수학동화를 활용한 교육연극 프로그램이 문장제 이해 및 수학에 대한 정의적 특성에 미치는 영향 The effects of educational grama programs using math fairy tales on understanding word problems and affective characteristics toward mathematics원문보기
본 연구의 목적은 수학동화를 활용한 교육연극 프로그램을 개발 및 적용하여 학생들의 문장제 이해 및 수학에 대한 정의적 특성에 미치는 영향에 대해 알아보는 것이다. 이를 위하여 수학동화 및 교육연극과 학습의 관련성에 대해 살펴보고, 초등학교 1학년 학생들을 대상으로 하여 문장제 이해와 수학에 대한 정의적 특성을 향상시키기 위한 프로그램을 구안 및 적용하였다. 본 연구는 경기도 성남 소재의 초등학교 1학년 학생 34명을 대상으로 하였다. 본 연구에서 수학동화를 활용한 교육연극 프로그램의 효과성을 알아보기 위해 매 2차시씩 총 7회기의 실험수업을 하였다. 결과분석을 위해서 문장제 이해와 수학에 대한 정의적 특성 사전·사후검사를 실시하고, ...
본 연구의 목적은 수학동화를 활용한 교육연극 프로그램을 개발 및 적용하여 학생들의 문장제 이해 및 수학에 대한 정의적 특성에 미치는 영향에 대해 알아보는 것이다. 이를 위하여 수학동화 및 교육연극과 학습의 관련성에 대해 살펴보고, 초등학교 1학년 학생들을 대상으로 하여 문장제 이해와 수학에 대한 정의적 특성을 향상시키기 위한 프로그램을 구안 및 적용하였다. 본 연구는 경기도 성남 소재의 초등학교 1학년 학생 34명을 대상으로 하였다. 본 연구에서 수학동화를 활용한 교육연극 프로그램의 효과성을 알아보기 위해 매 2차시씩 총 7회기의 실험수업을 하였다. 결과분석을 위해서 문장제 이해와 수학에 대한 정의적 특성 사전·사후검사를 실시하고, t-test 및 공분산분석을 활용하는 i-STATistics 프로그램을 사용하였다. 연구결과의 심층적인 분석을 위해 정성적 자료로 매 회기별 학생들의 수학글쓰기 내용과 반응을 분류하여 정리하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 수학동화를 활용한 교육연극 프로그램의 적용은 학생들의 수학 문장제 이해도를 향상시켰다. 학생들은 수학동화라는 문학적 접근을 통해 맥락을 바탕으로 문장제를 이해하였다. 학생들의 흥미와 발달단계에 적합한 놀이와 드라마 활동은 적극적인 참여와 몰입을 이끌어내어 문장제 이해에 도움을 주었다. 둘째, 수학동화를 활용한 교육연극 프로그램의 적용은 수학에 대한 정의적 특성에 긍정적인 영향을 미친다. 정의적 특성의 하위 영역 중 수학에 대한 흥미, 자신감을 제외하고 가치인식, 자기조절력, 불안감은 모두 긍정적 측면에서 향상되었다. 수학동화는 학생들로 하여금 수업에 기대감을 가지고 참여하고 몰입하게 하였다. 놀이와 드라마를 통한 수학적 원리와 개념 학습은 학생들에게 흥미와 자연스런 필요를 제공하며 자기 주도적 태도로 참여하게 하는 매개체가 된다. 본 연구는 인간의 고유한 특성인 극적 능력과 놀이성을 바탕으로 수학동화를 활용한 교육연극 프로그램을 구안하고 학교 현장에 적용하였다는 점에서 의의가 있다. 또한 본 연구는 본격적인 수학학습이 시작되는 초등학교 1학년 학생들을 대상으로 수학에 대한 인지적 측면과 정의적 특성 양면을 지도하여 긍정적인 효과를 이끌어 냈다는 점에서 교육적 가치가 있다.
