본 연구는 STEP 부모교육 프로그램 이수자의 양육효능감 현황을 알아보고 양육효능감을 제고시키기 위한 사후교육 요구도를 연구하여 어린이집에서 부모교육 프로그램을 효과적으로 구성하는데 기초자료를 제공하는 것을 목적으로 한다. 이를 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 어린이집 부모의 부모교육에 대한 인식은 어떠한가? 둘째, STEP 부모교육 프로그램 이수자의 양육효능감은 어떠한가? 셋째, 이수자와 미이수자의 양육효능감의 차이는 어떠한가? 넷째, STEP 부모교육 프로그램 이수자의 사후교육 요구도는 어떠한가? 본 연구를 위해 경기도 G시의 민간어린이집에서 STEP 부모교육 이수자 63명 미이수자 67명 총 130명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 양육효능감 측정 도구는 최형성과 정옥분(2001)이 개발한 것으로 전반적인 양육능력, 건강한 아동 양육능력, 의사소통능력, 학습지도능력, 훈육능력의 5개 하위요인 37개 문항으로 구성된 것 중 영유아와 관련이 없는 학습지도능력 중 1문항을 제외한 36개 문항을 사용하였다. 설문을 통해 수집된 자료는 ...
본 연구는 STEP 부모교육 프로그램 이수자의 양육효능감 현황을 알아보고 양육효능감을 제고시키기 위한 사후교육 요구도를 연구하여 어린이집에서 부모교육 프로그램을 효과적으로 구성하는데 기초자료를 제공하는 것을 목적으로 한다. 이를 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 어린이집 부모의 부모교육에 대한 인식은 어떠한가? 둘째, STEP 부모교육 프로그램 이수자의 양육효능감은 어떠한가? 셋째, 이수자와 미이수자의 양육효능감의 차이는 어떠한가? 넷째, STEP 부모교육 프로그램 이수자의 사후교육 요구도는 어떠한가? 본 연구를 위해 경기도 G시의 민간어린이집에서 STEP 부모교육 이수자 63명 미이수자 67명 총 130명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 양육효능감 측정 도구는 최형성과 정옥분(2001)이 개발한 것으로 전반적인 양육능력, 건강한 아동 양육능력, 의사소통능력, 학습지도능력, 훈육능력의 5개 하위요인 37개 문항으로 구성된 것 중 영유아와 관련이 없는 학습지도능력 중 1문항을 제외한 36개 문항을 사용하였다. 설문을 통해 수집된 자료는 SPSS v21.0 프로그램을 이용하여 분석하였고 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 어린이집 부모 대부분이 자녀의 발달과 건강, 교육에 대한 전문정보 획득을 위해 부모교육이 필요하다고 인식하였고 어린이집이 주최가 되어 소집단으로 경험을 나누는 방법의 부모교육을 필요로 하고 있다. 둘째, STEP 부모교육 프로그램 이수자의 양육효능감은 미이수자 보다 전반적인 양육효능감과 5개 하위요인 모두에서 높은 것으로 나타났다. 셋째, STEP 부모교육 이수자 대부분이 교육의 효과를 지속하기 위해 사후교육이 필요하다고 했다. 사후교육은 STEP 부모교육의 내용 중심으로 1학기 1회 정도 STEP 교육을 진행했던 강사로부터 강의를 듣고 경험을 나누는 방법으로 진행되는 것을 선호하였다. 위와 같은 연구 결과는 STEP 부모교육 프로그램이 부모의 양육효능감에 긍정적 영향을 주고 있다는 것을 나타내고 있으며 STEP 부모교육 프로그램이 어린이집 부모가 인식하고 필요로 하는 부모교육의 내용과 방법에 적합하다는 것을 의미하고 있다. 또한, STEP 부모교육 프로그램 이수 후 부모교육의 효과를 유지하기 위해 부모들은 사후교육을 필요로 한다는 것을 보여주었다. 본 연구는 어린이집이 부모교육을 계획 할 때 교육의 목적 달성을 위해서 STEP을 포함한 훈련중심 부모교육 프로그램의 적극적 도입을 고려해야 하고 더불어 부모교육의 사후교육 또한 프로그램 구성에 반드시 포함하는 것이 부모교육의 효과 지속에 긍정적 효과가 있다는 것을 밝힐 수 있었다.
