안보환경 변화에 따른 미래지향적인 민・군관계 발전방향 The development direction of future oriented civil-military relationsin accordance with the changing security environment.원문보기
우리나라는 주민이 직접 지역의 리더를 뽑는 지방화시대를 맞이하여 안보도 지역 중심의 안보지자체가 되어야 된다는 안보환경 변화의 시기에 그 어느 때보다도 민․군의 협조가 절실히 필요하다. 다시 말해서 현대전은 국가지원의 총력전이라는 관점에서 전쟁준비와 전쟁수행에 민․군간 부문과 군사부문의 상호협력이 대단히 중요한 시기에 살고 있다. 바로 여기에 의도적이고 지속적인 민․군 관계모색의 필요성이 중요시되고 있는 것이다. 그러나 현재까지의 민․군 관계에 대한 연구는 군의 정치개입, 정치질서 내에서의 군의 위상, 민․군의 권한의 우세관계, 대(對)군 통제 방법 등을 중심으로 행하여져 왔지만 오늘날의 안보 개념 확대와 안보환경 변화를 고려하여 본 논문에서는 안보환경 변화에 따른 민․군 관계정립을 위한 군의 역할과 한국의 안보환경 및 사회의 변화 추세에 부응하는 미래지향적인 민․군 관계 발전방향에 대한 연구를 실시하였다. 우리나라 민군관계에서 나타난 실상을 보면, 첫째는 국가안보와 민간안보를 위해서 국가위기 상황 혹은 유사시에 국가역량을 집결시킬 수 있도록 민과 군은 함께 통합방위태세를 발전시키는데 기여해야 한다. 둘째는 한반도 평화구조 창출과 평화통일을 위해 민은 납북한의 정치 경제․사회․문화․기술과학 등 다양한 교류협력 사업을 확대해 나가고 군은 군사적으로 뒷받침하면서 군사적 긴장완화와 신뢰구축을 통한 군비통제 등을 실시하여 함께 평화통일을 달성해야 하는 것이다. 셋째는 민과 군은 국가발전에 공동노력의 틀을 만들어 공유해야 한다. 군에서 장병들은 국가를 방위하는 제복을 입은 군인이며, 전역 후에는 국가발전을 이끌 시민으로서 역할과 기능을 수행할 수 있도록 새로운 방향에서 군대의 선진시민 교육 도장화와 국민의 제도적인 협력 그리고 국가품격을 높여 나가는데 함께 노력해야 한다. 또한 정부정책의 적극적인 구현은 물론 민․군 겸용 기술 확대 등으로 ...
<국문초록> 안보환경 변화에 따른 미래지향적인 민․군관계 발전방향
국방정책학과 국방정책학전공 송 정 섭 지도교수 신 상 민
우리나라는 주민이 직접 지역의 리더를 뽑는 지방화시대를 맞이하여 안보도 지역 중심의 안보지자체가 되어야 된다는 안보환경 변화의 시기에 그 어느 때보다도 민․군의 협조가 절실히 필요하다. 다시 말해서 현대전은 국가지원의 총력전이라는 관점에서 전쟁준비와 전쟁수행에 민․군간 부문과 군사부문의 상호협력이 대단히 중요한 시기에 살고 있다. 바로 여기에 의도적이고 지속적인 민․군 관계모색의 필요성이 중요시되고 있는 것이다. 그러나 현재까지의 민․군 관계에 대한 연구는 군의 정치개입, 정치질서 내에서의 군의 위상, 민․군의 권한의 우세관계, 대(對)군 통제 방법 등을 중심으로 행하여져 왔지만 오늘날의 안보 개념 확대와 안보환경 변화를 고려하여 본 논문에서는 안보환경 변화에 따른 민․군 관계정립을 위한 군의 역할과 한국의 안보환경 및 사회의 변화 추세에 부응하는 미래지향적인 민․군 관계 발전방향에 대한 연구를 실시하였다. 우리나라 민군관계에서 나타난 실상을 보면, 첫째는 국가안보와 민간안보를 위해서 국가위기 상황 혹은 유사시에 국가역량을 집결시킬 수 있도록 민과 군은 함께 통합방위태세를 발전시키는데 기여해야 한다. 둘째는 한반도 평화구조 창출과 평화통일을 위해 민은 납북한의 정치 경제․사회․문화․기술과학 등 다양한 교류협력 사업을 확대해 나가고 군은 군사적으로 뒷받침하면서 군사적 긴장완화와 신뢰구축을 통한 군비통제 등을 실시하여 함께 평화통일을 달성해야 하는 것이다. 셋째는 민과 군은 국가발전에 공동노력의 틀을 만들어 공유해야 한다. 