의사소통 훈련 부모교육 프로그램이 부모 효능감 및 부모-자녀 상호작용에 미치는 효과 : 초등학생 자녀를 둔 학부모를 대상으로 (A) Study on the effects of parent-education program for communication training on parent efficacy and parent-child interaction : focusing on parents with elementary-school child원문보기
초등학생 자녀를 둔 학부모들이 자녀와의 관계에서 원활한 의사소통을 통하여 효율적인 부모 역할을 잘 수행하도록 하기 위해 학교 차원에서의 종합적이고 체계적이며 계획적인 부모교육이 필요하다. 본 연구의 목적은 의사소통 훈련 부모 교육 프로그램이 부모 효능감과 부모-자녀 상호작용에 미치는 효과를 검정하고자 하는데 있다. 이러한 연구 목적에 따라 구체적으로 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 의사소통 훈련 부모교육 프로그램은 부모 효능감에 어떠한 효과가 있는가, 둘째, 의사소통 훈련 부모교육 프로그램은 부모가 지각한 부모-자녀 상호작용에 어떠한 효과가 있는가, 셋째, 의사소통 훈련 부모교육 프로그램은 자녀가 지각한 부모-자녀 상호작용에 어떠한 효과가 있는가이다.
연구 대상은 경기도 여주군에 소재하는 1개 초등학교 3-6학년 학부모 22명과 자녀 22명이며, 프로그램 참가 희망 시기와 집단의 크기 및 연구 대상의 일반적인 특성을 고려하여 실험집단에 11명, 통제집단에 11명을 배치하였다. 구체적인 실험을 위하여 STEP 프로그램과 ...
초등학생 자녀를 둔 학부모들이 자녀와의 관계에서 원활한 의사소통을 통하여 효율적인 부모 역할을 잘 수행하도록 하기 위해 학교 차원에서의 종합적이고 체계적이며 계획적인 부모교육이 필요하다. 본 연구의 목적은 의사소통 훈련 부모 교육 프로그램이 부모 효능감과 부모-자녀 상호작용에 미치는 효과를 검정하고자 하는데 있다. 이러한 연구 목적에 따라 구체적으로 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 의사소통 훈련 부모교육 프로그램은 부모 효능감에 어떠한 효과가 있는가, 둘째, 의사소통 훈련 부모교육 프로그램은 부모가 지각한 부모-자녀 상호작용에 어떠한 효과가 있는가, 셋째, 의사소통 훈련 부모교육 프로그램은 자녀가 지각한 부모-자녀 상호작용에 어떠한 효과가 있는가이다.
연구 대상은 경기도 여주군에 소재하는 1개 초등학교 3-6학년 학부모 22명과 자녀 22명이며, 프로그램 참가 희망 시기와 집단의 크기 및 연구 대상의 일반적인 특성을 고려하여 실험집단에 11명, 통제집단에 11명을 배치하였다. 구체적인 실험을 위하여 STEP 프로그램과 PET 프로그램에 대한 문헌 및 선행연구 고찰을 통해 의사소통 훈련에 중점을 둔 부모교육 프로그램을 구성하였으며, 실험집단의 부모에게 총 9회기(회기당 90분씩 주 2회)를 실시하였다. 검사 도구는 부모 효능감 척도와 부모-자녀 상호작용 척도이며 두 집단의 부모와 자녀에게 사전검사 및 사후검사를 실시하였다. 자료 처리는 SPSS/Window 10.0에서의 다변량공분산분석(MANCOVA)을 통한 통계적 분석을 하였고, 양적 결과가 갖는 신뢰성에 대한 제한점을 보완하기 위하여, 실험 후에 프로그램 과정을 평가하는 상담시간 평가 검사를 실시하였으며 실험 참가자들이 작성한 소감문에서 프로그램 효과와 관련된 표현을 정리하여 질적 분석에 활용하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 의사소통 훈련 부모교육 프로그램은 부모 효능감 향상에 효과가 있다. 둘째, 의사소통 훈련 부모교육 프로그램은 부모가 지각한 부모-자녀 상호작용 향상에 효과가 있다. 셋째, 의사소통 훈련 부모교육 프로그램은 자녀가 지각한 부모-자녀 상호작용 향상에 효과가 있다. 또한 내용 분석 결과에서 실험 참가자들이 전체 프로그램의 과정과 효과에 대하여 긍정적인 반응을 보인 것으로 나타났다. 이상의 결과로 살펴볼 때, 의사소통 훈련 부모교육 프로그램은 부모 효능감과 부모-자녀 상호작용을 향상시키는데 효과가 있다고 결론내릴 수 있다.
