이 연구는 2009 개정 중학교 17종 음악 교과서에 수록된 감상 제재 곡 중 일부를 선정하여 타 교과와의 연계가능성을 알아보고 교과 간 공통 주제를 추출하여 주제 중심 통합학습을 하는데 목적이 있다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 2009 개정 중학교 17종 음악 교과서에서의 감상 영역 제재 곡을 타 교과와 연계시킨 과목은 미술 교과가 많았다. 음악과 연계된 국어, 역사, 사회, 과학 교과에서는 간접적이고 포괄적인 학습 활동만 제시 되어 있을 뿐 구체적인 자료나 학습 활동은 거의 제시 되어 있지 않았다. 따라서 이 연구에서는 ...
이 연구는 2009 개정 중학교 17종 음악 교과서에 수록된 감상 제재 곡 중 일부를 선정하여 타 교과와의 연계가능성을 알아보고 교과 간 공통 주제를 추출하여 주제 중심 통합학습을 하는데 목적이 있다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 2009 개정 중학교 17종 음악 교과서에서의 감상 영역 제재 곡을 타 교과와 연계시킨 과목은 미술 교과가 많았다. 음악과 연계된 국어, 역사, 사회, 과학 교과에서는 간접적이고 포괄적인 학습 활동만 제시 되어 있을 뿐 구체적인 자료나 학습 활동은 거의 제시 되어 있지 않았다. 따라서 이 연구에서는 서양 작곡가의 곡과 한국 작곡가의 곡을 선정하여 각각 타 교과와의 연계 가능성을 찾아 주제 중심 통합학습 지도안을 연구하였다. 홀스트 ‘행성’의 감상 활동을 위하여 먼저 아이들에게 작곡자 홀스트에 대한 생애에 대해 학습시킴으로써 배경지식의 폭을 넓혀주며 흥미와 동기를 유발 시킨다. ‘행성’을 감상 한 후 곡의 특징에 대하여 학습한다. 또한 과학 교과 속 태양계 단원에서 다루는 행성에 대한 연계 학습을 통하여 행성의 특징을 정확히 이해시킴으로써 학습의 효과를 제고시킨다. 2차시에서는 지난 시간 배운 태양계 단원 홀스트의 ‘행성’을 감상 한 것을 토대로 모둠 별로 행성에 관한 느낌을 개성 있게 각 행성들의 특징을 나타낼 수 있는 그림을 활용하여 그림악보로 나타낸 후 악기로 표현 하는 기악 활동을 통하여 학습에 대한 이해를 높인다. 안익태에 대해 학습 한 후 ‘한국 환상곡’을 감상하며 곡의 특징과 곡을 감상하며 느낀 생각을 자유롭게 표현하도록 한다. 또한 ‘한국 환상곡’에서 느껴지는 조국애를 바탕으로 조국애에 대해 생각해보도록 하며 조국애를 표현하고 있는 문학 작품 등에 대해 발표하도록 한다. 조국애를 담고 있는 국어 교과 속 단원과 연계하여 조국애에 대해 생각하며 타 교과 연계를 통한 학습을 통하여 효과적인 학습이 이루어지도록 한다. 2차시에서는 지난 시간에 배운 내용을 토대로 ‘조국애’라는 주제를 선정하여 아이들에게 간단한 가락 안에 들어갈 나라를 사랑하는 마음이 담긴 가사를 즉흥적으로 만들어 표현 하는 창작 활동을 하게하며 모둠 활동을 통하여 협동심을 고취시키도록 한다. 이와 같이 음악 수업을 타 교과와 연계한 주제 중심 통합학습으로 지도함으로써 학습의 파지를 높여 학생들의 학습에 대한 흥미를 불러일으켜 자발적인 수업 참여를 유도한다. 이 연구를 통하여 교과서를 개정하게 될 때 음악 교과와 타 교과를 연계한 활동이 많이 수록되기를 기대하며 주제 중심 통합학습에 대한 현직 음악 교사들의 연구와 다양한 연수 활동이 이루어지기를 기대한다.