군에서 장병들은 국가를 방위하는 제복을 입은 군인이며, 전역 후에는 국가발전을 이끌 시민으로서 역할과 기능을 수행할 수 있도록 새로운 방향에서 군대의 선진시민 교육 도장화와 국민의 제도적인 협력 그리고 국가품격을 높여 나가는데 함께 노력해야 한다. 또한 정부정책의 적극적인 구현은 물론 민․군 겸용 기술 확대 등으로 방위 산업을 발전시켜 국가경제발전에 새로운 성장 동력으로 기능과 역할을 할 수 있는 노력이 계속되어야 한다. 넷째는 국민과 함께하는 국민의 군대가 되기 위해서는 군의 국민에 대한 인식과 역할, 또한 국민의 군에 대한 인식과 역할을 계속 발굴하고 확인하여 발전시켜 나가야 한다. 한국 민․군관계의 실상 및 이상적인 민․군관계의 모델과 더불어 한국 민․군관계의 발전 방향을 다음과 같이 제시한다. 첫째, 군의 정치적 중립화 실현이다. 한국군의 정치적 중립화는 군의 탈정치화, 제도적 조치의 추진, 문민통제의 정착 등 3단계 과정을 거쳐 전개되어 문민통제의 관행과 전통이 뿌리내려야 할 것 이다. 둘째, 군의 대사회관계 재정립이다. 지금까지 군은 철조망과 높은 담을 쌓아 일반사회와 격리된 고도를 형성해 놓았다. 그러나 이러한 담이 개인과 군인, 사회와 군대를 양분시켜 민․군화합을 어렵게 함을 명심하여 서로의 이해의 폭과 공감대를 이루어 나가는 인식의 전환이 필요하다 셋째, 군 전문직업화의 실현이다. 한국에 있어서 바람직한 방향의 직업군인제도를 정착시키는 방안으로는 현실적인 면에서 군인을 하나의 직업으로서의 매력을 높이는 일이고 다른 하나는 군인을 이른바 천직으로 인식하도록 만드는 일이다. 전자의 측면에서 볼 때 군은 우수한 인재를 유치 확보하는데 있어 민간사회의 다른 직종에 뒤지지 않는 여러 가지 유인책을 강구해야 할 것이며 후자의 측면에서 볼 때 군과 군인에 대한 사회적 평가를 높이는 일이 우선되어야 할 것이다. 넷째, 한국의 안보환경에 대한 국민적 공감대가 형성되어야 한다. 이를 위해 국가안보에 대한 민․군의 시각편차를 줄이고 안보정책에 대한 오해와 편견을 줄이기 위해 안보정책 결정과정에서 범사회적 참여를 유도해야 할 것이다. 다섯째, 민 군간 교류확대를 적극 추진해야 한다. 이를 위해 군에 필요한 사회 기술 인력을 최대한 흡수할 수 있도록 지원병제도를 발전시켜 나가고 군복무 기간 중 직업교육을 확대하여 실무경험이 사회에서 직접 활용될 수 있도록 사회와 연계성을 유지해야한다. 여섯째, 적극적인 대민지원활동 및 민원업무개선이다. 우리군은 국민의 군대로서 국민의 생명과 재산을 보호할 사명을 지니고 있다. 이를 위하여 군은 고유임무에 지장이 없는 범위 내에서 적극적인 대민지원을 실시하고 민원업무의 해결을 위한 제도적 조치와 적극적이고 능동적인 민원업무 처리를 위한 신속한 협조체제를 확립해야 할 것이다. 일곱째, 효율적인 대민 홍보개발의 추진이다. 앞으로 군은 안보라는 상품을 가지고 국민을 고객으로 하는 국가사회의 하위체계로서 각종 홍보매체를 통해 한국군의 새로운 위상을 정립하고 국가 위안극복의 기능 집단으로서 이미지를 확립시키는데 창의적이고 능동적으로 노력해야 한다. 본고에서 민․군관계의 발전은 민과 군이 공유해야 하는 책임과제이지만 군이 앞장서서 앞에서 제시한 7가지 노력을 기울임으로서 민간차원의 문제인식과 해결을 위한 노력을 촉발할 수 있는 계기를 마련 한다는 점에서 더욱 큰 효과를 낳을 수 있다는 것을 강조하며, 따라서 우리가 추구해야 할 가장 이상적인 민․군관계는 문민통제로서 이는 안보와 민주화간의 괴리현상을 극복함으로서 군사적 목적과 국가목표의 일치를 추구하는 제도적 장치이며 이는 민이 군을 지배한다는 일방성을 의미하는 것이 아니라 민간정부가 군의 부당한 정치적 이용을 도모하지 않고 군의 전문적 자율성의 영역을 존중하며 군 역시 민간우위 및 민간통제를 군 규범의 주요한 일환으로 받아들여 존중함으로서 민․군관계 발전 더 큰 효과를 낳고 군의 제도적 직업적 발전에 필수적인 사회의 이해와 지원을 더 원활이 얻을 수 있기를 기대해 본다.
