[학위논문]연극치료가 중도입국 조선족 청소년들의 한국사회 적응에 미치는 사례연구 A case study on the effects of drama therapy for the immigrated Korean-Chinese adolescents who have adapted to the Korean society원문보기
본 연구는 중도입국 조선족 청소년들을 대상으로 그들이 한국사회에 적응하는데 있어서 연극치료가 미치는 효과에 대해 알아보는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 Renee Emunah의 5단계 통합모델을 활용하였다. 연구 대상은 서울 OO에 위치한 다문화 대안학교에 다니고 있는 남자 중학생 3명으로 2014년 6월 18일부터 2014년 12월 3일까지 매주 1시간 30분씩 총 20회기 연극치료 작업으로 이루어졌다. 연구 과정은 조선족 청소년들의 역할 ...
본 연구는 중도입국 조선족 청소년들을 대상으로 그들이 한국사회에 적응하는데 있어서 연극치료가 미치는 효과에 대해 알아보는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 Renee Emunah의 5단계 통합모델을 활용하였다. 연구 대상은 서울 OO에 위치한 다문화 대안학교에 다니고 있는 남자 중학생 3명으로 2014년 6월 18일부터 2014년 12월 3일까지 매주 1시간 30분씩 총 20회기 연극치료 작업으로 이루어졌다. 연구 과정은 조선족 청소년들의 역할 레퍼토리 확장 과정을 진단하고 긍정적인 자아개념 회복을 평가하기 위해 사전사후진단도구로 신체 조각상, 역할점검표, 자아존중감 척도지를 사용했다. 5단계 통합모델에서는 1단계 극 놀이단계부터 시작해 2단계 극(행동), 3단계 역할과 역할놀이, 4단계 사이코드라마, 마지막 5단계 극 의식의 단계로 나아갔다. 그 결과는 다음과 같은 사실을 확인할 수 있었다. 첫째, Renee Emunah가 제시한 1단계 극 놀이는 몸과 마음이 경직되어 있는 조선족 청소년들에게 매우 필요한 단계였고, 이후 경직된 신체는 이완되어 조금씩 자기 노출을 가능케 했다. 그로 인해 참여자들이 안고 있던 문제 상황을 극으로 연습하면서 해결해 긍정적인 변화를 가져왔음을 알 수 있었다. 둘째, 극 속 다양한 역할을 입고 표현하면서 역할레퍼토리가 확장되었고 또한 확장된 역할레퍼토리를 통해 혼란스러웠던 자신의 정체성을 확립하는데 도움을 주었다. 또한 반복적인 무대 경험을 통해 자신감을 회복할 수 있었다. 셋째, 한국어가 서툰 참여자들은 연극치료 작업 속에서 이루어지는 다양한 극 활동을 통해 다양한 단어들을 습득 및 모방함으로써 점차 언어능력이 향상되었다. 넷째, 특히 연극 안에서 조력자가 되어 누군가에게 의미 있는 도움을 준 경험은 그들에게 성취감을 주었으며, 그 결과 새로운 친구를 만나는 것에 대한 자신감을 얻을 수 있었다. 다섯째, 자신의 장점을 잘 인식할 수 없었던 참여자들은 미래에 원하는 모습을 극으로 경험해 봄으로써 현재 무엇을 해야 하는지 설계 할 수 있었다. 여섯째, 세 가지 검사 도구를 통해 사전과 사후의 변화를 명확하였으므로 연극치료 작업이 이들에게 매우 효과적이었음을 알 수 있었다.
본 연구는 중도입국 조선족 청소년들을 대상으로 그들이 한국사회에 적응하는데 있어서 연극치료가 미치는 효과에 대해 알아보는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 Renee Emunah의 5단계 통합모델을 활용하였다. 연구 대상은 서울 OO에 위치한 다문화 대안학교에 다니고 있는 남자 중학생 3명으로 2014년 6월 18일부터 2014년 12월 3일까지 매주 1시간 30분씩 총 20회기 연극치료 작업으로 이루어졌다. 연구 과정은 조선족 청소년들의 역할 레퍼토리 확장 과정을 진단하고 긍정적인 자아개념 회복을 평가하기 위해 사전사후진단도구로 신체 조각상, 역할점검표, 자아존중감 척도지를 사용했다. 5단계 통합모델에서는 1단계 극 놀이단계부터 시작해 2단계 극(행동), 3단계 역할과 역할놀이, 4단계 사이코드라마, 마지막 5단계 극 의식의 단계로 나아갔다. 그 결과는 다음과 같은 사실을 확인할 수 있었다. 첫째, Renee Emunah가 제시한 1단계 극 놀이는 몸과 마음이 경직되어 있는 조선족 청소년들에게 매우 필요한 단계였고, 이후 경직된 신체는 이완되어 조금씩 자기 노출을 가능케 했다. 그로 인해 참여자들이 안고 있던 문제 상황을 극으로 연습하면서 해결해 긍정적인 변화를 가져왔음을 알 수 있었다. 둘째, 극 속 다양한 역할을 입고 표현하면서 역할레퍼토리가 확장되었고 또한 확장된 역할레퍼토리를 통해 혼란스러웠던 자신의 정체성을 확립하는데 도움을 주었다. 또한 반복적인 무대 경험을 통해 자신감을 회복할 수 있었다. 셋째, 한국어가 서툰 참여자들은 연극치료 작업 속에서 이루어지는 다양한 극 활동을 통해 다양한 단어들을 습득 및 모방함으로써 점차 언어능력이 향상되었다. 넷째, 특히 연극 안에서 조력자가 되어 누군가에게 의미 있는 도움을 준 경험은 그들에게 성취감을 주었으며, 그 결과 새로운 친구를 만나는 것에 대한 자신감을 얻을 수 있었다. 다섯째, 자신의 장점을 잘 인식할 수 없었던 참여자들은 미래에 원하는 모습을 극으로 경험해 봄으로써 현재 무엇을 해야 하는지 설계 할 수 있었다. 여섯째, 세 가지 검사 도구를 통해 사전과 사후의 변화를 명확하였으므로 연극치료 작업이 이들에게 매우 효과적이었음을 알 수 있었다.
