최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.14 no.2, 2013년, pp.605 - 612
이은희 (동국대학교 사회복지학과) , 이경옥 (동국대학교 사회복지학과)
The purpose of this study is to examine the effectiveness of peer relation improvement program on peer relation in children of multi-cultural families. To test of the effectiveness of the program, this study employed pretest-posttest control group design. Total 18 multi-cultural families' children h...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
학령기 이후에 아동생활의 중심은 어디로 옮겨지는가? | 아동들은 학령기 이전에는 가정에서 어머니와의 관계를 중심으로 자신들의 성격을 형성하고 적응해 왔던 것에 반하여, 학령기 이후에는 아동생활의 중심이 학교로 옮겨지게 된다. 초기 아동기부터 아동들은 학교에서 낯선 동료 및 어른과 함께 지내야 하는 새로운 공동체 사회에 참여해야 하고 새로운 환경과 관련된 도전 상황에 직면하게 된다[7]. | |
다문화가정아동들은 학교에서 어떤 문제를 겪고 있는가? | 그런데 다문화가정아동들은 학교에서 집단 따돌림과 같은 문제와 더불어 학교부적응, 학업중단과 같은 다양한 문제를 겪고 있는 것으로 나타났는데[10], 이러한 문제는 실제로 또래친구들이 선입견을 가지고 가까이 다가오지 않은 경우도 있지만, 그 반대로 관심을 가지고 도와주려고 노력하는 경우에도 오히려 다문화가정 아동이 소극적이고, 회피적인 인간관계를 가지는 경향을 보이는 경우도 많은 것으로 나타났다[11]. | |
교우관계 향상프로그램이 다문화가정 아동의 교우관계에 미치는 효과를 분석한 결과는 어떠한가? | 두 집단에 대한 동질성검사를 실시하여 동질성을 확인한 후, 실험집단은 주 2회 1회기 당 50분씩 총 10회기의 교우관계 향상프로그램을 제공하고 통제집단은 별도의 처치를 하지 않은 후, 이들 집단을 대상으로 프로그램의 실시 전-후에 나타난 교우관계 점수를 비교분석하였다. 그 결과 교우관계 향상프로그램은 다문화가정 아동의 교우관계 향상에 유의미한 효과가 있는 것으로 예측할 수 있었다. 따라서 이러한 연구결과를 바탕으로 학교나 사회복지실천현장에서 다문화가정 아동들을 대상으로 교우관계 향상프로그램을 실시할 시 유의점 및 본 연구의 한계와 후속연구를 위한 제언을 제시하였다. |
Kim, Haekyung ?Myhabg Do?Haesook Moon?Chungsun Park?Houngsook Son?Jungok Oh?Dalagigong Hong, Social Welfare with Families, Kongdongche, 2010.
Joe, Youngdal, Heuione Yoon, Soonheui Kim. A multicultural educational text writing for the children of a multicultural family, 2008. Ministry of Education, Science and Technology.
The Kukmin llbo. The children of multicultural families may become a Janus of Korea Society, November, 30th, 2009.
Kim, Gyeongja . Psychological oblems and School Adjustment of the Children of Multicultural Family. Major in Elementary School Counseling, Graduate School of Education, Jinju National University of Education, 2008.
Ministry of Education and Human Resources Development, Set up Education support measures of the education for the children of multicultural families, May. 2006.
The Kukmin llbo, The children of multicultural families may become a Janus of Korea Society, November, 30th, 2009.
Sylva, K., School influences on children's development. Journal of Child Psychology and Psychiatry, Vol. 35, pp. 135-170, 1994. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1469-7610.1994.tb01135.x
Lynch, M. & Cicchetti, D., Children's relationships with adults and peers: An examination of elementary school and junior high school students. Journal of School Psychology, 35(1). pp. 81-100, 1997. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/S0022-4405(96)00031-3
Kim, Eun Ae. The Effects of Peer Counseling Program on Peer Relations and Self-concepts of the Peer counselors. Elementary School Counseling Major Graduate School of Education. Chinju National University of Education Jinju, Korea, 2003.
Kim, Sun., The relationship between the parents of the children of multicultural familiy and Adapting to school. Counseling Education Graduate School master's thesis, 2010.
Kim, Mi-sun., The Effectsofself-esteem program onself-esteem and school adjustment of Multicultural Families Children. Graduate School of Sookmyung Women's University. Major in Counseling Education, 2009.
Lee, Hwa-Ok, The effect of relation improving program on improving children's peer relations. Majoring in Elementary Counselling Education Graduate School of Education. Busan National University of Education, 2007.
Cho, Sun-yi, The Effect of Peer Relation Improvement Program on Children's Social Ability. Major in Elementary Counseling Education Graduate School of Education. Busan National University of Education, 2006.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.