본 연구는 회복적 생활교육 프로그램이 초등학생의 학급응집력에 미치는 영향을 알아보고자 하는 데 그 목적이 있다. 이를 위하여 연구 문제는 ‘회복적 생활교육 프로그램은 학급응집력에 어떤 효과가 있는가’로 설정하였다. 연구 가설은 ‘회복적 생활교육 프로그램을 실시한 실험집단은 통제집단에 비해 학급응집력과 그 하위요인이 높을 것이다’로 설정했다. 위의 연구문제 및 가설을 검증하기 위하여 서울특별시 Y초등학교 5학년 학급 중 연구자의 학급을 실험집단으로 하고, 동질성이 확보된 다른 한 학급을 통제집단으로 설정하여 연구를 진행하였다. 실험집단에는 6주 동안 10회기의 회복적 생활교육 프로그램을 실시하고, 통제집단에는 아무런 처치를 가하지 않았다. 프로그램이 끝난 후 학급응집력 사후검사를 실시하였다. 사전검사와 사후검사에 사용된 학급응집력 검사는 강신석(2000)이 초등학교 수준에 맞게 재구성한 것을 사용하였고, 수집된 자료는 I-statics(Kim & Baker, 2009)를 사용하여 분석하였다. 실험집단과 통제집단의 동질성 여부, 실험집단과 통제집단간의 평균의 차이, 실험집단의 전-후 검사 간 평균의 차이를 알아보기 위해 ...
본 연구는 회복적 생활교육 프로그램이 초등학생의 학급응집력에 미치는 영향을 알아보고자 하는 데 그 목적이 있다. 이를 위하여 연구 문제는 ‘회복적 생활교육 프로그램은 학급응집력에 어떤 효과가 있는가’로 설정하였다. 연구 가설은 ‘회복적 생활교육 프로그램을 실시한 실험집단은 통제집단에 비해 학급응집력과 그 하위요인이 높을 것이다’로 설정했다. 위의 연구문제 및 가설을 검증하기 위하여 서울특별시 Y초등학교 5학년 학급 중 연구자의 학급을 실험집단으로 하고, 동질성이 확보된 다른 한 학급을 통제집단으로 설정하여 연구를 진행하였다. 실험집단에는 6주 동안 10회기의 회복적 생활교육 프로그램을 실시하고, 통제집단에는 아무런 처치를 가하지 않았다. 프로그램이 끝난 후 학급응집력 사후검사를 실시하였다. 사전검사와 사후검사에 사용된 학급응집력 검사는 강신석(2000)이 초등학교 수준에 맞게 재구성한 것을 사용하였고, 수집된 자료는 I-statics(Kim & Baker, 2009)를 사용하여 분석하였다. 실험집단과 통제집단의 동질성 여부, 실험집단과 통제집단간의 평균의 차이, 실험집단의 전-후 검사 간 평균의 차이를 알아보기 위해 t-검증을 실시하였다. 본 연구의 설계는 사전-사후 통제집단 설계이다. 본 연구의 회복적 생활교육 프로그램은 미국 San Francisco Unified School Distric에서 활용중인 서클 활동(Circle process)을 초등학교 5학년 수준에 적합하게 재구성한 프로그램으로, 초등학생의 학급응집력 향상을 목적으로 1회기당 40분씩 총 10회기로 진행했다. 실험집단에는 6주 동안 프로그램을 실시하였고, 통제집단에는 아무런 처치를 하지 않았다. 프로그램 종료 후 학급응집력 사후검사를 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 회복적 생활교육 프로그램에 참여한 실험집단은 통제집단에 비해 학급응집력과 그 하위요인인 학급분위기, 상호신뢰, 사기, 일체감, 의사소통에서 유의미한 향상을 보였다. 검사지 반응 분석 결과의 보완을 위한 소감문 및 관찰 내용 분석 결과, 회복적 생활교육 프로그램을 통해 학급 분위기가 좋아지고, 의사소통이 활발해지고, 친구 간에 신뢰가 형성되었으며, 학급에 대한 소속감과 사기가 높아진 것으로 나타났다. 이러한 결과는 회복적 생활교육 프로그램이 초등학생의 학급응집력을 효과적으로 향상시킴을 시사해 준다. 회복적 생활교육 프로그램은 학급응집력을 향상시킬 수 있다는 측면에서 초등학교 아동이 학급 구성원간 의사소통 및 학급분위기, 사기, 일치감을 형성하는데 효과적인 전략이 될 수 있음을 알 수 있다. 앞으로 회복적 생활교육을 학교 단위로 적용하는 연구가 필요하다고 보며, 각 학년 수준에 적절한 회복적 생활교육 프로그램의 개발이 필요할 것으로 보인다.