This study is aimed at Korean-Chinese adolescents that how to influence drama therapy on Korean-Chinese adolescents who have adapted in Korean society. For this case study, I used Renee Emunah's five phase integrated model. This case study's objects are three male middle school students who go to a ...
This study is aimed at Korean-Chinese adolescents that how to influence drama therapy on Korean-Chinese adolescents who have adapted in Korean society. For this case study, I used Renee Emunah's five phase integrated model. This case study's objects are three male middle school students who go to a multicultural family alternative school that located in Seoul. This drama therapy was played on June 18th, 2014 to December 3rd, 2014 during 1 hour 30minutes in a week. I carried out this plan on total 20times. This research course have used before and after diagnostic tool which are body statue, role checklist, and self esteem measure paper. This research course is to evaluate Korean-Chinese youth's role repertory and their positive self-concept f ego recovery. There are five integrated model. It starts with playing phase. Second phase is behavior. Third phase is role and role-play. Fourth phase is psychodrama. Last phase is play consciousness. As a result, we can check these facts. First, Renee Emunah's first playing phase was necessary phase for Korean-Chinese adolescents who have wooden body and mind. After that, their wooden body was slowly relaxed and tried to exposing themselves little by little. Thus, participants solved their problem situation in this play by participating and playing their own problem. This brought them positive changes. Second, they played and expressed variety roles in the play, so their role repertory has expended. In addition, through expending role repertory, they were able to settle their identity. Moreover, repetitive stage experience could make them have confidence. Third, the participants were not familiar with Korean language, but as they practiced in this drama therapy play, they could learn and copy new vocabularies. It helped them to improve their Korean language skills. Fourth, especially being helper for each other in the play could felt them accomplishment. As a result, they could have confidence to make new friends. Fifth, the participants were not able to recognize their strength however, by experiencing their own future that they wanted in the play they are able to shape the future now. Sixth, through these three testing tool, we could see the clear change in before and after. Therefore, this drama therapy treatment was highly effective to them.
This study is aimed at Korean-Chinese adolescents that how to influence drama therapy on Korean-Chinese adolescents who have adapted in Korean society. For this case study, I used Renee Emunah's five phase integrated model. This case study's objects are three male middle school students who go to a multicultural family alternative school that located in Seoul. This drama therapy was played on June 18th, 2014 to December 3rd, 2014 during 1 hour 30minutes in a week. I carried out this plan on total 20times. This research course have used before and after diagnostic tool which are body statue, role checklist, and self esteem measure paper. This research course is to evaluate Korean-Chinese youth's role repertory and their positive self-concept f ego recovery. There are five integrated model. It starts with playing phase. Second phase is behavior. Third phase is role and role-play. Fourth phase is psychodrama. Last phase is play consciousness. As a result, we can check these facts. First, Renee Emunah's first playing phase was necessary phase for Korean-Chinese adolescents who have wooden body and mind. After that, their wooden body was slowly relaxed and tried to exposing themselves little by little. Thus, participants solved their problem situation in this play by participating and playing their own problem. This brought them positive changes. Second, they played and expressed variety roles in the play, so their role repertory has expended. In addition, through expending role repertory, they were able to settle their identity. Moreover, repetitive stage experience could make them have confidence. Third, the participants were not familiar with Korean language, but as they practiced in this drama therapy play, they could learn and copy new vocabularies. It helped them to improve their Korean language skills. Fourth, especially being helper for each other in the play could felt them accomplishment. As a result, they could have confidence to make new friends. Fifth, the participants were not able to recognize their strength however, by experiencing their own future that they wanted in the play they are able to shape the future now. Sixth, through these three testing tool, we could see the clear change in before and after. Therefore, this drama therapy treatment was highly effective to them.
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