본 연구의 목적은 수학동화를 활용한 교육연극 프로그램을 개발 및 적용하여 학생들의 문장제 이해 및 수학에 대한 정의적 특성에 미치는 영향에 대해 알아보는 것이다. 이를 위하여 수학동화 및 교육연극과 학습의 관련성에 대해 살펴보고, 초등학교 1학년 학생들을 대상으로 하여 문장제 이해와 수학에 대한 정의적 특성을 향상시키기 위한 프로그램을 구안 및 적용하였다. 본 연구는 경기도 성남 소재의 초등학교 1학년 학생 34명을 대상으로 하였다. 본 연구에서 수학동화를 활용한 교육연극 프로그램의 효과성을 알아보기 위해 매 2차시씩 총 7회기의 실험수업을 하였다. 결과분석을 위해서 문장제 이해와 수학에 대한 정의적 특성 사전·사후검사를 실시하고, t-test 및 공분산분석을 활용하는 i-STATistics 프로그램을 사용하였다. 연구결과의 심층적인 분석을 위해 정성적 자료로 매 회기별 학생들의 수학글쓰기 내용과 반응을 분류하여 정리하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 수학동화를 활용한 교육연극 프로그램의 적용은 학생들의 수학 문장제 이해도를 향상시켰다. 학생들은 수학동화라는 문학적 접근을 통해 맥락을 바탕으로 문장제를 이해하였다. 학생들의 흥미와 발달단계에 적합한 놀이와 드라마 활동은 적극적인 참여와 몰입을 이끌어내어 문장제 이해에 도움을 주었다. 둘째, 수학동화를 활용한 교육연극 프로그램의 적용은 수학에 대한 정의적 특성에 긍정적인 영향을 미친다. 정의적 특성의 하위 영역 중 수학에 대한 흥미, 자신감을 제외하고 가치인식, 자기조절력, 불안감은 모두 긍정적 측면에서 향상되었다. 수학동화는 학생들로 하여금 수업에 기대감을 가지고 참여하고 몰입하게 하였다. 놀이와 드라마를 통한 수학적 원리와 개념 학습은 학생들에게 흥미와 자연스런 필요를 제공하며 자기 주도적 태도로 참여하게 하는 매개체가 된다. 본 연구는 인간의 고유한 특성인 극적 능력과 놀이성을 바탕으로 수학동화를 활용한 교육연극 프로그램을 구안하고 학교 현장에 적용하였다는 점에서 의의가 있다. 또한 본 연구는 본격적인 수학학습이 시작되는 초등학교 1학년 학생들을 대상으로 수학에 대한 인지적 측면과 정의적 특성 양면을 지도하여 긍정적인 효과를 이끌어 냈다는 점에서 교육적 가치가 있다.
The purpose of this study is to examine the effects on the understanding math word problems and affective characteristics on mathematics through developing and applying the educational drama programs by utilizing math fairy tales. For this purpose, first the author examined the relation between lear...
The purpose of this study is to examine the effects on the understanding math word problems and affective characteristics on mathematics through developing and applying the educational drama programs by utilizing math fairy tales. For this purpose, first the author examined the relation between learning and math fairy tales, and learning and the educational drama programs. The author created and applied the programs for improving students’ understanding on word problems and affective characteristics on mathematics. The study subjects were thirty-four first grade elementary school students in Gyeonggi-do, Seongnam. In order to rate the effectiveness of the program, the author had conducted seven experiments. For the quantitative analysis, the ‘before and after’ test(the t-test and ANCOVA(Covariance Analysis))was performed using i?STATistics, and for the qualitative analysis, the author had collected and categorized the responses from the students’ written data. The following is the summary of the study. First, the students showed better understanding of math word problems after experiencing the educational drama programs based on math fairy tales. They understood problems through the literature approach of math fairy tales and showed more self-motivation, voluntary participation and focus through the drama activities fit to their interest and development stage. Second, it showed positive improvements on students’ value awareness, self-control and anxiety toward mathematics except interest level and confidence. The math fairy tales encouraged students to participate in class, giving them expectation and focus on the class. Studying mathematical principals and concepts through plays offered students interests and natural needs and made them participate more actively. This study is meaningful for creating and applying the educational drama program by utilizing math fairy tales based on a human’s dramatic ability and playfulness. The study also has an educational value as it draws the positive effect by teaching both cognitive abilities and affective characteristics toward mathematics to first grade elementary school students who just started learning mathematics.
The purpose of this study is to examine the effects on the understanding math word problems and affective characteristics on mathematics through developing and applying the educational drama programs by utilizing math fairy tales. For this purpose, first the author examined the relation between learning and math fairy tales, and learning and the educational drama programs. The author created and applied the programs for improving students’ understanding on word problems and affective characteristics on mathematics. The study subjects were thirty-four first grade elementary school students in Gyeonggi-do, Seongnam. In order to rate the effectiveness of the program, the author had conducted seven experiments. For the quantitative analysis, the ‘before and after’ test(the t-test and ANCOVA(Covariance Analysis))was performed using i?STATistics, and for the qualitative analysis, the author had collected and categorized the responses from the students’ written data. The following is the summary of the study. First, the students showed better understanding of math word problems after experiencing the educational drama programs based on math fairy tales. They understood problems through the literature approach of math fairy tales and showed more self-motivation, voluntary participation and focus through the drama activities fit to their interest and development stage. Second, it showed positive improvements on students’ value awareness, self-control and anxiety toward mathematics except interest level and confidence. The math fairy tales encouraged students to participate in class, giving them expectation and focus on the class. Studying mathematical principals and concepts through plays offered students interests and natural needs and made them participate more actively. This study is meaningful for creating and applying the educational drama program by utilizing math fairy tales based on a human’s dramatic ability and playfulness. The study also has an educational value as it draws the positive effect by teaching both cognitive abilities and affective characteristics toward mathematics to first grade elementary school students who just started learning mathematics.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.