본 연구의 목적은 사회과 체험활동 프로그램으로서 학생들의 협동조합 체험활동 프로그램이 공동체의식 함양에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는 것이다. 또한 협동조합 교육프로그램이 어떻게 이루어져야 대안학교 학생들의 공동체의식 함양에 긍정적인 영향을 미칠 수 있는지 구체적인 방법을 제시하고자 한다. 협동조합 교육 프로그램을 구성하기 위해 프로그램의 근간이 되는 교수체제설계(Instructional Systems Design, ISD) 모형 중 널리 적용되고 있는 ...
본 연구의 목적은 사회과 체험활동 프로그램으로서 학생들의 협동조합 체험활동 프로그램이 공동체의식 함양에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는 것이다. 또한 협동조합 교육프로그램이 어떻게 이루어져야 대안학교 학생들의 공동체의식 함양에 긍정적인 영향을 미칠 수 있는지 구체적인 방법을 제시하고자 한다. 협동조합 교육 프로그램을 구성하기 위해 프로그램의 근간이 되는 교수체제설계(Instructional Systems Design, ISD) 모형 중 널리 적용되고 있는 ADDIE모형을 적용하였다. 본 연구는 분석(analysis), 설계(design), 개발(development), 실행(implementation) 평가(evaluation)의 5단계로 프로그램을 구성하였다. 프로그램 구성을 위한 첫 단계인 분석 단계에서는 환경 분석, 학습자 분석, 과제 분석 등 3단계로 협동조합교육 프로그램 구성의 기본적인 자료를 수집하였다. 설계단계에서는 공동체 활동을 위한 협동조합 교육프로그램을 3단계로 실시하였다. 즉 본 교육프로그램은 협동조합의 개념에 근거하여 공동체참여의 장으로서 협동조합의 의사결정과정과 참여증진을 꾀하였으며, 협동조합을 직접 설립, 운영함으로써 실제 경제활동을 할 수 있도록 하였다. 그 후 개발단계에서는 분석 단계와 설계단계의 결과를 바탕으로 교사·학습자 매뉴얼, 수행평가 도구를 개발하였다. 그리고 이런 자료를 바탕으로 경기도 광주시 퇴촌면에 위치한 P대안학교에서 2014년 3월 14일부터 2014년 6월 27일까지 총 13차시 동안 본 교육프로그램을 시범 실시하였다. 프로그램에 참여한 학생들은 9, 10, 11, 12학년생 27명이 참여했으며, 프로그램 1단계 4회, 2단계 5회, 3단계 4회에 걸쳐 진행되었다. 프로그램에 대한 평가를 위해 프로그램에 참여한 학생들을 대상으로 포커스 그룹 인터뷰를 실시하였다. 프로그램에 참여한 학생들은 무기력함과 책임감 없는 자신들이 협동조합을 통해 책임감 및 자발성 그리고 아이디어를 바로 실천하는 실천력이 생긴 것에 놀라워했다. 학생들은 주로 협동조합 활동을 통해 그간 접해보지 못한 실질적인 경제활동으로 경제에 대한 전반적인 개념을 이해했으며, 민주적인 회의와 공동체성이 무엇인지 스스로 깨닫는 계기가 되었다. 마지막으로 지역사회에 직접 참여하는 협동조합 활동으로 지역사회에 대한 공동체성과 지역사회와 자신들과의 연대를 실감하는 계기가 되었다. 하지만 학생들은 협동조합 교육프로그램에서 더 다양한 협동조합 분야에 대한 설명과 활동가들과 실무자들과의 만남을 요구했으며, 교실에서의 강의식 이론보다는 협동조합 활동을 통한 수업을 희망하였다. 이렇듯 본 연구에서는 협동조합의 운영·설립을 통하여 공동체성과 사회교육의 연계 가능성을 모색하고, 더 나아가 학교가 공동체 참여의 장으로서의 역할을 고민함으로써 실천적 사회과교육을 위한 가능성을 모색해 보았다. 청소년들로 이루어진 협동조합이다 보니 운영상 미숙한 점들이 보였다. 따라서 본 교육프로그램이 실행되고 실질적인 효과를 거두기 위해서는 학교의 지원과 지역협동조합, 자치단체, 지역주민의 협조가 필요하다. 각 지역협동조합들은 연합회를 구성하여 신생협동조합을 지원해주며, 학생들과의 연계 프로그램을 만들어 학교 측과 공동으로 논의하는 장이 마련되어 실용화 된다면 협동조합 교육이 어디에서나 실현될 것이다. 협동조합 교육프로그램은 학생들 스스로 자신의 운명을 개척하는 자조정신, 협동조합을 스스로 운영하여 성과와 손실에 대한 책임을 지는 자기책임, 학생조합원 한 사람 한 사람의 권리가 존중되며 평등하게 참여하는 민주주의 마지막으로 경제적 행위는 공평하고 정의로워야 한다는 공정의 가치를 깨닫는 계기 될 것이다
본 연구의 목적은 사회과 체험활동 프로그램으로서 학생들의 협동조합 체험활동 프로그램이 공동체의식 함양에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는 것이다. 또한 협동조합 교육프로그램이 어떻게 이루어져야 대안학교 학생들의 공동체의식 함양에 긍정적인 영향을 미칠 수 있는지 구체적인 방법을 제시하고자 한다. 협동조합 교육 프로그램을 구성하기 위해 프로그램의 근간이 되는 교수체제설계(Instructional Systems Design, ISD) 모형 중 널리 적용되고 있는 ADDIE모형을 적용하였다. 본 연구는 분석(analysis), 설계(design), 개발(development), 실행(implementation) 평가(evaluation)의 5단계로 프로그램을 구성하였다. 프로그램 구성을 위한 첫 단계인 분석 단계에서는 환경 분석, 학습자 분석, 과제 분석 등 3단계로 협동조합교육 프로그램 구성의 기본적인 자료를 수집하였다. 설계단계에서는 공동체 활동을 위한 협동조합 교육프로그램을 3단계로 실시하였다. 즉 본 교육프로그램은 협동조합의 개념에 근거하여 공동체참여의 장으로서 협동조합의 의사결정과정과 참여증진을 꾀하였으며, 협동조합을 직접 설립, 운영함으로써 실제 경제활동을 할 수 있도록 하였다. 