안전교육은 사고를 미리 예방하고 안전에 대한 지식, 기술, 태도를 증진하는 교육이다. 안전지식, 기술, 태도는 안전한 생활을 위해 필수적이라는 측면에서 영아기부터 관심을 가지고 실시되어야 한다. 이에 본 연구는 만2세 영아의 안전교육프로그램을 개발하고 그 효과를 분석하는데 목적이 있다. 이와 같은 연구목적에 따라 〔연구문제 1〕과〔연구문제 2〕로 나누어 연구를 수행하였으며 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
〔연구문제 1〕만2세 영아의 안전교육프로그램 구성은 어떠한가? 1-1. 만2세 영아의 안전교육프로그램 목적 및 목표는 어떠한가? 1-2. 만2세 영아의 안전교육프로그램 내용은 어떠한가? 1-3. 만2세 영아의 안전교육프로그램 교수·학습방법은 어떠한가? 1-4. 만2세 영아의 안전교육프로그램 평가는 어떠한가?
〔연구문제 2〕만2세 영아의 안전교육프로그램 효과는 어떠한가? 2-1. 만2세 영아의 안전교육프로그램이 영아 안전지식에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 만2세 영아의 안전교육프로그램이 영아 안전행동에 미치는 효과는 어떠한가?
이상의 연구문제에 따라 다음과 같은 절차로 연구가 진행되었다.
〔연구문제 1〕에서는 만2세 영아의 안전교육프로그램 개발을 위하여 만2세 영아 안전사고 및 안전교육과 관련된 국내・외 관련 선행연구 및 문헌고찰을 실시하였다. 또한, 어린이집 원장과 교사들이 보육현장에서 영아대상 안전교육을 시행하면서 겪는 실제적인 어려움과 효율적인 영아 안전교육을 실행하기 위한 현장의 요구는 무엇인지에 대해 면담을 실시하였다. 면담 결과를 기초로 만2세 영아 발달수준에 적합한 안전교육 자료개발과 영아 안전교육 프로그램 시안을 구성하였다. 이를 토대로 만2세 영아 안전교육프로그램의 목적 및 목표를 설정하고 내용, 교수・학습방법을 구성하였으며 교사 역할, 평가방법을 선정한 후, 프로그램의 현장 적합성에 대한 검토 및 수정・보완의 과정을 거쳐 최종 프로그램을 개발하였다. 〔연구문제 2〕에서는 만2세 영아 안전교육프로그램의 보육현장 적용 타당성을 검증하기 위하여 영아의 안전지식, 안전행동에 미치는 효과를 분석하였다. 연구대상은 N시에 위치한 H어린이집 만2세 영아 총 30명(실험집단 16명, 비교집단 14명)이다. 연구도구는 이수영(2018)의 안전지식 검사도구, 유수정(2012), 이수영(2018)의 비안전행동 검사도구를 사용하였다. 실험처치는 2018년 6월 25일부터 2018년 8월 17일까지 8주간 총 24회에 걸쳐 실시하였다. 실험집단은 만2세 영아의 안전교육프로그램을 실시하였고, 비교집단은 일반적인 영아 안전교육활동을 실시하였다. ...
안전교육은 사고를 미리 예방하고 안전에 대한 지식, 기술, 태도를 증진하는 교육이다. 안전지식, 기술, 태도는 안전한 생활을 위해 필수적이라는 측면에서 영아기부터 관심을 가지고 실시되어야 한다. 이에 본 연구는 만2세 영아의 안전교육프로그램을 개발하고 그 효과를 분석하는데 목적이 있다. 이와 같은 연구목적에 따라 〔연구문제 1〕과〔연구문제 2〕로 나누어 연구를 수행하였으며 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
〔연구문제 1〕만2세 영아의 안전교육프로그램 구성은 어떠한가? 1-1. 만2세 영아의 안전교육프로그램 목적 및 목표는 어떠한가? 1-2. 만2세 영아의 안전교육프로그램 내용은 어떠한가? 1-3. 만2세 영아의 안전교육프로그램 교수·학습방법은 어떠한가? 1-4. 만2세 영아의 안전교육프로그램 평가는 어떠한가?
