현대미술에 있어서 작품에 담기는 서구적 가치관과 서양의 미술사조들이 정확한 방향 없이 무분별하게 받아들여질 때가 많다. 본 논문에서는 장승업의 뚜렷한 예술적 이념과 철학에 대한 자세를 통해 현대미술에서 예술가가 진정으로 추구해야 할 점에 대해 연구하고자 하였다. 연구한 오원 장승업은 사망한 지 오랜 시간이 지난 화가이기 때문에 그의 삶에 대해 그를 기록한 자료들과 그의 작품들을 통해서 이해할 수 밖에 없다. 그래서 다른 이들의 관점에서 쓰인 기록들, 그의 작품들, 그리고 그의 삶이 후대 현대미술에 미친 영향을 통해 그의 예술적 자...
현대미술에 있어서 작품에 담기는 서구적 가치관과 서양의 미술사조들이 정확한 방향 없이 무분별하게 받아들여질 때가 많다. 본 논문에서는 장승업의 뚜렷한 예술적 이념과 철학에 대한 자세를 통해 현대미술에서 예술가가 진정으로 추구해야 할 점에 대해 연구하고자 하였다. 연구한 오원 장승업은 사망한 지 오랜 시간이 지난 화가이기 때문에 그의 삶에 대해 그를 기록한 자료들과 그의 작품들을 통해서 이해할 수 밖에 없다. 그래서 다른 이들의 관점에서 쓰인 기록들, 그의 작품들, 그리고 그의 삶이 후대 현대미술에 미친 영향을 통해 그의 예술적 자세를 살펴보았다. 기록들에서 오원 장승업은 1843년에 무반집안에서 태어났지만 일찍이 부모님을 여의었던 탓에 천민 신분으로 자랐다. 그러다 이응헌의 집안일을 도와주다가 그림에 눈을 뜨게 됐는데, 그의 천재성에 감탄한 많은 이들의 도움을 받아 유명한 화가가 되었다. 그는 평생 동안 다양한 화풍을 적절히 수용하고 절제해가며 작품에 대한 연구를 이어갔고, 명예나 권력욕 앞에서도 자신이 가진 진정한 예술에 대한 가치관이 흔들리지 않고자 노력했다. 무엇보다 예술이 우선이었던 삶을 살았다. 그리고 1897년에 생을 마감했고, 그의 예술을 추종한 많은 이들과 함께 현대로 이어온 것이다. 오원 장승업은 신분제도를 가진 나라의 백성이지만 예술을 지팡이 삼아 예술을 향한 자신의 가치관과 자세를 굳건히 하였다. 또한 다양한 시도를 스스로의 방법에 따라 연구하는 자세로써 변화에 유연하고자 노력했다. 그가 이어간 예술에는 어떤 형식만으로 정해지지 않으려는 노력이 있었다. 그는 작품에 대해 얽매이지 않으려는 수용을 하면서도 무분별하지 않기 위해 절제 했다. 현재 한국의 현대미술에는 다양한 미술사조들이 스며있다. 그리고 본 연구자를 포함하여 다양한 젊은 작가들 중에는 작품에 담아내는 정서보다는 서구적 가치관들을 무분별하게 흡수하게 될 때가 많다. 이것은 새로운 가치관과 정서에 대한 수용과 절충이라는 숙제를 안고 있는 것이다. 때마다 눈에 띄는 예술적 추세나 유행에 있어서도 무분별하지 않기 위해 오원 장승업의 자세는 본 연구자 외에 다른 작가들에게도 도움되는 점이다. 이 논문을 통해 오원 장승업의 받아들였던 예술적 자세를 연구한 바, 현대미술의 새로운 미술사조와 가치관에 대해서는 작가 스스로의 삶과 작품이 서로 융해될 수 있는 선에서 수용할 범위를 적절하게 절충해야 한다는 것이다. 그리고 이는 앞으로 본 연구자의 작업 방향이 가져야 할 기준으로 삼으려 한다.
