인물학습을 활용한 역사학습 방안 탐색 : 초등 저학년의 역사인물학습을 통하여 Historical learning program based on historical figures learning : through historical figures learning of elementary lower grades원문보기
역사 교육을 통해서 학생들은 과거 사실의 단순한 주입이 아닌, 역사적 이해력과 사고력을 기르고 나아가 올바른 역사인식과 가치관을 형성하는 경험을 갖도록 해야 한다. 이를 위해서 다양한 학습방법 중에서 특히 초등학생들에게 강조되는 방법이 인물학습을 활용한 역사학습이다. 그러나 교과서 상의 제한된 인물 묘사와 버거운 학습 분량으로 정규 교육과정에서 제대로 된 인물을 통한 역사학습이 이루어지지 못하고 있는 실정이다. 이에 따라 본 연구에서는 초등학교 저학년 학생들에게 미리 역사 인물에 대한 학습이 이루어진 후 고학년이 되어 본격적으로 역사를 배우게 된다면 지금처럼 많은 학생들이 역사를 기피하는 문제를 해결할 수 있을 것이라는 가설을 전제로 서울의 한 초등학교 2학년 30명을 대상으로 1년간 인물학습을 통한 역사학습 프로그램을 계획하고 구현해 보았다. 연구를 위하여 먼저 이론적 검토를 통해 인물학습의 개념과 의의를 밝히고, 초등학교 저학년에게 과연 역사학습이 가능한지 근거를 확인해 보았다. 과거 ...
역사 교육을 통해서 학생들은 과거 사실의 단순한 주입이 아닌, 역사적 이해력과 사고력을 기르고 나아가 올바른 역사인식과 가치관을 형성하는 경험을 갖도록 해야 한다. 이를 위해서 다양한 학습방법 중에서 특히 초등학생들에게 강조되는 방법이 인물학습을 활용한 역사학습이다. 그러나 교과서 상의 제한된 인물 묘사와 버거운 학습 분량으로 정규 교육과정에서 제대로 된 인물을 통한 역사학습이 이루어지지 못하고 있는 실정이다. 이에 따라 본 연구에서는 초등학교 저학년 학생들에게 미리 역사 인물에 대한 학습이 이루어진 후 고학년이 되어 본격적으로 역사를 배우게 된다면 지금처럼 많은 학생들이 역사를 기피하는 문제를 해결할 수 있을 것이라는 가설을 전제로 서울의 한 초등학교 2학년 30명을 대상으로 1년간 인물학습을 통한 역사학습 프로그램을 계획하고 구현해 보았다. 연구를 위하여 먼저 이론적 검토를 통해 인물학습의 개념과 의의를 밝히고, 초등학교 저학년에게 과연 역사학습이 가능한지 근거를 확인해 보았다. 과거 피아제의 인지 발달론에 근거한 일본의 사회과연구회의 연구에서는 초등학교 저학년 학생들에게 역사교육이 불가능하다고 보았지만, 이는 최근 다양한 연구를 통해서 크게 비판받고 있으며 저학년들에게도 적절한 교수 학습만 제시된다면 의미 있는 역사교육이 이루어 질 수 있음을 밝혔다. 그리고 2009개정 사회과 교육과정 역사영역의 내용 분석을 통해 필수 역사 인물을 선정하고 역사 이야기와 탐구활동, 의사결정학습을 적용한 교수 학습 계획을 적용하여 전 후 학생들의 실태를 검사하였다. 또한, 역사 인물 학습을 위한 다양한 교수학습 자료를 개발하여 학생들에게 투입하고 이러한 활동들이 역사 적 흥미와 사고력에 어떠한 영향을 미쳤는지 측정하였다. 1년간의 인물을 통한 역사학습이 이루어 진 후 학생들의 역사에 대한 이해도와 역사학습에 대한 인식, 역사적 사고력 등은 모두 놀랄 만큼 신장되었다. 저학년의 특성상 아직 연대기 파악이 쉽지는 않았지만 역사적 탐구력과 상상력, 판단력 모두 긍정적인 효과를 나타냈다. 학생들이 단순히 수동적으로 인물 이야기를 듣는 것이 아니라 인물을 통해 감정이입을 하고 인물의 상황과 역사적 사건을 이해하며 다양한 토론을 통해서 폭넓은 시각과 판단력을 발전시켜가는 모습을 보였다. 본 연구는 인물학습을 활용한 저학년의 역사학습을 통해서 저학년에게도 적절한 수준의 교수 학습이 이루어진다면 충분히 역사교육이 가능하다는 점을 밝혔다. 더불어 구체적이고 실천적인 역사인물학습을 계획하고 적용하여 저학년 학생들의 역사학습에 대한 흥미와 관심을 높여주고, 역사적 사고력의 하위 요소들도 골고루 발전시키는 학습 방안을 제시하였다는데 그 의의를 찾을 수 있다.
