열차 운행 시 앞차와 뒤차의 충돌을 방지하기 위하여 열차위치검지기능과 폐색기능 장치를 사용하고 있다. 대표적인 열차검지장치로는 궤도회로장치, 트랜스폰더, 차륜검지장치, 발리스, RFID장치로 분류가 된다. 또한 폐색장치로는 자동폐색장치, 특수 자동폐색장치, 전자폐색장치, 집중형 전자폐색장치 등으로 나뉠 수 있다. 오랜 기간 사용된 궤도회로는 열차위치검지기능에 관한 안전성이 검증되어 많이 사용되고 있지만 궤도회로 특성상 폐색구간이 길 경우에 운영효율이 저하되고, 유지보수 또한 복잡하다. RFID 방식과 같은 무선방식은 고신뢰성이 요구되지만 온도, 습도와 같은 환경적인 영향으로 고신뢰성을 만족하기 어려운 단점이 존재한다. 현재 국내 전 구간의 폐색장치는 전자화 및 통합화가 되어있지 않아 개선해야 할 많은 문제들을 가지고 있다. 또한 ABS(Automatic Block System), LEU(Lineside Electronic ...
열차 운행 시 앞차와 뒤차의 충돌을 방지하기 위하여 열차위치검지기능과 폐색기능 장치를 사용하고 있다. 대표적인 열차검지장치로는 궤도회로장치, 트랜스폰더, 차륜검지장치, 발리스, RFID장치로 분류가 된다. 또한 폐색장치로는 자동폐색장치, 특수 자동폐색장치, 전자폐색장치, 집중형 전자폐색장치 등으로 나뉠 수 있다. 오랜 기간 사용된 궤도회로는 열차위치검지기능에 관한 안전성이 검증되어 많이 사용되고 있지만 궤도회로 특성상 폐색구간이 길 경우에 운영효율이 저하되고, 유지보수 또한 복잡하다. RFID 방식과 같은 무선방식은 고신뢰성이 요구되지만 온도, 습도와 같은 환경적인 영향으로 고신뢰성을 만족하기 어려운 단점이 존재한다. 현재 국내 전 구간의 폐색장치는 전자화 및 통합화가 되어있지 않아 개선해야 할 많은 문제들을 가지고 있다. 또한 ABS(Automatic Block System), LEU(Lineside Electronic Unit) , 궤도회로기능감시장치(Track Circuit Function Supervision Device, TLDS), 열차자동정지장치(Automatic Train Stop, ATS) 지상자 등 장치들이 동일한 장소에서 동일한 열차의 신호정보에 의해 열차를 제어하고 있음에도 불구하고 각각 별개의 시스템으로 분리되어 설치되어 있다. 따라서 기존 ABS, LEU, TLDS, ATS지상자의 많은 중복 설치된 부분을 통합하면 제조 비용을 낮출 수 있을 뿐만 아니라 시공 및 유지보수에도 많은 인력과 비용을 절약할 수 있다. 따라서 본 논문에서는 동일한 장소에 위치한 ABS, LEU, TLDS, ATS 지상자를 통합하고 전자화한 집중형 전자폐색장치의 메인 기능을 수행하는 역제어장치를 설계하고 역제어장치의 논리부 신뢰성을 평가하였다. 또한 폐색구간 길이에 영향을 받지 않으면서 높은 신뢰성을 갖춘 차륜검지센서를 이용한 차륜검지시스템을 설계하였다. 차륜검지센서를 이용한 차륜검지시스템은 대불역에서 기능시험을, 청주역에서 신뢰성시험을 진행하였다. 또한 집중형 전자폐색장치의 역제어장치는 실험실 시험을 통하여 기능들을 확인하였고 경부선 내판역에 설치하여 폐색신호기 제어와 AF궤도회로 상태표시 시험 테스트를 진행하였으며 기존 TLDS장치와 연동하여 시험결과를 확인하였다. 시험결과 차륜검지시스템은 인식율이 99.994%였고, 역제어장치의 현장시험에서는 TLDS 로그와의 비교를 통하여 폐색신호기 제어와 AF궤도회로 상태표시가 100% 동일하게 동작하는 것을 확인하였다. 차륜검지센서를 이용한 집중형 폐색장치는 폐색구간 길이의 영향을 받지 않으며 기존의 분산된 현장장치들을 통합하여 관리함으로써 최소의 유지보수인력 투입이 가능하여 유지보수효율화에도 도움이 될 것이다. 다만 본 논문에서는 제한된 시험시간으로 충분한 시험이 이루어 지지 않아서 추후 보다 많은 신뢰성시험이 필요하고, 안전성 관련 제품으로 실제현장에서의 사용을 위하여 Specific application단계에서의 안전성분석이 추가적으로 이루어 져야 한다.
