본 연구는 청소년의 학교폭력예방과 함께 심리사회적 부적응에 있어서 정서지능의 역할을 검증하고자 한다. 다음으로 학교폭력현장에서의 괴롭힘 참여자인 가해자, 피해자, 방어자의 행동이 내재화(불안·우울, 위축)와 외현화(비행, 공격성)의 심리사회적 부적응에 어떻게 관련이 되어 있는지를 밝히고 가해자, 피해자, 방어자의 성향에 대해서 심층적으로 분석하여 학교폭력에서 청소년들의 적응을 위한 치료 및 예방 프로그램이나 상담 개입전략을 위한 자료를 확보하고자 하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 괴롭힘 참여자 행동, 정서지능, 심리사회적 부적응 간의 상관관계를 살펴보면 가해자의 가해경험과 피해자의 피해경험은 그 경험이 많을수록 내재화(우울·불안, 위축)와 외현화(비행, 공격성)가 모두가 높은 것으로 나타났으며, 가해경험과 피해경험에 따른 차이는 나타나지 않았다. 그러나 정서지능이 높을수록 내재화(우울·불안, 위축)와 외현화(비행, 공격성)가 모두 낮으며, 그 중 정서조절과 좀 더 큰 상관관계가 있는 것으로 나타내었다. 둘째, 심리사회적 부적응 중 내재화(우울·불안, 위축)는 피해자의 피해경험에 의해 영향을 받으며, 외현화(비행, 공격성)는 가해자의 가해경험에 의해 커지는 것으로 나타내었다. 즉, 가해자는 가해경험이 높을수록 외현화(비행, 공격성)의 부적응이 높아지고, 피해자는 피해경험이 많을수록 내재화(우울·불안, 위축)가 높아진다. 셋째, 정서지능의 ...
본 연구는 청소년의 학교폭력예방과 함께 심리사회적 부적응에 있어서 정서지능의 역할을 검증하고자 한다. 다음으로 학교폭력현장에서의 괴롭힘 참여자인 가해자, 피해자, 방어자의 행동이 내재화(불안·우울, 위축)와 외현화(비행, 공격성)의 심리사회적 부적응에 어떻게 관련이 되어 있는지를 밝히고 가해자, 피해자, 방어자의 성향에 대해서 심층적으로 분석하여 학교폭력에서 청소년들의 적응을 위한 치료 및 예방 프로그램이나 상담 개입전략을 위한 자료를 확보하고자 하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 괴롭힘 참여자 행동, 정서지능, 심리사회적 부적응 간의 상관관계를 살펴보면 가해자의 가해경험과 피해자의 피해경험은 그 경험이 많을수록 내재화(우울·불안, 위축)와 외현화(비행, 공격성)가 모두가 높은 것으로 나타났으며, 가해경험과 피해경험에 따른 차이는 나타나지 않았다. 그러나 정서지능이 높을수록 내재화(우울·불안, 위축)와 외현화(비행, 공격성)가 모두 낮으며, 그 중 정서조절과 좀 더 큰 상관관계가 있는 것으로 나타내었다. 둘째, 심리사회적 부적응 중 내재화(우울·불안, 위축)는 피해자의 피해경험에 의해 영향을 받으며, 외현화(비행, 공격성)는 가해자의 가해경험에 의해 커지는 것으로 나타내었다. 즉, 가해자는 가해경험이 높을수록 외현화(비행, 공격성)의 부적응이 높아지고, 피해자는 피해경험이 많을수록 내재화(우울·불안, 위축)가 높아진다. 셋째, 정서지능의 정서조절과 감정이입이 높을수록 심리사회적 부적응이 낮아지고 특히 정서조절이 좀 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타내었다. 넷째, 가해자의 가해경험과 피해자의 피해경험은 심리사회적 부적응에 직접적 영향을 미치며, 정서지능의 매개역할에 의해서도 심리사회적 부적응에 간접적 영향을 미쳤다. 따라서 가해자, 피해자와 심리사회적 부적응 간의 관계에서 정서지능은 부분매개효과를 나타내었다. 다섯째, 가해자의 가해경험과 피해자의 피해경험은 내재화(우울·불안, 위축)와 외현화(비행, 공격성)에 직접적 영향을 미치며, 정서지능의 매개역할에 의해서도 내재화(우울·불안, 위축)와 외현화(비행, 공격성)에 간접적 영향을 미쳤다. 따라서 가해자, 피해자와 내재화(우울·불안, 위축), 외현화(비행, 공격성) 간의 관계에서 정서지능은 부분매개효과를 나타내었다. 마지막으로 가해자의 가해경험과 피해자의 피해경험은 심리사회적 부적응, 내재화(우울·불안, 위축), 외현화(비행, 공격성)에 직접적 영향을 미치며, 정서조절의 매개역할에 의해서도 심리사회적 부적응, 내재화(우울·불안, 위축), 외현화(비행, 공격성)에 간접적 영향을 미쳤다. 따라서 가해자, 피해자와 심리사회적 부적응, 내재화(우울·불안, 위축), 외현화(비행, 공격성) 간의 관계에서 정서조절은 부분매개효과를 나타내었다. 본 연구를 통해서 학습과 교육으로 변화가 가능한 정서지능을 향상시켜 학교폭력현장에서 가해자와 피해자보다 방어자가 많이 나올 수 있는 사회풍조를 만들고, 가해자와 피해자가 내재화(우울·불안, 위축)와 외현화(비행, 공격성)를 모두 가지고 있다는 것을 상담 장면에 적용시켜야 함을 시사한다.
