본 연구의 목적은 중학생이 지각한 부모의 긍정적 양육태도, 자아존중감, 협동심 및 학업열의의 관계를 알아보는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위해 본 연구에서 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 중학생이 지각한 부모의 긍정적 양육태도, 자아존중감 및 협동심에 따라 학업열의는 차이가 있는가? 둘째, 중학생이 지각한 부모의 긍정적 양육태도, 자아존중감 및 협동심이 학업열의에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가? 본 연구를 위해 한국청소년정책연구원(NYPI)에서 수행한 “한국아동·청소년 패널조사 2018(...
본 연구의 목적은 중학생이 지각한 부모의 긍정적 양육태도, 자아존중감, 협동심 및 학업열의의 관계를 알아보는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위해 본 연구에서 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 중학생이 지각한 부모의 긍정적 양육태도, 자아존중감 및 협동심에 따라 학업열의는 차이가 있는가? 둘째, 중학생이 지각한 부모의 긍정적 양육태도, 자아존중감 및 협동심이 학업열의에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가? 본 연구를 위해 한국청소년정책연구원(NYPI)에서 수행한 “한국아동·청소년 패널조사 2018(KCYPS 2018)”의 중학교 1학년 청소년(2,590명) 1차 년도 자료를 분석하였다. 한국판 청소년용 양육태도척도(PSCQ_KA), 자아존중감 척도, 협동심 척도, 한국형 학업열의 척도(KAEI)를 사용한 “KCYPS 2018”의 설문자료 분석을 진행하였다. JAMOVI 프로그램을 사용하여 신뢰도 검증, 기술통계분석, 독립표본 t검정, 상관관계분석, 단계적 회귀분석, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 중학생이 지각한 부모의 긍정적 양육태도, 자아존중감, 협동심에 따라 학업열의는 유의한 차이를 보였다. 둘째, 주요변인인 부모의 긍정적 양육태도, 자아존중감, 협동심, 학업열의 간에 유의미한 정적 상관관계가 나타났으며 부모의 긍정적 양육태도, 자아존중감, 협동심은 학업열의에 영향을 미쳤다. 본 연구는 중학생이 지각한 부모의 긍정적 양육태도, 자아존중감, 협동심이 학업열의에 미치는 것을 검증하였다. 개인의 환경적 변인인 중학생이 지각한 부모의 긍정적 양육태도의 하위변인은 따스함, 자율성지지, 구조제공 순으로 학업열의와 높은 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 긍정적 양육태도가 학업열의에 중요한 관련변인으로써 따스함과 자율성지지가 학업열의를 높이는데 효과적임을 나타내는 결과이다. 따라서 학업열의를 높이기 위해서는 우선적으로 부모가 긍정적 양육태도를 함양할 수 있는 부모교육이 이루어져야 할 것이다. 개인의 내적경향성인 자아존중감은 학업열의를 높일 수 있는 데 효과적이므로 학업위주의 기존의 교육방법에서 벗어나 보다 다양한 프로그램을 개발하여 학생들이 여러 영역에서 새로운 활동을 시도하여 다양한 활동을 통해 자아존중감을 고양할 수 있어야 할 것이다. 협동심의 하위변인은 갈등문제해결, 팔로워십, 집단촉진 순으로 학업열의와 높은 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 협동심이 학업열의에 중요한 관련변인으로써 갈등문제해결과 팔로워십이 학업열의를 높이는데 효과적임을 나타내는 결과이다. 학업열의가 긍정적양육태도, 자아존중감, 협동심에 의해 얼마나 예측될 수 있는지 알아보기 위하여 위계적 회귀분석을 실시한 결과 협동심, 자아존중감, 긍정적 양육태도 순으로 영향을 미쳤다. 따라서 학생들에게 협동심을 길러주기 위한 상담프로그램과 협동학습 모형 등 교육프로그램을 활용하거나 개발하여 학업열의를 높이기 위한 시도를 하여야 하며 주입식 교육환경에서 벗어나 토론과 대화, 협력을 강조하는 교육이 필요할 것이다.
