세계화 시대를 맞아 국제공항의 정치, 경제, 사회, 문화적 중요성은 더욱 부각되고 있다. 그러나 대한민국 남부권의 2,000만 인구가 염원하는 “남부권 국제신공항”은 노무현 정부 때부터 현 정부에 이르기까지 수많은 진통을 거듭해 왔다. 국민들은 인천공항이 대한민국의 관문공항이며 명실상부한 ‘세계 최고의 공항’으로서 세계적 허브공항으로 운영되고 있는데, ‘왜 제2의 관문공항이자 인천공항의 대체공항으로 남부권 신공항을 새로이 건설해야 하는지’에 의문을 가지고 있다. 이러한 와중에 부산은 ‘가덕도’로, 경남·경북·대구는 ‘밀양’으로 신공항을 유치하기 위해 각축전을 벌이고 있다. 본 논문은 국내 및 국제공항의 사례들과 그 성공, 실패요인을 분석함으로써, 많은 재원이 투입될 국책사업이 반드시 성공을 거둘 수 있도록 남부권 신공항을 최적지에 선정하도록 참고자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 논문은 먼저 남부권국제신공항 건설의 필요성과 국제공항의 성공·실패요인을 분석하고, 이에 따른 밀양과 가덕도의 입지선정에 대한 타당성을 분석한다. 나아가서는 국가의 백년대계를 위해 지역의 발전과 동남권이 상생발전할 수 있는 전략을 제시한다. 국내외를 막론하고 성공한 공항은 단지 항공기의 기착점이라는 역할에 그치는 것이 아니라, 각종 ...
세계화 시대를 맞아 국제공항의 정치, 경제, 사회, 문화적 중요성은 더욱 부각되고 있다. 그러나 대한민국 남부권의 2,000만 인구가 염원하는 “남부권 국제신공항”은 노무현 정부 때부터 현 정부에 이르기까지 수많은 진통을 거듭해 왔다. 국민들은 인천공항이 대한민국의 관문공항이며 명실상부한 ‘세계 최고의 공항’으로서 세계적 허브공항으로 운영되고 있는데, ‘왜 제2의 관문공항이자 인천공항의 대체공항으로 남부권 신공항을 새로이 건설해야 하는지’에 의문을 가지고 있다. 이러한 와중에 부산은 ‘가덕도’로, 경남·경북·대구는 ‘밀양’으로 신공항을 유치하기 위해 각축전을 벌이고 있다. 본 논문은 국내 및 국제공항의 사례들과 그 성공, 실패요인을 분석함으로써, 많은 재원이 투입될 국책사업이 반드시 성공을 거둘 수 있도록 남부권 신공항을 최적지에 선정하도록 참고자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 논문은 먼저 남부권국제신공항 건설의 필요성과 국제공항의 성공·실패요인을 분석하고, 이에 따른 밀양과 가덕도의 입지선정에 대한 타당성을 분석한다. 나아가서는 국가의 백년대계를 위해 지역의 발전과 동남권이 상생발전할 수 있는 전략을 제시한다. 국내외를 막론하고 성공한 공항은 단지 항공기의 기착점이라는 역할에 그치는 것이 아니라, 각종 인프라가 구축된 공항의 배후단지 건설, 경제자유구역으로의 국제 무역도시 건설, 물류 유통단지와 허브공항으로서의 산업도시 건설, 세계인이 몰려올 수 있도록 하는 관광·문화도시 건설이 주된 성공요인으로 분석되고 있다. 본 논문은 국제공항이 갖는 정치·경제학적 의미를 제시하면서 국내외 공항의 성공과 실패에 대한 요인을 분석함으로써, 남부권 국제신공항의 성공을 위해서는 ‘밀양’이 ‘가덕도’보다 나은 여건을 갖추었음을 제시한다. 논문은 경남·대구·경북이 추진하고 있는 밀양의 입지에 대하여 지정학적, 풍수지리적 여건을 분석한 자료를 바탕으로 밀양의 선정 당위성을 설명한다. 아울러 ‘밀양 신공항’을 통해 지역발전과 동남권 상생발전에 기여할 수 있음을 주장하면서, 이를 실현하기 위한 전략을 제언한다.
세계화 시대를 맞아 국제공항의 정치, 경제, 사회, 문화적 중요성은 더욱 부각되고 있다. 그러나 대한민국 남부권의 2,000만 인구가 염원하는 “남부권 국제신공항”은 노무현 정부 때부터 현 정부에 이르기까지 수많은 진통을 거듭해 왔다. 국민들은 인천공항이 대한민국의 관문공항이며 명실상부한 ‘세계 최고의 공항’으로서 세계적 허브공항으로 운영되고 있는데, ‘왜 제2의 관문공항이자 인천공항의 대체공항으로 남부권 신공항을 새로이 건설해야 하는지’에 의문을 가지고 있다. 이러한 와중에 부산은 ‘가덕도’로, 경남·경북·대구는 ‘밀양’으로 신공항을 유치하기 위해 각축전을 벌이고 있다. 본 논문은 국내 및 국제공항의 사례들과 그 성공, 실패요인을 분석함으로써, 많은 재원이 투입될 국책사업이 반드시 성공을 거둘 수 있도록 남부권 신공항을 최적지에 선정하도록 참고자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 논문은 먼저 남부권국제신공항 건설의 필요성과 국제공항의 성공·실패요인을 분석하고, 이에 따른 밀양과 가덕도의 입지선정에 대한 타당성을 분석한다. 나아가서는 국가의 백년대계를 위해 지역의 발전과 동남권이 상생발전할 수 있는 전략을 제시한다. 국내외를 막론하고 성공한 공항은 단지 항공기의 기착점이라는 역할에 그치는 것이 아니라, 각종 인프라가 구축된 공항의 배후단지 건설, 경제자유구역으로의 국제 무역도시 건설, 물류 유통단지와 허브공항으로서의 산업도시 건설, 세계인이 몰려올 수 있도록 하는 관광·문화도시 건설이 주된 성공요인으로 분석되고 있다. 본 논문은 국제공항이 갖는 정치·경제학적 의미를 제시하면서 국내외 공항의 성공과 실패에 대한 요인을 분석함으로써, 남부권 국제신공항의 성공을 위해서는 ‘밀양’이 ‘가덕도’보다 나은 여건을 갖추었음을 제시한다. 논문은 경남·대구·경북이 추진하고 있는 밀양의 입지에 대하여 지정학적, 풍수지리적 여건을 분석한 자료를 바탕으로 밀양의 선정 당위성을 설명한다. 아울러 ‘밀양 신공항’을 통해 지역발전과 동남권 상생발전에 기여할 수 있음을 주장하면서, 이를 실현하기 위한 전략을 제언한다.
