayed sentences after executing language intervention program that utilizes Kakaotalk application. And, they showed the improvement of arraying ability as the number of errors decreased regarding the parts of arraying the sentences according to 5W1H. Second, the language intervention program that utilizes Kakaotalk application showed the positive influence on reading comprehension ability of children with intellectual disability. They couldn't understand the contents of the sentences correctly and felt lack of understanding the sentences as they read the sentences by the unit of meaning or could not read the sentences according to the rule when reading the sentences before executing language intervention program, however, the parts of understanding the sentences with reading them improved and showed their interest in the process of reading the sentences and answering to them after performing language intervention program that utilizes Kakaotalk application.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.