피아노 입문 단계에 사용되는 교재 연구 : 바이엘(Beyer)의 『Vorschule im Klavierspiel Op. 101』을 중심으로 A study on textbook being used for introduction to piano : Concentrating upon Vorschule im Klavierspiel Op. 101 written by Beyer원문보기
피아노 교육은 음악 교육을 시작하는 첫 단계로서 매우 중요한 역할을 담당하고 있고, 피아노 교육에 있어 가장 중심이 되는 것 중 하나는 교재이다. 질적으로 수준이 높고 잘 만들어진 교재는 가르치는 선생님에게 효과적인 학습전략을 세우고 체계적으로 교육시킬 수 있도록 하며, 이를 통해 교육받는 학생들의 학습효과를 극대화 시킬 수 있도록 한다. 현재 우리나라에서 사용되고 있는 피아노 입문 교재 중 『바이엘』은 피아노 교습 대상 70% 이상이 사용하는 가장 일반적인 교재라 할 수 있다. 본 연구에서는 피아노 입문서로써 교육의 질적 효과를 극대화시키기 위해 『바이엘』의 작곡 배경과 교습 내용을 파악하는데 필요성을 두고 있으며, 교재 내용을 세밀하게 분석하여 장 · 단점을 파악하고 교재의 취급에 있어서 교사들에게 바람직한 교육의 지침서를 제시하고 대안을 제시하는데 목적을 둔다. 연구내용으로는 이론적 배경과 교재분석을 하였으며 다음과 같은 결』』론을 제시한다. 첫째, 『바이엘』교본은 독보력을 기르는데 탁월하다. 둘째, 이 교본은 독보력을 향상시키는 것과 더불어 고른 손가락 발달을 위해 악곡들이 체계적으로 배열되어 있다. 셋째, 『바이엘』교본의 내용 구성은 쉬운 것에서 어려운 것으로, 단순한 것에서 복잡한 것으로, 좁은 범위에서 넓은 범위로 발전해 나가도록 체계적이고 계열적으로 짜여 있다. 넷째, 『바이엘』교본은 순차적이고 계열적으로 배우는 동안에 변주의 형태를 통해 다른 음악적 경험도 할 수 있도록 돕는다. 다섯째, 이 교본은 단순히 무미건조한 손가락의 연습이나 악곡의 연습에 그치는 것이 아니라, 이 교본이 집필 된 시대의 음악적 양식이 녹아있는 악곡들을 즐길 수 있는 음악으로 만들어졌다. 여섯째, 『바이엘』교본의 지루한 구성은 시대적 상황과 배경에 따라 다른 시각으로 볼수 있었으며, 오히려 장점으로 이해할 수 있었다. 결론에 따른 제언과 단점으로는 다음과 같다. 첫째, 교육의 높은 효과는 교재의 내용보다 교사가 지도하는 방법에 따라 효과가 달라짐을 알 수 있을때 ...
피아노 교육은 음악 교육을 시작하는 첫 단계로서 매우 중요한 역할을 담당하고 있고, 피아노 교육에 있어 가장 중심이 되는 것 중 하나는 교재이다. 질적으로 수준이 높고 잘 만들어진 교재는 가르치는 선생님에게 효과적인 학습전략을 세우고 체계적으로 교육시킬 수 있도록 하며, 이를 통해 교육받는 학생들의 학습효과를 극대화 시킬 수 있도록 한다. 현재 우리나라에서 사용되고 있는 피아노 입문 교재 중 『바이엘』은 피아노 교습 대상 70% 이상이 사용하는 가장 일반적인 교재라 할 수 있다. 본 연구에서는 피아노 입문서로써 교육의 질적 효과를 극대화시키기 위해 『바이엘』의 작곡 배경과 교습 내용을 파악하는데 필요성을 두고 있으며, 교재 내용을 세밀하게 분석하여 장 · 단점을 파악하고 교재의 취급에 있어서 교사들에게 바람직한 교육의 지침서를 제시하고 대안을 제시하는데 목적을 둔다. 연구내용으로는 이론적 배경과 교재분석을 하였으며 다음과 같은 결』』론을 제시한다. 첫째, 『바이엘』교본은 독보력을 기르는데 탁월하다. 둘째, 이 교본은 독보력을 향상시키는 것과 더불어 고른 손가락 발달을 위해 악곡들이 체계적으로 배열되어 있다. 셋째, 『바이엘』교본의 내용 구성은 쉬운 것에서 어려운 것으로, 단순한 것에서 복잡한 것으로, 좁은 범위에서 넓은 범위로 발전해 나가도록 체계적이고 계열적으로 짜여 있다. 넷째, 『바이엘』교본은 순차적이고 계열적으로 배우는 동안에 변주의 형태를 통해 다른 음악적 경험도 할 수 있도록 돕는다. 