점토 매체와 만다라를 활용한 미술치료가 ADHD 성향 유아의 주의산만, 과잉행동, 품행성에 미치는 영향 The effects for distracted ADHD infants hyperactivity, conduct by art therapy utilizing clay medium and mandala원문보기
본 연구는 점토 매체와 만다라를 활용한 미술치료가 ADHD 성향 유아의 주의산만, 과잉행동, 품행성에 어떤 영향을 미쳤는지 알아보기 위한 유아 3명의 사례 연구이다. 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 점토 매체와 만다라를 활용한 미술치료가 ADHD 성향 유아의 주의산만, 과잉행동, 품행성에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 점토 매체와 만다라를 활용한 미술치료가 ADHD 성향 유아의 표적행동에 미치는 영향은 어떠한가? 셋째, 점토 매체와 만다라를 활용한 미술치료가 ADHD 성향 유아의 회기별, 단계별 작품의 ...
본 연구는 점토 매체와 만다라를 활용한 미술치료가 ADHD 성향 유아의 주의산만, 과잉행동, 품행성에 어떤 영향을 미쳤는지 알아보기 위한 유아 3명의 사례 연구이다. 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 점토 매체와 만다라를 활용한 미술치료가 ADHD 성향 유아의 주의산만, 과잉행동, 품행성에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 점토 매체와 만다라를 활용한 미술치료가 ADHD 성향 유아의 표적행동에 미치는 영향은 어떠한가? 셋째, 점토 매체와 만다라를 활용한 미술치료가 ADHD 성향 유아의 회기별, 단계별 작품의 질적 변화에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 충청남도 G군에 위치한 00 어린이집에 재원 중인 만 4세 유아 3명(남 1, 여 2명)이며 담임교사로부터 Conners 교사 단축형(16점 이상)과 주의력 결함 과잉행동 장애 평정지(부주의, 충동성 및 과잉행동에서 각 6개 이상 항목에 문제를 보임)를 통해 선별하였다. 본 연구대상에게 1차적으로 점토 매체를 활용한 미술치료를 주 3회, 30분씩, 20회기를 실시하였으며, 2개월 후 2차적으로 만다라를 활용한 미술치료를 주 3회, 30분씩, 20회기를 실하여 총 40회기를 실시하였다. 미술치료 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 프로그램 실시전과 후에 Conners 교사 평정 척도를 실시하였으며, 프로그램 매 회기마다 유아의 표적행동 관찰 체크리스트(Conners 교사 평정 척도를 근거로 하여 주의산만, 과잉행동, 품행성의 내용으로 총 9문항 구성)를 실시하여 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 점토 매체와 만다라를 활용한 미술치료 실시 후, ADHD 성향 유아의 주의산만, 과잉행동, 품행성의 점수가 낮아졌음을 알 수 있었다. 둘째, 점토 매체와 만다라를 활용한 미술치료 실시 후, ADHD 성향 유아의 표적행동 관찰 체크리스트의 초기, 중기, 후기 빈도수가 줄어들었음을 알 수 있었다. 셋째, 점토 매체와 만다라를 활용한 미술치료 프로그램이 각 개인의 회기별, 단계별에서 주의산만, 과잉행동, 품행성에 긍정적인 변화가 나타났음을 알 수 있었다. 따라서, 점토 매체와 만다라를 활용한 미술치료 프로그램이 ADHD 성향 유아의 주의산만, 과잉행동, 품행성의 행동을 감소시키는데 긍정적 영향을 미쳤음을 살펴볼 수 있었다.
본 연구는 점토 매체와 만다라를 활용한 미술치료가 ADHD 성향 유아의 주의산만, 과잉행동, 품행성에 어떤 영향을 미쳤는지 알아보기 위한 유아 3명의 사례 연구이다. 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 점토 매체와 만다라를 활용한 미술치료가 ADHD 성향 유아의 주의산만, 과잉행동, 품행성에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 점토 매체와 만다라를 활용한 미술치료가 ADHD 성향 유아의 표적행동에 미치는 영향은 어떠한가? 셋째, 점토 매체와 만다라를 활용한 미술치료가 ADHD 성향 유아의 회기별, 단계별 작품의 질적 변화에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 충청남도 G군에 위치한 00 어린이집에 재원 중인 만 4세 유아 3명(남 1, 여 2명)이며 담임교사로부터 Conners 교사 단축형(16점 이상)과 주의력 결함 과잉행동 장애 평정지(부주의, 충동성 및 과잉행동에서 각 6개 이상 항목에 문제를 보임)를 통해 선별하였다. 본 연구대상에게 1차적으로 점토 매체를 활용한 미술치료를 주 3회, 30분씩, 20회기를 실시하였으며, 2개월 후 2차적으로 만다라를 활용한 미술치료를 주 3회, 30분씩, 20회기를 실하여 총 40회기를 실시하였다. 미술치료 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 프로그램 실시전과 후에 Conners 교사 평정 척도를 실시하였으며, 프로그램 매 회기마다 유아의 표적행동 관찰 체크리스트(Conners 교사 평정 척도를 근거로 하여 주의산만, 과잉행동, 품행성의 내용으로 총 9문항 구성)를 실시하여 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 점토 매체와 만다라를 활용한 미술치료 실시 후, ADHD 성향 유아의 주의산만, 과잉행동, 품행성의 점수가 낮아졌음을 알 수 있었다. 둘째, 점토 매체와 만다라를 활용한 미술치료 실시 후, ADHD 성향 유아의 표적행동 관찰 체크리스트의 초기, 중기, 후기 빈도수가 줄어들었음을 알 수 있었다. 셋째, 점토 매체와 만다라를 활용한 미술치료 프로그램이 각 개인의 회기별, 단계별에서 주의산만, 과잉행동, 품행성에 긍정적인 변화가 나타났음을 알 수 있었다. 따라서, 점토 매체와 만다라를 활용한 미술치료 프로그램이 ADHD 성향 유아의 주의산만, 과잉행동, 품행성의 행동을 감소시키는데 긍정적 영향을 미쳤음을 살펴볼 수 있었다.