〔연구문제 2〕만2세 영아의 안전교육프로그램 효과는 어떠한가? 2-1. 만2세 영아의 안전교육프로그램이 영아 안전지식에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 만2세 영아의 안전교육프로그램이 영아 안전행동에 미치는 효과는 어떠한가?
이상의 연구문제에 따라 다음과 같은 절차로 연구가 진행되었다.
〔연구문제 1〕에서는 만2세 영아의 안전교육프로그램 개발을 위하여 만2세 영아 안전사고 및 안전교육과 관련된 국내・외 관련 선행연구 및 문헌고찰을 실시하였다. 또한, 어린이집 원장과 교사들이 보육현장에서 영아대상 안전교육을 시행하면서 겪는 실제적인 어려움과 효율적인 영아 안전교육을 실행하기 위한 현장의 요구는 무엇인지에 대해 면담을 실시하였다. 면담 결과를 기초로 만2세 영아 발달수준에 적합한 안전교육 자료개발과 영아 안전교육 프로그램 시안을 구성하였다. 이를 토대로 만2세 영아 안전교육프로그램의 목적 및 목표를 설정하고 내용, 교수・학습방법을 구성하였으며 교사 역할, 평가방법을 선정한 후, 프로그램의 현장 적합성에 대한 검토 및 수정・보완의 과정을 거쳐 최종 프로그램을 개발하였다. 〔연구문제 2〕에서는 만2세 영아 안전교육프로그램의 보육현장 적용 타당성을 검증하기 위하여 영아의 안전지식, 안전행동에 미치는 효과를 분석하였다. 연구대상은 N시에 위치한 H어린이집 만2세 영아 총 30명(실험집단 16명, 비교집단 14명)이다. 연구도구는 이수영(2018)의 안전지식 검사도구, 유수정(2012), 이수영(2018)의 비안전행동 검사도구를 사용하였다. 실험처치는 2018년 6월 25일부터 2018년 8월 17일까지 8주간 총 24회에 걸쳐 실시하였다. 실험집단은 만2세 영아의 안전교육프로그램을 실시하였고, 비교집단은 일반적인 영아 안전교육활동을 실시하였다. 자료분석은 만2세 영아 안전교육프로그램의 실험처치를 실시하기 전 연구대상의 동질성을 알아보기 위해 t검증을 실시하였다. 실험을 실시한 후 만2세 영아 안전교육프로그램이 영아의 안전지식, 안전행동에 미치는 효과를 검증하기 위해 실험집단과 비교집단의 사전검사 점수를 공변인으로 사후검사 점수를 종속변인으로 한 공변량분석(ANCOVA)을 하였다. 수집된 자료처리는 SPSSWIN 21.0 Program을 이용하여 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째,〔연구문제 1〕의 만2세 영아 안전교육프로그램을 구성한 결과, 프로그램의 목적은「영아가 위험으로부터 스스로를 보호하고 안전한 생활을 지속할 수 있도록 하며 안전에 필요한 지식을 이해하고 안전사고를 미리 예방하는 태도 및 안전행동습관을 기른다」를 목적으로 하였다. 프로그램의 목표는「만2세 영아의 안전교육프로그램을 통해 일상생활의 안전을 위해 필요한 지식을 이해한다. 만2세 영아의 안전교육프로그램을 통해 일상생활에서 발생할 수 있는 안전사고를 예방할 수 있는 태도를 가진다. 만2세 영아의 안전교육프로그램을 통해 일상생활에서 위험한 상황이 발생했을 때 안전하게 행동한다」로 설정하였다. 만2세 영아의 특성을 반영한 영아안전교육의 내용은 「신변안전」, 「약물안전」, 「교통안전」, 「시설·놀이안전」, 「환경·재난대비안전」으로 설정하였다. 프로그램의 교수·학습 단계는「문제상황 제시하기」,「안전행동 탐색하기」,「안전행동 실행하기」,「안전행동 익히기」,「안전행동 점검하기」의 5단계로 구성하였다. 