다섯째, 이 교본은 단순히 무미건조한 손가락의 연습이나 악곡의 연습에 그치는 것이 아니라, 이 교본이 집필 된 시대의 음악적 양식이 녹아있는 악곡들을 즐길 수 있는 음악으로 만들어졌다. 여섯째, 『바이엘』교본의 지루한 구성은 시대적 상황과 배경에 따라 다른 시각으로 볼수 있었으며, 오히려 장점으로 이해할 수 있었다. 결론에 따른 제언과 단점으로는 다음과 같다. 첫째, 교육의 높은 효과는 교재의 내용보다 교사가 지도하는 방법에 따라 효과가 달라짐을 알 수 있을때 교사의 역할이 매우 중요함을 인지 하였다. 둘째,『바이엘』교본의 내용상 한계인 늦은 낮은음자리표의 도입과 시대적인 악곡의 부재는 오늘날 출간된 바이엘 변형교재에서 대안을 찾을 수 있다. 종합하자면,『바이엘』교본을 정확하게 이해한 교사가 변형된 바이엘 교재로 지도를 할 경우 학습자에게 흥미로운 음악 경험과 질 높은 음악 교육을 제공할 수 있게 될 것이다. 또한 본 논문의 연구가 교사들에게 교재 선정에 있어 좋은 지침서가 되길 바라며, 현재 바이엘 교재로 피아노를 지도하는 교사들에게 바이엘 교재에 대한 인식의 확장과 지도 방안에 대한 확실한 해답이 되길 바라는 바이다.
피아노 교육은 음악 교육을 시작하는 첫 단계로서 매우 중요한 역할을 담당하고 있고, 피아노 교육에 있어 가장 중심이 되는 것 중 하나는 교재이다. 질적으로 수준이 높고 잘 만들어진 교재는 가르치는 선생님에게 효과적인 학습전략을 세우고 체계적으로 교육시킬 수 있도록 하며, 이를 통해 교육받는 학생들의 학습효과를 극대화 시킬 수 있도록 한다. 현재 우리나라에서 사용되고 있는 피아노 입문 교재 중 『바이엘』은 피아노 교습 대상 70% 이상이 사용하는 가장 일반적인 교재라 할 수 있다. 본 연구에서는 피아노 입문서로써 교육의 질적 효과를 극대화시키기 위해 『바이엘』의 작곡 배경과 교습 내용을 파악하는데 필요성을 두고 있으며, 교재 내용을 세밀하게 분석하여 장 · 단점을 파악하고 교재의 취급에 있어서 교사들에게 바람직한 교육의 지침서를 제시하고 대안을 제시하는데 목적을 둔다. 연구내용으로는 이론적 배경과 교재분석을 하였으며 다음과 같은 결』』론을 제시한다. 첫째, 『바이엘』교본은 독보력을 기르는데 탁월하다. 둘째, 이 교본은 독보력을 향상시키는 것과 더불어 고른 손가락 발달을 위해 악곡들이 체계적으로 배열되어 있다. 셋째, 『바이엘』교본의 내용 구성은 쉬운 것에서 어려운 것으로, 단순한 것에서 복잡한 것으로, 좁은 범위에서 넓은 범위로 발전해 나가도록 체계적이고 계열적으로 짜여 있다. 넷째, 『바이엘』교본은 순차적이고 계열적으로 배우는 동안에 변주의 형태를 통해 다른 음악적 경험도 할 수 있도록 돕는다. 다섯째, 이 교본은 단순히 무미건조한 손가락의 연습이나 악곡의 연습에 그치는 것이 아니라, 이 교본이 집필 된 시대의 음악적 양식이 녹아있는 악곡들을 즐길 수 있는 음악으로 만들어졌다. 여섯째, 『바이엘』교본의 지루한 구성은 시대적 상황과 배경에 따라 다른 시각으로 볼수 있었으며, 오히려 장점으로 이해할 수 있었다. 결론에 따른 제언과 단점으로는 다음과 같다. 첫째, 교육의 높은 효과는 교재의 내용보다 교사가 지도하는 방법에 따라 효과가 달라짐을 알 수 있을때 교사의 역할이 매우 중요함을 인지 하였다. 둘째,『바이엘』교본의 내용상 한계인 늦은 낮은음자리표의 도입과 시대적인 악곡의 부재는 오늘날 출간된 바이엘 변형교재에서 대안을 찾을 수 있다. 종합하자면,『바이엘』교본을 정확하게 이해한 교사가 변형된 바이엘 교재로 지도를 할 경우 학습자에게 흥미로운 음악 경험과 질 높은 음악 교육을 제공할 수 있게 될 것이다. 또한 본 논문의 연구가 교사들에게 교재 선정에 있어 좋은 지침서가 되길 바라며, 현재 바이엘 교재로 피아노를 지도하는 교사들에게 바이엘 교재에 대한 인식의 확장과 지도 방안에 대한 확실한 해답이 되길 바라는 바이다.