역사 교육을 통해서 학생들은 과거 사실의 단순한 주입이 아닌, 역사적 이해력과 사고력을 기르고 나아가 올바른 역사인식과 가치관을 형성하는 경험을 갖도록 해야 한다. 이를 위해서 다양한 학습방법 중에서 특히 초등학생들에게 강조되는 방법이 인물학습을 활용한 역사학습이다. 그러나 교과서 상의 제한된 인물 묘사와 버거운 학습 분량으로 정규 교육과정에서 제대로 된 인물을 통한 역사학습이 이루어지지 못하고 있는 실정이다. 이에 따라 본 연구에서는 초등학교 저학년 학생들에게 미리 역사 인물에 대한 학습이 이루어진 후 고학년이 되어 본격적으로 역사를 배우게 된다면 지금처럼 많은 학생들이 역사를 기피하는 문제를 해결할 수 있을 것이라는 가설을 전제로 서울의 한 초등학교 2학년 30명을 대상으로 1년간 인물학습을 통한 역사학습 프로그램을 계획하고 구현해 보았다. 연구를 위하여 먼저 이론적 검토를 통해 인물학습의 개념과 의의를 밝히고, 초등학교 저학년에게 과연 역사학습이 가능한지 근거를 확인해 보았다. 과거 피아제의 인지 발달론에 근거한 일본의 사회과연구회의 연구에서는 초등학교 저학년 학생들에게 역사교육이 불가능하다고 보았지만, 이는 최근 다양한 연구를 통해서 크게 비판받고 있으며 저학년들에게도 적절한 교수 학습만 제시된다면 의미 있는 역사교육이 이루어 질 수 있음을 밝혔다. 그리고 2009개정 사회과 교육과정 역사영역의 내용 분석을 통해 필수 역사 인물을 선정하고 역사 이야기와 탐구활동, 의사결정학습을 적용한 교수 학습 계획을 적용하여 전 후 학생들의 실태를 검사하였다. 또한, 역사 인물 학습을 위한 다양한 교수학습 자료를 개발하여 학생들에게 투입하고 이러한 활동들이 역사 적 흥미와 사고력에 어떠한 영향을 미쳤는지 측정하였다. 1년간의 인물을 통한 역사학습이 이루어 진 후 학생들의 역사에 대한 이해도와 역사학습에 대한 인식, 역사적 사고력 등은 모두 놀랄 만큼 신장되었다. 저학년의 특성상 아직 연대기 파악이 쉽지는 않았지만 역사적 탐구력과 상상력, 판단력 모두 긍정적인 효과를 나타냈다. 학생들이 단순히 수동적으로 인물 이야기를 듣는 것이 아니라 인물을 통해 감정이입을 하고 인물의 상황과 역사적 사건을 이해하며 다양한 토론을 통해서 폭넓은 시각과 판단력을 발전시켜가는 모습을 보였다. 본 연구는 인물학습을 활용한 저학년의 역사학습을 통해서 저학년에게도 적절한 수준의 교수 학습이 이루어진다면 충분히 역사교육이 가능하다는 점을 밝혔다. 더불어 구체적이고 실천적인 역사인물학습을 계획하고 적용하여 저학년 학생들의 역사학습에 대한 흥미와 관심을 높여주고, 역사적 사고력의 하위 요소들도 골고루 발전시키는 학습 방안을 제시하였다는데 그 의의를 찾을 수 있다.
Through the education of history, students should be able to form a sound sense of value and a proper awareness about the history, and should be able to cultivate the ability to think and understand the historical facts based on them, instead of memorizing lists of historical events by rote. Among v...