열차 운행 시 앞차와 뒤차의 충돌을 방지하기 위하여 열차위치검지기능과 폐색기능 장치를 사용하고 있다. 대표적인 열차검지장치로는 궤도회로장치, 트랜스폰더, 차륜검지장치, 발리스, RFID장치로 분류가 된다. 또한 폐색장치로는 자동폐색장치, 특수 자동폐색장치, 전자폐색장치, 집중형 전자폐색장치 등으로 나뉠 수 있다. 오랜 기간 사용된 궤도회로는 열차위치검지기능에 관한 안전성이 검증되어 많이 사용되고 있지만 궤도회로 특성상 폐색구간이 길 경우에 운영효율이 저하되고, 유지보수 또한 복잡하다. RFID 방식과 같은 무선방식은 고신뢰성이 요구되지만 온도, 습도와 같은 환경적인 영향으로 고신뢰성을 만족하기 어려운 단점이 존재한다. 현재 국내 전 구간의 폐색장치는 전자화 및 통합화가 되어있지 않아 개선해야 할 많은 문제들을 가지고 있다. 또한 ABS(Automatic Block System), LEU(Lineside Electronic Unit) , 궤도회로기능감시장치(Track Circuit Function Supervision Device, TLDS), 열차자동정지장치(Automatic Train Stop, ATS) 지상자 등 장치들이 동일한 장소에서 동일한 열차의 신호정보에 의해 열차를 제어하고 있음에도 불구하고 각각 별개의 시스템으로 분리되어 설치되어 있다. 따라서 기존 ABS, LEU, TLDS, ATS지상자의 많은 중복 설치된 부분을 통합하면 제조 비용을 낮출 수 있을 뿐만 아니라 시공 및 유지보수에도 많은 인력과 비용을 절약할 수 있다. 따라서 본 논문에서는 동일한 장소에 위치한 ABS, LEU, TLDS, ATS 지상자를 통합하고 전자화한 집중형 전자폐색장치의 메인 기능을 수행하는 역제어장치를 설계하고 역제어장치의 논리부 신뢰성을 평가하였다. 또한 폐색구간 길이에 영향을 받지 않으면서 높은 신뢰성을 갖춘 차륜검지센서를 이용한 차륜검지시스템을 설계하였다. 차륜검지센서를 이용한 차륜검지시스템은 대불역에서 기능시험을, 청주역에서 신뢰성시험을 진행하였다. 또한 집중형 전자폐색장치의 역제어장치는 실험실 시험을 통하여 기능들을 확인하였고 경부선 내판역에 설치하여 폐색신호기 제어와 AF궤도회로 상태표시 시험 테스트를 진행하였으며 기존 TLDS장치와 연동하여 시험결과를 확인하였다. 시험결과 차륜검지시스템은 인식율이 99.994%였고, 역제어장치의 현장시험에서는 TLDS 로그와의 비교를 통하여 폐색신호기 제어와 AF궤도회로 상태표시가 100% 동일하게 동작하는 것을 확인하였다. 차륜검지센서를 이용한 집중형 폐색장치는 폐색구간 길이의 영향을 받지 않으며 기존의 분산된 현장장치들을 통합하여 관리함으로써 최소의 유지보수인력 투입이 가능하여 유지보수효율화에도 도움이 될 것이다. 다만 본 논문에서는 제한된 시험시간으로 충분한 시험이 이루어 지지 않아서 추후 보다 많은 신뢰성시험이 필요하고, 안전성 관련 제품으로 실제현장에서의 사용을 위하여 Specific application단계에서의 안전성분석이 추가적으로 이루어 져야 한다.
Train Position Detecting Systems and Block Systems are used to prevent a collision of the train. There are several typical train position detecting systems, as track-circuit, transponder, axle counter, balise and RFID, etc. Also, for the block systems, are automatic block system, specific automatic ...