본 연구의 목적은 중학생이 지각한 부모의 긍정적 양육태도, 자아존중감, 협동심 및 학업열의의 관계를 알아보는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위해 본 연구에서 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 중학생이 지각한 부모의 긍정적 양육태도, 자아존중감 및 협동심에 따라 학업열의는 차이가 있는가? 둘째, 중학생이 지각한 부모의 긍정적 양육태도, 자아존중감 및 협동심이 학업열의에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가? 본 연구를 위해 한국청소년정책연구원(NYPI)에서 수행한 “한국아동·청소년 패널조사 2018(KCYPS 2018)”의 중학교 1학년 청소년(2,590명) 1차 년도 자료를 분석하였다. 한국판 청소년용 양육태도척도(PSCQ_KA), 자아존중감 척도, 협동심 척도, 한국형 학업열의 척도(KAEI)를 사용한 “KCYPS 2018”의 설문자료 분석을 진행하였다. JAMOVI 프로그램을 사용하여 신뢰도 검증, 기술통계분석, 독립표본 t검정, 상관관계분석, 단계적 회귀분석, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 중학생이 지각한 부모의 긍정적 양육태도, 자아존중감, 협동심에 따라 학업열의는 유의한 차이를 보였다. 둘째, 주요변인인 부모의 긍정적 양육태도, 자아존중감, 협동심, 학업열의 간에 유의미한 정적 상관관계가 나타났으며 부모의 긍정적 양육태도, 자아존중감, 협동심은 학업열의에 영향을 미쳤다. 본 연구는 중학생이 지각한 부모의 긍정적 양육태도, 자아존중감, 협동심이 학업열의에 미치는 것을 검증하였다. 개인의 환경적 변인인 중학생이 지각한 부모의 긍정적 양육태도의 하위변인은 따스함, 자율성지지, 구조제공 순으로 학업열의와 높은 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 긍정적 양육태도가 학업열의에 중요한 관련변인으로써 따스함과 자율성지지가 학업열의를 높이는데 효과적임을 나타내는 결과이다. 따라서 학업열의를 높이기 위해서는 우선적으로 부모가 긍정적 양육태도를 함양할 수 있는 부모교육이 이루어져야 할 것이다. 개인의 내적경향성인 자아존중감은 학업열의를 높일 수 있는 데 효과적이므로 학업위주의 기존의 교육방법에서 벗어나 보다 다양한 프로그램을 개발하여 학생들이 여러 영역에서 새로운 활동을 시도하여 다양한 활동을 통해 자아존중감을 고양할 수 있어야 할 것이다. 협동심의 하위변인은 갈등문제해결, 팔로워십, 집단촉진 순으로 학업열의와 높은 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 협동심이 학업열의에 중요한 관련변인으로써 갈등문제해결과 팔로워십이 학업열의를 높이는데 효과적임을 나타내는 결과이다. 학업열의가 긍정적양육태도, 자아존중감, 협동심에 의해 얼마나 예측될 수 있는지 알아보기 위하여 위계적 회귀분석을 실시한 결과 협동심, 자아존중감, 긍정적 양육태도 순으로 영향을 미쳤다. 따라서 학생들에게 협동심을 길러주기 위한 상담프로그램과 협동학습 모형 등 교육프로그램을 활용하거나 개발하여 학업열의를 높이기 위한 시도를 하여야 하며 주입식 교육환경에서 벗어나 토론과 대화, 협력을 강조하는 교육이 필요할 것이다.
The purpose of this study was to examine the relations among positive parenting, self-esteem, cooperation, and academic engagement perceived by middle school students. The research questions posed are as follows. 1. Are there any differences in academic engagement depending on positive parenting...
