본 연구는 어머니와 유아의 문해 상호작용 유형과 유아의 출현적 문해발달 및 어휘력 간의 관계를 살펴보고자 하였다. 연구대상은 경기·인천·대전 지역에 위치한 어린이집 2곳과 유치원 1곳에 재원 중인 만 3, 4, 5세 유아와 그들의 어머니 100쌍이었다. 어머니와 유아 간 문해 상호작용 유형을 측정하기 위해 손승희(2012)가 개발한 ‘부모 문해 상호작용 척도’를 사용하였고, 유아의 출현적 문해발달을 살펴보기 위해 Boudreau(2005)가 개발한 ‘조기 문해 부모 질문지(...
본 연구는 어머니와 유아의 문해 상호작용 유형과 유아의 출현적 문해발달 및 어휘력 간의 관계를 살펴보고자 하였다. 연구대상은 경기·인천·대전 지역에 위치한 어린이집 2곳과 유치원 1곳에 재원 중인 만 3, 4, 5세 유아와 그들의 어머니 100쌍이었다. 어머니와 유아 간 문해 상호작용 유형을 측정하기 위해 손승희(2012)가 개발한 ‘부모 문해 상호작용 척도’를 사용하였고, 유아의 출현적 문해발달을 살펴보기 위해 Boudreau(2005)가 개발한 ‘조기 문해 부모 질문지(EarlyLiteracy Parent Questionnaire)’를 김길숙과 박찬화(2013)가 수정·보완한 것을 사용하였다. 또한 유아의 어휘력 측정을 위해 수용·표현 어휘력 검사(김영태·홍경훈·김경희·장혜성·이주연, 2009)를 사용하였다. 수집된 자료의 분석을 위해 기술통계와 일원변량분석을 실시하고 부분 상관계수를 산출하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 어머니와 유아의 문해 상호작용 유형 중 지시적 상호작용과 유아의 출현적 문해발달 중 책과의 상호작용 간의 관계를 제외하고, 개방적 상호작용, 지시적 상호작용, 그림책 읽기 상호작용 등 문해 상호작용의 모든 유형과 출현적 문해발달의 모든 하위범주 간에 정적인 상관이 있었다. 둘째, 어머니와 유아의 문해 상호작용 유형 중 그림책 읽기 상호작용은 표현 어휘력과 정적인 상관이 있었다. 결론적으로, 어머니와 유아의 출현적 문해발달을 위해 3가지 유형의 상호작용이 모두 필요하며 특히 표현 어휘력 발달을 위해서 그림책 읽기 상호작용을 많이 할 필요성이 있다.
본 연구는 어머니와 유아의 문해 상호작용 유형과 유아의 출현적 문해발달 및 어휘력 간의 관계를 살펴보고자 하였다. 연구대상은 경기·인천·대전 지역에 위치한 어린이집 2곳과 유치원 1곳에 재원 중인 만 3, 4, 5세 유아와 그들의 어머니 100쌍이었다. 어머니와 유아 간 문해 상호작용 유형을 측정하기 위해 손승희(2012)가 개발한 ‘부모 문해 상호작용 척도’를 사용하였고, 유아의 출현적 문해발달을 살펴보기 위해 Boudreau(2005)가 개발한 ‘조기 문해 부모 질문지(Early Literacy Parent Questionnaire)’를 김길숙과 박찬화(2013)가 수정·보완한 것을 사용하였다. 또한 유아의 어휘력 측정을 위해 수용·표현 어휘력 검사(김영태·홍경훈·김경희·장혜성·이주연, 2009)를 사용하였다. 수집된 자료의 분석을 위해 기술통계와 일원변량분석을 실시하고 부분 상관계수를 산출하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 어머니와 유아의 문해 상호작용 유형 중 지시적 상호작용과 유아의 출현적 문해발달 중 책과의 상호작용 간의 관계를 제외하고, 개방적 상호작용, 지시적 상호작용, 그림책 읽기 상호작용 등 문해 상호작용의 모든 유형과 출현적 문해발달의 모든 하위범주 간에 정적인 상관이 있었다. 둘째, 어머니와 유아의 문해 상호작용 유형 중 그림책 읽기 상호작용은 표현 어휘력과 정적인 상관이 있었다. 결론적으로, 어머니와 유아의 출현적 문해발달을 위해 3가지 유형의 상호작용이 모두 필요하며 특히 표현 어휘력 발달을 위해서 그림책 읽기 상호작용을 많이 할 필요성이 있다.
The purpose of this study was to investigate the relationships of mother-child literacy interactions with children's emergent literacy development and their vocabulary. The subjects were pairs of one hundred mother and their children attending two childcare centers and one kindergarten located in th...
The purpose of this study was to investigate the relationships of mother-child literacy interactions with children's emergent literacy development and their vocabulary. The subjects were pairs of one hundred mother and their children attending two childcare centers and one kindergarten located in the Gyeonggi, Incheon and Daejeon area. The children were from three to five in age. In order to measure the mother-child literacy interaction Parent's Literacy Interaction Questionnaire (Son, 2012) was carried out by the mothers. Children's emergent literacy was measured through Early Literacy Parent Questionnaire(Boudreau, 2005). Receptive and Expressive Vocabulary Test(Kim et al., 2009) was conducted to assess children's vocabulary. The collected data were analyzed with one-way ANOVA and partial correlation. The results of the study were as follows; First, mother-child literacy interactions and children's emergent literacy were positively correlated, with the exception of mother-child directive interactions and the book interaction of emergent literacy. Second, mother-child literacy interaction with children's books was positively correlated to children's expressive vocabulary. In conclusion, mother-child literacy interaction was positively correlated to children's development of emergent literacy as well as children's vocabulary. Therefore, all three types of mother-child literacy interaction are necessary for the development of children's emergent literacy. For the development of expressive vocabulary children's book reading interaction should be especially emphasized.
The purpose of this study was to investigate the relationships of mother-child literacy interactions with children's emergent literacy development and their vocabulary. The subjects were pairs of one hundred mother and their children attending two childcare centers and one kindergarten located in the Gyeonggi, Incheon and Daejeon area. The children were from three to five in age. In order to measure the mother-child literacy interaction Parent's Literacy Interaction Questionnaire (Son, 2012) was carried out by the mothers. Children's emergent literacy was measured through Early Literacy Parent Questionnaire(Boudreau, 2005). Receptive and Expressive Vocabulary Test(Kim et al., 2009) was conducted to assess children's vocabulary. The collected data were analyzed with one-way ANOVA and partial correlation. The results of the study were as follows; First, mother-child literacy interactions and children's emergent literacy were positively correlated, with the exception of mother-child directive interactions and the book interaction of emergent literacy. Second, mother-child literacy interaction with children's books was positively correlated to children's expressive vocabulary. In conclusion, mother-child literacy interaction was positively correlated to children's development of emergent literacy as well as children's vocabulary. Therefore, all three types of mother-child literacy interaction are necessary for the development of children's emergent literacy. For the development of expressive vocabulary children's book reading interaction should be especially emphasized.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.