본 논문의 목적은 기독교 부모역할의 역사적 고찰을 통하여 자녀교육에 대한 부모의 권한과 책임이 어떻게 변화되어 왔는지 밝히고, 기독교 부모역할의 의미를 신학적으로 정립하여, 자녀를 신앙으로 교육하라는 하나님의 명령을 받은 자로서의 부모의 영적·교육적 권한 및 책임을 회복하려는 데에 있다.
본 연구는 연대기적 역사를 바탕으로 통시적이고 공시적인 방법이 사용되었다. 기독교 부모역할을 통시적인 연구를 통하여 구약시대로부터 현대에 이르기까지 부모역할의 변천과정을 구약시대, 신약시대, 중세시대, 종교개혁시대, 주일학교시대로 구분하여...
본 논문의 목적은 기독교 부모역할의 역사적 고찰을 통하여 자녀교육에 대한 부모의 권한과 책임이 어떻게 변화되어 왔는지 밝히고, 기독교 부모역할의 의미를 신학적으로 정립하여, 자녀를 신앙으로 교육하라는 하나님의 명령을 받은 자로서의 부모의 영적·교육적 권한 및 책임을 회복하려는 데에 있다.
본 연구는 연대기적 역사를 바탕으로 통시적이고 공시적인 방법이 사용되었다. 기독교 부모역할을 통시적인 연구를 통하여 구약시대로부터 현대에 이르기까지 부모역할의 변천과정을 구약시대, 신약시대, 중세시대, 종교개혁시대, 주일학교시대로 구분하여 살펴보았으며, 부모역할의 성경적 기원과 쇠퇴와 회복 및 분리가 어떻게 이루어졌는지 논의하였다. 또한, 기독교 부모역할을 공시적인 방법을 통해서는 각 시대별로 부모역할이 어떤 특징을 가지는지 살펴보았으며, 각 시대의 부모역할에 영향을 주는 요인들을 사회문화적 요인, 교육적 요인, 신학적 요인으로 분석하였다.
기독교 부모역할은 넓은 의미에서 일반적인 부모역할의 개념을 포함하고 있지만, 기독교적인 독특성을 가진다. 일반 부모역할과 기독교 부모역할의 결정적인 차이는 부모관의 차이이다. 기독교인 부모의 교육적 권한의 근원은 하나님으로부터 기인한다. 기독교인 부모는 하나님으로부터 자녀를 신앙으로 양육하라는 명령을 받은 자이다. 부모는 자녀교육의 일차적 교사로서, 우선적인 교육적 권위와 책임을 가진다.
이와 같은 특성을 가지는 기독교 부모역할은 사회문화적 요인과 교육적 요인, 그리고 신학적 요인에 의해 영향을 받는다. 사회문화적 요인에는 사회의 유형, 문화요인, 가족의 형태가 있으며, 교육적 요인에는 교육사상, 교육제도, 교육권이 있다. 신학적 요인은 자녀와 부모, 그리고 말씀(교육내용)에 대한 신학적 이해가 해당된다.
기독교 부모역할은 위와 같은 요인들의 영향을 받으며 다음과 같이 변천되었다. 기독교인 부모는 자녀의 신앙교육의 주체가 되어 구약과 신약시대까지 그 역할을 담당했으나, 중세의 교권주의 교육에 의해 가정과 부모의 역할이 약화되고 외면당했다. 이러한 약화 현상은 16세기 종교개혁자들에 의해 다시 회복되어, 부모는 자녀를 신앙으로 양육하라는 하나님의 명령을 받은 자임을 새롭게 하고, 부모의 영적·교육적 권한 및 책임을 재강조하게 되었다. 그러나 주일학교 체제의 확산과 발전과정 속에서 자녀의 신앙교육에 있어 가정보다는 교회학교가 중심에 놓이게 되었다. 이는 기독교인 부모들로 하여금 자녀의 신앙교육을 교회학교에 맡김으로써 자신의 교육적 권한과 책임을 소홀히 하는 원인이 되고 있다. 또한, 교회학교와 학교교육이 연계되지 않음으로 기독교인 부모들은 자녀의 학교교육에 대한 기독교적 지도와 안내를 충분히 받지 못함으로 신앙과 학업 사이에서 갈등하는 양상을 보인다. 기독교인 부모 역시 일반 부모들과 마찬가지로 세속적인 입시 위주의 성공주의 가치관에 휩싸이기 쉽다.