<국문초록> 안보환경 변화에 따른 미래지향적인 민․군관계 발전방향
국방정책학과 국방정책학전공 송 정 섭 지도교수 신 상 민
우리나라는 주민이 직접 지역의 리더를 뽑는 지방화시대를 맞이하여 안보도 지역 중심의 안보지자체가 되어야 된다는 안보환경 변화의 시기에 그 어느 때보다도 민․군의 협조가 절실히 필요하다. 다시 말해서 현대전은 국가지원의 총력전이라는 관점에서 전쟁준비와 전쟁수행에 민․군간 부문과 군사부문의 상호협력이 대단히 중요한 시기에 살고 있다. 바로 여기에 의도적이고 지속적인 민․군 관계모색의 필요성이 중요시되고 있는 것이다. 그러나 현재까지의 민․군 관계에 대한 연구는 군의 정치개입, 정치질서 내에서의 군의 위상, 민․군의 권한의 우세관계, 대(對)군 통제 방법 등을 중심으로 행하여져 왔지만 오늘날의 안보 개념 확대와 안보환경 변화를 고려하여 본 논문에서는 안보환경 변화에 따른 민․군 관계정립을 위한 군의 역할과 한국의 안보환경 및 사회의 변화 추세에 부응하는 미래지향적인 민․군 관계 발전방향에 대한 연구를 실시하였다. 우리나라 민군관계에서 나타난 실상을 보면, 첫째는 국가안보와 민간안보를 위해서 국가위기 상황 혹은 유사시에 국가역량을 집결시킬 수 있도록 민과 군은 함께 통합방위태세를 발전시키는데 기여해야 한다. 둘째는 한반도 평화구조 창출과 평화통일을 위해 민은 납북한의 정치 경제․사회․문화․기술과학 등 다양한 교류협력 사업을 확대해 나가고 군은 군사적으로 뒷받침하면서 군사적 긴장완화와 신뢰구축을 통한 군비통제 등을 실시하여 함께 평화통일을 달성해야 하는 것이다. 셋째는 민과 군은 국가발전에 공동노력의 틀을 만들어 공유해야 한다. 군에서 장병들은 국가를 방위하는 제복을 입은 군인이며, 전역 후에는 국가발전을 이끌 시민으로서 역할과 기능을 수행할 수 있도록 새로운 방향에서 군대의 선진시민 교육 도장화와 국민의 제도적인 협력 그리고 국가품격을 높여 나가는데 함께 노력해야 한다. 또한 정부정책의 적극적인 구현은 물론 민․군 겸용 기술 확대 등으로 방위 산업을 발전시켜 국가경제발전에 새로운 성장 동력으로 기능과 역할을 할 수 있는 노력이 계속되어야 한다. 넷째는 국민과 함께하는 국민의 군대가 되기 위해서는 군의 국민에 대한 인식과 역할, 또한 국민의 군에 대한 인식과 역할을 계속 발굴하고 확인하여 발전시켜 나가야 한다. 한국 민․군관계의 실상 및 이상적인 민․군관계의 모델과 더불어 한국 민․군관계의 발전 방향을 다음과 같이 제시한다. 첫째, 군의 정치적 중립화 실현이다. 한국군의 정치적 중립화는 군의 탈정치화, 제도적 조치의 추진, 문민통제의 정착 등 3단계 과정을 거쳐 전개되어 문민통제의 관행과 전통이 뿌리내려야 할 것 이다. 둘째, 군의 대사회관계 재정립이다. 지금까지 군은 철조망과 높은 담을 쌓아 일반사회와 격리된 고도를 형성해 놓았다. 그러나 이러한 담이 개인과 군인, 사회와 군대를 양분시켜 민․군화합을 어렵게 함을 명심하여 서로의 이해의 폭과 공감대를 이루어 나가는 인식의 전환이 필요하다 셋째, 군 전문직업화의 실현이다. 