본 연구는 회복적 생활교육 프로그램이 초등학생의 학급응집력에 미치는 영향을 알아보고자 하는 데 그 목적이 있다. 이를 위하여 연구 문제는 ‘회복적 생활교육 프로그램은 학급응집력에 어떤 효과가 있는가’로 설정하였다. 연구 가설은 ‘회복적 생활교육 프로그램을 실시한 실험집단은 통제집단에 비해 학급응집력과 그 하위요인이 높을 것이다’로 설정했다. 위의 연구문제 및 가설을 검증하기 위하여 서울특별시 Y초등학교 5학년 학급 중 연구자의 학급을 실험집단으로 하고, 동질성이 확보된 다른 한 학급을 통제집단으로 설정하여 연구를 진행하였다. 실험집단에는 6주 동안 10회기의 회복적 생활교육 프로그램을 실시하고, 통제집단에는 아무런 처치를 가하지 않았다. 프로그램이 끝난 후 학급응집력 사후검사를 실시하였다. 사전검사와 사후검사에 사용된 학급응집력 검사는 강신석(2000)이 초등학교 수준에 맞게 재구성한 것을 사용하였고, 수집된 자료는 I-statics(Kim & Baker, 2009)를 사용하여 분석하였다. 실험집단과 통제집단의 동질성 여부, 실험집단과 통제집단간의 평균의 차이, 실험집단의 전-후 검사 간 평균의 차이를 알아보기 위해 t-검증을 실시하였다. 본 연구의 설계는 사전-사후 통제집단 설계이다. 본 연구의 회복적 생활교육 프로그램은 미국 San Francisco Unified School Distric에서 활용중인 서클 활동(Circle process)을 초등학교 5학년 수준에 적합하게 재구성한 프로그램으로, 초등학생의 학급응집력 향상을 목적으로 1회기당 40분씩 총 10회기로 진행했다. 실험집단에는 6주 동안 프로그램을 실시하였고, 통제집단에는 아무런 처치를 하지 않았다. 프로그램 종료 후 학급응집력 사후검사를 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 회복적 생활교육 프로그램에 참여한 실험집단은 통제집단에 비해 학급응집력과 그 하위요인인 학급분위기, 상호신뢰, 사기, 일체감, 의사소통에서 유의미한 향상을 보였다. 검사지 반응 분석 결과의 보완을 위한 소감문 및 관찰 내용 분석 결과, 회복적 생활교육 프로그램을 통해 학급 분위기가 좋아지고, 의사소통이 활발해지고, 친구 간에 신뢰가 형성되었으며, 학급에 대한 소속감과 사기가 높아진 것으로 나타났다. 이러한 결과는 회복적 생활교육 프로그램이 초등학생의 학급응집력을 효과적으로 향상시킴을 시사해 준다. 회복적 생활교육 프로그램은 학급응집력을 향상시킬 수 있다는 측면에서 초등학교 아동이 학급 구성원간 의사소통 및 학급분위기, 사기, 일치감을 형성하는데 효과적인 전략이 될 수 있음을 알 수 있다. 앞으로 회복적 생활교육을 학교 단위로 적용하는 연구가 필요하다고 보며, 각 학년 수준에 적절한 회복적 생활교육 프로그램의 개발이 필요할 것으로 보인다.
The purpose of this research is to investigate how restorative education program effects class cohesion. To achieve this purpose, the following research question is established. Does the restorative education program effect class cohesion and its sub-factors(class atmosphere, mutual trust, morale, ...