This is the case study about three infants. The purpose of this study is to figure out the effect of the art therapy utilizing clay medium and Mandala on ADHD tendencies infant's distraction, hyperactivity, the conduct. The specific research issues are First, What is the effect of the art therapy ut...
This is the case study about three infants. The purpose of this study is to figure out the effect of the art therapy utilizing clay medium and Mandala on ADHD tendencies infant's distraction, hyperactivity, the conduct. The specific research issues are First, What is the effect of the art therapy utilizing clay medium and Mandala on ADHD tendencies infant's distraction, hyperactivity, the Conduct? Second, What are the effects of art therapy using the clay medium and Mandala and the reaction on target behavior of infants with ADHD tendencies? Third, What is the effect of this art therapy on qualitative change of ADHD tendencies infant's task performance? This study was done to three four-year-old infants(1 male, 2 female). They go to W Preschool in G-gun chungcheongnam-do and was chosen through Conners Teacher Rating Scale-Revised and attention deficit hyperactivity disorder worksheet (they have problems in each of six or more items of distraction, impulsivity, and hyperactivity categories). First, the art therapy utilizing clay medium was done to them each 30 minutes, three times a week, a total 20 times. Second, tow months later, the art therapy utilizing Mandala was done to them each 30 minutes, three times a week, a total of 20 times. To verify the effect of the art therapy program, before and after the program, classroom teacher carried out Conners Teacher Rating Scale after every program, I carried out the infant's target conduct observation checklist (based on Conners Teacher Rating Scale, a total of 9 questions, related to distraction, hyperactivity, the conduct). The results are as follow. First, after the art therapy, ADHD tendencies infant's score in distraction, hyperactivity and the conduct has lowered. Second, after the art therapy, the frequency in beginning, midterm, the latter part of ADHD tendencies infants' target conduct observation checklist has been reduced. Third, after the art therapy, every program, every stage, in distraction, hyperactivity and the conduct, the infants have shown positive changes. In conclusion, the results show the art therapy program utilizing clay medium and Mandala has a positive influence on ADHD tendencies infant's reduction in distraction, hyperactivity and the conduct.
This is the case study about three infants. The purpose of this study is to figure out the effect of the art therapy utilizing clay medium and Mandala on ADHD tendencies infant's distraction, hyperactivity, the conduct. The specific research issues are First, What is the effect of the art therapy utilizing clay medium and Mandala on ADHD tendencies infant's distraction, hyperactivity, the Conduct? Second, What are the effects of art therapy using the clay medium and Mandala and the reaction on target behavior of infants with ADHD tendencies? Third, What is the effect of this art therapy on qualitative change of ADHD tendencies infant's task performance? This study was done to three four-year-old infants(1 male, 2 female). They go to W Preschool in G-gun chungcheongnam-do and was chosen through Conners Teacher Rating Scale-Revised and attention deficit hyperactivity disorder worksheet (they have problems in each of six or more items of distraction, impulsivity, and hyperactivity categories). First, the art therapy utilizing clay medium was done to them each 30 minutes, three times a week, a total 20 times. Second, tow months later, the art therapy utilizing Mandala was done to them each 30 minutes, three times a week, a total of 20 times. To verify the effect of the art therapy program, before and after the program, classroom teacher carried out Conners Teacher Rating Scale after every program, I carried out the infant's target conduct observation checklist (based on Conners Teacher Rating Scale, a total of 9 questions, related to distraction, hyperactivity, the conduct). The results are as follow. First, after the art therapy, ADHD tendencies infant's score in distraction, hyperactivity and the conduct has lowered. Second, after the art therapy, the frequency in beginning, midterm, the latter part of ADHD tendencies infants' target conduct observation checklist has been reduced. Third, after the art therapy, every program, every stage, in distraction, hyperactivity and the conduct, the infants have shown positive changes. In conclusion, the results show the art therapy program utilizing clay medium and Mandala has a positive influence on ADHD tendencies infant's reduction in distraction, hyperactivity and the conduct.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.