한국에 있어서 바람직한 방향의 직업군인제도를 정착시키는 방안으로는 현실적인 면에서 군인을 하나의 직업으로서의 매력을 높이는 일이고 다른 하나는 군인을 이른바 천직으로 인식하도록 만드는 일이다. 전자의 측면에서 볼 때 군은 우수한 인재를 유치 확보하는데 있어 민간사회의 다른 직종에 뒤지지 않는 여러 가지 유인책을 강구해야 할 것이며 후자의 측면에서 볼 때 군과 군인에 대한 사회적 평가를 높이는 일이 우선되어야 할 것이다. 넷째, 한국의 안보환경에 대한 국민적 공감대가 형성되어야 한다. 이를 위해 국가안보에 대한 민․군의 시각편차를 줄이고 안보정책에 대한 오해와 편견을 줄이기 위해 안보정책 결정과정에서 범사회적 참여를 유도해야 할 것이다. 다섯째, 민 군간 교류확대를 적극 추진해야 한다. 이를 위해 군에 필요한 사회 기술 인력을 최대한 흡수할 수 있도록 지원병제도를 발전시켜 나가고 군복무 기간 중 직업교육을 확대하여 실무경험이 사회에서 직접 활용될 수 있도록 사회와 연계성을 유지해야한다. 여섯째, 적극적인 대민지원활동 및 민원업무개선이다. 우리군은 국민의 군대로서 국민의 생명과 재산을 보호할 사명을 지니고 있다. 이를 위하여 군은 고유임무에 지장이 없는 범위 내에서 적극적인 대민지원을 실시하고 민원업무의 해결을 위한 제도적 조치와 적극적이고 능동적인 민원업무 처리를 위한 신속한 협조체제를 확립해야 할 것이다. 일곱째, 효율적인 대민 홍보개발의 추진이다. 앞으로 군은 안보라는 상품을 가지고 국민을 고객으로 하는 국가사회의 하위체계로서 각종 홍보매체를 통해 한국군의 새로운 위상을 정립하고 국가 위안극복의 기능 집단으로서 이미지를 확립시키는데 창의적이고 능동적으로 노력해야 한다. 본고에서 민․군관계의 발전은 민과 군이 공유해야 하는 책임과제이지만 군이 앞장서서 앞에서 제시한 7가지 노력을 기울임으로서 민간차원의 문제인식과 해결을 위한 노력을 촉발할 수 있는 계기를 마련 한다는 점에서 더욱 큰 효과를 낳을 수 있다는 것을 강조하며, 따라서 우리가 추구해야 할 가장 이상적인 민․군관계는 문민통제로서 이는 안보와 민주화간의 괴리현상을 극복함으로서 군사적 목적과 국가목표의 일치를 추구하는 제도적 장치이며 이는 민이 군을 지배한다는 일방성을 의미하는 것이 아니라 민간정부가 군의 부당한 정치적 이용을 도모하지 않고 군의 전문적 자율성의 영역을 존중하며 군 역시 민간우위 및 민간통제를 군 규범의 주요한 일환으로 받아들여 존중함으로서 민․군관계 발전 더 큰 효과를 낳고 군의 제도적 직업적 발전에 필수적인 사회의 이해와 지원을 더 원활이 얻을 수 있기를 기대해 본다.
Future oriented direction of advancement of civil-military relationship along with national security environment change
Song Jung Sup. Department of National Defense Policy Graduate School of National Defense Policy Woosuk University Advisor: Professor Sin ...
