비폭력대화(NVC)가 초등학생의 내적 발달 자산에 미치는 영향에 대한 고찰 A Study on the Effects of Nonviolent Communication(NVC) on the Internal Assets of Elementary School Students원문보기
본 연구의 목적은 비폭력대화(NVC)가 초등학생의 내적 발달 자산에 미치는 영향에 대해 고찰하는 것이다. 특히 내적 발달 자산의 하위 요소인 긍정적 자아정체감과 사회적 능력이 비폭력대화와 어떠한 관련성이 있는지를 고찰하는 데에 중점을 두고 있다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 비폭력대화는 초등학생의 긍정적 자아정체감 향상에 도움이 되는가? 둘째, 비폭력대화는 초등학생의 사회적 능력 향상에 도움이 되는가? 이를 검증하기 위하여 비폭력대화가 우리나라에 소개된 2003년부터 2017년까지 연구된 비폭력대화가 초등학생에게 미치는 영향에 관한 문헌들을 수집하고 분석하였다. 그 결과 비폭력대화가 정적 영향을 미치는 다양한 요인들이 내적 발달 자산의 하위 요소, 세부 항목에 속한다는 점을 다수의 연구 결과에서 확인할 수 있었다. 이에 본 연구에서는 비폭력대화를 Benson 등이 제시한 청소년의 성장 발달 자산, 그 중 내적 발달 자산이라는 관점에서 고찰하였다. 먼저, 비폭력대화가 증진시킬 수 있다고 보고된 여러 요인들을 내적 발달 자산의 하위 요소와 세부 항목을 기준으로 분류하였다. 그리고 분류된 자료들을 분석하여 비폭력대화가 초등학생의 내적 발달 자산에 미치는 영향을 정리하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 비폭력대화는 초등학생의 긍정적 자아정체감 향상에 도움이 된다. 문헌 분석 결과 비폭력대화를 초등학생에게 지도한 실험집단은 통제집단보다 긍정적 자아정체감의 하위 요소인 개인 내적인 힘과 ...
본 연구의 목적은 비폭력대화(NVC)가 초등학생의 내적 발달 자산에 미치는 영향에 대해 고찰하는 것이다. 특히 내적 발달 자산의 하위 요소인 긍정적 자아정체감과 사회적 능력이 비폭력대화와 어떠한 관련성이 있는지를 고찰하는 데에 중점을 두고 있다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 비폭력대화는 초등학생의 긍정적 자아정체감 향상에 도움이 되는가? 둘째, 비폭력대화는 초등학생의 사회적 능력 향상에 도움이 되는가? 이를 검증하기 위하여 비폭력대화가 우리나라에 소개된 2003년부터 2017년까지 연구된 비폭력대화가 초등학생에게 미치는 영향에 관한 문헌들을 수집하고 분석하였다. 그 결과 비폭력대화가 정적 영향을 미치는 다양한 요인들이 내적 발달 자산의 하위 요소, 세부 항목에 속한다는 점을 다수의 연구 결과에서 확인할 수 있었다. 이에 본 연구에서는 비폭력대화를 Benson 등이 제시한 청소년의 성장 발달 자산, 그 중 내적 발달 자산이라는 관점에서 고찰하였다. 먼저, 비폭력대화가 증진시킬 수 있다고 보고된 여러 요인들을 내적 발달 자산의 하위 요소와 세부 항목을 기준으로 분류하였다. 그리고 분류된 자료들을 분석하여 비폭력대화가 초등학생의 내적 발달 자산에 미치는 영향을 정리하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 비폭력대화는 초등학생의 긍정적 자아정체감 향상에 도움이 된다. 문헌 분석 결과 비폭력대화를 초등학생에게 지도한 실험집단은 통제집단보다 긍정적 자아정체감의 하위 요소인 개인 내적인 힘과 자아존중감의 향상도가 유의미하게 높다는 점을 알 수 있었다. 둘째, 비폭력대화는 초등학생의 사회적 능력 향상에 도움이 된다. 비폭력대화를 학습한 초등학생은 그렇지 않은 학생에 비해 사회적 능력의 하위 요소인 대인관계 형성능력, 문화적 적응능력, 저항 기술, 평화적인 갈등해결 능력의 향상도가 유의미하게 높다는 점을 알 수 있었다. 따라서 비폭력대화는 초등학생의 내적 발달 자산 향상에 도움이 된다.
