본 연구는 헤어미용사라는 직업이 보다 더 전문적인 직업으로 자리매김할 수 있도록, 그리고 헤어미용사의 전문성을 향상시키기 위한 척도개발을 목적으로 하였다. 이에 따라 이론적 고찰을 통해 헤어미용사 전문성 개념 및 중간영역, 하위영역을 설정하였으며, 이렇게 연역적 구인화 방식으로 설정된 헤어미용사 전문성 구인화 모형에 대한 타당화 절차를 진행하였다. 연구결과와 평가척도의 기대효과는 다음과 같다. 첫째, 전문성 및 중간영역, 하위영역의 개념설정에 대하여 2차례 타당화 절차를 진행하였으며, 그 결과는 매우 양호한 것으로 나타났다. 둘째, NCS가 제시한 미용사(일반)교육훈련과정에 대한 면밀한 이론적 검토를 진행하여 헤어미용사 전문성 평가문항(초안)에 대해 집중토의결과를 반영하여 ...
[ Abstract ]
본 연구는 헤어미용사라는 직업이 보다 더 전문적인 직업으로 자리매김할 수 있도록, 그리고 헤어미용사의 전문성을 향상시키기 위한 척도개발을 목적으로 하였다. 이에 따라 이론적 고찰을 통해 헤어미용사 전문성 개념 및 중간영역, 하위영역을 설정하였으며, 이렇게 연역적 구인화 방식으로 설정된 헤어미용사 전문성 구인화 모형에 대한 타당화 절차를 진행하였다. 연구결과와 평가척도의 기대효과는 다음과 같다. 첫째, 전문성 및 중간영역, 하위영역의 개념설정에 대하여 2차례 타당화 절차를 진행하였으며, 그 결과는 매우 양호한 것으로 나타났다. 둘째, NCS가 제시한 미용사(일반)교육훈련과정에 대한 면밀한 이론적 검토를 진행하여 헤어미용사 전문성 평가문항(초안)에 대해 집중토의결과를 반영하여 델파이 조사를 통해 그 타당성을 검증하여 예비조사를 위한 헤어미용사 전문성 평가척도를 구안하였다. 셋째, 예비조사 결과 신뢰도 및 문항 간 및 문항∼전체 상관관계는 몇 개의 문항을 제외하고 모두 양호한 결과를 나타내 이에 대한 탐색적 요인분석을 진행한 결과 오분류 및 이상치를 나타낸 12개의 문항이 나타나 2차 요인분석을 진행하였으며, 그 결과 연구자가 잠정적으로 설정한 요인구조와 부합하는 결과를 나타냈다. 넷째, 본 조사는 예비조사와 마찬가지로 신뢰도 및 문항 간, 문항∼전체 상관관계는 모든 문항에서 양호한 결과를 나타내 이에 대한 탐색적 요인분석을 진행하였고, 그 결과 연구자가 설정한 요인구조에 부합하는 결과를 나타냈다. 이에 따라 연구자가 설정한 요인구조에 대한 확인적 차원에서 고차요인구조 모형을 검증하기 위해 요인들을 단계별로 투입한 4단계 검증절차를 진행하였다. 그 결과 연구자가 잠정적으로 설정한 요인들이 추가되면서 점차 모형적합도가 향상되는 결과를 나타냈으며, 최종적으로 연구자가 설정한 헤어미용사 전문성 구인화 모형에 부합하는 결과를 도출할 수 있었다. 본 평가척도는 헤어미용 분야에서 다른 분야에서 사용되어지는 전문성 평가척도를 차용함으로써 발생하는 포괄적이면서 중복적인 내용으로 구성된 전문성 평가라는 한계를 극복한 헤어미용사만의 전문성 평가척도로써, 점차 전문성이 강화된 인재를 요구하는 헤어미용분야의 요구를 충실히 반영하였기 때문에 헤어미용 분야의 전문성 관련연구에 있어서 과거 보다 정확하고 객관적인 연구결과를 도출하기 위한 도구로 사용될 수 있을 것으로 기대된다. 한편 평가방식에 있어서도 자기평가방식을 채택하였기 때문에 언제든지 헤어미용사 스스로 자신을 평가함으로써 자기반성을 유도하여 보다 효율적으로 전문성을 강화 시킬 수 있을 것으로 기대되며, 과거 상급자에 의한 주관적인 평가에서 벗어나 객관적인 전문성 평가가 이루어질 수 있기 때문에 합리적인 미용실 직무 체계 정립도 가능할 것으로 기대된다.