그 후 개발단계에서는 분석 단계와 설계단계의 결과를 바탕으로 교사·학습자 매뉴얼, 수행평가 도구를 개발하였다. 그리고 이런 자료를 바탕으로 경기도 광주시 퇴촌면에 위치한 P대안학교에서 2014년 3월 14일부터 2014년 6월 27일까지 총 13차시 동안 본 교육프로그램을 시범 실시하였다. 프로그램에 참여한 학생들은 9, 10, 11, 12학년생 27명이 참여했으며, 프로그램 1단계 4회, 2단계 5회, 3단계 4회에 걸쳐 진행되었다. 프로그램에 대한 평가를 위해 프로그램에 참여한 학생들을 대상으로 포커스 그룹 인터뷰를 실시하였다. 프로그램에 참여한 학생들은 무기력함과 책임감 없는 자신들이 협동조합을 통해 책임감 및 자발성 그리고 아이디어를 바로 실천하는 실천력이 생긴 것에 놀라워했다. 학생들은 주로 협동조합 활동을 통해 그간 접해보지 못한 실질적인 경제활동으로 경제에 대한 전반적인 개념을 이해했으며, 민주적인 회의와 공동체성이 무엇인지 스스로 깨닫는 계기가 되었다. 마지막으로 지역사회에 직접 참여하는 협동조합 활동으로 지역사회에 대한 공동체성과 지역사회와 자신들과의 연대를 실감하는 계기가 되었다. 하지만 학생들은 협동조합 교육프로그램에서 더 다양한 협동조합 분야에 대한 설명과 활동가들과 실무자들과의 만남을 요구했으며, 교실에서의 강의식 이론보다는 협동조합 활동을 통한 수업을 희망하였다. 이렇듯 본 연구에서는 협동조합의 운영·설립을 통하여 공동체성과 사회교육의 연계 가능성을 모색하고, 더 나아가 학교가 공동체 참여의 장으로서의 역할을 고민함으로써 실천적 사회과교육을 위한 가능성을 모색해 보았다. 청소년들로 이루어진 협동조합이다 보니 운영상 미숙한 점들이 보였다. 따라서 본 교육프로그램이 실행되고 실질적인 효과를 거두기 위해서는 학교의 지원과 지역협동조합, 자치단체, 지역주민의 협조가 필요하다. 각 지역협동조합들은 연합회를 구성하여 신생협동조합을 지원해주며, 학생들과의 연계 프로그램을 만들어 학교 측과 공동으로 논의하는 장이 마련되어 실용화 된다면 협동조합 교육이 어디에서나 실현될 것이다. 협동조합 교육프로그램은 학생들 스스로 자신의 운명을 개척하는 자조정신, 협동조합을 스스로 운영하여 성과와 손실에 대한 책임을 지는 자기책임, 학생조합원 한 사람 한 사람의 권리가 존중되며 평등하게 참여하는 민주주의 마지막으로 경제적 행위는 공평하고 정의로워야 한다는 공정의 가치를 깨닫는 계기 될 것이다
The purpose of this study was to investigate how the impact on students' cooperative work experience program to increase the sense of community as a activities program in social studies . Also it was intended to propose a specific way that can have a positive impact to cultivate the community spirit...
The purpose of this study was to investigate how the impact on students' cooperative work experience program to increase the sense of community as a activities program in social studies . Also it was intended to propose a specific way that can have a positive impact to cultivate the community spirit for alternative school students in their class of social studies. In order to constitute a Cooperative Education Program, the Instructional Systems Design (ISD) is the backbone of the program. In this ISD, I chose the ADDIE model that has been applied widely. In this study, analysis, design, development, implementation, evaluation were constituting the program into five levels. In the first step for analysis, it was collected that the basic data of a cooperative educational program into three stages-analysis of environment, learner and task. The design phase was carried out cooperative education program for community activities in three steps. In other words, this educational program was asking to participate in the decision-making process and promotion of cooperative as a place of the community participation based on the concept of cooperatives. And it was providing the opportunity for the establishment of the cooperation and the experience of real economic activities. Then, in the development stage, on the basis of the