이 연구는 2009 개정 중학교 17종 음악 교과서에 수록된 감상 제재 곡 중 일부를 선정하여 타 교과와의 연계가능성을 알아보고 교과 간 공통 주제를 추출하여 주제 중심 통합학습을 하는데 목적이 있다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 2009 개정 중학교 17종 음악 교과서에서의 감상 영역 제재 곡을 타 교과와 연계시킨 과목은 미술 교과가 많았다. 음악과 연계된 국어, 역사, 사회, 과학 교과에서는 간접적이고 포괄적인 학습 활동만 제시 되어 있을 뿐 구체적인 자료나 학습 활동은 거의 제시 되어 있지 않았다. 따라서 이 연구에서는 서양 작곡가의 곡과 한국 작곡가의 곡을 선정하여 각각 타 교과와의 연계 가능성을 찾아 주제 중심 통합학습 지도안을 연구하였다. 홀스트 ‘행성’의 감상 활동을 위하여 먼저 아이들에게 작곡자 홀스트에 대한 생애에 대해 학습시킴으로써 배경지식의 폭을 넓혀주며 흥미와 동기를 유발 시킨다. ‘행성’을 감상 한 후 곡의 특징에 대하여 학습한다. 또한 과학 교과 속 태양계 단원에서 다루는 행성에 대한 연계 학습을 통하여 행성의 특징을 정확히 이해시킴으로써 학습의 효과를 제고시킨다. 2차시에서는 지난 시간 배운 태양계 단원 홀스트의 ‘행성’을 감상 한 것을 토대로 모둠 별로 행성에 관한 느낌을 개성 있게 각 행성들의 특징을 나타낼 수 있는 그림을 활용하여 그림악보로 나타낸 후 악기로 표현 하는 기악 활동을 통하여 학습에 대한 이해를 높인다. 안익태에 대해 학습 한 후 ‘한국 환상곡’을 감상하며 곡의 특징과 곡을 감상하며 느낀 생각을 자유롭게 표현하도록 한다. 또한 ‘한국 환상곡’에서 느껴지는 조국애를 바탕으로 조국애에 대해 생각해보도록 하며 조국애를 표현하고 있는 문학 작품 등에 대해 발표하도록 한다. 조국애를 담고 있는 국어 교과 속 단원과 연계하여 조국애에 대해 생각하며 타 교과 연계를 통한 학습을 통하여 효과적인 학습이 이루어지도록 한다. 2차시에서는 지난 시간에 배운 내용을 토대로 ‘조국애’라는 주제를 선정하여 아이들에게 간단한 가락 안에 들어갈 나라를 사랑하는 마음이 담긴 가사를 즉흥적으로 만들어 표현 하는 창작 활동을 하게하며 모둠 활동을 통하여 협동심을 고취시키도록 한다. 이와 같이 음악 수업을 타 교과와 연계한 주제 중심 통합학습으로 지도함으로써 학습의 파지를 높여 학생들의 학습에 대한 흥미를 불러일으켜 자발적인 수업 참여를 유도한다. 이 연구를 통하여 교과서를 개정하게 될 때 음악 교과와 타 교과를 연계한 활동이 많이 수록되기를 기대하며 주제 중심 통합학습에 대한 현직 음악 교사들의 연구와 다양한 연수 활동이 이루어지기를 기대한다.
The purpose of this study is to find out if they are connectable to other subjects and give subject-centered integrated teaching by extracting topics common in subjects through selecting some songs in the 17 kinds of middle school music textbooks by 2009 revised curriculum. Results of this study are...