이와 같은 기독교 교육사에 나타난 부모의 자녀양육의 주권적 권한과 책임의 변화는 구약시대는 부모 주도 시대로, 신약시대는 가정과 교회의 협력시대로, 중세시대는 교회 주도 시대로, 종교개혁시대는 회복의 시대로, 주일학교시대는 분리의 시대로 특징지어진다. 기독교 부모역할의 역사적 변천을 통해 기독교인 부모들이 가지는 그 근원적이고 핵심적인 역할은 자녀의 신앙교육의 주체가 되는 것임을 알 수 있으며, 성서시대와 종교개혁시대처럼 자녀의 신앙교육의 주체로서의 부모의 역할을 회복해야 하는 과제가 요청된다.
따라서 교회교육은 기독교인 부모들이 기독교적인 자녀관을 가지고 신앙교육과 학교교육의 주체가 될 수 있도록 지원하고, 가정의 신앙교육과 학교교육과 긴밀히 연계해야 한다. 기독교인 부모들은 자녀의 신앙교육의 주체로서 가정과 교회와 학교를 연계하는 통로가 되어 가정의 신앙양육자로서, 교회교육의 협력자로서, 학교교육의 참여자로서 역할을 하며, 더 나아가 한국의 교육현실을 기독교적으로 성찰하여 교육을 회복시키는 주체가 되어야 한다.
본 논문의 목적은 기독교 부모역할의 역사적 고찰을 통하여 자녀교육에 대한 부모의 권한과 책임이 어떻게 변화되어 왔는지 밝히고, 기독교 부모역할의 의미를 신학적으로 정립하여, 자녀를 신앙으로 교육하라는 하나님의 명령을 받은 자로서의 부모의 영적·교육적 권한 및 책임을 회복하려는 데에 있다.
본 연구는 연대기적 역사를 바탕으로 통시적이고 공시적인 방법이 사용되었다. 기독교 부모역할을 통시적인 연구를 통하여 구약시대로부터 현대에 이르기까지 부모역할의 변천과정을 구약시대, 신약시대, 중세시대, 종교개혁시대, 주일학교시대로 구분하여 살펴보았으며, 부모역할의 성경적 기원과 쇠퇴와 회복 및 분리가 어떻게 이루어졌는지 논의하였다. 또한, 기독교 부모역할을 공시적인 방법을 통해서는 각 시대별로 부모역할이 어떤 특징을 가지는지 살펴보았으며, 각 시대의 부모역할에 영향을 주는 요인들을 사회문화적 요인, 교육적 요인, 신학적 요인으로 분석하였다.
기독교 부모역할은 넓은 의미에서 일반적인 부모역할의 개념을 포함하고 있지만, 기독교적인 독특성을 가진다. 일반 부모역할과 기독교 부모역할의 결정적인 차이는 부모관의 차이이다. 기독교인 부모의 교육적 권한의 근원은 하나님으로부터 기인한다. 기독교인 부모는 하나님으로부터 자녀를 신앙으로 양육하라는 명령을 받은 자이다. 부모는 자녀교육의 일차적 교사로서, 우선적인 교육적 권위와 책임을 가진다.
이와 같은 특성을 가지는 기독교 부모역할은 사회문화적 요인과 교육적 요인, 그리고 신학적 요인에 의해 영향을 받는다. 사회문화적 요인에는 사회의 유형, 문화요인, 가족의 형태가 있으며, 교육적 요인에는 교육사상, 교육제도, 교육권이 있다. 신학적 요인은 자녀와 부모, 그리고 말씀(교육내용)에 대한 신학적 이해가 해당된다.
기독교 부모역할은 위와 같은 요인들의 영향을 받으며 다음과 같이 변천되었다. 기독교인 부모는 자녀의 신앙교육의 주체가 되어 구약과 신약시대까지 그 역할을 담당했으나, 중세의 교권주의 교육에 의해 가정과 부모의 역할이 약화되고 외면당했다. 이러한 약화 현상은 16세기 종교개혁자들에 의해 다시 회복되어, 부모는 자녀를 신앙으로 양육하라는 하나님의 명령을 받은 자임을 새롭게 하고, 부모의 영적·교육적 권한 및 책임을 재강조하게 되었다. 그러나 주일학교 체제의 확산과 발전과정 속에서 자녀의 신앙교육에 있어 가정보다는 교회학교가 중심에 놓이게 되었다. 이는 기독교인 부모들로 하여금 자녀의 신앙교육을 교회학교에 맡김으로써 자신의 교육적 권한과 책임을 소홀히 하는 원인이 되고 있다. 또한, 교회학교와 학교교육이 연계되지 않음으로 기독교인 부모들은 자녀의 학교교육에 대한 기독교적 지도와 안내를 충분히 받지 못함으로 신앙과 학업 사이에서 갈등하는 양상을 보인다. 기독교인 부모 역시 일반 부모들과 마찬가지로 세속적인 입시 위주의 성공주의 가치관에 휩싸이기 쉽다.