As the world gets globalized, the political, economic, social and cultural importance of international airports get more limelight. The issue of building “Southern Region New International Airport” that 20million people in that region of Korea yearn for, however, has underwent many ups and downs fro...
As the world gets globalized, the political, economic, social and cultural importance of international airports get more limelight. The issue of building “Southern Region New International Airport” that 20million people in that region of Korea yearn for, however, has underwent many ups and downs from President, Rho Moohyun’s regime up to the current regime. People have a question; Incheon Int’l Airport is the gate to the world and irrefutably ‘the world-best airport’ run as a global hub airport but then why do we need another international airport south of Korea as a second gate to the world that may diminish the role currently played by Incheon Int’l Airport? In the meanwhile, Busan struggles to bring the possible airport to ‘Gadeuk-do’ while Geongnam/Gyeongbuk/Daegu try to bring it to ‘Miryang.’ By analyzing cases of domestic/international airports and factors of their success and of failure, this thesis aims to provide reference data that help select the best location for the future airport so that the national project in which much capital will be invested may succeed. For this, it analyzes the need to build the airport in Korea’s southern region, factors of success and failure in building int’l airports and the feasibility of the candidate locations; Miryang and Gadeuk-do. Further, it presents strategies of coexistence that can develop the region within the nation’s big scheme for another 100 years ahead. Successful airports, domestic or overseas, not only play their role as destination of airplanes but have their main factors of success; building background complexes with infra of all sorts, building an international trading city as free economic zone, building an industrial city with distribution centers and hub airports and building a city of tourism and culture that induce people from all over the world. By presenting the political/economic meaning that an international airport has and analyzing factors of success/failure found in int’l airports, this thesis suggests that ‘Miryang’ has better conditions that ‘Gadeuk-do’ for the future airport to see success. It explains due reasons why Miryang is selcted based on data analyzing geographical/theory-of-divination conditions of Miryang that Gyeongnam/Gyeongbuk/Daegue seek after for the airport. In addition, it insists that ‘Millyang New Int’l Airport’ can contrubute to developing the locality as well as the southern region of the nation and makes suggestions to realize this.
As the world gets globalized, the political, economic, social and cultural importance of international airports get more limelight. The issue of building “Southern Region New International Airport” that 20million people in that region of Korea yearn for, however, has underwent many ups and downs from President, Rho Moohyun’s regime up to the current regime. People have a question; Incheon Int’l Airport is the gate to the world and irrefutably ‘the world-best airport’ run as a global hub airport but then why do we need another international airport south of Korea as a second gate to the world that may diminish the role currently played by Incheon Int’l Airport? In the meanwhile, Busan struggles to bring the possible airport to ‘Gadeuk-do’ while Geongnam/Gyeongbuk/Daegu try to bring it to ‘Miryang.’ By analyzing cases of domestic/international airports and factors of their success and of failure, this thesis aims to provide reference data that help select the best location for the future airport so that the national project in which much capital will be invested may succeed. For this, it analyzes the need to build the airport in Korea’s southern region, factors of success and failure in building int’l airports and the feasibility of the candidate locations; Miryang and Gadeuk-do. Further, it presents strategies of coexistence that can develop the region within the nation’s big scheme for another 100 years ahead. Successful airports, domestic or overseas, not only play their role as destination of airplanes but have their main factors of success; building background complexes with infra of all sorts, building an international trading city as free economic zone, building an industrial city with distribution centers and hub airports and building a city of tourism and culture that induce people from all over the world. By presenting the political/economic meaning that an international airport has and analyzing factors of success/failure found in int’l airports, this thesis suggests that ‘Miryang’ has better conditions that ‘Gadeuk-do’ for the future airport to see success. It explains due reasons why Miryang is selcted based on data analyzing geographical/theory-of-divination conditions of Miryang that Gyeongnam/Gyeongbuk/Daegue seek after for the airport. In addition, it insists that ‘Millyang New Int’l Airport’ can contrubute to developing the locality as well as the southern region of the nation and makes suggestions to realize this.
주제어
#남부권국제신공항 관문공항 허브공항 대체공항 성공과 실패 요인 분석 배후단지 물류/유통단지 지정학적 여건 밀양 상생발전 globalized new airport gateway airport hub airport infra Miryang background complexes
학위논문 정보
저자
손명석
학위수여기관
연세대학교 정경대학원
학위구분
국내석사
학과
정치학전공
지도교수
박성호
발행연도
2015
총페이지
v, 91장
키워드
남부권국제신공항 관문공항 허브공항 대체공항 성공과 실패 요인 분석 배후단지 물류/유통단지 지정학적 여건 밀양 상생발전 globalized new airport gateway airport hub airport infra Miryang background complexes
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