The purpose of this study is to find out if they are connectable to other subjects and give subject-centered integrated teaching by extracting topics common in subjects through selecting some songs in the 17 kinds of middle school music textbooks by 2009 revised curriculum. Results of this study are as follow; Among subjects connecting songs for appreciation carried in the 17 middle school music textbooks by 2009 revised curriculum, art class connected itself to the songs the most. In the music-connected subjects of Korean, history, social studies and science are presented indirect and inclusive learning activities only but few detailed data or learning activities. In this regard, the current study selected songs by western and Korean song-writers to find if they are connectable to other subjects and study subject-centered integrated teaching plans. To appreciate Gustav Theodore Holst’s ‘Planet,’ children were first taught about his life as a song-writer to broaden their background knowledge and trigger their interest and motivation. After appreciating ‘Planet,’ they learned its characteristics. In addition, they were helped to precisely understand features of a planet that are dealt with in other subjects so than their learning may be improved. In the second class, they were led to make pictorial music notes uniquely expressing their feelings of planets in groups based on what they appreciated from Holst’s ‘Planet,’ that they had learned in the first class and then their understanding of what they learned got improved through playing musical instruments expressing what they felt during class. After learning about An Iktae, they appreciated ‘Korean Fantasy’ and then freely expressed what they felt and features of the music. Besides, they were led to think of patriotic love based on the patriatic life they had felt from ‘Korean Fantasy’ and make presentations on literary works expressing patriotic love. Connected to lessons in Korean textbooks containing patriotic love, they were led to think of such love and more effective learning was made possible through classes connected to other subjects. The second class selected the topic of patriotic love on the basis of what they had learned in the previous class and had them improvise short lyrics expressing their heart for the nation so that creative activities and cooperative ability might be enhanced. In this manner, students were taught through subject-centered integrated learning connected to other subjects to enhance their learning efficacy and induce their autonomous interest in learning and willing participation in class. It’s expected that through this study, many activities connecting the subject of music to other ones will be seen in would-be revised textbooks and further, current music teachers’ various training activities and researches on subject-centered integrated learning will be made.
The purpose of this study is to find out if they are connectable to other subjects and give subject-centered integrated teaching by extracting topics common in subjects through selecting some songs in the 17 kinds of middle school music textbooks by 2009 revised curriculum. Results of this study are as follow; Among subjects connecting songs for appreciation carried in the 17 middle school music textbooks by 2009 revised curriculum, art class connected itself to the songs the most. In the music-connected subjects of Korean, history, social studies and science are presented indirect and inclusive learning activities only but few detailed data or learning activities. In this regard, the current study selected songs by western and Korean song-writers to find if they are connectable to other subjects and study subject-centered integrated teaching plans. To appreciate Gustav Theodore Holst’s ‘Planet,’ children were first taught about his life as a song-writer to broaden their background knowledge and trigger their interest and motivation. After appreciating ‘Planet,’ they learned its characteristics. In addition, they were helped to precisely understand features of a planet that are dealt with in other subjects so than their learning may be improved. In the second class, they were led to make pictorial music notes uniquely expressing their feelings of planets in groups based on what they appreciated from Holst’s ‘Planet,’ that they had learned in the first class and then their understanding of what they learned got improved through playing musical instruments expressing what they felt during class. After learning about An Iktae, they appreciated ‘Korean Fantasy’ and then freely expressed what they felt and features of the music. Besides, they were led to think of patriotic love based on the patriatic life they had felt from ‘Korean Fantasy’ and make presentations on literary works expressing patriotic love. Connected to lessons in Korean textbooks containing patriotic love, they were led to think of such love and more effective learning was made possible through classes connected to other subjects. The second class selected the topic of patriotic love on the basis of what they had learned in the previous class and had them improvise short lyrics expressing their heart for the nation so that creative activities and cooperative ability might be enhanced. In this manner, students were taught through subject-centered integrated learning connected to other subjects to enhance their learning efficacy and induce their autonomous interest in learning and willing participation in class. It’s expected that through this study, many activities connecting the subject of music to other ones will be seen in would-be revised textbooks and further, current music teachers’ various training activities and researches on subject-centered integrated learning will be made.
주제어
#중학교 음악감상 통합지도안
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