3D 프린터로 나와 똑같이 생긴 인물 캐릭터를 만들어 낼 수 있다는 것은 21세기의 새로운 연금술이다. 캐릭터 조형시 지금까지의 전통적인 제작방식은 조형제작능력이 있는 조형사의 수작업에 의존하였다. 조형사의 수작업 방식은 결과물이 나오기 까지 오랜 작업 기간과 숙련된 손길이 필요했고 그래서 조형물의 존재가 드물고 귀했으며 가격이 높았으며 이름 있는 장인의 작품인 경우에는 더욱 그랬다. 3D 프린터가 나오면서 이제는 손쉽게 스캐닝과 프린팅을 할 수 있게 되었다. 과거에 비해 빠르고 쉽게 ...
3D 프린터로 나와 똑같이 생긴 인물 캐릭터를 만들어 낼 수 있다는 것은 21세기의 새로운 연금술이다. 캐릭터 조형시 지금까지의 전통적인 제작방식은 조형제작능력이 있는 조형사의 수작업에 의존하였다. 조형사의 수작업 방식은 결과물이 나오기 까지 오랜 작업 기간과 숙련된 손길이 필요했고 그래서 조형물의 존재가 드물고 귀했으며 가격이 높았으며 이름 있는 장인의 작품인 경우에는 더욱 그랬다. 3D 프린터가 나오면서 이제는 손쉽게 스캐닝과 프린팅을 할 수 있게 되었다. 과거에 비해 빠르고 쉽게 피규어 조형물을 출력할 수 있게 되었다. 그러나 3D 프린터로 조형하는 피규어 조형물은 고가의 3D 프린터를 이용하여 출력한 것이라서 피규어도 여전히 고가의 제품이라는 것이 문제였다. 인물 캐릭터는 발전하는 콘텐츠 산업에 있어 중요한 역할을 하고 있다. 본 연구는 3D 프린터로 만드는 여러 가지 제작물중 인물 캐릭터에 대한 조형을 통해 상품 제작으로서의 효율성을 증명하였다. 3D 프린터를 활용하여 어떻게 인물 캐릭터를 만들어내는지 그 제작과정을 교육용 FDM방식과 산업용 SLS방식을 비교 분석하고 여러 스캐너 제작사들의 상품제작과 성능에 대하여 분석하였다. 각 회사별 촬영방식 및 도구, 출력, 후 가공을 비교 분석하였으며 실질적인 제작실험을 통하여 작성된 자료를 바탕으로 연구의 기본 틀인 3D 프린터로 제작되는 인물 캐릭터를 실험하였다. 제작실험을 통해 대중이 원하고 만족하는 제작물을 만들어내고자 하였고 그렇게 하기 위해 4명의 모델로 3차에 걸친 시각적 표현물을 도출하고 제작을 통한 모델링 분석으로 한 실험결과로 조형제작의 효율성을 높였다. 출력하기 전에는 Z-brush로 데이터를 수정하여야 했다. 수정하지 않으면 인물의 입체감과 깊이감이 제대로 표현되지 않는다. 사진의 정면, 측면, 후면을 참고로 하면서 모델과 데이터를 수정하였다. 본 연구의 결과로 인물조형을 제대로 표현하게 되었으며 저가형 스캐너로도 누구나 쉽게 인물 캐릭터를 조형, 출력할 수 있다는 것을 증명하였다. 본 연구와 실험을 통하여 인물 캐릭터가 조형하기에도 어렵고 구입하는 것은 더 비싸다는 인식에서 벗어나 소유가치가 있는 콘텐츠로 자리매김을 하고 문화로서 캐릭터 시장을 확대 발전해 나가는데 도움이 되고자 한다. 본 논문이 인물 캐릭터의 조형산업에 있어서 발전의 근간이 되기를 바란다.