본 연구는 청소년의 학교폭력예방과 함께 심리사회적 부적응에 있어서 정서지능의 역할을 검증하고자 한다. 다음으로 학교폭력현장에서의 괴롭힘 참여자인 가해자, 피해자, 방어자의 행동이 내재화(불안·우울, 위축)와 외현화(비행, 공격성)의 심리사회적 부적응에 어떻게 관련이 되어 있는지를 밝히고 가해자, 피해자, 방어자의 성향에 대해서 심층적으로 분석하여 학교폭력에서 청소년들의 적응을 위한 치료 및 예방 프로그램이나 상담 개입전략을 위한 자료를 확보하고자 하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 괴롭힘 참여자 행동, 정서지능, 심리사회적 부적응 간의 상관관계를 살펴보면 가해자의 가해경험과 피해자의 피해경험은 그 경험이 많을수록 내재화(우울·불안, 위축)와 외현화(비행, 공격성)가 모두가 높은 것으로 나타났으며, 가해경험과 피해경험에 따른 차이는 나타나지 않았다. 그러나 정서지능이 높을수록 내재화(우울·불안, 위축)와 외현화(비행, 공격성)가 모두 낮으며, 그 중 정서조절과 좀 더 큰 상관관계가 있는 것으로 나타내었다. 둘째, 심리사회적 부적응 중 내재화(우울·불안, 위축)는 피해자의 피해경험에 의해 영향을 받으며, 외현화(비행, 공격성)는 가해자의 가해경험에 의해 커지는 것으로 나타내었다. 즉, 가해자는 가해경험이 높을수록 외현화(비행, 공격성)의 부적응이 높아지고, 피해자는 피해경험이 많을수록 내재화(우울·불안, 위축)가 높아진다. 셋째, 정서지능의 정서조절과 감정이입이 높을수록 심리사회적 부적응이 낮아지고 특히 정서조절이 좀 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타내었다. 넷째, 가해자의 가해경험과 피해자의 피해경험은 심리사회적 부적응에 직접적 영향을 미치며, 정서지능의 매개역할에 의해서도 심리사회적 부적응에 간접적 영향을 미쳤다. 따라서 가해자, 피해자와 심리사회적 부적응 간의 관계에서 정서지능은 부분매개효과를 나타내었다. 다섯째, 가해자의 가해경험과 피해자의 피해경험은 내재화(우울·불안, 위축)와 외현화(비행, 공격성)에 직접적 영향을 미치며, 정서지능의 매개역할에 의해서도 내재화(우울·불안, 위축)와 외현화(비행, 공격성)에 간접적 영향을 미쳤다. 따라서 가해자, 피해자와 내재화(우울·불안, 위축), 외현화(비행, 공격성) 간의 관계에서 정서지능은 부분매개효과를 나타내었다. 마지막으로 가해자의 가해경험과 피해자의 피해경험은 심리사회적 부적응, 내재화(우울·불안, 위축), 외현화(비행, 공격성)에 직접적 영향을 미치며, 정서조절의 매개역할에 의해서도 심리사회적 부적응, 내재화(우울·불안, 위축), 외현화(비행, 공격성)에 간접적 영향을 미쳤다. 따라서 가해자, 피해자와 심리사회적 부적응, 내재화(우울·불안, 위축), 외현화(비행, 공격성) 간의 관계에서 정서조절은 부분매개효과를 나타내었다. 본 연구를 통해서 학습과 교육으로 변화가 가능한 정서지능을 향상시켜 학교폭력현장에서 가해자와 피해자보다 방어자가 많이 나올 수 있는 사회풍조를 만들고, 가해자와 피해자가 내재화(우울·불안, 위축)와 외현화(비행, 공격성)를 모두 가지고 있다는 것을 상담 장면에 적용시켜야 함을 시사한다.
The purpose of this study is to verify the role of emotional intelligence prevention of School Violence and prevention of School Violence. Then act of the perpetrator, the victims, the defenders of victims find out how relevant the psychosocial maladjustment in the situations of school violence and ...
