국 문 요 약 본 연구는 강원도의 지역문화축제를 활성화를 위한 일환으로서 우리나라의 각 지역별 축제현황과 강원도 지역문화축제의 홍보 및 마케팅 분야에 초점을 맞추어 분석을 실시하였다. 분석은 크게 두 가지의 방법으로 실시하였다. 첫째, 마케팅 모니터링 평가지표를 개발하여 분석을 실시하였으며, 둘째, 기존 연구분석 결과를 활용한 재분석을 실시하였다. 분석결과 전통민속축제와 문화예술축제로 구분하여 평가하였으며, 전통민속축제의 경우보다 문화예술축제를 강원도 지역의 지속적이고 성장 가능한 축제로 투자 및 개발하는 것이 강원도의 다양한 축제를 유치하고 관광상품화 할 수 있으며, 지역활성화에 도움이 된다는 간접적인 결과를 도출할 수 있었다. 다른 지방자치단체에서 실시되는 축제와 유사한 기능을 하는 축제는 과감하게 그 지원 및 축제의 성격을 변화시킬 필요가 있으며, 강원도 지역만의 특화되고 개성있는 축제를 개발하여 강원도의 지역문화축제의 이미지 제고 및 쇄신을 위해 노력해야 한다는 것이다. 분석결과를 통해 강원도 지역의 지역문화축제 마케팅 방안을 도출하고자 하였으며, ...
국 문 요 약 본 연구는 강원도의 지역문화축제를 활성화를 위한 일환으로서 우리나라의 각 지역별 축제현황과 강원도 지역문화축제의 홍보 및 마케팅 분야에 초점을 맞추어 분석을 실시하였다. 분석은 크게 두 가지의 방법으로 실시하였다. 첫째, 마케팅 모니터링 평가지표를 개발하여 분석을 실시하였으며, 둘째, 기존 연구분석 결과를 활용한 재분석을 실시하였다. 분석결과 전통민속축제와 문화예술축제로 구분하여 평가하였으며, 전통민속축제의 경우보다 문화예술축제를 강원도 지역의 지속적이고 성장 가능한 축제로 투자 및 개발하는 것이 강원도의 다양한 축제를 유치하고 관광상품화 할 수 있으며, 지역활성화에 도움이 된다는 간접적인 결과를 도출할 수 있었다. 다른 지방자치단체에서 실시되는 축제와 유사한 기능을 하는 축제는 과감하게 그 지원 및 축제의 성격을 변화시킬 필요가 있으며, 강원도 지역만의 특화되고 개성있는 축제를 개발하여 강원도의 지역문화축제의 이미지 제고 및 쇄신을 위해 노력해야 한다는 것이다. 분석결과를 통해 강원도 지역의 지역문화축제 마케팅 방안을 도출하고자 하였으며, 마케팅 전략과 피드백을 통해 얼마나 축제가 성과를 도출할 수 있는지를 평가할 필요가 있음을 제시하였다. 그러나 본 연구는 강원도 전체의 축제를 대상으로 한 평가가 아니고 일부 축제에 대한 평가를 진행하여 전체적인 평가를 통해 지속적인 양성이 필요한 축제와 그 지원을 축소해야 하는 축제로 구분하는데 한계를 지니고 있다. 또한, 기존의 연구를 활용함으로써 시간적 흐름에 따른 축제에 대한 방문객들의 인지도와 평가를 실질적으로 수행하지 못했다는 아쉬움을 갖는 것이 연구의 한계라 할 수 있다. 그럼에도 불구하고 본 연구가 다른 연구와 달리 의미를 갖는 것은 강원도 지역의 축제를 마케팅 측면에서 평가할 수 있는 평가지표를 개발하여 적용함으로써 향후 강원도 전체의 관광 및 문화적 성장을 위해 하나의 방법을 제시하였다는데 그 의의가 크다고 할 수 있다.
국 문 요 약 본 연구는 강원도의 지역문화축제를 활성화를 위한 일환으로서 우리나라의 각 지역별 축제현황과 강원도 지역문화축제의 홍보 및 마케팅 분야에 초점을 맞추어 분석을 실시하였다. 분석은 크게 두 가지의 방법으로 실시하였다. 첫째, 마케팅 모니터링 평가지표를 개발하여 분석을 실시하였으며, 둘째, 기존 연구분석 결과를 활용한 재분석을 실시하였다. 분석결과 전통민속축제와 문화예술축제로 구분하여 평가하였으며, 전통민속축제의 경우보다 문화예술축제를 강원도 지역의 지속적이고 성장 가능한 축제로 투자 및 개발하는 것이 강원도의 다양한 축제를 유치하고 관광상품화 할 수 있으며, 지역활성화에 도움이 된다는 간접적인 결과를 도출할 수 있었다. 다른 지방자치단체에서 실시되는 축제와 유사한 기능을 하는 축제는 과감하게 그 지원 및 축제의 성격을 변화시킬 필요가 있으며, 강원도 지역만의 특화되고 개성있는 축제를 개발하여 강원도의 지역문화축제의 이미지 제고 및 쇄신을 위해 노력해야 한다는 것이다. 분석결과를 통해 강원도 지역의 지역문화축제 마케팅 방안을 도출하고자 하였으며, 마케팅 전략과 피드백을 통해 얼마나 축제가 성과를 도출할 수 있는지를 평가할 필요가 있음을 제시하였다. 그러나 본 연구는 강원도 전체의 축제를 대상으로 한 평가가 아니고 일부 축제에 대한 평가를 진행하여 전체적인 평가를 통해 지속적인 양성이 필요한 축제와 그 지원을 축소해야 하는 축제로 구분하는데 한계를 지니고 있다. 또한, 기존의 연구를 활용함으로써 시간적 흐름에 따른 축제에 대한 방문객들의 인지도와 평가를 실질적으로 수행하지 못했다는 아쉬움을 갖는 것이 연구의 한계라 할 수 있다. 그럼에도 불구하고 본 연구가 다른 연구와 달리 의미를 갖는 것은 강원도 지역의 축제를 마케팅 측면에서 평가할 수 있는 평가지표를 개발하여 적용함으로써 향후 강원도 전체의 관광 및 문화적 성장을 위해 하나의 방법을 제시하였다는데 그 의의가 크다고 할 수 있다.
