본 논문은 고등학교 음악교육에서 타 교과 간의 학습이론을 바탕으로 음악적 개념의 연계성을 도출하여 음악에 대한 융합적 지식을 심어주는 데에 목적을 둔다. 현대사회는 인간이 가진 지식의 축적을 넘어 창의적인 사고를 다양하게 도출하여 활용하는 능력을 요구한다. 음악교육에 있어서도 이러한 다양한 학문이 융합되어 있다는 것을 일깨워 음악의 또 다른 가치를 배양하는 것에 이 연구는 목적을 둔다. ...
본 논문은 고등학교 음악교육에서 타 교과 간의 학습이론을 바탕으로 음악적 개념의 연계성을 도출하여 음악에 대한 융합적 지식을 심어주는 데에 목적을 둔다. 현대사회는 인간이 가진 지식의 축적을 넘어 창의적인 사고를 다양하게 도출하여 활용하는 능력을 요구한다. 음악교육에 있어서도 이러한 다양한 학문이 융합되어 있다는 것을 일깨워 음악의 또 다른 가치를 배양하는 것에 이 연구는 목적을 둔다. STEAM교육이란 과학(Science)·공학(Technology)·기술(Engineering)·예술(Arts)·수학(Mathmetics)적 지식을 융합함으로써 과학 기술의 발달을 넘어 미래인재육성에 창의적이고 참된 인성을 함양하는 데에 교육적 의의를 두고 있다. 이러한 STEAM교육의 개념을 음악교육에 적용하여 본 연구자는 음악에 있어 타 학문간의 연계성을 융합할 수 있는 고등학교 음악STEAM지도안을 개발하였다. 첫째, 고등학교 과학교과서에서 음악적 개념과 유사한 ‘소리와 파동’ 단원을 추출하여 음악에서의 소리 발생 원리와 이를 파동의 형태로 나타낼 수 있는 개념을 이해 시켰다. 둘째, 수학에서 ‘피타고라스의 음계 산출법’으로 현의 길이에 따른 비율에 의하여 음계별 소리가 남을 유리수의 연산으로 설명하였다. 셋째, 바이올린과 호른, 피아노의 구조를 살펴보고 각 악기별 발생하는 소리원리를 응용하여 공학적 방식으로 악기를 설명하였다. 네 번째로 현악기의 소리발생 원리를 응용하여 스트링그라프 악기를 제작해 봄으로써 정리된 음악과 관련된 과학적 수학적 공학적 개념을 기술적 측면으로 적용하여 학습자가 스스로 융합한 개념을 실천하는데 에 중점을 두었다. 본 연구를 통하여 학습자는 음악에 있어 과학적, 기술·공학적, 수학적 개념을 유연하게 융합하는 사고를 함양할 수 있을 것이다. 이러한 지도안의 방향으로 보다 더 나은 STEAM교육의 활용성과 음악의 가치를 일깨워 주는 것에 도움이 되기를 기대한다.
본 논문은 고등학교 음악교육에서 타 교과 간의 학습이론을 바탕으로 음악적 개념의 연계성을 도출하여 음악에 대한 융합적 지식을 심어주는 데에 목적을 둔다. 현대사회는 인간이 가진 지식의 축적을 넘어 창의적인 사고를 다양하게 도출하여 활용하는 능력을 요구한다. 음악교육에 있어서도 이러한 다양한 학문이 융합되어 있다는 것을 일깨워 음악의 또 다른 가치를 배양하는 것에 이 연구는 목적을 둔다. STEAM교육이란 과학(Science)·공학(Technology)·기술(Engineering)·예술(Arts)·수학(Mathmetics)적 지식을 융합함으로써 과학 기술의 발달을 넘어 미래인재육성에 창의적이고 참된 인성을 함양하는 데에 교육적 의의를 두고 있다. 이러한 STEAM교육의 개념을 음악교육에 적용하여 본 연구자는 음악에 있어 타 학문간의 연계성을 융합할 수 있는 고등학교 음악STEAM지도안을 개발하였다. 첫째, 고등학교 과학교과서에서 음악적 개념과 유사한 ‘소리와 파동’ 단원을 추출하여 음악에서의 소리 발생 원리와 이를 파동의 형태로 나타낼 수 있는 개념을 이해 시켰다. 둘째, 수학에서 ‘피타고라스의 음계 산출법’으로 현의 길이에 따른 비율에 의하여 음계별 소리가 남을 유리수의 연산으로 설명하였다. 셋째, 바이올린과 호른, 피아노의 구조를 살펴보고 각 악기별 발생하는 소리원리를 응용하여 공학적 방식으로 악기를 설명하였다. 네 번째로 현악기의 소리발생 원리를 응용하여 스트링그라프 악기를 제작해 봄으로써 정리된 음악과 관련된 과학적 수학적 공학적 개념을 기술적 측면으로 적용하여 학습자가 스스로 융합한 개념을 실천하는데 에 중점을 두었다. 본 연구를 통하여 학습자는 음악에 있어 과학적, 기술·공학적, 수학적 개념을 유연하게 융합하는 사고를 함양할 수 있을 것이다. 이러한 지도안의 방향으로 보다 더 나은 STEAM교육의 활용성과 음악의 가치를 일깨워 주는 것에 도움이 되기를 기대한다.