ABSTRACT
Future oriented direction of advancement of civil-military relationship along with national security environment change
Song Jung Sup. Department of National Defense Policy Graduate School of National Defense Policy Woosuk University Advisor: Professor Sin Sang-min
Civil-military cooperation is urgently needed than ever before as South Korea have been undergoing the change from government-appointed election system to direct election system. In other words, people are living in the world in which modern warfare is a all-out war that requires not only national support, but also civil-military cooperation for preparation and conduct of war.
Therefore intentional and continuous seeking for a better civil-military relationship is getting more importance. However, thus far researches for civil-military relationship have been limited to political intervention of the military, the status of the military within the political order of the country, superiority between authorities of civilian and the military, how to control the military, etc. So in this paper, these two issues have been dealt with. The first one is a role of the military to establish a desirable civil-military relationship as security environment around the nation changes. The second one is the future-oriented direction of advancement of civil-military relationship compliant with the changes of the Korean society and it's security environment.
Looking at the actual circumstances of Korean civil-military relationship, three tasks are needed. First, civil-military relationship has to contribute to improve integrated defense preparation to combine abilities of the nation in readiness for national and civil security in national emergency. Second, the civilian side should expand the scope of exchange and cooperation of politics, economy, culture, science-technology between South Korea and North Korea to establish peaceful relation and achieve peaceful unification, and the military should lessen the military tention and arms control by contructing trust and finally achieve peaceful unification.
Third, civil-military relationship should make a joint effort for the development of the state. Young men in the army are uniformed soldiers who defend the country, and after military service they would have the role of leader for development of the state. That is why social education for advanced citizen and institutional cooperation to improve the dignity of the state are required. And with active realization of national policy, continuous effort to take advantage of the national defense industry which serves as new growth engine for the state as the extension of civil-military technology is required. Forth, to make the military go with the people, continuous monitoring and drive to make people have proper awareness of the military's role is needed.
Here are seven suggestions to show the reality of civil-military relationship of South Korea and make good improvement of it.
First, Political neutrality of the military. Political neutrality and civil control of the South Korean military needs to be achieved through 3 phase - Depoliticization of the military, Pursueing institutional actions, Settling down civil control of the military. Second, Re-establishing new relationship between the military and the society. So far the military have been isolated in its own territory surrounded by barbed wire entanglements and tall fence from the society. However, this isolation have widen the gap between a civilian and a soldier, military and the society so exertion to restore bond of sympathy and understanding between military and the society is recommended.
Third, Military specialization. To settle down desirable professional soldier system in the society needs two solutions. The first one is to raise fascination of being a professional soldier as a job, and the other is making soldiers to take their jobs as vocation. When it comes to the first one, the military needs to get abreast of other fields of jobs by providing competitive incentives to entice talented people to military. And the second one, social appreciation of the military should be improved.
Forth, Forming nation-wide consent of the security environment. Military should try to expand citizen participation in security policy decesion making system to close gap of perception about security environment between military and society and reduce misunderstanding and prejudice of the security policies.
Fifth, Expanding civil-military exchange. For this the volunteer system needs to be improved to entice technical professionals to military. And the expansion of job training in military is also required so that people can use the skills for their job after military service.
Sixth, Active military assistance to civil authorities and improvement of civil affairs work. The military of South Korea have a vocation of protecting the people of South Korea and their properties. The military should do active assistance to civil authorities within the scope without causing any trouble and establish close cooperative system to deal with the civil complaint, with doing institutional actions. Seventh, Developing effective public relation methods. National security needs to be regarded as goods to the people who are customers of them. The military should function as a subsystem model of the state and try effectively and actively to renew the impression of the military which will help overcome the national emergency by various public relation methods.
In closing, although improvement of civil-military relationship is mutual responsibility, seven efforts for the military to draw problem recognition and solution of civil side are suggested and accentuated. A desirable civil-military relationship we should pursue is civil control relationship which is an institutional strategy seeking a concord of national and military objectives by eliminating the diremption between national security and democratization of society. However, 'civil control relationship' doesn't mean that the military is ruled by the civil side. The civil side doesn't aim to take advantage of the military by inappropriate political pressure but respect the professionality and autonomy of the military. At the same time the military takes the 'civil control relationship' as an important norms and respect it so that improvement of civil-military relationship is achieved and the military gets social understanding and support necessary for institutional and vocational advancement of the military itself.