이와 같은 기독교 교육사에 나타난 부모의 자녀양육의 주권적 권한과 책임의 변화는 구약시대는 부모 주도 시대로, 신약시대는 가정과 교회의 협력시대로, 중세시대는 교회 주도 시대로, 종교개혁시대는 회복의 시대로, 주일학교시대는 분리의 시대로 특징지어진다. 기독교 부모역할의 역사적 변천을 통해 기독교인 부모들이 가지는 그 근원적이고 핵심적인 역할은 자녀의 신앙교육의 주체가 되는 것임을 알 수 있으며, 성서시대와 종교개혁시대처럼 자녀의 신앙교육의 주체로서의 부모의 역할을 회복해야 하는 과제가 요청된다.
따라서 교회교육은 기독교인 부모들이 기독교적인 자녀관을 가지고 신앙교육과 학교교육의 주체가 될 수 있도록 지원하고, 가정의 신앙교육과 학교교육과 긴밀히 연계해야 한다. 기독교인 부모들은 자녀의 신앙교육의 주체로서 가정과 교회와 학교를 연계하는 통로가 되어 가정의 신앙양육자로서, 교회교육의 협력자로서, 학교교육의 참여자로서 역할을 하며, 더 나아가 한국의 교육현실을 기독교적으로 성찰하여 교육을 회복시키는 주체가 되어야 한다.
The purpose of this dissertation is to first, determine how the authority and responsibility of parents to educate their children have changed over history. Secondly, by establishing the theological definition of Christian parental roles, it seeks to restore the spiritual and educational authority a...
The purpose of this dissertation is to first, determine how the authority and responsibility of parents to educate their children have changed over history. Secondly, by establishing the theological definition of Christian parental roles, it seeks to restore the spiritual and educational authority and responsibility to parents, whom God ordained to educate their children in faith.
In this research, both diachronic and synchronic methods have been used to review the chronological history. Beginning in the Old Testament Era, this study diachronically classified the transition of parental roles into five different periods: the Old Testament, the New Testament, the Medieval, the Reformation and the Sunday school. While reviewing and discussing the biblical foundation of parental roles, and how the decline, restoration and separation of parental roles came about, this study synchronically assesses the uniqueness of parental roles in each period and classifies the various factors?socio-cultural, educational, and theological?that influence the parental roles and analyzed them.
While Christian parenting shares the common idea of parental roles with secular parenting, it is unique in its Christian faith foundation, with the fundamental difference being the parental world view. The educational authority of Christian parents is ordained by God. God has commanded Christian parents to educate their children in faith. As primary teachers, parents hold the primary authority and responsibility over their children’s education.
Due to these unique characteristics of Christian parental roles, Christian parenting is often influenced by socio-cultural factors (social class, cultural issues or family structure), educational factors (educational philosophy, structure and educational authority) and theological factors (theological understanding of child, parent and Scripture as the content of education).
Christian parental roles have changed throughout history due to the above mentioned factors. Throughout the Old Testament and the New Testament periods, Christian parents had been the principal agents of their children’s faith education. However, the parental roles were ignored during the Medieval period due to the ecclesiastical authority. The 16th century reformers revived Christian parental roles, emphasizing the God-ordained educational and spiritual authority of parents to nurture and discipline children in faith. However, with the introduction and the proliferation of the Sunday school system, the primer for Christian education shifted from parents to the Sunday school. This has resulted in many Christian parents neglecting their authority and duty as primary educators of faith, leaving it to the church. In addition, the disconnect between Sunday school and secular school has caused many children to struggle between faith and academics. Christian parents, like secular parents, easily fall into success-oriented world view, emphasizing college entrance exam and career success.