「문제상황 제시하기」는 안전활동과 관련된 문제 상황을 설정하여 상황을 소개하고 활동 자료를 통해 안전에 대한 호기심을 자극하여 동기를 유발하는 단계이다. 「안전행동 탐색하기」는 문제해결을 위한 방법을 탐색하고 의사소통 해보는 단계이다. 「안전행동 실행하기」는 영아-교사 주도적 활동을 제공하여 다양한 생각을 할 수 있도록 문제를 제기하고 안전문제해결사고 확장에 도움을 주는 단계이다. 「안전행동 익히기」단계에서는 안전사고문제를 인식하고 활동을 통한 영아의 생각을 표현하여 안전행동이 적극적으로 이루어지는 단계이다. 영아가 위험한 것을 인식하도록 도와 안전한 행동 습관을 형성하는 단계이다.「안전행동 점점하기」는 안전한 행동을 재실행하고 습관을 익혀 다시 한 번 점검하며 확인하는 단계이다. 교사의 역할은 계획자, 동기 부여자, 상호 작용자 역할을 제시하였으며 평가는 영아 평가와 프로그램 평가로 나누었다. 영아 평가는 활동과정 및 결과에 대하여 교사가 관찰하였고, 프로그램 평가는 교사평가, 교수·학습평가를 하였다. 둘째,〔연구문제 2〕의 만2세 영아 안전교육프로그램의 효과를 검증하기 위해 실험집단은 영아의 발달적 특성을 반영한 만2세 영아 안전교육프로그램을 비교집단은 일반적인 영아 안전교육 활동을 실시한 후, 영아의 안전지식, 안전행동을 검사하였다. 사전검사 점수를 공변인으로 통제한 후 사후검사 점수에 대한 공변량 분석(ANCOVA)을 실시한 결과 영아의 전체 안전지식 및 안전행동 전체와 하위영역인 「쌓기영역」, 「역할영역」, 「미술영역」, 「언어영역」, 「감각영역」, 「미끄럼틀영역」, 「모래놀이영역」, 「복합놀이영역」에서 실험집단이 비교집단보다 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 결론적으로 만2세 영아의 특성을 반영한 안전교육 프로그램은 영아 스스로 건강하고 안전한 일상생활을 알 수 있도록 안전지식, 안전행동을 형성하고 위험한 상황에 대처할 수 있는 기술을 통해 영아가 주변 생활의 위험으로부터 자신을 보호할 수 있는 안전한 생활습관을 기르는 데 효과적임을 알 수 있다. 나아가 본 연구의 결과는 보육현장에서 영아를 위한 안전교육에 활용될 수 있는 이론적 근거와 교육적 가치를 제공할 수 있음을 시사한다.
안전교육은 사고를 미리 예방하고 안전에 대한 지식, 기술, 태도를 증진하는 교육이다. 안전지식, 기술, 태도는 안전한 생활을 위해 필수적이라는 측면에서 영아기부터 관심을 가지고 실시되어야 한다. 이에 본 연구는 만2세 영아의 안전교육프로그램을 개발하고 그 효과를 분석하는데 목적이 있다. 이와 같은 연구목적에 따라 〔연구문제 1〕과〔연구문제 2〕로 나누어 연구를 수행하였으며 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
〔연구문제 1〕만2세 영아의 안전교육프로그램 구성은 어떠한가? 1-1. 만2세 영아의 안전교육프로그램 목적 및 목표는 어떠한가? 1-2. 만2세 영아의 안전교육프로그램 내용은 어떠한가? 1-3. 만2세 영아의 안전교육프로그램 교수·학습방법은 어떠한가? 1-4. 만2세 영아의 안전교육프로그램 평가는 어떠한가?
〔연구문제 2〕만2세 영아의 안전교육프로그램 효과는 어떠한가? 2-1. 만2세 영아의 안전교육프로그램이 영아 안전지식에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 만2세 영아의 안전교육프로그램이 영아 안전행동에 미치는 효과는 어떠한가?
이상의 연구문제에 따라 다음과 같은 절차로 연구가 진행되었다.