The purpose of this research is to investigate how restorative education program effects class cohesion. To achieve this purpose, the following research question is established. Does the restorative education program effect class cohesion and its sub-factors(class atmosphere, mutual trust, morale, group unity, communication)? To verify the questions, four 5th grade classes in Y elementary school in Seoul were tested on it's class cohesion scale. One of the class was chosen based on the most similar qualities with the researcher's class. The researcher's class was placed in the experimental group while the other class was placed in the control group. The experimental group participated in 10 sessions of the Restorative education program for 5 weeks, while the control group did not. After the experiment, a post-test was given to verify the effects of the program. To verify the effects of the restorative education program, feedback reports each session feedback reports, post program self-report scales and the researcher's qualitative analysis through the observation were collected. After the data collection, quantitative analysis was done using I-STATistics(Km & Baker, 2009). The results of the quantitative analysis was to verify the effects of the restorative education program were as follows. Compared to the control group, the experimental group treated by the Restorative education program showed significant increase in class cohesion and its sub-factors(class atmosphere, mutual trust, morale, group unity, communication). The results from qualitative analysis showed that there was improvements of the class cohesion. 'Our class atmosphere is also good, seems to reduce the students' arguments in the future', 'Classroom seems to be peaceful, and now I can trust my classmates.', 'The friendship towards my classmates is getting better.' These responses supported the quantitative analysis. With the observation analysis and self-reports, the students in the experimental group showed that the program helped them improve class atmosphere, mutual trust, morale, group unity, communication. First, the activities such as being respectful to others and apologizing for their wrongful behavior helped to improve the class atmosphere. Second, the problem solving circle method resolved the conflicts within the classroom in which improved students' mutual trust with another. Third, decision making circle process improved classroom morale and group unity. Fourth, talking about their feelings improves communication in depth. In conclusion, these results supported our hypothesis that the restorative education program effects the developing class cohesion. This research suggests several implications for future studies; First, it will develop appropriate restorative education program applied to whole school. Second, it will developing proper restorative education program while taking into account children's stage of development.
The purpose of this research is to investigate how restorative education program effects class cohesion. To achieve this purpose, the following research question is established. Does the restorative education program effect class cohesion and its sub-factors(class atmosphere, mutual trust, morale, group unity, communication)? To verify the questions, four 5th grade classes in Y elementary school in Seoul were tested on it's class cohesion scale. One of the class was chosen based on the most similar qualities with the researcher's class. The researcher's class was placed in the experimental group while the other class was placed in the control group. The experimental group participated in 10 sessions of the Restorative education program for 5 weeks, while the control group did not. After the experiment, a post-test was given to verify the effects of the program. To verify the effects of the restorative education program, feedback reports each session feedback reports, post program self-report scales and the researcher's qualitative analysis through the observation were collected. After the data collection, quantitative analysis was done using I-STATistics(Km & Baker, 2009). The results of the quantitative analysis was to verify the effects of the restorative education program were as follows. Compared to the control group, the experimental group treated by the Restorative education program showed significant increase in class cohesion and its sub-factors(class atmosphere, mutual trust, morale, group unity, communication). The results from qualitative analysis showed that there was improvements of the class cohesion. 'Our class atmosphere is also good, seems to reduce the students' arguments in the future', 'Classroom seems to be peaceful, and now I can trust my classmates.', 'The friendship towards my classmates is getting better.' These responses supported the quantitative analysis. With the observation analysis and self-reports, the students in the experimental group showed that the program helped them improve class atmosphere, mutual trust, morale, group unity, communication. First, the activities such as being respectful to others and apologizing for their wrongful behavior helped to improve the class atmosphere. Second, the problem solving circle method resolved the conflicts within the classroom in which improved students' mutual trust with another. Third, decision making circle process improved classroom morale and group unity. Fourth, talking about their feelings improves communication in depth. In conclusion, these results supported our hypothesis that the restorative education program effects the developing class cohesion. This research suggests several implications for future studies; First, it will develop appropriate restorative education program applied to whole school. Second, it will developing proper restorative education program while taking into account children's stage of development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.