The purpose of this study is to verify the role of emotional intelligence prevention of School Violence and prevention of School Violence. Then act of the perpetrator, the victims, the defenders of victims find out how relevant the psychosocial maladjustment in the situations of school violence and the in-depth analysis of the nature of the perpetrator, the victims, the defenders of victims to secure treatment, prevention program, the resources of counseling for adaptation youth in the bullying situation. The results of the current study were as follow. First, look at the correlation between participant role in bullying situation, emotional intelligence, participation, psychosocial maladjustment as follows, the more the perpetrators experience and the victims experience showed that both high internalizing and externalizing. The difference between the perpetrators experience and the victims experience did not appear. But with higher emotional intelligence was low both internalizing and externalizing are low, among them it was that there is a bigger correlation to emotional regulation. Second, internalization is affected by the victims experience, externalizing showed that it is increases by the perpetrators experience. In other words, the perpetrator is to increase externalizing more the perpetrators experience, the victims is to increase internalization more the perpetrators experience. Third, higher empathy and emotional regulation of emotional intelligence the lower the psychosocial maladjustment, in particular, the emotion regulation has a bigger effect. Fourth, perpetrators experience and the victims experience have a direct effect on the psychosocial maladjustment, mediating Role of Emotional Intelligence has had an indirect effect on the psychosocial maladjustment. Therefore,emotional Intelligence showeda partial mediating effectthe relationship between the perpetrators and the victim and psychosocial maladjustment. Fifth, perpetrators experience and the victims experience have a direct effect on the internalization and externalizing, mediating role of emotional Intelligence has had an indirect effect on the internalization and externalizing. Therefore,emotional Intelligence showeda partial mediating effectthe relationship between the perpetrators and the victim, internalization and externalizing. Finally, perpetrators experience and the victims experience have a direct effect on the psychosocial maladjustment, internalization, externalizing, mediating Role of emotion regulation has had an indirect effect on the psychosocial maladjustment and internalization and externalizing. Therefore,emotional regulation showeda partial mediating effectthe relationship between the perpetrators and the victim, psychosocial maladjustment and internalization and externalizing. Through this study, Improving emotional intelligence possible changes in learning and teaching, create a social trend that a lot of defenders of Victims may come out more than the perpetrator and the victims In the situations of school violence, the perpetrators and the victim should apply to the consultation suggest that that has both externalizing and internalizing.
The purpose of this study is to verify the role of emotional intelligence prevention of School Violence and prevention of School Violence. Then act of the perpetrator, the victims, the defenders of victims find out how relevant the psychosocial maladjustment in the situations of school violence and the in-depth analysis of the nature of the perpetrator, the victims, the defenders of victims to secure treatment, prevention program, the resources of counseling for adaptation youth in the bullying situation. The results of the current study were as follow. First, look at the correlation between participant role in bullying situation, emotional intelligence, participation, psychosocial maladjustment as follows, the more the perpetrators experience and the victims experience showed that both high internalizing and externalizing. The difference between the perpetrators experience and the victims experience did not appear. But with higher emotional intelligence was low both internalizing and externalizing are low, among them it was that there is a bigger correlation to emotional regulation. Second, internalization is affected by the victims experience, externalizing showed that it is increases by the perpetrators experience. In other words, the perpetrator is to increase externalizing more the perpetrators experience, the victims is to increase internalization more the perpetrators experience. Third, higher empathy and emotional regulation of emotional intelligence the lower the psychosocial maladjustment, in particular, the emotion regulation has a bigger effect. Fourth, perpetrators experience and the victims experience have a direct effect on the psychosocial maladjustment, mediating Role of Emotional Intelligence has had an indirect effect on the psychosocial maladjustment. Therefore,emotional Intelligence showeda partial mediating effectthe relationship between the perpetrators and the victim and psychosocial maladjustment. Fifth, perpetrators experience and the victims experience have a direct effect on the internalization and externalizing, mediating role of emotional Intelligence has had an indirect effect on the internalization and externalizing. Therefore,emotional Intelligence showeda partial mediating effectthe relationship between the perpetrators and the victim, internalization and externalizing. Finally, perpetrators experience and the victims experience have a direct effect on the psychosocial maladjustment, internalization, externalizing, mediating Role of emotion regulation has had an indirect effect on the psychosocial maladjustment and internalization and externalizing. Therefore,emotional regulation showeda partial mediating effectthe relationship between the perpetrators and the victim, psychosocial maladjustment and internalization and externalizing. Through this study, Improving emotional intelligence possible changes in learning and teaching, create a social trend that a lot of defenders of Victims may come out more than the perpetrator and the victims In the situations of school violence, the perpetrators and the victim should apply to the consultation suggest that that has both externalizing and internalizing.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.