본 연구의 목적은 성실성, 자기효능감과 지연행동 간의 관계에 대해 살펴보고 메타인지전략의 조절효과를 검증하는 것이다. 이를 위해 대구·경북소재 대학교에 재학 중인 대학생 510명(남 202, 여 308)을 대상으로 성실성, 자기효능감, 메타인지전략, 지연행동에 대한 설문조사를 실시하고, 그 결과를 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 성실성, 자기효능감, 메타인지전략, 지연행동 간의 전체 ...
본 연구의 목적은 성실성, 자기효능감과 지연행동 간의 관계에 대해 살펴보고 메타인지전략의 조절효과를 검증하는 것이다. 이를 위해 대구·경북소재 대학교에 재학 중인 대학생 510명(남 202, 여 308)을 대상으로 성실성, 자기효능감, 메타인지전략, 지연행동에 대한 설문조사를 실시하고, 그 결과를 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 성실성, 자기효능감, 메타인지전략, 지연행동 간의 전체 상관 분석을 실시한 결과, 성설성과 자기효능감은 지연행동과 유의한 부적 상관이 있다는 것을 확인하였다. 이러한 결과는 성실성과 자기효능감이 낮을수록 지연행동이 많아진다는 것을 의미한다. 메타인지전략은 지연행동과 부적상관이 있는 것으로 나타났는데, 이는 메타인지전략이 높아질수록 지연행동이 감소한다는 것을 의미한다. 둘째, 성실성, 자기효능감과 지연행동 간의 관계에서 메타인지전략의 조절효과를 검증해본 결과, 메타인지전략은 조절변인으로 기능하였고 낮은 성실성과 자기효능감이 지연행동에 미치는 부정적 효과를 완충하는 역할을 하였다. 종합하면, 낮은 성실성과 자기효능감은 지연행동을 만들지만, 메타인지전략 활용 수준이 높은 학생이라면 비교적 지연행동을 덜 하는 것으로 여겨진다. 이는 메타인지전략이 지연행동을 감소시키는데 중요한 변인임을 보여주는 결과이다. 본 연구의 시사점과 제한점은 논의에서 다루었다. 주요어: 성실성, 자기효능감, 메타인지전략, 지연행동
본 연구의 목적은 성실성, 자기효능감과 지연행동 간의 관계에 대해 살펴보고 메타인지전략의 조절효과를 검증하는 것이다. 이를 위해 대구·경북소재 대학교에 재학 중인 대학생 510명(남 202, 여 308)을 대상으로 성실성, 자기효능감, 메타인지전략, 지연행동에 대한 설문조사를 실시하고, 그 결과를 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 성실성, 자기효능감, 메타인지전략, 지연행동 간의 전체 상관 분석을 실시한 결과, 성설성과 자기효능감은 지연행동과 유의한 부적 상관이 있다는 것을 확인하였다. 이러한 결과는 성실성과 자기효능감이 낮을수록 지연행동이 많아진다는 것을 의미한다. 메타인지전략은 지연행동과 부적상관이 있는 것으로 나타났는데, 이는 메타인지전략이 높아질수록 지연행동이 감소한다는 것을 의미한다. 둘째, 성실성, 자기효능감과 지연행동 간의 관계에서 메타인지전략의 조절효과를 검증해본 결과, 메타인지전략은 조절변인으로 기능하였고 낮은 성실성과 자기효능감이 지연행동에 미치는 부정적 효과를 완충하는 역할을 하였다. 종합하면, 낮은 성실성과 자기효능감은 지연행동을 만들지만, 메타인지전략 활용 수준이 높은 학생이라면 비교적 지연행동을 덜 하는 것으로 여겨진다. 이는 메타인지전략이 지연행동을 감소시키는데 중요한 변인임을 보여주는 결과이다. 본 연구의 시사점과 제한점은 논의에서 다루었다. 주요어: 성실성, 자기효능감, 메타인지전략, 지연행동
The purpose of this study was to investigate the relationships among conscientiousness, self-efficacy, and procrastination, and verify the moderating effects of meta-cognitive strategies. Subjects were 510 university students(male 202, female 308) located in Daegu and Gyeongbuk province. The subject...
The purpose of this study was to investigate the relationships among conscientiousness, self-efficacy, and procrastination, and verify the moderating effects of meta-cognitive strategies. Subjects were 510 university students(male 202, female 308) located in Daegu and Gyeongbuk province. The subjects were asked to complete the questionnaires composed with the scales of conscientiousness, self-efficacy, meta-cognitive strategies, and procrastination. The results are as follows. First, conscientiousness and self-efficacy showed a negative correlation with procrastination. It means that the lower conscientiousness and self-efficacy, the more procrastination. Meta-cognitive strategy showed a negative correlation with procrastination. It implies that the higher meta-cognitive strategy, the less procrastination. Second, meta-cognitive strategies functioned as a moderating variable in the relationships among conscientiousness, self-efficacy, and procrastination. Meta-cognitive strategies also acted as a buffer against the negative effect of lower conscientiousness and lower self-efficacy on procrastination. In conclusion, lower conscientiousness and lower self-efficacy make procrastination, but the students who frequently apply the meta-cognitive strategy relatively show less procrastination. This result denotes meta-cognitive strategy is a crucial variable in reducing the procrastination. Finally, the implications for further research and limitations of this study were discussed. Key words: conscientiousness, self-efficacy, meta-cognitive strategy, procrastination
The purpose of this study was to investigate the relationships among conscientiousness, self-efficacy, and procrastination, and verify the moderating effects of meta-cognitive strategies. Subjects were 510 university students(male 202, female 308) located in Daegu and Gyeongbuk province. The subjects were asked to complete the questionnaires composed with the scales of conscientiousness, self-efficacy, meta-cognitive strategies, and procrastination. The results are as follows. First, conscientiousness and self-efficacy showed a negative correlation with procrastination. It means that the lower conscientiousness and self-efficacy, the more procrastination. Meta-cognitive strategy showed a negative correlation with procrastination. It implies that the higher meta-cognitive strategy, the less procrastination. Second, meta-cognitive strategies functioned as a moderating variable in the relationships among conscientiousness, self-efficacy, and procrastination. Meta-cognitive strategies also acted as a buffer against the negative effect of lower conscientiousness and lower self-efficacy on procrastination. In conclusion, lower conscientiousness and lower self-efficacy make procrastination, but the students who frequently apply the meta-cognitive strategy relatively show less procrastination. This result denotes meta-cognitive strategy is a crucial variable in reducing the procrastination. Finally, the implications for further research and limitations of this study were discussed. Key words: conscientiousness, self-efficacy, meta-cognitive strategy, procrastination
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.