본 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 초등학교에서 부모교육의 효과를 검정한 연구로서 초등학교에 부모교육을 도입하여 실시할 만한 근거가 된다. 둘째, 집단상담 형식의 부모교육으로 기존의 대집단 강의 형식의 부모교육과 차별화된다. 셋째, 부모 효능감 증진과 부모-자녀 상호작용의 긍정적인 변화를 통하여 효과적인 부모 역할을 위한 지침이 된다. 넷째, 부모들을 위한 학교 차원의 지원체계이며 평생교육과 성인교육의 차원에서 긍정적인 의미를 가진다. 다섯째, 가정의 원만한 부모-자녀 관계와 원활한 의사소통 훈련을 바탕으로 하여 학교 내의 바람직한 대인관계의 기초를 마련하고 부적응을 예방할 수 있다.
본 연구의 결과 및 결론을 토대로 후속연구를 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 초등학교에서 실시되는 부모교육 관련 효과 연구들이 비교되고 논의될 수 있는 연구가 필요하며 다양한 측면의 연구 결과를 좀더 객관성있게 논의할 필요가 있다. 둘째, 연구 결과에서 부모 효능감 중 불안감과 좌절감, 부모-자녀 상호작용 중 강압 및 처벌 행동과 정서적 애정표현 및 비일관적 행동에 있어 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았는데, 프로그램 내용과 실시방법을 수정하고 보완한 추후연구를 통하여 좀더 타당성있는 효과 검정이 필요하다. 셋째, 부모교육이 자녀에게 미치는 효과 측정에 관한 표준화된 검사지의 개발이 필요하며 양적인 측정 방법 외에 다양한 질적 측정 방법들의 연구가 필요하다. 넷째, 부모교육에 아버지의 적극적인 참여를 유도하여 아버지를 대상으로 한 연구를 실시할 필요가 있다. 다섯째, 연구 대상의 특성과 지역사회의 특성에 맞게 구체화되고 차별화된 프로그램 개발이 요구되며, 이에 따른 효과를 비교할 수 있는 연구가 필요하다. 여섯째, 프로그램의 지속적인 효과를 알아보기 위한 추후검사가 필요하며, 부모의 내적 동기를 유발하여 오랜 기간동안 내면화할 수 있는 장기적 안목의 부모교육 프로그램 개발 및 효과 검정을 위한 연구가 필요하다.
초등학생 자녀를 둔 학부모들이 자녀와의 관계에서 원활한 의사소통을 통하여 효율적인 부모 역할을 잘 수행하도록 하기 위해 학교 차원에서의 종합적이고 체계적이며 계획적인 부모교육이 필요하다. 본 연구의 목적은 의사소통 훈련 부모 교육 프로그램이 부모 효능감과 부모-자녀 상호작용에 미치는 효과를 검정하고자 하는데 있다. 이러한 연구 목적에 따라 구체적으로 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 의사소통 훈련 부모교육 프로그램은 부모 효능감에 어떠한 효과가 있는가, 둘째, 의사소통 훈련 부모교육 프로그램은 부모가 지각한 부모-자녀 상호작용에 어떠한 효과가 있는가, 셋째, 의사소통 훈련 부모교육 프로그램은 자녀가 지각한 부모-자녀 상호작용에 어떠한 효과가 있는가이다.