As such, the authority and the responsibility of child education have shifted throughout the history of Christian education. In the Old Testament period, education was parent-initiated and parent-driven. In the New Testament period, education was a product of the cooperation of the family and the Church. In the Medieval period, education was Church-driven. The Reformation was a period of restoration, while the Sunday school period has been a period of separation. Through the observation of the historical transitions of Christian parental roles, one may conclude that the fundamental role of parents is to initiate and lead the faith-based education of their children, and that the role of parents as the initiator and leader of their children’s faith-based education must be restored to the state it once used to be in the Biblical periods and the Reformation period. This restoration process is the homework for the current generation.
Therefore, the Church’s education must support the parents to be equipped with a Christian perspective in treating their children and their education, so that they would take control of the secular school education and actively bridge the relationship between faith education at home and the secular school education. Christian parents must take the educational authority over their children as well as become a nexus for the church, family and school. They are to take the lead to educate the children in the Christian faith, support the education ministry of the church and participate in the school education. Furthermore, Christian parents must lead the restoration of education in the Republic of Korea by reviewing the revising education with a Christian perspective.
The purpose of this dissertation is to first, determine how the authority and responsibility of parents to educate their children have changed over history. Secondly, by establishing the theological definition of Christian parental roles, it seeks to restore the spiritual and educational authority and responsibility to parents, whom God ordained to educate their children in faith.
In this research, both diachronic and synchronic methods have been used to review the chronological history. Beginning in the Old Testament Era, this study diachronically classified the transition of parental roles into five different periods: the Old Testament, the New Testament, the Medieval, the Reformation and the Sunday school. While reviewing and discussing the biblical foundation of parental roles, and how the decline, restoration and separation of parental roles came about, this study synchronically assesses the uniqueness of parental roles in each period and classifies the various factors?socio-cultural, educational, and theological?that influence the parental roles and analyzed them.
While Christian parenting shares the common idea of parental roles with secular parenting, it is unique in its Christian faith foundation, with the fundamental difference being the parental world view. The educational authority of Christian parents is ordained by God. God has commanded Christian parents to educate their children in faith. As primary teachers, parents hold the primary authority and responsibility over their children’s education.
Due to these unique characteristics of Christian parental roles, Christian parenting is often influenced by socio-cultural factors (social class, cultural issues or family structure), educational factors (educational philosophy, structure and educational authority) and theological factors (theological understanding of child, parent and Scripture as the content of education).
Christian parental roles have changed throughout history due to the above mentioned factors. Throughout the Old Testament and the New Testament periods, Christian parents had been the principal agents of their children’s faith education. However, the parental roles were ignored during the Medieval period due to the ecclesiastical authority. The 16th century reformers revived Christian parental roles, emphasizing the God-ordained educational and spiritual authority of parents to nurture and discipline children in faith. However, with the introduction and the proliferation of the Sunday school system, the primer for Christian education shifted from parents to the Sunday school. This has resulted in many Christian parents neglecting their authority and duty as primary educators of faith, leaving it to the church. In addition, the disconnect between Sunday school and secular school has caused many children to struggle between faith and academics. Christian parents, like secular parents, easily fall into success-oriented world view, emphasizing college entrance exam and career success.
As such, the authority and the responsibility of child education have shifted throughout the history of Christian education. In the Old Testament period, education was parent-initiated and parent-driven. In the New Testament period, education was a product of the cooperation of the family and the Church. In the Medieval period, education was Church-driven. The Reformation was a period of restoration, while the Sunday school period has been a period of separation. Through the observation of the historical transitions of Christian parental roles, one may conclude that the fundamental role of parents is to initiate and lead the faith-based education of their children, and that the role of parents as the initiator and leader of their children’s faith-based education must be restored to the state it once used to be in the Biblical periods and the Reformation period. This restoration process is the homework for the current generation.
Therefore, the Church’s education must support the parents to be equipped with a Christian perspective in treating their children and their education, so that they would take control of the secular school education and actively bridge the relationship between faith education at home and the secular school education. Christian parents must take the educational authority over their children as well as become a nexus for the church, family and school. They are to take the lead to educate the children in the Christian faith, support the education ministry of the church and participate in the school education. Furthermore, Christian parents must lead the restoration of education in the Republic of Korea by reviewing the revising education with a Christian perspective.
주제어
#기독교 부모역할 역사적 변천 교육 주체 교회교육 자녀관
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