본 연구의 목적은 어린이집 영아안전교육의 현황을 파악하고, 영아안전교육을 실시할 때 교사들이 인식하는 어려움과 지원요구를 알아보는 것이며, 이를 통해 영아안전교육에 대한 교사의 인식을 높이고, 효과적인 영아안전교육을 위한 기초자료를 제공하는 것이다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 어린이집 영아안전교육의 현황은 어떠한가? 2. 영아안전교육에 대한 교사의 어려움 및 지원요구는 어떠한가? 본 연구의 대상은 부산·경남에 소재한 어린이집 중에서 0세∼2세 영아반을 담당하고 있는 보육교사 242명이다. 본 연구의 도구는 어린이집 영아안전교육현황과 영아안전교육에 대한 교사들의 어려움 및 지원요구를 조사하기 위하여 백서윤(2013), 이인숙(2012), 장소영(2011)의 선행연구를 참고하여 연구자가 목적에 맞게 설문지를 수정·보완하여 사용하였다. ...
본 연구의 목적은 어린이집 영아안전교육의 현황을 파악하고, 영아안전교육을 실시할 때 교사들이 인식하는 어려움과 지원요구를 알아보는 것이며, 이를 통해 영아안전교육에 대한 교사의 인식을 높이고, 효과적인 영아안전교육을 위한 기초자료를 제공하는 것이다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 어린이집 영아안전교육의 현황은 어떠한가? 2. 영아안전교육에 대한 교사의 어려움 및 지원요구는 어떠한가? 본 연구의 대상은 부산·경남에 소재한 어린이집 중에서 0세∼2세 영아반을 담당하고 있는 보육교사 242명이다. 본 연구의 도구는 어린이집 영아안전교육현황과 영아안전교육에 대한 교사들의 어려움 및 지원요구를 조사하기 위하여 백서윤(2013), 이인숙(2012), 장소영(2011)의 선행연구를 참고하여 연구자가 목적에 맞게 설문지를 수정·보완하여 사용하였다. 자료 분석을 위하여 SPSS 21.0 프로그램을 사용하였으며, 빈도분석과 기술통계, 신뢰도 계수를 산출하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 어린이집 영아안전교육 현황을 분석한 결과 어린이집에서는 전체 연간 안전교육계획을 수립하고 있으며, 아동복지법 안전교육기준에 맞게 교육을 실시하고 있고 시행정도도 높았다. 그리고 영아안전교육을 계획할 때 참고하는 자료는 보육관련 사이트 이용이 많았고, 지도방법에는 이야기나누기를 가장 많이 사용하였다. 다음으로 영아안전교육을 지도할 때 사용하는 교수자료 및 교재·교구의 구비정도에 대해서는 충분하다는 인식이 높았으며, 영아안전교육에 대한 평가를 실시하고 그 결과를 다음 계획에도 활용하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 어린이집 영아안전교육에 대한 교사의 어려움의 정도는 전반적으로 낮은 평균으로 나타났으며, 또한 영아안전교육에 대한 교사의 지원요구에서는 어린이집과 가정이 연계하여 안전교육이 실시되어야 한다는 결과가 나타났다.
본 연구의 목적은 어린이집 영아안전교육의 현황을 파악하고, 영아안전교육을 실시할 때 교사들이 인식하는 어려움과 지원요구를 알아보는 것이며, 이를 통해 영아안전교육에 대한 교사의 인식을 높이고, 효과적인 영아안전교육을 위한 기초자료를 제공하는 것이다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 어린이집 영아안전교육의 현황은 어떠한가? 2. 영아안전교육에 대한 교사의 어려움 및 지원요구는 어떠한가? 본 연구의 대상은 부산·경남에 소재한 어린이집 중에서 0세∼2세 영아반을 담당하고 있는 보육교사 242명이다. 본 연구의 도구는 어린이집 영아안전교육현황과 영아안전교육에 대한 교사들의 어려움 및 지원요구를 조사하기 위하여 백서윤(2013), 이인숙(2012), 장소영(2011)의 선행연구를 참고하여 연구자가 목적에 맞게 설문지를 수정·보완하여 사용하였다. 자료 분석을 위하여 SPSS 21.0 프로그램을 사용하였으며, 빈도분석과 기술통계, 신뢰도 계수를 산출하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 어린이집 영아안전교육 현황을 분석한 결과 어린이집에서는 전체 연간 안전교육계획을 수립하고 있으며, 아동복지법 안전교육기준에 맞게 교육을 실시하고 있고 시행정도도 높았다. 그리고 영아안전교육을 계획할 때 참고하는 자료는 보육관련 사이트 이용이 많았고, 지도방법에는 이야기나누기를 가장 많이 사용하였다. 다음으로 영아안전교육을 지도할 때 사용하는 교수자료 및 교재·교구의 구비정도에 대해서는 충분하다는 인식이 높았으며, 영아안전교육에 대한 평가를 실시하고 그 결과를 다음 계획에도 활용하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 어린이집 영아안전교육에 대한 교사의 어려움의 정도는 전반적으로 낮은 평균으로 나타났으며, 또한 영아안전교육에 대한 교사의 지원요구에서는 어린이집과 가정이 연계하여 안전교육이 실시되어야 한다는 결과가 나타났다.