연구 대상은 경기도 여주군에 소재하는 1개 초등학교 3-6학년 학부모 22명과 자녀 22명이며, 프로그램 참가 희망 시기와 집단의 크기 및 연구 대상의 일반적인 특성을 고려하여 실험집단에 11명, 통제집단에 11명을 배치하였다. 구체적인 실험을 위하여 STEP 프로그램과 PET 프로그램에 대한 문헌 및 선행연구 고찰을 통해 의사소통 훈련에 중점을 둔 부모교육 프로그램을 구성하였으며, 실험집단의 부모에게 총 9회기(회기당 90분씩 주 2회)를 실시하였다. 검사 도구는 부모 효능감 척도와 부모-자녀 상호작용 척도이며 두 집단의 부모와 자녀에게 사전검사 및 사후검사를 실시하였다. 자료 처리는 SPSS/Window 10.0에서의 다변량공분산분석(MANCOVA)을 통한 통계적 분석을 하였고, 양적 결과가 갖는 신뢰성에 대한 제한점을 보완하기 위하여, 실험 후에 프로그램 과정을 평가하는 상담시간 평가 검사를 실시하였으며 실험 참가자들이 작성한 소감문에서 프로그램 효과와 관련된 표현을 정리하여 질적 분석에 활용하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 의사소통 훈련 부모교육 프로그램은 부모 효능감 향상에 효과가 있다. 둘째, 의사소통 훈련 부모교육 프로그램은 부모가 지각한 부모-자녀 상호작용 향상에 효과가 있다. 셋째, 의사소통 훈련 부모교육 프로그램은 자녀가 지각한 부모-자녀 상호작용 향상에 효과가 있다. 또한 내용 분석 결과에서 실험 참가자들이 전체 프로그램의 과정과 효과에 대하여 긍정적인 반응을 보인 것으로 나타났다. 이상의 결과로 살펴볼 때, 의사소통 훈련 부모교육 프로그램은 부모 효능감과 부모-자녀 상호작용을 향상시키는데 효과가 있다고 결론내릴 수 있다.
본 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 초등학교에서 부모교육의 효과를 검정한 연구로서 초등학교에 부모교육을 도입하여 실시할 만한 근거가 된다. 둘째, 집단상담 형식의 부모교육으로 기존의 대집단 강의 형식의 부모교육과 차별화된다. 셋째, 부모 효능감 증진과 부모-자녀 상호작용의 긍정적인 변화를 통하여 효과적인 부모 역할을 위한 지침이 된다. 넷째, 부모들을 위한 학교 차원의 지원체계이며 평생교육과 성인교육의 차원에서 긍정적인 의미를 가진다. 다섯째, 가정의 원만한 부모-자녀 관계와 원활한 의사소통 훈련을 바탕으로 하여 학교 내의 바람직한 대인관계의 기초를 마련하고 부적응을 예방할 수 있다.
본 연구의 결과 및 결론을 토대로 후속연구를 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 초등학교에서 실시되는 부모교육 관련 효과 연구들이 비교되고 논의될 수 있는 연구가 필요하며 다양한 측면의 연구 결과를 좀더 객관성있게 논의할 필요가 있다. 둘째, 연구 결과에서 부모 효능감 중 불안감과 좌절감, 부모-자녀 상호작용 중 강압 및 처벌 행동과 정서적 애정표현 및 비일관적 행동에 있어 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았는데, 프로그램 내용과 실시방법을 수정하고 보완한 추후연구를 통하여 좀더 타당성있는 효과 검정이 필요하다. 셋째, 부모교육이 자녀에게 미치는 효과 측정에 관한 표준화된 검사지의 개발이 필요하며 양적인 측정 방법 외에 다양한 질적 측정 방법들의 연구가 필요하다. 넷째, 부모교육에 아버지의 적극적인 참여를 유도하여 아버지를 대상으로 한 연구를 실시할 필요가 있다. 다섯째, 연구 대상의 특성과 지역사회의 특성에 맞게 구체화되고 차별화된 프로그램 개발이 요구되며, 이에 따른 효과를 비교할 수 있는 연구가 필요하다. 여섯째, 프로그램의 지속적인 효과를 알아보기 위한 추후검사가 필요하며, 부모의 내적 동기를 유발하여 오랜 기간동안 내면화할 수 있는 장기적 안목의 부모교육 프로그램 개발 및 효과 검정을 위한 연구가 필요하다.