The purpose of this study is to develop the teaching guidance for education of Music and a learner to acquire the knowledge of Music through the integrated thinking ability in high-school curriculum. For integrated thinking ability, This Teaching plan is designed based on a STEAM education theory of...
The purpose of this study is to develop the teaching guidance for education of Music and a learner to acquire the knowledge of Music through the integrated thinking ability in high-school curriculum. For integrated thinking ability, This Teaching plan is designed based on a STEAM education theory of G.Yakman and Cubic Model by Kim Jin Soo which are linked to various subjects in school curriculums. As of a theory, The STEAM education designates Science, Technology, Engineering, and Mathematics. Therefore in music education, this can be applied to a teaching method by integrating the fundamental concepts of each subjects. Thus the study is combined from the partial concepts of Science, Technology, Engineering, and Mathematics to the partial of music in level of high-school curriculum. Firstly, in scientific aspects, this study conceptualizes the fundamentals of generative sound by applying the principal of waive into music. Secondly, in terms of mathematics side, This study applies Pythagoras scale principal in to the music theory and explains Major-Scale from each different string length of instrument with using the rational number calculation. Thirdly, based on Engineering Theory, it explains the structure of violin, horn, and piano representing each type of instruments, and makes a learner understand the fundamental of generated sound of each instruments in structural way. Finally, with applying the principal of the generated sound from string instrument, it helps the learner produce the instrument of KAZUE MIZUSHIMA'S STRINGRAPHY and from this producing instruments, the study aims a learner to harmonize the applied Scientific (S), Mathematic (M), Engineering (E) and Technical (T) concept to the STEAM concept oriented to Music (A) by oneself. In conclusion, From this study, a learner will be able to build up a thinking ability with combining the Scientific, Mathematic, Engineering and Technical concepts into Music more flexibly. And through this instruction guidance, I wish it leads to a better usability of STEAM education and ultimately helps to remind a learner that how worthy Music is.
The purpose of this study is to develop the teaching guidance for education of Music and a learner to acquire the knowledge of Music through the integrated thinking ability in high-school curriculum. For integrated thinking ability, This Teaching plan is designed based on a STEAM education theory of G.Yakman and Cubic Model by Kim Jin Soo which are linked to various subjects in school curriculums. As of a theory, The STEAM education designates Science, Technology, Engineering, and Mathematics. Therefore in music education, this can be applied to a teaching method by integrating the fundamental concepts of each subjects. Thus the study is combined from the partial concepts of Science, Technology, Engineering, and Mathematics to the partial of music in level of high-school curriculum. Firstly, in scientific aspects, this study conceptualizes the fundamentals of generative sound by applying the principal of waive into music. Secondly, in terms of mathematics side, This study applies Pythagoras scale principal in to the music theory and explains Major-Scale from each different string length of instrument with using the rational number calculation. Thirdly, based on Engineering Theory, it explains the structure of violin, horn, and piano representing each type of instruments, and makes a learner understand the fundamental of generated sound of each instruments in structural way. Finally, with applying the principal of the generated sound from string instrument, it helps the learner produce the instrument of KAZUE MIZUSHIMA'S STRINGRAPHY and from this producing instruments, the study aims a learner to harmonize the applied Scientific (S), Mathematic (M), Engineering (E) and Technical (T) concept to the STEAM concept oriented to Music (A) by oneself. In conclusion, From this study, a learner will be able to build up a thinking ability with combining the Scientific, Mathematic, Engineering and Technical concepts into Music more flexibly. And through this instruction guidance, I wish it leads to a better usability of STEAM education and ultimately helps to remind a learner that how worthy Music is.
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