Through the education of history, students should be able to form a sound sense of value and a proper awareness about the history, and should be able to cultivate the ability to think and understand the historical facts based on them, instead of memorizing lists of historical events by rote. Among various methods designed for this purpose, one of the most prominent ones in the field of elementary school history education is the teaching method based on the learning about the historical figures. However, because of the limitations put on the figure descriptions and the overabundant amount of the learning contents, it is almost impossible to teach the history based on the historical figures in regular courses. In this study, I planned and implemented a one-year program of figure-oriented history education for 30 second grade students from an elementary school in Seoul, based on the hypothesis that the former education on the historical figures will reduce the avoidance of the latter history educations. For this approach, by means of theoretical reviews, I first clarified the concept and significance of the figure-oriented history education and confirmed whether lower grade elementary school students can learn history. Though some studies performed by Japanese social research society based on the Piaget’s cognitive development theory stated that it is impossible to teach history to lower grade elementary school students, the large body of recent studies was opposing their theory, demonstrating that lower grade students also can learn about the history if proper teaching methods are provided. I analyzed the contents of the history curriculum revised in 2009, chose essential historical figures, developed a teaching and learning program including historical stories, research activities, and decision-making processes, and applied it to the students to investigate the status of them before and after the program application. In addition, various learning materials were developed and provided to the students, and their effects on the induction of interest and on the extension of thinking ability were measured. After the application of the one-year program of figure-oriented history education, the understating and awareness about the history and the ability of historical thinking of the students were all improved dramatically. Though the chronological understanding was not enough, as widely known to be the nature of the lower grade students, the historical inquiry, imagination, and judgement abilities were all positively affected. Students empathized with the historical figures, understood the historical situations they were in, and participated actively in the discussions utilizing wider perspectives and judgements, instead of passively listening to the stories about the historical figures. The present study showed that lower grade elementary school students can learn about the history if proper teaching methods, including the method applied in this study, are provided. The figure-oriented teaching method, which consists concrete descriptions of historical figures and practical activities to help understanding them increased the historical interest and cultivated the various subcategories of historical thinking ability of its participants. According to these results, I suggest here the figure-oriented teaching method as an effective and applicable way of teaching history to lower grade elementary school students.
Through the education of history, students should be able to form a sound sense of value and a proper awareness about the history, and should be able to cultivate the ability to think and understand the historical facts based on them, instead of memorizing lists of historical events by rote. Among various methods designed for this purpose, one of the most prominent ones in the field of elementary school history education is the teaching method based on the learning about the historical figures. However, because of the limitations put on the figure descriptions and the overabundant amount of the learning contents, it is almost impossible to teach the history based on the historical figures in regular courses. In this study, I planned and implemented a one-year program of figure-oriented history education for 30 second grade students from an elementary school in Seoul, based on the hypothesis that the former education on the historical figures will reduce the avoidance of the latter history educations. For this approach, by means of theoretical reviews, I first clarified the concept and significance of the figure-oriented history education and confirmed whether lower grade elementary school students can learn history. Though some studies performed by Japanese social research society based on the Piaget’s cognitive development theory stated that it is impossible to teach history to lower grade elementary school students, the large body of recent studies was opposing their theory, demonstrating that lower grade students also can learn about the history if proper teaching methods are provided. I analyzed the contents of the history curriculum revised in 2009, chose essential historical figures, developed a teaching and learning program including historical stories, research activities, and decision-making processes, and applied it to the students to investigate the status of them before and after the program application. In addition, various learning materials were developed and provided to the students, and their effects on the induction of interest and on the extension of thinking ability were measured. After the application of the one-year program of figure-oriented history education, the understating and awareness about the history and the ability of historical thinking of the students were all improved dramatically. Though the chronological understanding was not enough, as widely known to be the nature of the lower grade students, the historical inquiry, imagination, and judgement abilities were all positively affected. Students empathized with the historical figures, understood the historical situations they were in, and participated actively in the discussions utilizing wider perspectives and judgements, instead of passively listening to the stories about the historical figures. The present study showed that lower grade elementary school students can learn about the history if proper teaching methods, including the method applied in this study, are provided. The figure-oriented teaching method, which consists concrete descriptions of historical figures and practical activities to help understanding them increased the historical interest and cultivated the various subcategories of historical thinking ability of its participants. According to these results, I suggest here the figure-oriented teaching method as an effective and applicable way of teaching history to lower grade elementary school students.
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