본 연구에서는 유아교사의 행동유형은 어떤 경향성이 있는지 알아보고 행동유형별 교사-유아 상호작용이 놀이형태에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 이를 통해 교사-유아간의 긍정적인 관계를 형성하는데 필요한 교사 스스로의 반성적인 사고와 교사-유아간의 보다 나은 친밀한 관계 형성을 위한 방향성을 제시하여 유아발달에 필요한 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다 1. 유아교사의 행동유형, 교사-유아 상호작용, 유아의 놀이유형은 어떠한가? 2. 행동유형별 교사-유아 상호작용이 놀이형태에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 부산시에 위치한 유치원과 어린이집의 만3세-5세 유아를 담당하고 있는 교사 270명과 유아교사가 4개월 이상 담임하고 있는 반 별 유아1명이다. 본 연구의 도구는 유아교사의 행동유형을 측정하기 위하여 정민자(2012)가 ‘어린이 집 교사의 성격유형과 개인적 변인 및 근무환경에 따른 갈등해결유형’ 연구논문에서 사용한 연구도구를 사용하였고, 교사-유아 상호작용을 측정하기 위하여 이은해와 이기숙(1996)의 유아교육 프로그램 평가척도를 수정, 보완하고 내용의 ...
본 연구에서는 유아교사의 행동유형은 어떤 경향성이 있는지 알아보고 행동유형별 교사-유아 상호작용이 놀이형태에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 이를 통해 교사-유아간의 긍정적인 관계를 형성하는데 필요한 교사 스스로의 반성적인 사고와 교사-유아간의 보다 나은 친밀한 관계 형성을 위한 방향성을 제시하여 유아발달에 필요한 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다 1. 유아교사의 행동유형, 교사-유아 상호작용, 유아의 놀이유형은 어떠한가? 2. 행동유형별 교사-유아 상호작용이 놀이형태에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 부산시에 위치한 유치원과 어린이집의 만3세-5세 유아를 담당하고 있는 교사 270명과 유아교사가 4개월 이상 담임하고 있는 반 별 유아1명이다. 본 연구의 도구는 유아교사의 행동유형을 측정하기 위하여 정민자(2012)가 ‘어린이 집 교사의 성격유형과 개인적 변인 및 근무환경에 따른 갈등해결유형’ 연구논문에서 사용한 연구도구를 사용하였고, 교사-유아 상호작용을 측정하기 위하여 이은해와 이기숙(1996)의 유아교육 프로그램 평가척도를 수정, 보완하고 내용의 타당도를 검토한 이정숙(2003)의 설문지를 사용하였으며, 유아놀이형태를 측정하기 위해서는 지성애(2007)가 제작한 ‘유아놀이척도’를 사용하였다. 자료분석을 위하여 SPSS 21.0 프로그램을 사용하였으며, 빈도와 백분율, Cronbach’s α 계수를 산출하였고 기술통계와일원배치분산분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 DISC 행동유형의 경향성을 살펴보면, 사교형(I)이 가장 높았으며 그 다음으로 안정형(S), 주도형(D), 신중형(C)의 순으로 나타났다. 또한 사교형과 안정형이 전체적인 행동유형분포에서 80%이상으로 나타났다. 둘째, 유아교사의 행동유형에 따른 교사-유아 상호작용, 놀이형태의 차이를 파악한 결과, 유아교사의 행동유형에 따른 놀이형태, 교사-유아상호작용과의 차이는 없었으나 각 유아교사의 행동유형별 주도형, 사교형, 안정형, 신중형 모두에서 교사-유아 상호작용 중 정서적 상호작용이 가장 높은 것으로 나타났다. 또한 놀이유형의 경향을 살펴본 결과 언어놀이가 가장 많이 나타났으며 다음으로 교사-유아 상호작용의 경우 언어적, 정서적, 행동적 상호작용의 전체적인 상호작용 역시 활발하게 이루어지고 있음으로 나타났다. 세째, DISC 행동유형별 교사-유아 상호작용이 놀이형태에 미치는 영향을 분석한 결과 주도형의 교사가 유아와 언어적인 상호작용을 많이 할 때 놀이형태 하위변인인 인지, 언어, 사회, 정서놀이에 대하여 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과에서 유아교육기관에 근무하는 유아교사의 행동유형을 파악할 수 있었으며 유아교사의 행동유형에 따른 교사-유아 상호작용이 놀이형태 및 유아들의 성장발달에 중요한 요인임을 알 수 있었다. 특히 사교형과 안정형이 많은 유아교사들의 집단속에서 주도형교사에 대한 좀 더 폭넓은 연구가 이루어져야 함을 시사한다.
