본 연구의 목적은 고등학생이 지각한 부모의 심리적 통제와 주관적 행복감과의 관계에서 사회적 문제해결능력의 매개효과를 검증하고자 하였다. 이를 위해 서울, 경기지역 소재 고등학교에 재학 중인 남, 여 1, 2학년 525명을 대상으로 설문을 실시하였고, 그 중 473부(남자 225명, 여자 248명)의 설문 자료가 분석에 사용되었다. 자료 분석에는 SPSS 18.0과 ...
본 연구의 목적은 고등학생이 지각한 부모의 심리적 통제와 주관적 행복감과의 관계에서 사회적 문제해결능력의 매개효과를 검증하고자 하였다. 이를 위해 서울, 경기지역 소재 고등학교에 재학 중인 남, 여 1, 2학년 525명을 대상으로 설문을 실시하였고, 그 중 473부(남자 225명, 여자 248명)의 설문 자료가 분석에 사용되었다. 자료 분석에는 SPSS 18.0과 AMOS 18.0를 사용하였으며, 분석을 위해 기술 통계분석, 상관분석, 중다회귀분석, 구조방정식을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모의 심리적 통제, 사회적 문제해결능력, 주관적 행복감의 상관분석 결과, 부모의 심리적 통제는 부정적 문제지향(NPO)과 충동-부주의 유형(ICS), 회피 유형(AS)에 유의미한 정적 상관을 나타났다. 또한 부모의 심리적 통제는 긍정적 문제지향(PPO), 합리적 문제해결(RPS), 주관적 행복감에 유의미한 부적 상관을 나타났다. 둘째, 부모의 심리적 통제, 사회적 문제해결능력, 주관적 행복감 간의 성별에 따른 차이를 살펴본 결과, 남학생이 여학생 보다 부모의 성취지향 심리적 통제를 더 높게 지각하며, 여학생은 남학생보다 부정적 문제지향(NPO), 합리적 문제해결(RPS)이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 부모의 심리적 통제, 사회적 문제해결능력이 주관적 행복감에 미치는 영향을 분석한 결과, 성취지향 심리적 통제, 부정적 문제지향(NPO), 회피 유형(AS)은 주관적 행복감에 유의미한 부적인 영향을, 긍정적 문제지향(PPO), 합리적 문제해결(RPS)은 주관적 행복감에 유의미한 정적인 영향을 미쳤다. 의존지향 심리적 통제, 충동-부주의 유형(ICS)은 주관적 행복감에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 연구변인들의 관계에서 매개효과 및 연구모형의 타당성과 영향력을 살펴본 결과, 의존지향 심리적 통제와 주관적 행복감 사이에서 부정적 문제지향(NPO)과 회피 유형(AS)은 완전매개효과가 있는 것으로 나타났으며, 긍정적 문제지향(PPO), 합리적 문제해결(RPS)과 충동-부주의 유형(ICS)은 매개효과가 유의미하지 않았다. 반면, 성취지향 심리적 통제와 주관적 행복감 사이에서 긍정적 문제지향(PPO)과 부정적 문제지향(NPO), 합리적 문제해결(RPS), 회피 유형(AS)은 부분매개효과가 있는 것으로 나타났으며, 충동-부주의 유형(ICS)은 매개효과가 유의미하지 않았다. 이와 같은 결과는, 부모의 심리적 통제를 느끼는 고등학생이 문제 상황에 처했을 때 문제에 대한 어떠한 시각과 해결방안을 가지는지에 따라 개인의 주관적 행복감에 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 이를 토대로 본 연구의 시사점과 제한점 및 후속 연구를 위한 제언을 제시하였다.
