본 연구는 놀이 중심의 자기성장 프로그램을 실시하여 다문화가정 아동(베트남 모 가정 아동)에게 자아존중감이 향상되는지를 알아보는데 목적을 두고 실시되었다. 연구 대상은 울산광역시 소재 초등학교 2학년 아동을 대상으로 선정방법은 담임교사로부터 학교 적응에 어려움이 있다고 의뢰 된 아동 중에서 자아존중감 검사를 실시, 아동 8명을 선정하여 통제집단과 실험집단에 4명씩 무선 배정 하였다. 연구문제는 첫째, 놀이 중심의 자기성장 프로그램은 다문화가정 ...
본 연구는 놀이 중심의 자기성장 프로그램을 실시하여 다문화가정 아동(베트남 모 가정 아동)에게 자아존중감이 향상되는지를 알아보는데 목적을 두고 실시되었다. 연구 대상은 울산광역시 소재 초등학교 2학년 아동을 대상으로 선정방법은 담임교사로부터 학교 적응에 어려움이 있다고 의뢰 된 아동 중에서 자아존중감 검사를 실시, 아동 8명을 선정하여 통제집단과 실험집단에 4명씩 무선 배정 하였다. 연구문제는 첫째, 놀이 중심의 자기성장 프로그램은 다문화가정 아동의 자아존중감에서 변화를 보이는가, 둘째, 놀이 중심의 자기성장 프로그램은 다문화가정 아동의 회기내에서 자아존중감 행동변화에 어떠한 영향을 미치는가이다. 자기성장 프로그램은 자기이해, 자기수용, 자기개방, 자기주장 단계로 하며 자아존중감에 대한 부정적, 비합리적 사고의 중재를 중점으로 하였다. 프로그램은 주 2회, 한 회기 60분, 총 12회기로 실시하였고, 시작활동(15분), 본 활동(35분), 마무리 활동(10분)으로 진행하였다. 놀이를 중심으로 한 자기성장 프로그램의 변화를 알아보기 위해 프로그램 사전, 사후에 자아존중감 척도를 사용하여 점수를 비교하였으며, 매 회기 자아존중감 관련 행동을 관찰하여 빈도를 측정하고 질적 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 놀이 중심의 자기성장 프로그램을 통해 다문화가정 아동의 사전, 사후의 자아존중감 점수를 비교한 결과 자아존중감 점수가 향상되었으며, 자아존중감 관련 행동 또한 긍정적으로 변화하였다. 따라서 본 연구는 실험연구이지만 사례수가 적은 문제로 인해 일반화하는데 제한점이 있으나, 놀이 중심의 자기성장 프로그램이 다문화가정 아동의 자아존중감에 긍정적 효과를 주었음을 알 수 있었다.
본 연구는 놀이 중심의 자기성장 프로그램을 실시하여 다문화가정 아동(베트남 모 가정 아동)에게 자아존중감이 향상되는지를 알아보는데 목적을 두고 실시되었다. 연구 대상은 울산광역시 소재 초등학교 2학년 아동을 대상으로 선정방법은 담임교사로부터 학교 적응에 어려움이 있다고 의뢰 된 아동 중에서 자아존중감 검사를 실시, 아동 8명을 선정하여 통제집단과 실험집단에 4명씩 무선 배정 하였다. 연구문제는 첫째, 놀이 중심의 자기성장 프로그램은 다문화가정 아동의 자아존중감에서 변화를 보이는가, 둘째, 놀이 중심의 자기성장 프로그램은 다문화가정 아동의 회기내에서 자아존중감 행동변화에 어떠한 영향을 미치는가이다. 자기성장 프로그램은 자기이해, 자기수용, 자기개방, 자기주장 단계로 하며 자아존중감에 대한 부정적, 비합리적 사고의 중재를 중점으로 하였다. 프로그램은 주 2회, 한 회기 60분, 총 12회기로 실시하였고, 시작활동(15분), 본 활동(35분), 마무리 활동(10분)으로 진행하였다. 놀이를 중심으로 한 자기성장 프로그램의 변화를 알아보기 위해 프로그램 사전, 사후에 자아존중감 척도를 사용하여 점수를 비교하였으며, 매 회기 자아존중감 관련 행동을 관찰하여 빈도를 측정하고 질적 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 놀이 중심의 자기성장 프로그램을 통해 다문화가정 아동의 사전, 사후의 자아존중감 점수를 비교한 결과 자아존중감 점수가 향상되었으며, 자아존중감 관련 행동 또한 긍정적으로 변화하였다. 따라서 본 연구는 실험연구이지만 사례수가 적은 문제로 인해 일반화하는데 제한점이 있으나, 놀이 중심의 자기성장 프로그램이 다문화가정 아동의 자아존중감에 긍정적 효과를 주었음을 알 수 있었다.