results of the analysis phase and design phase, it has developed manuals and assessment tools for teachers and learners. Based on these data, the pilot training program was conducted in the P alternative school located in Gwangju, Gyeonggi toechonmyeon from March 14, 2014 to June 27, 2014 in 13 class periods. Students of 9, 10, 11, 12 grade, 27 students took part of this program. It was conducted in three steps- step 1 was 4 times, step 2 was 5 times and step 3 was 4 times. For the evaluation of the program, focus group interviews were conducted for students who participate in the program. Students were surprised that they could improved their responsibility and practice power for their ideas through the cooperative society. Because prior they were helpless and irresponsible. Mainly through the activities of the cooperation, students understood the concept of practical economic activity that has not touched so far and realized by themselves the meaning of the democratic meeting and the identity of community. Finally, it was an opportunity to realize their solidarity with the local communities through the activities of the cooperative that is directly involved in the local community. However, students demanded more wider variety of cooperative sector in cooperative education programs and meetings with the activists and practitioners. They also hoped the lesson through the activities rather than theoretical lessons in the classroom. As such, the present study explored the possibility of connecting communities with social education through the operation and the establishment of cooperatives. Furthermore, the school was seen to further explore possibilities for practical social studies by considering its role as a place of community involvement. Because it was cooperative consisting of youth, immature point on the operation was observed. Therefore, in order to run this educational program and to achieve the practical effect, requires the support and cooperation of school, regional cooperatives, municipality, and local residents. It gives local cooperatives to configure the Federation supported the new cooperatives would make the linkage program with students. Then a cooperation program connected with students can be created and there will be a place to discuss jointly with the school. In this way the educational cooperative program will be realized in everywhere. Cooperative education program will be an opportunity for students to realize self-help spirit that explores their life, and self-responsibility that responsible for the results of cooperative operations, and spirit of democracy that respects for the human rights, and equal participation of each student members, and finally the value of equity that considers the economic acts as a fair and righteousness.