〔연구문제 1〕에서는 만2세 영아의 안전교육프로그램 개발을 위하여 만2세 영아 안전사고 및 안전교육과 관련된 국내・외 관련 선행연구 및 문헌고찰을 실시하였다. 또한, 어린이집 원장과 교사들이 보육현장에서 영아대상 안전교육을 시행하면서 겪는 실제적인 어려움과 효율적인 영아 안전교육을 실행하기 위한 현장의 요구는 무엇인지에 대해 면담을 실시하였다. 면담 결과를 기초로 만2세 영아 발달수준에 적합한 안전교육 자료개발과 영아 안전교육 프로그램 시안을 구성하였다. 이를 토대로 만2세 영아 안전교육프로그램의 목적 및 목표를 설정하고 내용, 교수・학습방법을 구성하였으며 교사 역할, 평가방법을 선정한 후, 프로그램의 현장 적합성에 대한 검토 및 수정・보완의 과정을 거쳐 최종 프로그램을 개발하였다. 〔연구문제 2〕에서는 만2세 영아 안전교육프로그램의 보육현장 적용 타당성을 검증하기 위하여 영아의 안전지식, 안전행동에 미치는 효과를 분석하였다. 연구대상은 N시에 위치한 H어린이집 만2세 영아 총 30명(실험집단 16명, 비교집단 14명)이다. 연구도구는 이수영(2018)의 안전지식 검사도구, 유수정(2012), 이수영(2018)의 비안전행동 검사도구를 사용하였다. 실험처치는 2018년 6월 25일부터 2018년 8월 17일까지 8주간 총 24회에 걸쳐 실시하였다. 실험집단은 만2세 영아의 안전교육프로그램을 실시하였고, 비교집단은 일반적인 영아 안전교육활동을 실시하였다. 자료분석은 만2세 영아 안전교육프로그램의 실험처치를 실시하기 전 연구대상의 동질성을 알아보기 위해 t검증을 실시하였다. 실험을 실시한 후 만2세 영아 안전교육프로그램이 영아의 안전지식, 안전행동에 미치는 효과를 검증하기 위해 실험집단과 비교집단의 사전검사 점수를 공변인으로 사후검사 점수를 종속변인으로 한 공변량분석(ANCOVA)을 하였다. 수집된 자료처리는 SPSS WIN 21.0 Program을 이용하여 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째,〔연구문제 1〕의 만2세 영아 안전교육프로그램을 구성한 결과, 프로그램의 목적은「영아가 위험으로부터 스스로를 보호하고 안전한 생활을 지속할 수 있도록 하며 안전에 필요한 지식을 이해하고 안전사고를 미리 예방하는 태도 및 안전행동습관을 기른다」를 목적으로 하였다. 프로그램의 목표는「만2세 영아의 안전교육프로그램을 통해 일상생활의 안전을 위해 필요한 지식을 이해한다. 만2세 영아의 안전교육프로그램을 통해 일상생활에서 발생할 수 있는 안전사고를 예방할 수 있는 태도를 가진다. 만2세 영아의 안전교육프로그램을 통해 일상생활에서 위험한 상황이 발생했을 때 안전하게 행동한다」로 설정하였다. 만2세 영아의 특성을 반영한 영아안전교육의 내용은 「신변안전」, 「약물안전」, 「교통안전」, 「시설·놀이안전」, 「환경·재난대비안전」으로 설정하였다. 프로그램의 교수·학습 단계는「문제상황 제시하기」,「안전행동 탐색하기」,「안전행동 실행하기」,「안전행동 익히기」,「안전행동 점검하기」의 5단계로 구성하였다. 「문제상황 제시하기」는 안전활동과 관련된 문제 상황을 설정하여 상황을 소개하고 활동 자료를 통해 안전에 대한 호기심을 자극하여 동기를 유발하는 단계이다. 「안전행동 탐색하기」는 문제해결을 위한 방법을 탐색하고 의사소통 해보는 단계이다. 「안전행동 실행하기」는 영아-교사 주도적 활동을 제공하여 다양한 생각을 할 수 있도록 문제를 제기하고 안전문제해결사고 확장에 도움을 주는 단계이다. 「안전행동 익히기」단계에서는 안전사고문제를 인식하고 활동을 통한 영아의 생각을 표현하여 안전행동이 적극적으로 이루어지는 단계이다. 영아가 위험한 것을 인식하도록 도와 안전한 행동 습관을 형성하는 단계이다.「안전행동 점점하기」는 안전한 행동을 재실행하고 습관을 익혀 다시 한 번 점검하며 확인하는 단계이다. 교사의 역할은 계획자, 동기 부여자, 상호 작용자 역할을 제시하였으며 평가는 영아 평가와 프로그램 평가로 나누었다. 영아 평가는 활동과정 및 결과에 대하여 교사가 관찰하였고, 프로그램 평가는 교사평가, 교수·학습평가를 하였다. 둘째,〔연구문제 2〕의 만2세 영아 안전교육프로그램의 효과를 검증하기 위해 실험집단은 영아의 발달적 특성을 반영한 만2세 영아 안전교육프로그램을 비교집단은 일반적인 영아 안전교육 활동을 실시한 후, 영아의 안전지식, 안전행동을 검사하였다. 사전검사 점수를 공변인으로 통제한 후 사후검사 점수에 대한 공변량 분석(ANCOVA)을 실시한 결과 영아의 전체 안전지식 및 안전행동 전체와 하위영역인 「쌓기영역」, 「역할영역」, 「미술영역」, 「언어영역」, 「감각영역」, 「미끄럼틀영역」, 「모래놀이영역」, 「복합놀이영역」에서 실험집단이 비교집단보다 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 결론적으로 만2세 영아의 특성을 반영한 안전교육 프로그램은 영아 스스로 건강하고 안전한 일상생활을 알 수 있도록 안전지식, 안전행동을 형성하고 위험한 상황에 대처할 수 있는 기술을 통해 영아가 주변 생활의 위험으로부터 자신을 보호할 수 있는 안전한 생활습관을 기르는 데 효과적임을 알 수 있다. 나아가 본 연구의 결과는 보육현장에서 영아를 위한 안전교육에 활용될 수 있는 이론적 근거와 교육적 가치를 제공할 수 있음을 시사한다.
Safety education is education given to prevent an accident in advance and to promote safety knowledge, skills, and attitudes. Educations related to safety knowledge, skills, and attitudes should be carried out from the infancy because they are essential assets for a safe living. The objectives of th...
Safety education is education given to prevent an accident in advance and to promote safety knowledge, skills, and attitudes. Educations related to safety knowledge, skills, and attitudes should be carried out from the infancy because they are essential assets for a safe living. The objectives of this study were to develop a safety education program for 2-year-old infants and to analyze the effects of it. According to the study objectives, study subjects were divided into Question 1 and Question 2 and the study was conducted. The specific contents and questions of study this study were as follows.