This study was conducted to identify the improvement of Self-Esteem of Multi-cultural Families children (Vietnamese mother family children) by executing Self-Growth Program with play. The subjects of study were targeting 2nd grade elementary school students located at Ulsan Metropolitan city. Regard...
This study was conducted to identify the improvement of Self-Esteem of Multi-cultural Families children (Vietnamese mother family children) by executing Self-Growth Program with play. The subjects of study were targeting 2nd grade elementary school students located at Ulsan Metropolitan city. Regarding data collection, self-esteem tests were conducted school malajusted students requested by the class teacher and each 4 students were selected and randomly allocated in control group and experiment group respectively. Study subjects were first, whether Self-Growth Program with play showed the changes in Self-Esteem of Multi-cultural Families children, and second, what effects of the Self-Growth Program with play were given to the Self-Esteem behavior changes of Multi-cultural Families children in the session. Self-Growth Program focused on the mediation of negative and irrational thinking about Self-Esteem with the stages of self-understanding, self- acceptance, self-disclosure and self-assertion. Program was conducted total 12 sessions, two times a week and 60 minutes per session and was conducted with start activity (15 minutes), main activity (35 minutes) and completion activity (10 minutes). In order to identify the changes of Self-Growth Program with play, scores were compared using with Self-Esteem scale before and after the program and frequencies were measured and qualitatively analyzed by examining Self-Esteem related behaviors. Results of this study are as follows. Multi-cultural Families children’s Self-Esteem comparison scores before and after the program through Self-Growth Program with play showed Self-Esteem scores were improved and Self-Esteem related behaviors were also positively changed. Therefore, this study has limitations in generalizing the results because it was conducted by short-term program with small number of cases, but the study shows that Self-Growth Program with play positively affected the self-esteem of Multi-cultural Families children.
This study was conducted to identify the improvement of Self-Esteem of Multi-cultural Families children (Vietnamese mother family children) by executing Self-Growth Program with play. The subjects of study were targeting 2nd grade elementary school students located at Ulsan Metropolitan city. Regarding data collection, self-esteem tests were conducted school malajusted students requested by the class teacher and each 4 students were selected and randomly allocated in control group and experiment group respectively. Study subjects were first, whether Self-Growth Program with play showed the changes in Self-Esteem of Multi-cultural Families children, and second, what effects of the Self-Growth Program with play were given to the Self-Esteem behavior changes of Multi-cultural Families children in the session. Self-Growth Program focused on the mediation of negative and irrational thinking about Self-Esteem with the stages of self-understanding, self- acceptance, self-disclosure and self-assertion. Program was conducted total 12 sessions, two times a week and 60 minutes per session and was conducted with start activity (15 minutes), main activity (35 minutes) and completion activity (10 minutes). In order to identify the changes of Self-Growth Program with play, scores were compared using with Self-Esteem scale before and after the program and frequencies were measured and qualitatively analyzed by examining Self-Esteem related behaviors. Results of this study are as follows. Multi-cultural Families children’s Self-Esteem comparison scores before and after the program through Self-Growth Program with play showed Self-Esteem scores were improved and Self-Esteem related behaviors were also positively changed. Therefore, this study has limitations in generalizing the results because it was conducted by short-term program with small number of cases, but the study shows that Self-Growth Program with play positively affected the self-esteem of Multi-cultural Families children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.