본 연구는 STEP 부모교육 프로그램 이수자의 양육효능감 현황을 알아보고 양육효능감을 제고시키기 위한 사후교육 요구도를 연구하여 어린이집에서 부모교육 프로그램을 효과적으로 구성하는데 기초자료를 제공하는 것을 목적으로 한다. 이를 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 어린이집 부모의 부모교육에 대한 인식은 어떠한가? 둘째, STEP 부모교육 프로그램 이수자의 양육효능감은 어떠한가? 셋째, 이수자와 미이수자의 양육효능감의 차이는 어떠한가? 넷째, STEP 부모교육 프로그램 이수자의 사후교육 요구도는 어떠한가? 본 연구를 위해 경기도 G시의 민간어린이집에서 STEP 부모교육 이수자 63명 미이수자 67명 총 130명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 양육효능감 측정 도구는 최형성과 정옥분(2001)이 개발한 것으로 전반적인 양육능력, 건강한 아동 양육능력, 의사소통능력, 학습지도능력, 훈육능력의 5개 하위요인 37개 문항으로 구성된 것 중 영유아와 관련이 없는 학습지도능력 중 1문항을 제외한 36개 문항을 사용하였다. 설문을 통해 수집된 자료는 SPSS v21.0 프로그램을 이용하여 분석하였고 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 어린이집 부모 대부분이 자녀의 발달과 건강, 교육에 대한 전문정보 획득을 위해 부모교육이 필요하다고 인식하였고 어린이집이 주최가 되어 소집단으로 경험을 나누는 방법의 부모교육을 필요로 하고 있다. 둘째, STEP 부모교육 프로그램 이수자의 양육효능감은 미이수자 보다 전반적인 양육효능감과 5개 하위요인 모두에서 높은 것으로 나타났다. 셋째, STEP 부모교육 이수자 대부분이 교육의 효과를 지속하기 위해 사후교육이 필요하다고 했다. 사후교육은 STEP 부모교육의 내용 중심으로 1학기 1회 정도 STEP 교육을 진행했던 강사로부터 강의를 듣고 경험을 나누는 방법으로 진행되는 것을 선호하였다. 위와 같은 연구 결과는 STEP 부모교육 프로그램이 부모의 양육효능감에 긍정적 영향을 주고 있다는 것을 나타내고 있으며 STEP 부모교육 프로그램이 어린이집 부모가 인식하고 필요로 하는 부모교육의 내용과 방법에 적합하다는 것을 의미하고 있다. 또한, STEP 부모교육 프로그램 이수 후 부모교육의 효과를 유지하기 위해 부모들은 사후교육을 필요로 한다는 것을 보여주었다. 본 연구는 어린이집이 부모교육을 계획 할 때 교육의 목적 달성을 위해서 STEP을 포함한 훈련중심 부모교육 프로그램의 적극적 도입을 고려해야 하고 더불어 부모교육의 사후교육 또한 프로그램 구성에 반드시 포함하는 것이 부모교육의 효과 지속에 긍정적 효과가 있다는 것을 밝힐 수 있었다.
This study aims to provide basic data for effective development of parenting education programs at day care centers, by examining parenting efficacy of STEP trainees and demand for follow-up training. For the study, the following problems were set: First, how do parents of daycare centers perceive p...