본 연구의 목적은 비폭력대화(NVC)가 초등학생의 내적 발달 자산에 미치는 영향에 대해 고찰하는 것이다. 특히 내적 발달 자산의 하위 요소인 긍정적 자아정체감과 사회적 능력이 비폭력대화와 어떠한 관련성이 있는지를 고찰하는 데에 중점을 두고 있다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 비폭력대화는 초등학생의 긍정적 자아정체감 향상에 도움이 되는가? 둘째, 비폭력대화는 초등학생의 사회적 능력 향상에 도움이 되는가? 이를 검증하기 위하여 비폭력대화가 우리나라에 소개된 2003년부터 2017년까지 연구된 비폭력대화가 초등학생에게 미치는 영향에 관한 문헌들을 수집하고 분석하였다. 그 결과 비폭력대화가 정적 영향을 미치는 다양한 요인들이 내적 발달 자산의 하위 요소, 세부 항목에 속한다는 점을 다수의 연구 결과에서 확인할 수 있었다. 이에 본 연구에서는 비폭력대화를 Benson 등이 제시한 청소년의 성장 발달 자산, 그 중 내적 발달 자산이라는 관점에서 고찰하였다. 먼저, 비폭력대화가 증진시킬 수 있다고 보고된 여러 요인들을 내적 발달 자산의 하위 요소와 세부 항목을 기준으로 분류하였다. 그리고 분류된 자료들을 분석하여 비폭력대화가 초등학생의 내적 발달 자산에 미치는 영향을 정리하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 비폭력대화는 초등학생의 긍정적 자아정체감 향상에 도움이 된다. 문헌 분석 결과 비폭력대화를 초등학생에게 지도한 실험집단은 통제집단보다 긍정적 자아정체감의 하위 요소인 개인 내적인 힘과 자아존중감의 향상도가 유의미하게 높다는 점을 알 수 있었다. 둘째, 비폭력대화는 초등학생의 사회적 능력 향상에 도움이 된다. 비폭력대화를 학습한 초등학생은 그렇지 않은 학생에 비해 사회적 능력의 하위 요소인 대인관계 형성능력, 문화적 적응능력, 저항 기술, 평화적인 갈등해결 능력의 향상도가 유의미하게 높다는 점을 알 수 있었다. 따라서 비폭력대화는 초등학생의 내적 발달 자산 향상에 도움이 된다.
The purpose of this study is to examine the effect of ‘Nonviolent Communication(NVC)’ on ‘Internal Assets’ of elementary school students. In particular, it focuses on exploring how ‘positive identity’ and ‘social competensies’, which are subcomponents of ‘Internal Assets’, relate to NVC.. The re...
The purpose of this study is to examine the effect of ‘Nonviolent Communication(NVC)’ on ‘Internal Assets’ of elementary school students. In particular, it focuses on exploring how ‘positive identity’ and ‘social competensies’, which are subcomponents of ‘Internal Assets’, relate to NVC.. The research issues are as follows: First, does NVC help elementary school students improve their positive identity? Second, does NVC help elementary school students improve their social competensies? To verify this, the literature that studied the effects of NVC from 2003 to 2017 on elementary school students was collected and analyzed. As a result, many studies have shown that the various factors, that be influenced by NVC, belong to sub-components and details of internal assets. Thus, this study considered the NVC from the perspective of the ‘Developmental Assets’ presented by Benson and others, especially among them, the internal assets. First, several of the factors reported to be promoted by NVC were classified based on the sub-components and details of internal assets. Then the classified data was analyzed and arranged the effect of NVC on the internal assets of elementary school students. The results of this study are as follows : First, Nonviolent Communication helps elementary school students improve their positive identity. The literature analysis showed that elementary school students who learned NVC had significantly higher improvements in individual inner strength and self-esteem than students who did not. Second, Nonviolent Communication helps elementary school students improve their social competensies. Elementary school students who learned NVC were more capable of developing interpersonal skills, cultural adaptation skills, resistance skills and peaceful conflict resolution skills than students who did not. Thus, Nonviolent Communication helps elementary school students improve their Internal Assets.
Key-words : Nonviolent Communication, elementary school students, Internal Assets, positive identity, social competensies
The purpose of this study is to examine the effect of ‘Nonviolent Communication(NVC)’ on ‘Internal Assets’ of elementary school students. In particular, it focuses on exploring how ‘positive identity’ and ‘social competensies’, which are subcomponents of ‘Internal Assets’, relate to NVC.. The research issues are as follows: First, does NVC help elementary school students improve their positive identity? Second, does NVC help elementary school students improve their social competensies? To verify this, the literature that studied the effects of NVC from 2003 to 2017 on elementary school students was collected and analyzed. As a result, many studies have shown that the various factors, that be influenced by NVC, belong to sub-components and details of internal assets. Thus, this study considered the NVC from the perspective of the ‘Developmental Assets’ presented by Benson and others, especially among them, the internal assets. First, several of the factors reported to be promoted by NVC were classified based on the sub-components and details of internal assets. Then the classified data was analyzed and arranged the effect of NVC on the internal assets of elementary school students. The results of this study are as follows : First, Nonviolent Communication helps elementary school students improve their positive identity. The literature analysis showed that elementary school students who learned NVC had significantly higher improvements in individual inner strength and self-esteem than students who did not. Second, Nonviolent Communication helps elementary school students improve their social competensies. Elementary school students who learned NVC were more capable of developing interpersonal skills, cultural adaptation skills, resistance skills and peaceful conflict resolution skills than students who did not. Thus, Nonviolent Communication helps elementary school students improve their Internal Assets.
Key-words : Nonviolent Communication, elementary school students, Internal Assets, positive identity, social competensies
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.