ABSTRACT A Study on the Strategy to activate marketing of a regional culture festival - Focused on Gangwon-do - This study was initiated to activate regional cultural festivals in Gangwon-do and made an analysis focusing on regional festivals in Korea and on the promotion and marketing of Gangwon-do...
ABSTRACT A Study on the Strategy to activate marketing of a regional culture festival - Focused on Gangwon-do - This study was initiated to activate regional cultural festivals in Gangwon-do and made an analysis focusing on regional festivals in Korea and on the promotion and marketing of Gangwon-do's regional festivals. The analysis was made in two main ways. First, an evaluation indicator developed for marketing monitoring was used for the analyses. Second, reanalyses making use of the results of existing studies were conducted. Festivals were grouped into traditional folk festivals and cultural art festivals for evaluation purposes. As a result, the following indirect conclusion was reached: to invest in and develop cultural art festivals rather than traditional folk festivals as sustained growth projects in Gangwon Province is conducive to the region's effort to host varied festivities for tourism and stimulate local economy. It is necessary that festivals that have functional similarities to those in other local autonomies undergo drastic changes in financial support and character. In that regard, efforts should be made to devise unique events that are only found in Gangwon Province, thereby promoting the image and innovation of regional cultural festivals. Furthermore, based on the analysis results, attempts were made to come up with how to market the regional cultural festivals of Gangwon Province. In addition, attention was drawn to the necessity to evaluate what achievements would be attained via marketing strategies and feedback. This study, however, is a study that deals not with all the festivals in Gangwon Province but with some of them. Therefore, it inherently contains the limitation that it can not fully divide festivals into those that need to be cultivated on a continuous basis and those that should be receiving less support. In addition, it is another drawback to this study that recognition and evaluation work on the basis of longitudinal continuum on the part of visitors has not been performed in a realistic manner. The drawback comes from the fact that the study made use of existing studies. Despite the weaknesses above, the reason this study is meaningful is that it suggests a way to help Gangwon Province to grow in tourism and culture in the future because it developed an evaluation indicator that allows for evaluating festivals in terms of marketing.
ABSTRACT A Study on the Strategy to activate marketing of a regional culture festival - Focused on Gangwon-do - This study was initiated to activate regional cultural festivals in Gangwon-do and made an analysis focusing on regional festivals in Korea and on the promotion and marketing of Gangwon-do's regional festivals. The analysis was made in two main ways. First, an evaluation indicator developed for marketing monitoring was used for the analyses. Second, reanalyses making use of the results of existing studies were conducted. Festivals were grouped into traditional folk festivals and cultural art festivals for evaluation purposes. As a result, the following indirect conclusion was reached: to invest in and develop cultural art festivals rather than traditional folk festivals as sustained growth projects in Gangwon Province is conducive to the region's effort to host varied festivities for tourism and stimulate local economy. It is necessary that festivals that have functional similarities to those in other local autonomies undergo drastic changes in financial support and character. In that regard, efforts should be made to devise unique events that are only found in Gangwon Province, thereby promoting the image and innovation of regional cultural festivals. Furthermore, based on the analysis results, attempts were made to come up with how to market the regional cultural festivals of Gangwon Province. In addition, attention was drawn to the necessity to evaluate what achievements would be attained via marketing strategies and feedback. This study, however, is a study that deals not with all the festivals in Gangwon Province but with some of them. Therefore, it inherently contains the limitation that it can not fully divide festivals into those that need to be cultivated on a continuous basis and those that should be receiving less support. In addition, it is another drawback to this study that recognition and evaluation work on the basis of longitudinal continuum on the part of visitors has not been performed in a realistic manner. The drawback comes from the fact that the study made use of existing studies. Despite the weaknesses above, the reason this study is meaningful is that it suggests a way to help Gangwon Province to grow in tourism and culture in the future because it developed an evaluation indicator that allows for evaluating festivals in terms of marketing.
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