Train Position Detecting Systems and Block Systems are used to prevent a collision of the train. There are several typical train position detecting systems, as track-circuit, transponder, axle counter, balise and RFID, etc. Also, for the block systems, are automatic block system, specific automatic block system, electronic block system and centralized electronic block system. The track circuit which has been used for a prolonged period, already verified in railway signal. However, when the distance of block section using track circuit is too long, the operation efficiency used to be declined and the maintenance are complicated. RFID, as a wireless communication method, always requiring high reliability in railway signal as a train position detection, however the environment factors, like temperature, humidity could cause limitations of reliability. There are many problems to improve, the bock system which installed in korea, has not upgraded to the digitalization and centralization in present. Moreover, the systems such as ABS(Automatic Block System), LEU(Lineside Electronic Unit) , Track Circuit Function Supervision Device(TLDS), Wayside Automatic Train Stop(ATS), have installed separately despite of controlling the train using the signal intelligent collected at the same place and the same train. Therefore, integrating the ABS, LEU, TLDS, and ATS systems could not only lower manufacturing costs, but also lower the construction, maintenance cost and human resources. The purpose of the research is to integrate the ABS, LEU, TLDS, ATS which are installed at the same place, to design the station control device which can perform the main function of digitalized centralized electronic block system, to evaluate its reliability and to design axle counter system using high reliability axle counter sensor which was not influenced by the block section distance. The function of axle counter system was tested at the Daebul station, and the reliability was tested at the Chengju station. Also, the function of integrated electronic block system was tested in the laboratory and the system was installed at Naepan station of Gyeongbu line for testing the block signal control function and AF track circuit status indication. The results showed that the recognition rate of axle counter system was 99.994%. During the station control system site test, the block signal control and AF track circuit status indication showed accuracy, compare with the TLDS log. In conclusion, the axle counter system was not influenced by the block section distance. Also, integrating the separated devices can require minimum maintenance human resources which can help effective the maintenance investment. However, because of the limitation of study period, the test has not taken sufficiently. Further reliability tests and safety analysis in specific application level was needed for applying in the field.
Train Position Detecting Systems and Block Systems are used to prevent a collision of the train. There are several typical train position detecting systems, as track-circuit, transponder, axle counter, balise and RFID, etc. Also, for the block systems, are automatic block system, specific automatic block system, electronic block system and centralized electronic block system. The track circuit which has been used for a prolonged period, already verified in railway signal. However, when the distance of block section using track circuit is too long, the operation efficiency used to be declined and the maintenance are complicated. RFID, as a wireless communication method, always requiring high reliability in railway signal as a train position detection, however the environment factors, like temperature, humidity could cause limitations of reliability. There are many problems to improve, the bock system which installed in korea, has not upgraded to the digitalization and centralization in present. Moreover, the systems such as ABS(Automatic Block System), LEU(Lineside Electronic Unit) , Track Circuit Function Supervision Device(TLDS), Wayside Automatic Train Stop(ATS), have installed separately despite of controlling the train using the signal intelligent collected at the same place and the same train. Therefore, integrating the ABS, LEU, TLDS, and ATS systems could not only lower manufacturing costs, but also lower the construction, maintenance cost and human resources. The purpose of the research is to integrate the ABS, LEU, TLDS, ATS which are installed at the same place, to design the station control device which can perform the main function of digitalized centralized electronic block system, to evaluate its reliability and to design axle counter system using high reliability axle counter sensor which was not influenced by the block section distance. The function of axle counter system was tested at the Daebul station, and the reliability was tested at the Chengju station. Also, the function of integrated electronic block system was tested in the laboratory and the system was installed at Naepan station of Gyeongbu line for testing the block signal control function and AF track circuit status indication. The results showed that the recognition rate of axle counter system was 99.994%. During the station control system site test, the block signal control and AF track circuit status indication showed accuracy, compare with the TLDS log. In conclusion, the axle counter system was not influenced by the block section distance. Also, integrating the separated devices can require minimum maintenance human resources which can help effective the maintenance investment. However, because of the limitation of study period, the test has not taken sufficiently. Further reliability tests and safety analysis in specific application level was needed for applying in the field.
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