[ Abstract ]
본 연구는 헤어미용사라는 직업이 보다 더 전문적인 직업으로 자리매김할 수 있도록, 그리고 헤어미용사의 전문성을 향상시키기 위한 척도개발을 목적으로 하였다. 이에 따라 이론적 고찰을 통해 헤어미용사 전문성 개념 및 중간영역, 하위영역을 설정하였으며, 이렇게 연역적 구인화 방식으로 설정된 헤어미용사 전문성 구인화 모형에 대한 타당화 절차를 진행하였다. 연구결과와 평가척도의 기대효과는 다음과 같다. 첫째, 전문성 및 중간영역, 하위영역의 개념설정에 대하여 2차례 타당화 절차를 진행하였으며, 그 결과는 매우 양호한 것으로 나타났다. 둘째, NCS가 제시한 미용사(일반)교육훈련과정에 대한 면밀한 이론적 검토를 진행하여 헤어미용사 전문성 평가문항(초안)에 대해 집중토의결과를 반영하여 델파이 조사를 통해 그 타당성을 검증하여 예비조사를 위한 헤어미용사 전문성 평가척도를 구안하였다. 셋째, 예비조사 결과 신뢰도 및 문항 간 및 문항∼전체 상관관계는 몇 개의 문항을 제외하고 모두 양호한 결과를 나타내 이에 대한 탐색적 요인분석을 진행한 결과 오분류 및 이상치를 나타낸 12개의 문항이 나타나 2차 요인분석을 진행하였으며, 그 결과 연구자가 잠정적으로 설정한 요인구조와 부합하는 결과를 나타냈다. 넷째, 본 조사는 예비조사와 마찬가지로 신뢰도 및 문항 간, 문항∼전체 상관관계는 모든 문항에서 양호한 결과를 나타내 이에 대한 탐색적 요인분석을 진행하였고, 그 결과 연구자가 설정한 요인구조에 부합하는 결과를 나타냈다. 이에 따라 연구자가 설정한 요인구조에 대한 확인적 차원에서 고차요인구조 모형을 검증하기 위해 요인들을 단계별로 투입한 4단계 검증절차를 진행하였다. 그 결과 연구자가 잠정적으로 설정한 요인들이 추가되면서 점차 모형적합도가 향상되는 결과를 나타냈으며, 최종적으로 연구자가 설정한 헤어미용사 전문성 구인화 모형에 부합하는 결과를 도출할 수 있었다. 본 평가척도는 헤어미용 분야에서 다른 분야에서 사용되어지는 전문성 평가척도를 차용함으로써 발생하는 포괄적이면서 중복적인 내용으로 구성된 전문성 평가라는 한계를 극복한 헤어미용사만의 전문성 평가척도로써, 점차 전문성이 강화된 인재를 요구하는 헤어미용분야의 요구를 충실히 반영하였기 때문에 헤어미용 분야의 전문성 관련연구에 있어서 과거 보다 정확하고 객관적인 연구결과를 도출하기 위한 도구로 사용될 수 있을 것으로 기대된다. 한편 평가방식에 있어서도 자기평가방식을 채택하였기 때문에 언제든지 헤어미용사 스스로 자신을 평가함으로써 자기반성을 유도하여 보다 효율적으로 전문성을 강화 시킬 수 있을 것으로 기대되며, 과거 상급자에 의한 주관적인 평가에서 벗어나 객관적인 전문성 평가가 이루어질 수 있기 때문에 합리적인 미용실 직무 체계 정립도 가능할 것으로 기대된다.
Development of Expertise Rating Scale for Hairdesigner - Focusing on the NCS Education & Training Curriculum -
Kee-Bong Lee
Department of Fusion Engineering, the Graduate School Hoseo University Asan, Korea
(Supervised by pro...
