본 연구는 협동 활동 중심 집단미술치료가 지적장애 청소년의 사회적 기술에 미치는 변화를 알아보기 위한 것이다. 연구대상은 D시에 위치한 재활 치료 센터에 다니는 지적장애 청소년들 중 사회적 기술의 증진이 필요하며, 부모 동의를 받은 5명의 지적장애 청소년으로 선정하였다. 연구기간은 2015년 3월 21일부터 2015년 5월 30일까지 기초선 3회기, 중재 12회기, 유지 3회기로 구성되었고, 주 2회로 중재 때는 자유놀이 10분, 미술치료 프로그램 60분씩 실시하였다. 본 연구의 연구 도구는 자유놀이 상황에서 사회적 기술 행동 변...
본 연구는 협동 활동 중심 집단미술치료가 지적장애 청소년의 사회적 기술에 미치는 변화를 알아보기 위한 것이다. 연구대상은 D시에 위치한 재활 치료 센터에 다니는 지적장애 청소년들 중 사회적 기술의 증진이 필요하며, 부모 동의를 받은 5명의 지적장애 청소년으로 선정하였다. 연구기간은 2015년 3월 21일부터 2015년 5월 30일까지 기초선 3회기, 중재 12회기, 유지 3회기로 구성되었고, 주 2회로 중재 때는 자유놀이 10분, 미술치료 프로그램 60분씩 실시하였다. 본 연구의 연구 도구는 자유놀이 상황에서 사회적 기술 행동 변화는 기초선·중재·유지기간 동안 상호작용 행동 관찰 기록표를 이용하여 관찰하였으며, 회기 내 사회적 기술 행동의 변화는 협동 작업 중심 미술치료 회기 중에 나타난 지적 장애 청소년의 사회적 기술 행동의 변화를 비교·기술하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 협동 활동 중심의 집단미술치료가 지적 장애 청소년의 자유놀이 시간의 사회적 기술의 변화에 효과적이다. 둘째, 회기 내 지적장애 청소년의 사회적 기술 행동을 비교 기술한 결과, 긍정적인 변화를 보였다. 따라서 본 연구는 협동 활동 중심 집단미술치료 프로그램이 지적장애 청소년의 사회적 기술에 긍정적인 효과를 미친다는 효과성이 입증되었으며 지적장애 청소년의 사회적 기술 향상을 위한 자료로서 의미를 가진다.
본 연구는 협동 활동 중심 집단미술치료가 지적장애 청소년의 사회적 기술에 미치는 변화를 알아보기 위한 것이다. 연구대상은 D시에 위치한 재활 치료 센터에 다니는 지적장애 청소년들 중 사회적 기술의 증진이 필요하며, 부모 동의를 받은 5명의 지적장애 청소년으로 선정하였다. 연구기간은 2015년 3월 21일부터 2015년 5월 30일까지 기초선 3회기, 중재 12회기, 유지 3회기로 구성되었고, 주 2회로 중재 때는 자유놀이 10분, 미술치료 프로그램 60분씩 실시하였다. 본 연구의 연구 도구는 자유놀이 상황에서 사회적 기술 행동 변화는 기초선·중재·유지기간 동안 상호작용 행동 관찰 기록표를 이용하여 관찰하였으며, 회기 내 사회적 기술 행동의 변화는 협동 작업 중심 미술치료 회기 중에 나타난 지적 장애 청소년의 사회적 기술 행동의 변화를 비교·기술하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 협동 활동 중심의 집단미술치료가 지적 장애 청소년의 자유놀이 시간의 사회적 기술의 변화에 효과적이다. 둘째, 회기 내 지적장애 청소년의 사회적 기술 행동을 비교 기술한 결과, 긍정적인 변화를 보였다. 따라서 본 연구는 협동 활동 중심 집단미술치료 프로그램이 지적장애 청소년의 사회적 기술에 긍정적인 효과를 미친다는 효과성이 입증되었으며 지적장애 청소년의 사회적 기술 향상을 위한 자료로서 의미를 가진다.
(Abstract) The purpose of this study was to investigate the effects of group art therapy with cooperation activities on the social skills for adolescent with intellectual disability. The subjects were five adolescents with mental disability who need to promote social skills. This study was conducted...
(Abstract) The purpose of this study was to investigate the effects of group art therapy with cooperation activities on the social skills for adolescent with intellectual disability. The subjects were five adolescents with mental disability who need to promote social skills. This study was conducted by 3 sessions in baseline, 12 sessions in intervention, and 3 sessions in maintenance from March 21 to May 30, 2015. In intervention session, it was carried out 10 minutes of free activities and 60 minutes of art therapy program twice a week. For data analysis, the frequency recording method was used to record the change in social skill activity in free activity situation by Behavioral Observation Sheet. Also, the behavioral changes in social skill activity with through art therapy program were compared and described. The results of this study were as follows. First, the group art therapy with cooperation activities were effective in changing in the social skills of adolescents with intellectual disability. Second, the group art therapy with cooperation activities had positive changes in social skill behaviors of adolescents with intellectual disability.
(Abstract) The purpose of this study was to investigate the effects of group art therapy with cooperation activities on the social skills for adolescent with intellectual disability. The subjects were five adolescents with mental disability who need to promote social skills. This study was conducted by 3 sessions in baseline, 12 sessions in intervention, and 3 sessions in maintenance from March 21 to May 30, 2015. In intervention session, it was carried out 10 minutes of free activities and 60 minutes of art therapy program twice a week. For data analysis, the frequency recording method was used to record the change in social skill activity in free activity situation by Behavioral Observation Sheet. Also, the behavioral changes in social skill activity with through art therapy program were compared and described. The results of this study were as follows. First, the group art therapy with cooperation activities were effective in changing in the social skills of adolescents with intellectual disability. Second, the group art therapy with cooperation activities had positive changes in social skill behaviors of adolescents with intellectual disability.
주제어
#지적장애 청소년 사회적 기술 협동활동중심 집단미술치료
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.