본 연구에서는 숲 체험 활동이 유아의 자기조절능력향상에 효과적인지를 확인하는데 목적을 두었다. 숲 체험 활동이 유아들의 자기조절능력 향상에 효과적임이 밝혀진다면 유아들의 자기조절능력향상에 매우 중요한 교수학습프로그램으로 활용할 수 있을 것이라는 점을 본 연구에서는 강조하고자 하였다. 이러한 연구목적을 위해 연구문제를 다음과 같이 설정하여 이를 확인하였다 1. 숲 체험활동이 유아의 자기조절능력에 미치는 영향은 어떠한가? 1) 숲 체험활동이 유아의 인지조절 능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2) 숲 체험활동이 유아의 ...
본 연구에서는 숲 체험 활동이 유아의 자기조절능력향상에 효과적인지를 확인하는데 목적을 두었다. 숲 체험 활동이 유아들의 자기조절능력 향상에 효과적임이 밝혀진다면 유아들의 자기조절능력향상에 매우 중요한 교수학습프로그램으로 활용할 수 있을 것이라는 점을 본 연구에서는 강조하고자 하였다. 이러한 연구목적을 위해 연구문제를 다음과 같이 설정하여 이를 확인하였다 1. 숲 체험활동이 유아의 자기조절능력에 미치는 영향은 어떠한가? 1) 숲 체험활동이 유아의 인지조절 능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2) 숲 체험활동이 유아의 정서조절 능력에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구에서 실험집단은 경기도 고양시에 위치한 매일반으로 숲 체험 활동프로그램을 하고 있는 유치원생 만3세 유아 12명을 연구대상으로 하였으며 비교집단은 실험집단과 인근에 위치한 일반 유치원에서 생태유아교육프로그램을 접하지 않고 7차유치원교육과정의 프로그램을 체험한 만3세 유아 12명의 유아를 대상으로 하였다. 본 연구에서 사용된 유아의 자기조절능력을 포괄적인 개념으로 측정하기 위해 양옥승(2006)의 3-6세 유아의 자기조절력 측정척도(교사용)를 사용하였다. 자기조절능력 증진 프로그램의 효과를 검증하기 위하여, 사전검사와 사후검사에서 수집된 자료는 SPSS(Statistical Package for the Social Science)WIN 18.0프로그램을 이용하여 분석하였다. 또한 사전검사의 영향력을 배제한 사후검사 점수를 통해 숲체험 프로그램의 효과가 집단간에 유의미한 차이가 있는지 살펴보기 위해 사전검사를 공변인으로 하여 공분산 분석(ACOVA)를 실시함으로서 본 연구의 연구문제를 확인하고자 한다. 그리고 측정도구의 문항 간 내적 합치도를 알아보기 위해 Cronbach's a 계수를 산출하였다. 본 연구에서 얻어진 결과를 요약하면, 첫째로 숲 체험 프로그램은 유아의 인지조절능력과 정서조절능력 향상에 효과적임이 밝혀졌다. 이는 숲 체험 활동 프로그램이 유아의 자기조절능력 향상에 효과적인 방법이라는 것을 입증 하는 결과이다 둘째, 본 연구를 통해 자연과 인간과의 상호작용을 강조하는 생태유아교육은 자신의 감정을 적절하게 처리하고 변화시킬 수 있는 능력인 자기정서조절능력과 계획능력, 점검 및 평가를 할 수 있는 능력인 인지조절능력을 향상시키는데 매우 중요하다는 것을 확인할 수 있었다. 그러므로 유아교육현장에서는 자기조절능력향상을 위해 숲 체험 활동 프로그램을 활용할 수 있기를 기대한다.
본 연구에서는 숲 체험 활동이 유아의 자기조절능력향상에 효과적인지를 확인하는데 목적을 두었다. 숲 체험 활동이 유아들의 자기조절능력 향상에 효과적임이 밝혀진다면 유아들의 자기조절능력향상에 매우 중요한 교수학습프로그램으로 활용할 수 있을 것이라는 점을 본 연구에서는 강조하고자 하였다. 이러한 연구목적을 위해 연구문제를 다음과 같이 설정하여 이를 확인하였다 1. 숲 체험활동이 유아의 자기조절능력에 미치는 영향은 어떠한가? 1) 숲 체험활동이 유아의 인지조절 능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2) 숲 체험활동이 유아의 정서조절 능력에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구에서 실험집단은 경기도 고양시에 위치한 매일반으로 숲 체험 활동프로그램을 하고 있는 유치원생 만3세 유아 12명을 연구대상으로 하였으며 비교집단은 실험집단과 인근에 위치한 일반 유치원에서 생태유아교육프로그램을 접하지 않고 7차유치원교육과정의 프로그램을 체험한 만3세 유아 12명의 유아를 대상으로 하였다. 본 연구에서 사용된 유아의 자기조절능력을 포괄적인 개념으로 측정하기 위해 양옥승(2006)의 3-6세 유아의 자기조절력 측정척도(교사용)를 사용하였다. 자기조절능력 증진 프로그램의 효과를 검증하기 위하여, 사전검사와 사후검사에서 수집된 자료는 SPSS(Statistical Package for the Social Science)WIN 18.0프로그램을 이용하여 분석하였다. 또한 사전검사의 영향력을 배제한 사후검사 점수를 통해 숲체험 프로그램의 효과가 집단간에 유의미한 차이가 있는지 살펴보기 위해 사전검사를 공변인으로 하여 공분산 분석(ACOVA)를 실시함으로서 본 연구의 연구문제를 확인하고자 한다. 그리고 측정도구의 문항 간 내적 합치도를 알아보기 위해 Cronbach's a 계수를 산출하였다. 본 연구에서 얻어진 결과를 요약하면, 첫째로 숲 체험 프로그램은 유아의 인지조절능력과 정서조절능력 향상에 효과적임이 밝혀졌다. 이는 숲 체험 활동 프로그램이 유아의 자기조절능력 향상에 효과적인 방법이라는 것을 입증 하는 결과이다 둘째, 본 연구를 통해 자연과 인간과의 상호작용을 강조하는 생태유아교육은 자신의 감정을 적절하게 처리하고 변화시킬 수 있는 능력인 자기정서조절능력과 계획능력, 점검 및 평가를 할 수 있는 능력인 인지조절능력을 향상시키는데 매우 중요하다는 것을 확인할 수 있었다. 그러므로 유아교육현장에서는 자기조절능력향상을 위해 숲 체험 활동 프로그램을 활용할 수 있기를 기대한다.