3D 프린터로 나와 똑같이 생긴 인물 캐릭터를 만들어 낼 수 있다는 것은 21세기의 새로운 연금술이다. 캐릭터 조형시 지금까지의 전통적인 제작방식은 조형제작능력이 있는 조형사의 수작업에 의존하였다. 조형사의 수작업 방식은 결과물이 나오기 까지 오랜 작업 기간과 숙련된 손길이 필요했고 그래서 조형물의 존재가 드물고 귀했으며 가격이 높았으며 이름 있는 장인의 작품인 경우에는 더욱 그랬다. 3D 프린터가 나오면서 이제는 손쉽게 스캐닝과 프린팅을 할 수 있게 되었다. 과거에 비해 빠르고 쉽게 피규어 조형물을 출력할 수 있게 되었다. 그러나 3D 프린터로 조형하는 피규어 조형물은 고가의 3D 프린터를 이용하여 출력한 것이라서 피규어도 여전히 고가의 제품이라는 것이 문제였다. 인물 캐릭터는 발전하는 콘텐츠 산업에 있어 중요한 역할을 하고 있다. 본 연구는 3D 프린터로 만드는 여러 가지 제작물중 인물 캐릭터에 대한 조형을 통해 상품 제작으로서의 효율성을 증명하였다. 3D 프린터를 활용하여 어떻게 인물 캐릭터를 만들어내는지 그 제작과정을 교육용 FDM방식과 산업용 SLS방식을 비교 분석하고 여러 스캐너 제작사들의 상품제작과 성능에 대하여 분석하였다. 각 회사별 촬영방식 및 도구, 출력, 후 가공을 비교 분석하였으며 실질적인 제작실험을 통하여 작성된 자료를 바탕으로 연구의 기본 틀인 3D 프린터로 제작되는 인물 캐릭터를 실험하였다. 제작실험을 통해 대중이 원하고 만족하는 제작물을 만들어내고자 하였고 그렇게 하기 위해 4명의 모델로 3차에 걸친 시각적 표현물을 도출하고 제작을 통한 모델링 분석으로 한 실험결과로 조형제작의 효율성을 높였다. 출력하기 전에는 Z-brush로 데이터를 수정하여야 했다. 수정하지 않으면 인물의 입체감과 깊이감이 제대로 표현되지 않는다. 사진의 정면, 측면, 후면을 참고로 하면서 모델과 데이터를 수정하였다. 본 연구의 결과로 인물조형을 제대로 표현하게 되었으며 저가형 스캐너로도 누구나 쉽게 인물 캐릭터를 조형, 출력할 수 있다는 것을 증명하였다. 본 연구와 실험을 통하여 인물 캐릭터가 조형하기에도 어렵고 구입하는 것은 더 비싸다는 인식에서 벗어나 소유가치가 있는 콘텐츠로 자리매김을 하고 문화로서 캐릭터 시장을 확대 발전해 나가는데 도움이 되고자 한다. 본 논문이 인물 캐릭터의 조형산업에 있어서 발전의 근간이 되기를 바란다.
To make person characters that look just like us with the 3D printer is new alchemy in the 21st century. In forming characters, a traditional production method until now depended on handwork of shapers who have the ability of producing sculptures. The handwork method of shapers needed long work time...
To make person characters that look just like us with the 3D printer is new alchemy in the 21st century. In forming characters, a traditional production method until now depended on handwork of shapers who have the ability of producing sculptures. The handwork method of shapers needed long work time and skilled hands until outputs came out. So, existence of sculptures was rare, precious, and expensive. In case of a work of a famous master craftsman, especially, the work was more. As the 3D printer appears, now, scanning and printing came to be done easily. Figure sculptures got to be printed faster and easier than the past. But, since figure sculptures which are formed by the 3D printer were printed by the high-priced 3D printer, the problem was that figures were still high-value. Person characters play an important role in developing contents business. This study proved the efficiency as production of goods through person characters among various products made by the 3D printer. About how person characters are made by using the 3D printer, the FDM method for education and the SLS method for industry are compared and analyzed in the production courses. Production of goods of various scanner manufacturers and the performances were analyzed. The filming way, tools, output, and post-processing per company were analyzed comparatively. Based on data written through real production tests, person characters which were produced by the 3D printer as a basic frame of this study were tested. Through the production experiments, products which were wanted and satisfied by people were tried to make. For this, visual expression things across three times were extracted with four models. With the experiment result which was done by modeling analysis via the production, efficiency of producing sculptures was heightened. Before the printing, the data should have been modified with ZBrush. Without the modification, cubic effect and deepness of persons are not expressed properly. By referring to the front, side, and back of photos, models and data were modified. With the result of the study, person sculptures could be expressed rightly. It was proved that person characters with cheap scanners could be formed and printed by anybody. Out of the awareness that person characters are not easy to form and expensive to purchase, the study and experiment intend to be helpful for them positioning themselves as contents worth owning and for the character market being expanded. It is hoped that this paper will be a basis in the development of formative industry of person characters.
To make person characters that look just like us with the 3D printer is new alchemy in the 21st century. In forming characters, a traditional production method until now depended on handwork of shapers who have the ability of producing sculptures. The handwork method of shapers needed long work time and skilled hands until outputs came out. So, existence of sculptures was rare, precious, and expensive. In case of a work of a famous master craftsman, especially, the work was more. As the 3D printer appears, now, scanning and printing came to be done easily. Figure sculptures got to be printed faster and easier than the past. But, since figure sculptures which are formed by the 3D printer were printed by the high-priced 3D printer, the problem was that figures were still high-value. Person characters play an important role in developing contents business. This study proved the efficiency as production of goods through person characters among various products made by the 3D printer. About how person characters are made by using the 3D printer, the FDM method for education and the SLS method for industry are compared and analyzed in the production courses. Production of goods of various scanner manufacturers and the performances were analyzed. The filming way, tools, output, and post-processing per company were analyzed comparatively. Based on data written through real production tests, person characters which were produced by the 3D printer as a basic frame of this study were tested. Through the production experiments, products which were wanted and satisfied by people were tried to make. For this, visual expression things across three times were extracted with four models. With the experiment result which was done by modeling analysis via the production, efficiency of producing sculptures was heightened. Before the printing, the data should have been modified with ZBrush. Without the modification, cubic effect and deepness of persons are not expressed properly. By referring to the front, side, and back of photos, models and data were modified. With the result of the study, person sculptures could be expressed rightly. It was proved that person characters with cheap scanners could be formed and printed by anybody. Out of the awareness that person characters are not easy to form and expensive to purchase, the study and experiment intend to be helpful for them positioning themselves as contents worth owning and for the character market being expanded. It is hoped that this paper will be a basis in the development of formative industry of person characters.
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