The purpose of this study is to understand the current situation of infant safety education of daycare center, to investigate assistance request and difficulties perceived by teachers during infant safety education, to raise recognition of teachers on infant safety education, and to provide basic da...
The purpose of this study is to understand the current situation of infant safety education of daycare center, to investigate assistance request and difficulties perceived by teachers during infant safety education, to raise recognition of teachers on infant safety education, and to provide basic data for effective infant safety education. Research problems established to achieve the research objective are as follows. 1. What is the current situation of infant safety education of daycare center? 2. What are difficulties and assistance request of teachers for infant safety education? The subject of this study consists of 242 nursing teachers who are in charge of infant classes for 0~2 year old in daycare centers located in Busana nd Gyeongnam. To investigate current situation of infant safety education and difficulty and assistance request of teachers in daycare center, this study modified and supplemented questionnaire according to the purpose by referring to preceding researches of Paek Suh-Yoon(2013), Lee In-Sook(2012), and Chang So-Young(2011). SPSS 21.0 Program was used for the data analysis, and this study analyzed frequency, and calculated descriptive statistics and reliability coefficient. The results of this study are as follows. First, as a result of analyzing the current situation of infant safety education in daycare center, daycare centers were establishing safety education plan each year in general, conducting education according to the safety education standard of the Child Welfare Law, and the enforcement degree was high. Also, use of childcare related sites was high for reference data when planning for infant safety education, and sharing story was most frequently used as an instruction method. Then, teachers perceived to have enough teaching materials and tools for teaching infant safety education, and it was identified that they evaluated infant safety education and used the result on the next plan. Secondly, the difficulty degree of teachers in daycare center for infant safety education was low in general, and for assistance request of teachers for infant safety education, it was identified that it is necessary to conduct safety education by linking daycare center and families.
The purpose of this study is to understand the current situation of infant safety education of daycare center, to investigate assistance request and difficulties perceived by teachers during infant safety education, to raise recognition of teachers on infant safety education, and to provide basic data for effective infant safety education. Research problems established to achieve the research objective are as follows. 1. What is the current situation of infant safety education of daycare center? 2. What are difficulties and assistance request of teachers for infant safety education? The subject of this study consists of 242 nursing teachers who are in charge of infant classes for 0~2 year old in daycare centers located in Busana nd Gyeongnam. To investigate current situation of infant safety education and difficulty and assistance request of teachers in daycare center, this study modified and supplemented questionnaire according to the purpose by referring to preceding researches of Paek Suh-Yoon(2013), Lee In-Sook(2012), and Chang So-Young(2011). SPSS 21.0 Program was used for the data analysis, and this study analyzed frequency, and calculated descriptive statistics and reliability coefficient. The results of this study are as follows. First, as a result of analyzing the current situation of infant safety education in daycare center, daycare centers were establishing safety education plan each year in general, conducting education according to the safety education standard of the Child Welfare Law, and the enforcement degree was high. Also, use of childcare related sites was high for reference data when planning for infant safety education, and sharing story was most frequently used as an instruction method. Then, teachers perceived to have enough teaching materials and tools for teaching infant safety education, and it was identified that they evaluated infant safety education and used the result on the next plan. Secondly, the difficulty degree of teachers in daycare center for infant safety education was low in general, and for assistance request of teachers for infant safety education, it was identified that it is necessary to conduct safety education by linking daycare center and families.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.