본 연구에서는 유아교사의 행동유형은 어떤 경향성이 있는지 알아보고 행동유형별 교사-유아 상호작용이 놀이형태에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 이를 통해 교사-유아간의 긍정적인 관계를 형성하는데 필요한 교사 스스로의 반성적인 사고와 교사-유아간의 보다 나은 친밀한 관계 형성을 위한 방향성을 제시하여 유아발달에 필요한 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다 1. 유아교사의 행동유형, 교사-유아 상호작용, 유아의 놀이유형은 어떠한가? 2. 행동유형별 교사-유아 상호작용이 놀이형태에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 부산시에 위치한 유치원과 어린이집의 만3세-5세 유아를 담당하고 있는 교사 270명과 유아교사가 4개월 이상 담임하고 있는 반 별 유아1명이다. 본 연구의 도구는 유아교사의 행동유형을 측정하기 위하여 정민자(2012)가 ‘어린이 집 교사의 성격유형과 개인적 변인 및 근무환경에 따른 갈등해결유형’ 연구논문에서 사용한 연구도구를 사용하였고, 교사-유아 상호작용을 측정하기 위하여 이은해와 이기숙(1996)의 유아교육 프로그램 평가척도를 수정, 보완하고 내용의 타당도를 검토한 이정숙(2003)의 설문지를 사용하였으며, 유아놀이형태를 측정하기 위해서는 지성애(2007)가 제작한 ‘유아놀이척도’를 사용하였다. 자료분석을 위하여 SPSS 21.0 프로그램을 사용하였으며, 빈도와 백분율, Cronbach’s α 계수를 산출하였고 기술통계와일원배치분산분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 DISC 행동유형의 경향성을 살펴보면, 사교형(I)이 가장 높았으며 그 다음으로 안정형(S), 주도형(D), 신중형(C)의 순으로 나타났다. 또한 사교형과 안정형이 전체적인 행동유형분포에서 80%이상으로 나타났다. 둘째, 유아교사의 행동유형에 따른 교사-유아 상호작용, 놀이형태의 차이를 파악한 결과, 유아교사의 행동유형에 따른 놀이형태, 교사-유아상호작용과의 차이는 없었으나 각 유아교사의 행동유형별 주도형, 사교형, 안정형, 신중형 모두에서 교사-유아 상호작용 중 정서적 상호작용이 가장 높은 것으로 나타났다. 또한 놀이유형의 경향을 살펴본 결과 언어놀이가 가장 많이 나타났으며 다음으로 교사-유아 상호작용의 경우 언어적, 정서적, 행동적 상호작용의 전체적인 상호작용 역시 활발하게 이루어지고 있음으로 나타났다. 세째, DISC 행동유형별 교사-유아 상호작용이 놀이형태에 미치는 영향을 분석한 결과 주도형의 교사가 유아와 언어적인 상호작용을 많이 할 때 놀이형태 하위변인인 인지, 언어, 사회, 정서놀이에 대하여 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과에서 유아교육기관에 근무하는 유아교사의 행동유형을 파악할 수 있었으며 유아교사의 행동유형에 따른 교사-유아 상호작용이 놀이형태 및 유아들의 성장발달에 중요한 요인임을 알 수 있었다. 특히 사교형과 안정형이 많은 유아교사들의 집단속에서 주도형교사에 대한 좀 더 폭넓은 연구가 이루어져야 함을 시사한다.
This study was intended to investigate the tendency of behavior type of early childhood teachers and the effect of teacher-infant interaction by behavior pattern on play pattern. The purpose is to suggest reflective thinking of teachers and directional nature for establishing close relationship betw...