ABSTRACT
Future oriented direction of advancement of civil-military relationship along with national security environment change
Song Jung Sup. Department of National Defense Policy Graduate School of National Defense Policy Woosuk University Advisor: Professor Sin Sang-min
Civil-military cooperation is urgently needed than ever before as South Korea have been undergoing the change from government-appointed election system to direct election system. In other words, people are living in the world in which modern warfare is a all-out war that requires not only national support, but also civil-military cooperation for preparation and conduct of war.
Therefore intentional and continuous seeking for a better civil-military relationship is getting more importance. However, thus far researches for civil-military relationship have been limited to political intervention of the military, the status of the military within the political order of the country, superiority between authorities of civilian and the military, how to control the military, etc. So in this paper, these two issues have been dealt with. The first one is a role of the military to establish a desirable civil-military relationship as security environment around the nation changes. The second one is the future-oriented direction of advancement of civil-military relationship compliant with the changes of the Korean society and it's security environment.
Looking at the actual circumstances of Korean civil-military relationship, three tasks are needed. First, civil-military relationship has to contribute to improve integrated defense preparation to combine abilities of the nation in readiness for national and civil security in national emergency. Second, the civilian side should expand the scope of exchange and cooperation of politics, economy, culture, science-technology between South Korea and North Korea to establish peaceful relation and achieve peaceful unification, and the military should lessen the military tention and arms control by contructing trust and finally achieve peaceful unification.
Third, civil-military relationship should make a joint effort for the development of the state. Young men in the army are uniformed soldiers who defend the country, and after military service they would have the role of leader for development of the state. That is why social education for advanced citizen and institutional cooperation to improve the dignity of the state are required. And with active realization of national policy, continuous effort to take advantage of the national defense industry which serves as new growth engine for the state as the extension of civil-military technology is required. Forth, to make the military go with the people, continuous monitoring and drive to make people have proper awareness of the military's role is needed.
Here are seven suggestions to show the reality of civil-military relationship of South Korea and make good improvement of it.
First, Political neutrality of the military. Political neutrality and civil control of the South Korean military needs to be achieved through 3 phase - Depoliticization of the military, Pursueing institutional actions, Settling down civil control of the military. Second, Re-establishing new relationship between the military and the society. So far the military have been isolated in its own territory surrounded by barbed wire entanglements and tall fence from the society. However, this isolation have widen the gap between a civilian and a soldier, military and the society so exertion to restore bond of sympathy and understanding between military and the society is recommended.
Third, Military specialization. To settle down desirable professional soldier system in the society needs two solutions. The first one is to raise fascination of being a professional soldier as a job, and the other is making soldiers to take their jobs as vocation. When it comes to the first one, the military needs to get abreast of other fields of jobs by providing competitive incentives to entice talented people to military. And the second one, social appreciation of the military should be improved.
Forth, Forming nation-wide consent of the security environment. Military should try to expand citizen participation in security policy decesion making system to close gap of perception about security environment between military and society and reduce misunderstanding and prejudice of the security policies.
Fifth, Expanding civil-military exchange. For this the volunteer system needs to be improved to entice technical professionals to military. And the expansion of job training in military is also required so that people can use the skills for their job after military service.
Sixth, Active military assistance to civil authorities and improvement of civil affairs work. The military of South Korea have a vocation of protecting the people of South Korea and their properties. The military should do active assistance to civil authorities within the scope without causing any trouble and establish close cooperative system to deal with the civil complaint, with doing institutional actions. Seventh, Developing effective public relation methods. National security needs to be regarded as goods to the people who are customers of them. The military should function as a subsystem model of the state and try effectively and actively to renew the impression of the military which will help overcome the national emergency by various public relation methods.
In closing, although improvement of civil-military relationship is mutual responsibility, seven efforts for the military to draw problem recognition and solution of civil side are suggested and accentuated. A desirable civil-military relationship we should pursue is civil control relationship which is an institutional strategy seeking a concord of national and military objectives by eliminating the diremption between national security and democratization of society. However, 'civil control relationship' doesn't mean that the military is ruled by the civil side. The civil side doesn't aim to take advantage of the military by inappropriate political pressure but respect the professionality and autonomy of the military. At the same time the military takes the 'civil control relationship' as an important norms and respect it so that improvement of civil-military relationship is achieved and the military gets social understanding and support necessary for institutional and vocational advancement of the military itself.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.