From the school dimension, it needs comprehensive, systematic and designed parent education, in order to make them perform well an efficient parent role through smooth communication in terms of the relation of parents with elementary-school child to their offspring. The purpose of this study is to e...
From the school dimension, it needs comprehensive, systematic and designed parent education, in order to make them perform well an efficient parent role through smooth communication in terms of the relation of parents with elementary-school child to their offspring. The purpose of this study is to examine closely which effects the parent-education program for the communication training has on the parent efficacy and parent-child interaction. According to this purpose of a study, the study matters which were set up specifically include first, how would the parent-education program for the communication training affect the parent efficacy, second, how would the parent-education program for the communication training affect the parent's perception of parent-child interaction, and third, how would the parent-education program for the communication training affect the child's perception of parent-child interaction.
This study targeted 22 parents and 22 children in 3-6 grade of one elementary school where is located in Yeoju-gun, Gyeonggi-do province, and given considering the time being desired to participate in a program, a size of group, and a general characteristic of study object, it did arrange 11 persons for the test group, and 11 persons for the control group. Aiming at the specific test, through considering literature and preceding studies as to STEP program and PET program, it made up the parent-education program focusing on the communication training, and carried out the total 9 terms (90 minutes per term and 2 times per week) as to parents of test group. The inspection tools include the parent-efficacy scale and the parent-child interaction scale, and it carried out the preliminary inspection and post-inspection. In terms of data processing, it did perform statistical analysis through MANCOVA (Multiple Analysis of Variance and Covariance) on SPSS/Window 10.0, aiming to supplement the limitation point as to reliability being possessed by quantitative result, did carry out the evaluation inspection of the counseling time to appraise the process of a program after test, and did utilize it for the qualitative analysis after arranging the program effect and the relevant expression being displayed in an impression statement prepared by the test participants.
The results of this study are as follows. First, it was shown that the parent-education program for the communication training has the positive effect on the improvement of parent efficacy. Second, it was shown that the parent-education program for the communication training has the positive effect on the improvement of the parent's perception of parent-child interaction. And third, it was shown that the parent-education program for the communication training has the positive effect on the improvement of the child's perception of parent-child interaction. In addition, it was shown that, in the results of analyzing contents, the test participants did display a positive reaction to the process and the effect of whole program. Given examining the above results, it can be concluded that the parent-education program for the communication training has an effect on the enhancement of the parent efficacy and the parent-child interaction.
The implications of this study are as follows. First, as a study which did inspect an effect of the parent education in an elementary school, it becomes a basis enough to introduce the parent education to an elementary school and to carry out it. Second, as the parent education in the form of group counseling, it comes to be differentiated from the parent education in the form of the existing large-group lecture. Third, through the promotion of parent efficacy and through the positive change of parent-child interaction, it becomes a guide aiming at an effective parent's role. Fourth, it is a support system of the school dimension aiming at parents, and has a positive meaning in the dimension of the life-long education and adult education. Fifth, on the basis of the amicable parent-child relation at home and the smooth communication training, it can arrange for a foundation of the desirable interpersonal relations within a school and can prevent the maladaptation.
Based on the result and conclusion of this study, given suggestions aiming at a follow-up study, those are as follows. First, it needs a study capable of comparing and discussing the studies on an effect related to the parent education being carried out in an elementary school, and requires to discuss more objectively the study results of various aspects. Second, in terms of the study results, as it showed no meaningful difference statistically in the nervousness and frustration out of the parent efficacy, and in oppression, penalty action, emotional expression of affection and inconsistent behavior, it needs the inspection of a more feasible effect through a follow-up study which would correct and supplement the program contents and an execution method. Third, it needs a standardized paper as to measuring an effect of parent education on child, and needs a study on various qualitative measurement methods in addition to the quantitative measurement methods. Fourth, it needs to carry out a study targeting fathers, by inducing fathers' positive participation to the parent education. Fifth, it requires the development of a program specified and differentiated in line with a characteristic of a study object and a characteristic of local community, and needs a study capable of comparing an effect according to this. Sixthly, it needs a follow-up test in order to find out a continuous effect of a program, and requires a study aiming at the development of a parent-education program and at the effect inspection from a long-term insight, being capable of inducing parents' inner motive and of internalizing it, for a long time.