This study was intended to investigate the tendency of behavior type of early childhood teachers and the effect of teacher-infant interaction by behavior pattern on play pattern. The purpose is to suggest reflective thinking of teachers and directional nature for establishing close relationship between teacher and infants for positive teacher-infant relationship to provide basic data that are needed in early childhood development. Research problems to achieve the research purpose are as follows. 1. What is the behavior pattern of early childhood teachers, teacher-infant interaction, and play type of infants? 2. What is the effect of teacher-infant interaction on the play pattern by behavior type? The subject of this study consists of 270 teachers who are in charge of 3~5 year old infants and 1 infant per class with same early childhood teacher for over 4 months from kindergarten and daycare centers located in Busan-si. For research tool of this study, this study used a research tool that Jung, Min Ja(2012) used in a research paper, 'A Study on the Conflict Resolution Style According to Personality Type, Personal Variable, and Working Environment of Daycare Center Teachers,' to measure the behavior pattern of early childhood teachers, and to measure teacher-infant interaction, the valuation standard of early childhood program of Lee, Eun Hye and Lee, Ki Soo(1996) was modified and supplemented , used questionnaire of Lee, Jung Sook(2003) with verified validity of contents, and used 'play inventory for young children' which was produced by Ji, Sung Ae(2007) to measure the play type of infants. For data analysis, this study used SPSS 21.0 Program, calculated frequency, percentage, and Cronbach’s α coefficient, and conducted descriptive statistics, one-way analysis of variance, and multi regression analysis. The summary of results of this study are as follows. First, for tendency of DISC behavior pattern of early childhood teachers, influence type(I) was highest, and in the order of steadiness type(S), dominance type(D), and conscientiousness type(C). Also, influence type and steadiness type were 80% of entire behavior pattern distribution. Secondly, as a result of investigating the difference between teacher-infant interaction and play pattern according to the behavior type of early childhood teachers, the play pattern and teacher-infant interaction did not show difference depending on the behavior type of early childhood teachers, but emotional interaction was highest among teacher-infant interaction in dominance type, influence type, steadiness type, and conscientiousness type by behavior type. Also, as a result of investigating the tendency of play pattern, the word play was highest, and for teacher-infant interaction, overall interaction of verbal, emotional, and behavioral interaction were being conducted actively as well. Thirdly, according to the result of investigating the effect of teacher-infant interaction by DISC behavior type on play pattern, it was identified that the dominance-type teachers make positive effect on sub-factors of play pattern as cognitive, word, social, and emotional play when they make a lot of verbal interaction with infants. It was possible to understand the behavior pattern of early childhood teachers who are working in children education facilities through the results, and verified that teacher-infant interaction according to the behavior pattern of early childhood teachers is a significant factor in play pattern and growth and development of infants. Specially, it would be necessary to conduct further studies on the dominance type who are working in a group with a majority of influence type and steadiness type.
This study was intended to investigate the tendency of behavior type of early childhood teachers and the effect of teacher-infant interaction by behavior pattern on play pattern. The purpose is to suggest reflective thinking of teachers and directional nature for establishing close relationship between teacher and infants for positive teacher-infant relationship to provide basic data that are needed in early childhood development. Research problems to achieve the research purpose are as follows. 1. What is the behavior pattern of early childhood teachers, teacher-infant interaction, and play type of infants? 2. What is the effect of teacher-infant interaction on the play pattern by behavior type? The subject of this study consists of 270 teachers who are in charge of 3~5 year old infants and 1 infant per class with same early childhood teacher for over 4 months from kindergarten and daycare centers located in Busan-si. For research tool of this study, this study used a research tool that Jung, Min Ja(2012) used in a research paper, 'A Study on the Conflict Resolution Style According to Personality Type, Personal Variable, and Working Environment of Daycare Center Teachers,' to measure the behavior pattern of early childhood teachers, and to measure teacher-infant interaction, the valuation standard of early childhood program of Lee, Eun Hye and Lee, Ki Soo(1996) was modified and supplemented , used questionnaire of Lee, Jung Sook(2003) with verified validity of contents, and used 'play inventory for young children' which was produced by Ji, Sung Ae(2007) to measure the play type of infants. For data analysis, this study used SPSS 21.0 Program, calculated frequency, percentage, and Cronbach’s α coefficient, and conducted descriptive statistics, one-way analysis of variance, and multi regression analysis. The summary of results of this study are as follows. First, for tendency of DISC behavior pattern of early childhood teachers, influence type(I) was highest, and in the order of steadiness type(S), dominance type(D), and conscientiousness type(C). Also, influence type and steadiness type were 80% of entire behavior pattern distribution. Secondly, as a result of investigating the difference between teacher-infant interaction and play pattern according to the behavior type of early childhood teachers, the play pattern and teacher-infant interaction did not show difference depending on the behavior type of early childhood teachers, but emotional interaction was highest among teacher-infant interaction in dominance type, influence type, steadiness type, and conscientiousness type by behavior type. Also, as a result of investigating the tendency of play pattern, the word play was highest, and for teacher-infant interaction, overall interaction of verbal, emotional, and behavioral interaction were being conducted actively as well. Thirdly, according to the result of investigating the effect of teacher-infant interaction by DISC behavior type on play pattern, it was identified that the dominance-type teachers make positive effect on sub-factors of play pattern as cognitive, word, social, and emotional play when they make a lot of verbal interaction with infants. It was possible to understand the behavior pattern of early childhood teachers who are working in children education facilities through the results, and verified that teacher-infant interaction according to the behavior pattern of early childhood teachers is a significant factor in play pattern and growth and development of infants. Specially, it would be necessary to conduct further studies on the dominance type who are working in a group with a majority of influence type and steadiness type.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.