본 연구는 정서조절에 어려움을 가진 아동의 정서지능 증진을 위한 미술치료 사례연구이다. 본 연구의 대상은 감정조절이 잘 되지 않아 부적응 행동을 보인다는 이유로 시설에 의뢰된 8세 여자 아동으로, 정서지능 척도의 최저 31점에서 최고 155점 범위의 점수에서 69점의 낮은 점수를 받아 정서지능 증진이 필요하다고 판단된 아동이다. 프로그램은 2015년 10월부...
본 연구는 정서조절에 어려움을 가진 아동의 정서지능 증진을 위한 미술치료 사례연구이다. 본 연구의 대상은 감정조절이 잘 되지 않아 부적응 행동을 보인다는 이유로 시설에 의뢰된 8세 여자 아동으로, 정서지능 척도의 최저 31점에서 최고 155점 범위의 점수에서 69점의 낮은 점수를 받아 정서지능 증진이 필요하다고 판단된 아동이다. 프로그램은 2015년 10월부터 11월까지 주 2회, 매회 40분씩 총 12회기 동안 진행되었다. 프로그램은 정서지능의 개념과 구성요소를 문헌고찰(김현영, 최은영, 공마리아, 2013; 오정민, 2012; 이병래, 1997)한 후 선행연구들(강보민, 2015; 임정은, 2015; 김현영, 2013; 김은희, 2011; 박성미, 2011; 변정희, 2007)의 프로그램을 정리·참조하여 자기정서인식 단계, 자기정서조절 단계, 타인정서인식 단계, 타인정서조절 단계로 구성하였다. 연구결과는 미술치료 관찰에 나타난 정서지능의 변화, 정서지능 척도 상에 나타난 변화를 비교분석하였다. 연구결과 자기정서인식, 자기정서조절, 타인정서인식, 타인정서조절에서 정서지능의 긍정적인 항목의 수가 증가되는 모습을 보였고, 정서지능 척도 상의 점수가 증가하였다. 연구결과를 통해 미술치료가 아동의 정서지능 증진에 효과적임을 확인할 수 있었다. 본 연구는 미술치료가 정서조절의 어려움을 가진 아동에게 정서지능 증진에 효과가 있음을 알리는 데 의의가 있다. 본 연구를 계기로 정서조절의 어려움을 가진 아동을 대상으로 한 미술치료 연구가 활발히 이루어지길 기대해본다.
본 연구는 정서조절에 어려움을 가진 아동의 정서지능 증진을 위한 미술치료 사례연구이다. 본 연구의 대상은 감정조절이 잘 되지 않아 부적응 행동을 보인다는 이유로 시설에 의뢰된 8세 여자 아동으로, 정서지능 척도의 최저 31점에서 최고 155점 범위의 점수에서 69점의 낮은 점수를 받아 정서지능 증진이 필요하다고 판단된 아동이다. 프로그램은 2015년 10월부터 11월까지 주 2회, 매회 40분씩 총 12회기 동안 진행되었다. 프로그램은 정서지능의 개념과 구성요소를 문헌고찰(김현영, 최은영, 공마리아, 2013; 오정민, 2012; 이병래, 1997)한 후 선행연구들(강보민, 2015; 임정은, 2015; 김현영, 2013; 김은희, 2011; 박성미, 2011; 변정희, 2007)의 프로그램을 정리·참조하여 자기정서인식 단계, 자기정서조절 단계, 타인정서인식 단계, 타인정서조절 단계로 구성하였다. 연구결과는 미술치료 관찰에 나타난 정서지능의 변화, 정서지능 척도 상에 나타난 변화를 비교분석하였다. 연구결과 자기정서인식, 자기정서조절, 타인정서인식, 타인정서조절에서 정서지능의 긍정적인 항목의 수가 증가되는 모습을 보였고, 정서지능 척도 상의 점수가 증가하였다. 연구결과를 통해 미술치료가 아동의 정서지능 증진에 효과적임을 확인할 수 있었다. 본 연구는 미술치료가 정서조절의 어려움을 가진 아동에게 정서지능 증진에 효과가 있음을 알리는 데 의의가 있다. 본 연구를 계기로 정서조절의 어려움을 가진 아동을 대상으로 한 미술치료 연구가 활발히 이루어지길 기대해본다.
This study shows that art therapy can help the children who have difficulties in controlling their emotions to improve their emotional intelligence. The participant of the research was a 8-year-old girl who has maladjusted behaviors. She scored 69 points in Emotional Intelligence Scale, its score ra...
This study shows that art therapy can help the children who have difficulties in controlling their emotions to improve their emotional intelligence. The participant of the research was a 8-year-old girl who has maladjusted behaviors. She scored 69 points in Emotional Intelligence Scale, its score ranging from 31 points up to 155 points; and she was proved to need to get an Emotional Intelligence Enhancement Program. The therapy program was conducted two times a week from October to November in 2015; and each 12 section in the program was performed for 40 minutes. The program, including 4 stages : Oneself Emotional Awareness, Oneself Emotional Regulation, Another Emotional Awareness, and Another Emotional Regulation, was invented after the researcher reviewed and reorganized previous studies and related books. After the therapy program, the participant's changes were analyzed and compared in the result of the research. It shows that the therapy caused positive changes in 4 stages : Oneself Emotional Awareness, Oneself Emotional Regulation, Another Emotional Awareness, and Another Emotional Regulation and also increased scores in Emotional Intelligence Scale. The findings also suggest that art therapy can enhance children's emotional intelligence effectively. Lastly, the researcher hope that this study will contribute to reveal positive effects of art therapy; and expect many children who suffer emotions control problems to get the beneficial treatment.
This study shows that art therapy can help the children who have difficulties in controlling their emotions to improve their emotional intelligence. The participant of the research was a 8-year-old girl who has maladjusted behaviors. She scored 69 points in Emotional Intelligence Scale, its score ranging from 31 points up to 155 points; and she was proved to need to get an Emotional Intelligence Enhancement Program. The therapy program was conducted two times a week from October to November in 2015; and each 12 section in the program was performed for 40 minutes. The program, including 4 stages : Oneself Emotional Awareness, Oneself Emotional Regulation, Another Emotional Awareness, and Another Emotional Regulation, was invented after the researcher reviewed and reorganized previous studies and related books. After the therapy program, the participant's changes were analyzed and compared in the result of the research. It shows that the therapy caused positive changes in 4 stages : Oneself Emotional Awareness, Oneself Emotional Regulation, Another Emotional Awareness, and Another Emotional Regulation and also increased scores in Emotional Intelligence Scale. The findings also suggest that art therapy can enhance children's emotional intelligence effectively. Lastly, the researcher hope that this study will contribute to reveal positive effects of art therapy; and expect many children who suffer emotions control problems to get the beneficial treatment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.