This research is intended to check whether the forest experience activities are effective for building child's self-control. I should emphasize if it is true the forest activities help the child develop self-control, it could be used as a very important teaching learning program. For this purpose of...
This research is intended to check whether the forest experience activities are effective for building child's self-control. I should emphasize if it is true the forest activities help the child develop self-control, it could be used as a very important teaching learning program. For this purpose of this research, the research matters are set up as belows : 1. The effect of forest activity on child's self control 1) The effect of forest activity on child's recognition ability 2) The effect of forest activity on child's emotional control ability In this research, the test group has been 12 of kindergarten daily class students aged 3 who have done forest activity in Go-yang city, Gyeong-gi province and comparative group has been the same number and same age of neighboring kindergarten students who haven't experienced ecology education program but only the 7th kindergarten educational curriculum and general program. To measure the child's self control ability as all-inclusive concept, Yang Ok Seung(2006)'s assessment scales for child's self control (for teachers) has been used. The data collected from pre test and post test has been analyzed with the SPSS (Statistical Package for the Social Science)WIN 18.0 program for verifying the effect of self control development program. Also the analysis of covariance(ACOVA) has been done using a pretest score as a covariate so as to check whether there is meaningful difference on the effect of forest activity program between the two groups through post-test excluded from the effect of the pre-test. Furthermore, I have calculcated Cronbach's α(Alpha) to find out inter-item consistency of assessment instrument. To sum up the results obtained from this research, above all, it seems clear that the forest experience program is effective for child's cognitive regulation and emotional control ability development. It shows that the forest program can be an effective way for child's self-control development. Second, through this research I was able to find that the ecology education for kids that emphasize the interaction between nature and human is very important to improve cognitive regulation ability which is available to make a plan, to examine and to assess on something and self-emotional control ability which can self-regulate and change self his or her feeling. Therefore, it is no doubt that the forest experience activity program should be well- utilized at the childcare center and kindergarten for developing children's self control.
This research is intended to check whether the forest experience activities are effective for building child's self-control. I should emphasize if it is true the forest activities help the child develop self-control, it could be used as a very important teaching learning program. For this purpose of this research, the research matters are set up as belows : 1. The effect of forest activity on child's self control 1) The effect of forest activity on child's recognition ability 2) The effect of forest activity on child's emotional control ability In this research, the test group has been 12 of kindergarten daily class students aged 3 who have done forest activity in Go-yang city, Gyeong-gi province and comparative group has been the same number and same age of neighboring kindergarten students who haven't experienced ecology education program but only the 7th kindergarten educational curriculum and general program. To measure the child's self control ability as all-inclusive concept, Yang Ok Seung(2006)'s assessment scales for child's self control (for teachers) has been used. The data collected from pre test and post test has been analyzed with the SPSS (Statistical Package for the Social Science)WIN 18.0 program for verifying the effect of self control development program. Also the analysis of covariance(ACOVA) has been done using a pretest score as a covariate so as to check whether there is meaningful difference on the effect of forest activity program between the two groups through post-test excluded from the effect of the pre-test. Furthermore, I have calculcated Cronbach's α(Alpha) to find out inter-item consistency of assessment instrument. To sum up the results obtained from this research, above all, it seems clear that the forest experience program is effective for child's cognitive regulation and emotional control ability development. It shows that the forest program can be an effective way for child's self-control development. Second, through this research I was able to find that the ecology education for kids that emphasize the interaction between nature and human is very important to improve cognitive regulation ability which is available to make a plan, to examine and to assess on something and self-emotional control ability which can self-regulate and change self his or her feeling. Therefore, it is no doubt that the forest experience activity program should be well- utilized at the childcare center and kindergarten for developing children's self control.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.