본 연구의 목적은 고등학생이 지각한 부모의 심리적 통제와 주관적 행복감과의 관계에서 사회적 문제해결능력의 매개효과를 검증하고자 하였다. 이를 위해 서울, 경기지역 소재 고등학교에 재학 중인 남, 여 1, 2학년 525명을 대상으로 설문을 실시하였고, 그 중 473부(남자 225명, 여자 248명)의 설문 자료가 분석에 사용되었다. 자료 분석에는 SPSS 18.0과 AMOS 18.0를 사용하였으며, 분석을 위해 기술 통계분석, 상관분석, 중다회귀분석, 구조방정식을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모의 심리적 통제, 사회적 문제해결능력, 주관적 행복감의 상관분석 결과, 부모의 심리적 통제는 부정적 문제지향(NPO)과 충동-부주의 유형(ICS), 회피 유형(AS)에 유의미한 정적 상관을 나타났다. 또한 부모의 심리적 통제는 긍정적 문제지향(PPO), 합리적 문제해결(RPS), 주관적 행복감에 유의미한 부적 상관을 나타났다. 둘째, 부모의 심리적 통제, 사회적 문제해결능력, 주관적 행복감 간의 성별에 따른 차이를 살펴본 결과, 남학생이 여학생 보다 부모의 성취지향 심리적 통제를 더 높게 지각하며, 여학생은 남학생보다 부정적 문제지향(NPO), 합리적 문제해결(RPS)이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 부모의 심리적 통제, 사회적 문제해결능력이 주관적 행복감에 미치는 영향을 분석한 결과, 성취지향 심리적 통제, 부정적 문제지향(NPO), 회피 유형(AS)은 주관적 행복감에 유의미한 부적인 영향을, 긍정적 문제지향(PPO), 합리적 문제해결(RPS)은 주관적 행복감에 유의미한 정적인 영향을 미쳤다. 의존지향 심리적 통제, 충동-부주의 유형(ICS)은 주관적 행복감에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 연구변인들의 관계에서 매개효과 및 연구모형의 타당성과 영향력을 살펴본 결과, 의존지향 심리적 통제와 주관적 행복감 사이에서 부정적 문제지향(NPO)과 회피 유형(AS)은 완전매개효과가 있는 것으로 나타났으며, 긍정적 문제지향(PPO), 합리적 문제해결(RPS)과 충동-부주의 유형(ICS)은 매개효과가 유의미하지 않았다. 반면, 성취지향 심리적 통제와 주관적 행복감 사이에서 긍정적 문제지향(PPO)과 부정적 문제지향(NPO), 합리적 문제해결(RPS), 회피 유형(AS)은 부분매개효과가 있는 것으로 나타났으며, 충동-부주의 유형(ICS)은 매개효과가 유의미하지 않았다. 이와 같은 결과는, 부모의 심리적 통제를 느끼는 고등학생이 문제 상황에 처했을 때 문제에 대한 어떠한 시각과 해결방안을 가지는지에 따라 개인의 주관적 행복감에 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 이를 토대로 본 연구의 시사점과 제한점 및 후속 연구를 위한 제언을 제시하였다.
This study aimed at verifying the mediating effect of Social Problem Solving Ability on the relationship between high school students' perception of Parental Psychological control and their Subjective Happiness. To support this hypothesis, 525 students from high schools in Seoul and Gyeong-Gi provin...
This study aimed at verifying the mediating effect of Social Problem Solving Ability on the relationship between high school students' perception of Parental Psychological control and their Subjective Happiness. To support this hypothesis, 525 students from high schools in Seoul and Gyeong-Gi province have completed the survey. The participants were randomly picked regardless the gender but only grade ten and eleven students participated the survey. Among those surveys, 473 results, 225 from male and 248 from female were used for this research. Furthermore, programs such as SPSS 18.0 and AMOS 18.0 were also used to analyze the data. In order to draw accurate result, Descriptive Statistics Analysis, Correlation Analysis, Multiple Regression Analysis and Structural Equation were implemented. The results of the study are as follows. First result is drawn from a correlation analysis on the students' perception of Parental Psychological control, Social Problem Solving Ability and Subjective Happiness. Two results were demonstrated from this analysis. Parental Psychological control had positive correlation toward Negative Problem Orientation, Impuslsive Careless Style and Avoidance Style. On the other hand, Parental psychological control had negative correlation toward Positive Problem Orientation, Rational Problem Solving and Subjective happiness The second result is based on the distinction of self-awareness between male and female students. While analyzing Parental psychological control, Social problems solving ability and Subjective happiness, it was noticeable that male students recognize their parents’ Achievement-Oriented Psychological Control profoundly than female students do. In contrast, when female students consider the same issue, they adopted more negatively but tend to face it logically to solve the problem. Third result comes from evaluation of how Parental psychological control and Social problem solving ability affect one’s Subjective happiness. Negative correlation was shown on both Achievement-Oriented Psychological Control and Negative Problem Orientation and Avoidance Style toward Subjective happiness. Oppositely, Positive Problem Orientation and Rational Problem Solving showed substantial positive correlation toward Subjective happiness. Nonetheless, Dependency-Oriented Psychological Control and Impuslsive Careless Style had no impact toward Subjective happiness. The last result is drawn from validity and influence of equation model among the multiple variables. In conclusion, Negative Problem Orientation and Avoidance Style had a full mediating effect between Dependency-Oriented Psychological Control and Subjective happiness correlation whereas Positive Problem Orientation, Rational Problem Solving and Impuslsive Careless Style had no mediating effect within the same equation. Although, partial mediating effect was shown between Achievement-Oriented Psychological Control and Subjective happiness which were Positive Problem Orientation, Negative Problem Orientation, Rational Problem Solving and Avoidance Style. There was only one variable which did not show any meaningful partial mediating effect, that was Impuslsive Careless Style. Above results clearly prove how teenagers’ Subjective Happiness is significantly affected by their self-esteem, perspective and also by the solution plan they have, when under Parental psychological control. This paper will further discuss topic’s current affair, limitations and will propose follow up study for improvement in addition.