〔Question 1〕 What is the composition of the safety education program for 2-year-old infants? 1-1. What is the purpose and goal of the safety education program for 2-year-old infants? 1-2. What are the contents of the safety education program for 2-year-old infants? 1-3. What are the teaching and learning methods of the safety education program for 2-year-old infants? 1-4. What are the evaluation results of the safety education program for 2-year-old infants?
〔 Question 2〕 What are the effects of the safety education program for 2-year-old infants?
2-1. What are the effects of the safety education program 2-year-old infant on the safety knowledge of infants? 2-2. What are the effects of the safety education program 2-year-old infant on the safety behaviors of infants?
Based on these questions, the study was carried out according to the following procedures.
For〔Question 1〕 this study conducted a preliminary study and literature review on the safety accidents and safety education for 2-year-old infants in order to develop a safety education program for 2-year-old infants. Moreover, this study carried out interviews with daycare teachers and daycare directors in order to find out the difficulties in actually conducting safety education for infants at the daycare centers and the demands at the field to implement safety education to infants effectively. Based on the results of the interviews, this study collected safety education materials and prepared a draft of a safety education program for infants suitable for the development level of infants. This study established the purposes and goals of the safety education program for 2-year-old infants, composed the contents, teaching, and learning methods, and selected the role of teachers and evaluation methods. Afterward, the applicability of the program was examined, revised, and complemented to finalize the program.
For〔Question 2〕 this study analyzed the effects of the safety education program for 2-year-old infants on the safety knowledge and safety behaviors of infants in order to examine the applicability of the program. The study subjects were 30 2-year-old infants (16 infants for the treatment group and 14 infants for the control group) attending H Daycare Center located in N city. This study used the safety knowledge test tool (Lee, 2018) and the non-safety behavior test tool (Yoo, 2012; Lee, 2018). Treatments were applied 24 times for eight weeks from Jun 25 to Aug 17, 2018. The treatment group received a safety education program for 2-year-old infants, while the control group conducted a general safety education activities. The t-test was conducted to evaluate the homogeneity of the subjects before conducting the treatments. In order to examine the effects of the safety education program for 2-year-old on the safety knowledge and safety behaviors of infants, this study conducted covariance analysis (ANVOCA) using the pre-test scores of the treatment group and the control group as covariates and the post-test scores as dependent variables. The collected data was analyzed using SPSS WIN 21.0.