현대미술에 있어서 작품에 담기는 서구적 가치관과 서양의 미술사조들이 정확한 방향 없이 무분별하게 받아들여질 때가 많다. 본 논문에서는 장승업의 뚜렷한 예술적 이념과 철학에 대한 자세를 통해 현대미술에서 예술가가 진정으로 추구해야 할 점에 대해 연구하고자 하였다. 연구한 오원 장승업은 사망한 지 오랜 시간이 지난 화가이기 때문에 그의 삶에 대해 그를 기록한 자료들과 그의 작품들을 통해서 이해할 수 밖에 없다. 그래서 다른 이들의 관점에서 쓰인 기록들, 그의 작품들, 그리고 그의 삶이 후대 현대미술에 미친 영향을 통해 그의 예술적 자세를 살펴보았다. 기록들에서 오원 장승업은 1843년에 무반집안에서 태어났지만 일찍이 부모님을 여의었던 탓에 천민 신분으로 자랐다. 그러다 이응헌의 집안일을 도와주다가 그림에 눈을 뜨게 됐는데, 그의 천재성에 감탄한 많은 이들의 도움을 받아 유명한 화가가 되었다. 그는 평생 동안 다양한 화풍을 적절히 수용하고 절제해가며 작품에 대한 연구를 이어갔고, 명예나 권력욕 앞에서도 자신이 가진 진정한 예술에 대한 가치관이 흔들리지 않고자 노력했다. 무엇보다 예술이 우선이었던 삶을 살았다. 그리고 1897년에 생을 마감했고, 그의 예술을 추종한 많은 이들과 함께 현대로 이어온 것이다. 오원 장승업은 신분제도를 가진 나라의 백성이지만 예술을 지팡이 삼아 예술을 향한 자신의 가치관과 자세를 굳건히 하였다. 또한 다양한 시도를 스스로의 방법에 따라 연구하는 자세로써 변화에 유연하고자 노력했다. 그가 이어간 예술에는 어떤 형식만으로 정해지지 않으려는 노력이 있었다. 그는 작품에 대해 얽매이지 않으려는 수용을 하면서도 무분별하지 않기 위해 절제 했다. 현재 한국의 현대미술에는 다양한 미술사조들이 스며있다. 그리고 본 연구자를 포함하여 다양한 젊은 작가들 중에는 작품에 담아내는 정서보다는 서구적 가치관들을 무분별하게 흡수하게 될 때가 많다. 이것은 새로운 가치관과 정서에 대한 수용과 절충이라는 숙제를 안고 있는 것이다. 때마다 눈에 띄는 예술적 추세나 유행에 있어서도 무분별하지 않기 위해 오원 장승업의 자세는 본 연구자 외에 다른 작가들에게도 도움되는 점이다. 이 논문을 통해 오원 장승업의 받아들였던 예술적 자세를 연구한 바, 현대미술의 새로운 미술사조와 가치관에 대해서는 작가 스스로의 삶과 작품이 서로 융해될 수 있는 선에서 수용할 범위를 적절하게 절충해야 한다는 것이다. 그리고 이는 앞으로 본 연구자의 작업 방향이 가져야 할 기준으로 삼으려 한다.
In modern art, the western values and artistic spirit are often accepted without accurate directions. The purpose of this research is to propose the directions that should be pursued by the modern artists by examining Jang, Seung-up’s clear artistic ideology and philosophy. Many years have passed si...
In modern art, the western values and artistic spirit are often accepted without accurate directions. The purpose of this research is to propose the directions that should be pursued by the modern artists by examining Jang, Seung-up’s clear artistic ideology and philosophy. Many years have passed since O-won, Jang Seung-up passed away so only the records of him and his works should be used to understand his life. Therefore, his artistic attitude was examined by studying the records, his works and the impact of his life on modern art. According to the records, O-won, Jang, Seung-up was born in 1843 in a military nobility family but had been grown as low class since he lost his parents when he was a child. He opened his artistic perspective when he was helping the housework of Lee, Eung-heon and he became a great artist by being helped by many people who admired his genius talent. In his entire life, he had continued with the research of arts by accepting and restraining various types of painting styles and he attempted not to be affected by the desires for honor and power to maintain his values towards arts. His had lived a life that put arts in his top priority. His passed away in 1897 but his arts have passed down until now with many people who admired his works. Even though O-won, Jang, Seung-up had lived in a country based on social status system but he solidified his values and attitudes towards arts. In addition, he tried to be flexible to the changes by studying various types of artistic styles according to his own methods. In his art, there are attempts not to be fixated by certain styles. He tried to not only accept different styles but also to restrain himself to be not indiscreet. In Korean modern arts, diverse artistic spirits are permeated in the works. Also, there are many young artists including myself that indiscreetly accepts western values rather than considering the emotion contained in the works. The right direction is to maintain both acceptance and restraint towards new values and emotion. In order to be not indiscreet towards conspicuous artistic trend and fashion, the attitude of O-won, Jang, Seung-up can be helpful to many modern artists. As a result of examining artistic attitude of O-won, Jang, Seung-up, the artists should properly compromise the level of acceptance towards the new artistic spirit and values in order to not interrupt the lives of the artists themselves. And it will be the standard that I should maintain my direction in the future.
In modern art, the western values and artistic spirit are often accepted without accurate directions. The purpose of this research is to propose the directions that should be pursued by the modern artists by examining Jang, Seung-up’s clear artistic ideology and philosophy. Many years have passed since O-won, Jang Seung-up passed away so only the records of him and his works should be used to understand his life. Therefore, his artistic attitude was examined by studying the records, his works and the impact of his life on modern art. According to the records, O-won, Jang, Seung-up was born in 1843 in a military nobility family but had been grown as low class since he lost his parents when he was a child. He opened his artistic perspective when he was helping the housework of Lee, Eung-heon and he became a great artist by being helped by many people who admired his genius talent. In his entire life, he had continued with the research of arts by accepting and restraining various types of painting styles and he attempted not to be affected by the desires for honor and power to maintain his values towards arts. His had lived a life that put arts in his top priority. His passed away in 1897 but his arts have passed down until now with many people who admired his works. Even though O-won, Jang, Seung-up had lived in a country based on social status system but he solidified his values and attitudes towards arts. In addition, he tried to be flexible to the changes by studying various types of artistic styles according to his own methods. In his art, there are attempts not to be fixated by certain styles. He tried to not only accept different styles but also to restrain himself to be not indiscreet. In Korean modern arts, diverse artistic spirits are permeated in the works. Also, there are many young artists including myself that indiscreetly accepts western values rather than considering the emotion contained in the works. The right direction is to maintain both acceptance and restraint towards new values and emotion. In order to be not indiscreet towards conspicuous artistic trend and fashion, the attitude of O-won, Jang, Seung-up can be helpful to many modern artists. As a result of examining artistic attitude of O-won, Jang, Seung-up, the artists should properly compromise the level of acceptance towards the new artistic spirit and values in order to not interrupt the lives of the artists themselves. And it will be the standard that I should maintain my direction in the future.
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