[ Abstract ]
Development of Expertise Rating Scale for Hairdesigner - Focusing on the NCS Education & Training Curriculum -
Kee-Bong Lee
Department of Fusion Engineering, the Graduate School Hoseo University Asan, Korea
(Supervised by professor Young-Hee Kim)
This study aimed to develop scales to improve expertise of hair designers which would help this occupation, hair designer, to strengthen its position as a more professional job. In the light of that, through the theoretical review, the study first set up concepts, an intermediate range and a subordinate range of hair designers’ expertise and carried out a research on validity of the hair designers’ expertise practice model which had been established in such deductive practice method. Research findings and expected effects of the assessment scales are summarized as follows. First, the study conducted two different processes to know the validity of how concepts of expertise, the intermediate range and the subordinate range were set up, and the results turned out to be very much positive. Second, an in-depth theoretical investigation on a (general) education and training course offered by NCS targeting beauty designers was first carried out and as reflecting the results of an intense discussion on the hair designers’ expertise assessment questions (in the draft), the study conducted Delphi survey and verified the validity. The study eventually came up with the hair designers’ expertise assessment scales in preparation for the preliminary research. Third, regarding the reliability and correlations of one question with another and with the whole, what the preliminary research found out is, except for a few of the questions, the others presented all the positive results, and that made the study try an exploratory factor analysis which offered 12 questions that were wrongly categorized or that presented outliers. A secondary factor analysis was accordingly carried out and as a result, an outcome to correspond to the factor structure which the researcher had temporarily set up was gained. Fourth, as obtained from the preliminary research, this study earned positive results from all of the questions in connection with the reliability and the correlations of one question with another and with the whole and as a result, an outcome to agree to the factor structure which the researchers had established was presented. In the light of that, to prove the high-order factor structure model merely for confirmation on the factor structure which the researcher had set up, the study conducted a four-stage process of verification with each of the factors applied by stage. The study consequently learned that the model’s goodness of fit keeps increasing with the factors which the researcher had temporarily established added and finally, it produced an outcome to accord with the hair designers’ expertise practice model which the researcher had set up. As the expertise assessment scales targeting hair designers which had overcome this limit that these expertise assessments made of comprehensive and overlapping contents would have by borrowing expertise assessment scales that are being used not in the field of hair and beauty but other fields, the assessment scales of this study faithfully reflected needs from the hair and beauty field which is looking for personnel of advanced professionalism more desperately than before and therefore, the study assumes that in relation to other researches on expertise in the field of hair and beauty, its assessment scales can be used as a tool to extract more accurate and objective research results compared to these in the past. In the meantime, even regarding an assessment method as well, since a self-rating was accepted, hair designers are given chances for self-evaluation all the time which would lead to self-reflection and more efficient improvement in expertise. Not only that, the study also argues that since objective expertise assessment but not this subjective one by superiors in the past is more likely to be carried out, a rational class system will be more possibly established in a hair salon.
[ Abstract ]
Development of Expertise Rating Scale for Hairdesigner - Focusing on the NCS Education & Training Curriculum -
Kee-Bong Lee
Department of Fusion Engineering, the Graduate School Hoseo University Asan, Korea
(Supervised by professor Young-Hee Kim)
This study aimed to develop scales to improve expertise of hair designers which would help this occupation, hair designer, to strengthen its position as a more professional job. In the light of that, through the theoretical review, the study first set up concepts, an intermediate range and a subordinate range of hair designers’ expertise and carried out a research on validity of the hair designers’ expertise practice model which had been established in such deductive practice method. Research findings and expected effects of the assessment scales are summarized as follows. First, the study conducted two different processes to know the validity of how concepts of expertise, the intermediate range and the subordinate range were set up, and the results turned out to be very much positive. Second, an in-depth theoretical investigation on a (general) education and training course offered by NCS targeting beauty designers was first carried out and as reflecting the results of an intense discussion on the hair designers’ expertise assessment questions (in the draft), the study conducted Delphi survey and verified the validity. The study eventually came up with the hair designers’ expertise assessment scales in preparation for the preliminary research. Third, regarding the reliability and correlations of one question with another and with the whole, what the preliminary research found out is, except for a few of the questions, the others presented all the positive results, and that made the study try an exploratory factor analysis which offered 12 questions that were wrongly categorized or that presented outliers. A secondary factor analysis was accordingly carried out and as a result, an outcome to correspond to the factor structure which the researcher had temporarily set up was gained. Fourth, as obtained from the preliminary research, this study earned positive results from all of the questions in connection with the reliability and the correlations of one question with another and with the whole and as a result, an outcome to agree to the factor structure which the researchers had established was presented. In the light of that, to prove the high-order factor structure model merely for confirmation on the factor structure which the researcher had set up, the study conducted a four-stage process of verification with each of the factors applied by stage. The study consequently learned that the model’s goodness of fit keeps increasing with the factors which the researcher had temporarily established added and finally, it produced an outcome to accord with the hair designers’ expertise practice model which the researcher had set up. As the expertise assessment scales targeting hair designers which had overcome this limit that these expertise assessments made of comprehensive and overlapping contents would have by borrowing expertise assessment scales that are being used not in the field of hair and beauty but other fields, the assessment scales of this study faithfully reflected needs from the hair and beauty field which is looking for personnel of advanced professionalism more desperately than before and therefore, the study assumes that in relation to other researches on expertise in the field of hair and beauty, its assessment scales can be used as a tool to extract more accurate and objective research results compared to these in the past. In the meantime, even regarding an assessment method as well, since a self-rating was accepted, hair designers are given chances for self-evaluation all the time which would lead to self-reflection and more efficient improvement in expertise. Not only that, the study also argues that since objective expertise assessment but not this subjective one by superiors in the past is more likely to be carried out, a rational class system will be more possibly established in a hair salon.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.