The results of this study can be summarized as follows. The purposes of the developed program were to protect infants from danger, to maintain a safe living, to obtain the knowledge required for safety, and to build attitudes and safe-behavior habits. The goals of the program were to understand the knowledge necessary for the safety of daily life through the safety education program for 2-year-old infants, to develop attitudes that can prevent safety accidents that may occur in daily life through the safety education program for 2-year-old infants, and to behave safely when a dangerous situation occurs in daily life through the safety education program for 2-year-old infants.
The safety education program reflecting the characteristics of 2-year-old infants was composed of personal safety, drug safety, traffic safety, facility and play safety, and environment and disaster safety. The teaching and learning steps of the program consisted of five stages: presenting problematic situations, exploring safety behaviors, implementing safety behaviors, learning safety behaviors, and examining safety behaviors. Presenting problematic situations is a stage to motivate infants by setting problem situations related to the safety activities, introducing the situations, and stimulating the curiosity about safety through the activity materials. Exploring safety behaviors is a stage to find a way to resolve a problem and seek communication. Implementing safety behaviors is a stage to present a problem for infants to have an opportunity to have diverse ideas by providing infant-teacher initiative activities and to expand the thinking for resolving safety problems. In the learning safety behaviors stage, infants are asked to express their thoughts and make safety behaviors actively in order to recognize safety accident problems. It is a stage for infants to recognize a risk and build safe-behavior habits. Examining safety behaviors is a stage to redo safe behaviors, build habits, reexamine them, and confirm them. The roles of the teachers were suggested as the planner, the motivator, and the interacting player. There were two evaluations: an infant evaluation and a program evaluation. The infant evaluation was conducted by teachers by observing the activity process and results of infants, while the program evaluation was composed of a teacher evaluation and a teaching and learning evaluation.
To verify the effectiveness of the 2-year-old infant safety education program in research question 2, the experimental group examined the 2-year-old infant safety education program reflecting the developmental characteristics of the infant, the comparison group examined infant safety knowledge and safety behaviors after carrying out general infant safety activities. The results of covariance analysis (ANVOCA) on post - test scores after controlling the pre - test score by covariance showed that the whole infant 's safety knowledge and safety behaviors as well as the whole sub-areas, building area, role area, art area, language area, slip area, sand play area, and play area, the experimental group was significantly higher than the comparative group.
In conclusion, the results of this study show that the safety education program reflecting the characteristics of 2-year-old infants formed safety knowledge and safety behaviors for infants to conduct healthy and safe daily life activities, and was effective in developing safe behaviors which would allow them to protect infants from the risks in the surrounding environment using the skills to cope with a dangerous situation. Furthermore, the results of this study imply the theoretical basis and educational value that can be utilized for the safety education for infants in daycare centers.
Safety education is education given to prevent an accident in advance and to promote safety knowledge, skills, and attitudes. Educations related to safety knowledge, skills, and attitudes should be carried out from the infancy because they are essential assets for a safe living. The objectives of this study were to develop a safety education program for 2-year-old infants and to analyze the effects of it. According to the study objectives, study subjects were divided into Question 1 and Question 2 and the study was conducted. The specific contents and questions of study this study were as follows.
〔Question 1〕 What is the composition of the safety education program for 2-year-old infants? 1-1. What is the purpose and goal of the safety education program for 2-year-old infants? 1-2. What are the contents of the safety education program for 2-year-old infants? 1-3. What are the teaching and learning methods of the safety education program for 2-year-old infants? 1-4. What are the evaluation results of the safety education program for 2-year-old infants?
〔 Question 2〕 What are the effects of the safety education program for 2-year-old infants?
2-1. What are the effects of the safety education program 2-year-old infant on the safety knowledge of infants? 2-2. What are the effects of the safety education program 2-year-old infant on the safety behaviors of infants?
Based on these questions, the study was carried out according to the following procedures.