This study aimed at verifying the mediating effect of Social Problem Solving Ability on the relationship between high school students' perception of Parental Psychological control and their Subjective Happiness. To support this hypothesis, 525 students from high schools in Seoul and Gyeong-Gi province have completed the survey. The participants were randomly picked regardless the gender but only grade ten and eleven students participated the survey. Among those surveys, 473 results, 225 from male and 248 from female were used for this research. Furthermore, programs such as SPSS 18.0 and AMOS 18.0 were also used to analyze the data. In order to draw accurate result, Descriptive Statistics Analysis, Correlation Analysis, Multiple Regression Analysis and Structural Equation were implemented. The results of the study are as follows. First result is drawn from a correlation analysis on the students' perception of Parental Psychological control, Social Problem Solving Ability and Subjective Happiness. Two results were demonstrated from this analysis. Parental Psychological control had positive correlation toward Negative Problem Orientation, Impuslsive Careless Style and Avoidance Style. On the other hand, Parental psychological control had negative correlation toward Positive Problem Orientation, Rational Problem Solving and Subjective happiness The second result is based on the distinction of self-awareness between male and female students. While analyzing Parental psychological control, Social problems solving ability and Subjective happiness, it was noticeable that male students recognize their parents’ Achievement-Oriented Psychological Control profoundly than female students do. In contrast, when female students consider the same issue, they adopted more negatively but tend to face it logically to solve the problem. Third result comes from evaluation of how Parental psychological control and Social problem solving ability affect one’s Subjective happiness. Negative correlation was shown on both Achievement-Oriented Psychological Control and Negative Problem Orientation and Avoidance Style toward Subjective happiness. Oppositely, Positive Problem Orientation and Rational Problem Solving showed substantial positive correlation toward Subjective happiness. Nonetheless, Dependency-Oriented Psychological Control and Impuslsive Careless Style had no impact toward Subjective happiness. The last result is drawn from validity and influence of equation model among the multiple variables. In conclusion, Negative Problem Orientation and Avoidance Style had a full mediating effect between Dependency-Oriented Psychological Control and Subjective happiness correlation whereas Positive Problem Orientation, Rational Problem Solving and Impuslsive Careless Style had no mediating effect within the same equation. Although, partial mediating effect was shown between Achievement-Oriented Psychological Control and Subjective happiness which were Positive Problem Orientation, Negative Problem Orientation, Rational Problem Solving and Avoidance Style. There was only one variable which did not show any meaningful partial mediating effect, that was Impuslsive Careless Style. Above results clearly prove how teenagers’ Subjective Happiness is significantly affected by their self-esteem, perspective and also by the solution plan they have, when under Parental psychological control. This paper will further discuss topic’s current affair, limitations and will propose follow up study for improvement in addition.
주제어
#부모의 심리적 통제 의존지향 심리적 통제 성취지향 심리적 통제 사회적 문제해결능력 주관적 행복감
학위논문 정보
저자
김이슬
학위수여기관
명지대학교 사회교육대학원
학위구분
국내석사
학과
상담심리학과
발행연도
2015
총페이지
ⅳ, 72 p.
키워드
부모의 심리적 통제 의존지향 심리적 통제 성취지향 심리적 통제 사회적 문제해결능력 주관적 행복감
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