From the school dimension, it needs comprehensive, systematic and designed parent education, in order to make them perform well an efficient parent role through smooth communication in terms of the relation of parents with elementary-school child to their offspring. The purpose of this study is to examine closely which effects the parent-education program for the communication training has on the parent efficacy and parent-child interaction. According to this purpose of a study, the study matters which were set up specifically include first, how would the parent-education program for the communication training affect the parent efficacy, second, how would the parent-education program for the communication training affect the parent's perception of parent-child interaction, and third, how would the parent-education program for the communication training affect the child's perception of parent-child interaction.
This study targeted 22 parents and 22 children in 3-6 grade of one elementary school where is located in Yeoju-gun, Gyeonggi-do province, and given considering the time being desired to participate in a program, a size of group, and a general characteristic of study object, it did arrange 11 persons for the test group, and 11 persons for the control group. Aiming at the specific test, through considering literature and preceding studies as to STEP program and PET program, it made up the parent-education program focusing on the communication training, and carried out the total 9 terms (90 minutes per term and 2 times per week) as to parents of test group. The inspection tools include the parent-efficacy scale and the parent-child interaction scale, and it carried out the preliminary inspection and post-inspection. In terms of data processing, it did perform statistical analysis through MANCOVA (Multiple Analysis of Variance and Covariance) on SPSS/Window 10.0, aiming to supplement the limitation point as to reliability being possessed by quantitative result, did carry out the evaluation inspection of the counseling time to appraise the process of a program after test, and did utilize it for the qualitative analysis after arranging the program effect and the relevant expression being displayed in an impression statement prepared by the test participants.
The results of this study are as follows. First, it was shown that the parent-education program for the communication training has the positive effect on the improvement of parent efficacy. Second, it was shown that the parent-education program for the communication training has the positive effect on the improvement of the parent's perception of parent-child interaction. And third, it was shown that the parent-education program for the communication training has the positive effect on the improvement of the child's perception of parent-child interaction. In addition, it was shown that, in the results of analyzing contents, the test participants did display a positive reaction to the process and the effect of whole program. Given examining the above results, it can be concluded that the parent-education program for the communication training has an effect on the enhancement of the parent efficacy and the parent-child interaction.
The implications of this study are as follows. First, as a study which did inspect an effect of the parent education in an elementary school, it becomes a basis enough to introduce the parent education to an elementary school and to carry out it. Second, as the parent education in the form of group counseling, it comes to be differentiated from the parent education in the form of the existing large-group lecture. Third, through the promotion of parent efficacy and through the positive change of parent-child interaction, it becomes a guide aiming at an effective parent's role. Fourth, it is a support system of the school dimension aiming at parents, and has a positive meaning in the dimension of the life-long education and adult education. Fifth, on the basis of the amicable parent-child relation at home and the smooth communication training, it can arrange for a foundation of the desirable interpersonal relations within a school and can prevent the maladaptation.
Based on the result and conclusion of this study, given suggestions aiming at a follow-up study, those are as follows. First, it needs a study capable of comparing and discussing the studies on an effect related to the parent education being carried out in an elementary school, and requires to discuss more objectively the study results of various aspects. Second, in terms of the study results, as it showed no meaningful difference statistically in the nervousness and frustration out of the parent efficacy, and in oppression, penalty action, emotional expression of affection and inconsistent behavior, it needs the inspection of a more feasible effect through a follow-up study which would correct and supplement the program contents and an execution method. Third, it needs a standardized paper as to measuring an effect of parent education on child, and needs a study on various qualitative measurement methods in addition to the quantitative measurement methods. Fourth, it needs to carry out a study targeting fathers, by inducing fathers' positive participation to the parent education. Fifth, it requires the development of a program specified and differentiated in line with a characteristic of a study object and a characteristic of local community, and needs a study capable of comparing an effect according to this. Sixthly, it needs a follow-up test in order to find out a continuous effect of a program, and requires a study aiming at the development of a parent-education program and at the effect inspection from a long-term insight, being capable of inducing parents' inner motive and of internalizing it, for a long time.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.