For〔Question 1〕 this study conducted a preliminary study and literature review on the safety accidents and safety education for 2-year-old infants in order to develop a safety education program for 2-year-old infants. Moreover, this study carried out interviews with daycare teachers and daycare directors in order to find out the difficulties in actually conducting safety education for infants at the daycare centers and the demands at the field to implement safety education to infants effectively. Based on the results of the interviews, this study collected safety education materials and prepared a draft of a safety education program for infants suitable for the development level of infants. This study established the purposes and goals of the safety education program for 2-year-old infants, composed the contents, teaching, and learning methods, and selected the role of teachers and evaluation methods. Afterward, the applicability of the program was examined, revised, and complemented to finalize the program.
For〔Question 2〕 this study analyzed the effects of the safety education program for 2-year-old infants on the safety knowledge and safety behaviors of infants in order to examine the applicability of the program. The study subjects were 30 2-year-old infants (16 infants for the treatment group and 14 infants for the control group) attending H Daycare Center located in N city. This study used the safety knowledge test tool (Lee, 2018) and the non-safety behavior test tool (Yoo, 2012; Lee, 2018). Treatments were applied 24 times for eight weeks from Jun 25 to Aug 17, 2018. The treatment group received a safety education program for 2-year-old infants, while the control group conducted a general safety education activities. The t-test was conducted to evaluate the homogeneity of the subjects before conducting the treatments. In order to examine the effects of the safety education program for 2-year-old on the safety knowledge and safety behaviors of infants, this study conducted covariance analysis (ANVOCA) using the pre-test scores of the treatment group and the control group as covariates and the post-test scores as dependent variables. The collected data was analyzed using SPSS WIN 21.0.
The results of this study can be summarized as follows. The purposes of the developed program were to protect infants from danger, to maintain a safe living, to obtain the knowledge required for safety, and to build attitudes and safe-behavior habits. The goals of the program were to understand the knowledge necessary for the safety of daily life through the safety education program for 2-year-old infants, to develop attitudes that can prevent safety accidents that may occur in daily life through the safety education program for 2-year-old infants, and to behave safely when a dangerous situation occurs in daily life through the safety education program for 2-year-old infants.
The safety education program reflecting the characteristics of 2-year-old infants was composed of personal safety, drug safety, traffic safety, facility and play safety, and environment and disaster safety. The teaching and learning steps of the program consisted of five stages: presenting problematic situations, exploring safety behaviors, implementing safety behaviors, learning safety behaviors, and examining safety behaviors. Presenting problematic situations is a stage to motivate infants by setting problem situations related to the safety activities, introducing the situations, and stimulating the curiosity about safety through the activity materials. Exploring safety behaviors is a stage to find a way to resolve a problem and seek communication. Implementing safety behaviors is a stage to present a problem for infants to have an opportunity to have diverse ideas by providing infant-teacher initiative activities and to expand the thinking for resolving safety problems. In the learning safety behaviors stage, infants are asked to express their thoughts and make safety behaviors actively in order to recognize safety accident problems. It is a stage for infants to recognize a risk and build safe-behavior habits. Examining safety behaviors is a stage to redo safe behaviors, build habits, reexamine them, and confirm them. The roles of the teachers were suggested as the planner, the motivator, and the interacting player. There were two evaluations: an infant evaluation and a program evaluation. The infant evaluation was conducted by teachers by observing the activity process and results of infants, while the program evaluation was composed of a teacher evaluation and a teaching and learning evaluation.
To verify the effectiveness of the 2-year-old infant safety education program in research question 2, the experimental group examined the 2-year-old infant safety education program reflecting the developmental characteristics of the infant, the comparison group examined infant safety knowledge and safety behaviors after carrying out general infant safety activities. The results of covariance analysis (ANVOCA) on post - test scores after controlling the pre - test score by covariance showed that the whole infant 's safety knowledge and safety behaviors as well as the whole sub-areas, building area, role area, art area, language area, slip area, sand play area, and play area, the experimental group was significantly higher than the comparative group.
In conclusion, the results of this study show that the safety education program reflecting the characteristics of 2-year-old infants formed safety knowledge and safety behaviors for infants to conduct healthy and safe daily life activities, and was effective in developing safe behaviors which would allow them to protect infants from the risks in the surrounding environment using the skills to cope with a dangerous situation. Furthermore, the results of this study imply the theoretical basis and educational value that can be utilized for the safety education for infants in daycare centers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.