The purpose of this study was to examine the relations among positive parenting, self-esteem, cooperation, and academic engagement perceived by middle school students. The research questions posed are as follows. 1. Are there any differences in academic engagement depending on positive parenting, self-esteem, and cooperation perceived by middle school students? 2. What is relative impact on the academic engagement of the positive parenting, self-esteem, and cooperation perceived by middle school students? For the study, it analysed the panel data of first-year students in middle school (n=2,590) from “Korean Children and Youth Panel Survey 2018 (KCYPS 2018)” conducted by the National Youth Policy Institute (NYPI). It also analysed Korean Version of Parents as Social Context Questionnaire for Adolescents Scale (PSCQ_KA), Korean Academic Engagement Inventory Scale (KAEI), Self-Esteem Scale and Cooperation Scale. All the analyses were processed by JAMOVI programme for its reliability verification, descriptive statistics analysis, independent sample t-test, correlation analysis, stepwise analysis and hierarchic analysis. The main results of this study are as follows: 1. There were significant differences in academic engagement depending on the positive parenting, self-esteem, cooperation perceived by middle school students. 2. Positive correlation was indicated among the four factors, and especially, self-esteem, cooperation and positive parenting influenced academic engagement. This study verified that middle school students’ self-esteem, cooperation and the positive parenting influence the students’ academic engagement. First, in the case of individually positive parenting, the variable’s sub-factors are warmth, autonomy-support and structure. These environmental variables correlated with academic engagement. The result demonstrates that positive parenting is a significant variable in academic engagement, and especially, warmth and autonomy-support effectively increased academic engagement. Therefore, in order to raise academic engagement, positive parenting education should be provided to parents. Second, the study indicated that the internally oriented self-esteem variable is effective in increasing academic engagement. Hence, various programmes instead of traditional curriculum should be developed so that students could learn new lessons in diverse fields to heighten their self-esteem. Lastly, cooperation’s sub-factors are conflict resolution, followership and collective facilitation. The result expressed that cooperation variable also is a significant influence in academic engagement. In particular, conflict resolution and followership considerably boosted academic engagement. The result derived from hierarchic analysis showed that cooperation came first followed by self-esteem and positive parenting. Thus, education emphasising discussion, conversation and cooperation rather than cramming education is needed. Also, educational programmes such as counselling and co-learning model should be developed to enhance academic engagement.
The purpose of this study was to examine the relations among positive parenting, self-esteem, cooperation, and academic engagement perceived by middle school students. The research questions posed are as follows. 1. Are there any differences in academic engagement depending on positive parenting, self-esteem, and cooperation perceived by middle school students? 2. What is relative impact on the academic engagement of the positive parenting, self-esteem, and cooperation perceived by middle school students? For the study, it analysed the panel data of first-year students in middle school (n=2,590) from “Korean Children and Youth Panel Survey 2018 (KCYPS 2018)” conducted by the National Youth Policy Institute (NYPI). It also analysed Korean Version of Parents as Social Context Questionnaire for Adolescents Scale (PSCQ_KA), Korean Academic Engagement Inventory Scale (KAEI), Self-Esteem Scale and Cooperation Scale. All the analyses were processed by JAMOVI programme for its reliability verification, descriptive statistics analysis, independent sample t-test, correlation analysis, stepwise analysis and hierarchic analysis. The main results of this study are as follows: 1. There were significant differences in academic engagement depending on the positive parenting, self-esteem, cooperation perceived by middle school students. 2. Positive correlation was indicated among the four factors, and especially, self-esteem, cooperation and positive parenting influenced academic engagement. This study verified that middle school students’ self-esteem, cooperation and the positive parenting influence the students’ academic engagement. First, in the case of individually positive parenting, the variable’s sub-factors are warmth, autonomy-support and structure. These environmental variables correlated with academic engagement. The result demonstrates that positive parenting is a significant variable in academic engagement, and especially, warmth and autonomy-support effectively increased academic engagement. Therefore, in order to raise academic engagement, positive parenting education should be provided to parents. Second, the study indicated that the internally oriented self-esteem variable is effective in increasing academic engagement. Hence, various programmes instead of traditional curriculum should be developed so that students could learn new lessons in diverse fields to heighten their self-esteem. Lastly, cooperation’s sub-factors are conflict resolution, followership and collective facilitation. The result expressed that cooperation variable also is a significant influence in academic engagement. In particular, conflict resolution and followership considerably boosted academic engagement. The result derived from hierarchic analysis showed that cooperation came first followed by self-esteem and positive parenting. Thus, education emphasising discussion, conversation and cooperation rather than cramming education is needed. Also, educational programmes such as counselling and co-learning model should be developed to enhance academic engagement.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.