This study aims to provide basic data for effective development of parenting education programs at day care centers, by examining parenting efficacy of STEP trainees and demand for follow-up training. For the study, the following problems were set: First, how do parents of daycare centers perceive parenting training? Second, how is parenting efficacy of STEP trainees? Third, what is the difference in parenting efficacy between trainees and non-trainees? Fourth, what is the demand among STEP trainees for follow-up training? For this study, a survey was conducted with 130 people, 63 STEP trainees and 67 non-trainees, from a private daycare center in G city as subjects, As an instrument to measure parenting efficacy, from the questionnaire developed by Choi and Jeong (2001), which has 37 questions related to five sub factors, overall parenting competency, healthy child parenting competency, communication competency, learning instruction competency, and discipline competency, 36 questions except 1 in learning instruction competency that is not related to infants were used. The data collected from the survey were analyzed by using SPSS v21.0 and the results were as follows: First, most parents of the day care center perceived that parenting training is necessary for them to obtain professional information on childcare’s development, health, and education, and required parenting training in the form that allows them to share their experience in a small group led by the daycare center. Second, parenting efficacy of STEP trainees was higher than non- trainees in overall parenting competency and all of the five sub factors. Third, most of the STEP trainees felt follow-up training is necessary for the education to have lasting effect. The respondents preferred, as a method of the follow-up training, lectures provided by the instructor of STEP once per month, based on STEP training content, and sharing experiences with one another. The results of this study suggest that STEP has a positive effect on parenting efficacy of parents and it is suitable for parenting education needed by parents of daycare centers. Also, after completing STEP, the parents wanted follow-up training to maintain the effect. This study demonstrated that, to achieve the purpose of education when planning parenting training at daycare centers, training-oriented parenting training programs including STEP must be actively considered and follow-up training should be also included in the program to maintain positive effect of the training.
This study aims to provide basic data for effective development of parenting education programs at day care centers, by examining parenting efficacy of STEP trainees and demand for follow-up training. For the study, the following problems were set: First, how do parents of daycare centers perceive parenting training? Second, how is parenting efficacy of STEP trainees? Third, what is the difference in parenting efficacy between trainees and non-trainees? Fourth, what is the demand among STEP trainees for follow-up training? For this study, a survey was conducted with 130 people, 63 STEP trainees and 67 non-trainees, from a private daycare center in G city as subjects, As an instrument to measure parenting efficacy, from the questionnaire developed by Choi and Jeong (2001), which has 37 questions related to five sub factors, overall parenting competency, healthy child parenting competency, communication competency, learning instruction competency, and discipline competency, 36 questions except 1 in learning instruction competency that is not related to infants were used. The data collected from the survey were analyzed by using SPSS v21.0 and the results were as follows: First, most parents of the day care center perceived that parenting training is necessary for them to obtain professional information on childcare’s development, health, and education, and required parenting training in the form that allows them to share their experience in a small group led by the daycare center. Second, parenting efficacy of STEP trainees was higher than non- trainees in overall parenting competency and all of the five sub factors. Third, most of the STEP trainees felt follow-up training is necessary for the education to have lasting effect. The respondents preferred, as a method of the follow-up training, lectures provided by the instructor of STEP once per month, based on STEP training content, and sharing experiences with one another. The results of this study suggest that STEP has a positive effect on parenting efficacy of parents and it is suitable for parenting education needed by parents of daycare centers. Also, after completing STEP, the parents wanted follow-up training to maintain the effect. This study demonstrated that, to achieve the purpose of education when planning parenting training at daycare centers, training-oriented parenting training programs including STEP must be actively considered and follow-up training should be also included in the program to maintain positive effect of the training.
주제어
#STEP 부모교육 프로그램 양육효능감 부모교육 사후교육 STEP parenting efficacy parenting training follow-up training
학위논문 정보
저자
윤미경
학위수여기관
연세대학교 정경대학원
학위구분
국내석사
학과
교육행정전공
지도교수
리기용
발행연도
2015
총페이지
v, 91장
키워드
STEP 부모교육 프로그램 양육효능감 부모교육 사후교육 STEP parenting efficacy parenting training follow-up training
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.