Piano education plays an important role as the first step in music education, and one of the most significant elements in piano education is the teaching materials. Quality and well-made materials maximize students’ learning effects by allowing teachers to plan effective teaching strategy and provid...
Piano education plays an important role as the first step in music education, and one of the most significant elements in piano education is the teaching materials. Quality and well-made materials maximize students’ learning effects by allowing teachers to plan effective teaching strategy and provide students with systematic education. Currently in Korea, 『Beyer』 is the most common piano teaching material used by more than 70% beginners. To maximize the qualitative effect of education as a piano book for beginners, this study is to examine the composition background and educational contents of 『Beyer』, to analyze the contents for merits and demerits, and to provide teachers with an advisable guide and alternatives in choosing of teaching materials. Theoretical background and material analysis were conducted for the study, and the results are as the following: First, 『Beyer』 is an excellent teaching material to teach students how to read music. Second, 『Beyer』 not only improve students’ ability to read music but also has very systematic arrangements of music for even finger developments. Third, 『Beyer』 has a very systematic contents composition that progresses from easy to difficult, from simple to complicated, and from narrow to broad range. Fourth, 『Beyer』 helps students to have other musical experience through variations while learning to play piano orderly and systematically. Fifth, 『Beyer』 is not only to practice simple melodies and finger movements but also made of music to enjoy melodies that contain musical styles of the time period the book was written. Sixth, tedious composition of 『Beyer』 can be viewed differently based on circumstances and backgrounds, and rather be understood as a merit. Proposals and demerits according to the results are as the following: First, educational effects can defer based on teaching methods of instructors, rather than the contents of the teaching materials. Thus, the importance of the roles instructors play was recognized. Second, the late introduction of bass clef and lack of period melodies, those which are the contents limit of 『Beyer』, can be compensated with modified versions of Beyer published in recent years. To conclude, students can be provided with interesting musical experience and quality music education when modified versions of Beyer is taught by an instructor with precise understanding on 『Beyer』. I hope this study can provide piano instructors with a guide in choosing of teaching materials as well. Moreover, I also hope this study can provide piano instructors currently teaching with 『Beyer』 with expanded understanding on the 『Beyer』 and a clear answer in their guiding principles.
Piano education plays an important role as the first step in music education, and one of the most significant elements in piano education is the teaching materials. Quality and well-made materials maximize students’ learning effects by allowing teachers to plan effective teaching strategy and provide students with systematic education. Currently in Korea, 『Beyer』 is the most common piano teaching material used by more than 70% beginners. To maximize the qualitative effect of education as a piano book for beginners, this study is to examine the composition background and educational contents of 『Beyer』, to analyze the contents for merits and demerits, and to provide teachers with an advisable guide and alternatives in choosing of teaching materials. Theoretical background and material analysis were conducted for the study, and the results are as the following: First, 『Beyer』 is an excellent teaching material to teach students how to read music. Second, 『Beyer』 not only improve students’ ability to read music but also has very systematic arrangements of music for even finger developments. Third, 『Beyer』 has a very systematic contents composition that progresses from easy to difficult, from simple to complicated, and from narrow to broad range. Fourth, 『Beyer』 helps students to have other musical experience through variations while learning to play piano orderly and systematically. Fifth, 『Beyer』 is not only to practice simple melodies and finger movements but also made of music to enjoy melodies that contain musical styles of the time period the book was written. Sixth, tedious composition of 『Beyer』 can be viewed differently based on circumstances and backgrounds, and rather be understood as a merit. Proposals and demerits according to the results are as the following: First, educational effects can defer based on teaching methods of instructors, rather than the contents of the teaching materials. Thus, the importance of the roles instructors play was recognized. Second, the late introduction of bass clef and lack of period melodies, those which are the contents limit of 『Beyer』, can be compensated with modified versions of Beyer published in recent years. To conclude, students can be provided with interesting musical experience and quality music education when modified versions of Beyer is taught by an instructor with precise understanding on 『Beyer』. I hope this study can provide piano instructors with a guide in choosing of teaching materials as well. Moreover, I also hope this study can provide piano instructors currently teaching with 『Beyer』 with expanded understanding on the 『Beyer』 and a clear answer in their guiding principles.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.