The purpose of this study was to investigate how the impact on students' cooperative work experience program to increase the sense of community as a activities program in social studies . Also it was intended to propose a specific way that can have a positive impact to cultivate the community spirit for alternative school students in their class of social studies. In order to constitute a Cooperative Education Program, the Instructional Systems Design (ISD) is the backbone of the program. In this ISD, I chose the ADDIE model that has been applied widely. In this study, analysis, design, development, implementation, evaluation were constituting the program into five levels. In the first step for analysis, it was collected that the basic data of a cooperative educational program into three stages-analysis of environment, learner and task. The design phase was carried out cooperative education program for community activities in three steps. In other words, this educational program was asking to participate in the decision-making process and promotion of cooperative as a place of the community participation based on the concept of cooperatives. And it was providing the opportunity for the establishment of the cooperation and the experience of real economic activities. Then, in the development stage, on the basis of the results of the analysis phase and design phase, it has developed manuals and assessment tools for teachers and learners. Based on these data, the pilot training program was conducted in the P alternative school located in Gwangju, Gyeonggi toechonmyeon from March 14, 2014 to June 27, 2014 in 13 class periods. Students of 9, 10, 11, 12 grade, 27 students took part of this program. It was conducted in three steps- step 1 was 4 times, step 2 was 5 times and step 3 was 4 times. For the evaluation of the program, focus group interviews were conducted for students who participate in the program. Students were surprised that they could improved their responsibility and practice power for their ideas through the cooperative society. Because prior they were helpless and irresponsible. Mainly through the activities of the cooperation, students understood the concept of practical economic activity that has not touched so far and realized by themselves the meaning of the democratic meeting and the identity of community. Finally, it was an opportunity to realize their solidarity with the local communities through the activities of the cooperative that is directly involved in the local community. However, students demanded more wider variety of cooperative sector in cooperative education programs and meetings with the activists and practitioners. They also hoped the lesson through the activities rather than theoretical lessons in the classroom. As such, the present study explored the possibility of connecting communities with social education through the operation and the establishment of cooperatives. Furthermore, the school was seen to further explore possibilities for practical social studies by considering its role as a place of community involvement. Because it was cooperative consisting of youth, immature point on the operation was observed. Therefore, in order to run this educational program and to achieve the practical effect, requires the support and cooperation of school, regional cooperatives, municipality, and local residents. It gives local cooperatives to configure the Federation supported the new cooperatives would make the linkage program with students. Then a cooperation program connected with students can be created and there will be a place to discuss jointly with the school. In this way the educational cooperative program will be realized in everywhere. Cooperative education program will be an opportunity for students to realize self-help spirit that explores their life, and self-responsibility that responsible for the results of cooperative operations, and spirit of democracy that respects for the human rights, and equal participation of each student members, and finally the value of equity that considers the economic acts as a fair and righteousness.
주제어
#협동조합 협동조합 교육 공동체의식 교육프로그램 cooperative education program the community spirit
학위논문 정보
저자
이형우
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
일반사회교육전공
지도교수
김왕배
발행연도
2015
총페이지
vi, 82장
키워드
협동조합 협동조합 교육 공동체의식 교육프로그램 cooperative education program the community spirit
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.