본 연구는 어린이도서관을 어린이놀이공간의 한 유형으로 해석하여 어린이도서관의 이용실태를 파악하여 어린이들이 좋아하는 어린이도서관의 공간구성을 제시하는 것이다. 이에 본 연구에서는 놀이를 유발하는 공간구성을 취하는 순천, 정읍, 진해, 김해, 서귀포, 제주기적의 도서관을 대상으로 어린이도서관의 이용현황, 공간구성, 이용행태에 관하여 분석한다. 어린이도서관의 동반자 동행, 이용시간, 이용횟수 3개 항목으로 순천을 비롯한 6개관에서 181명의 아동을 대상으로 이용현황을 분석하였다. 어린이도서관의 이용자는 2인이상 친구와 함께 주 1회 방문하여 2-3시간 정도 이용하는 이용자가 가장 많은 것으로 집계되었다. 어린이도서관에서 자료열람공간의 열람실은 2개 층이 오픈되고 외부공간인 ...
본 연구는 어린이도서관을 어린이놀이공간의 한 유형으로 해석하여 어린이도서관의 이용실태를 파악하여 어린이들이 좋아하는 어린이도서관의 공간구성을 제시하는 것이다. 이에 본 연구에서는 놀이를 유발하는 공간구성을 취하는 순천, 정읍, 진해, 김해, 서귀포, 제주기적의 도서관을 대상으로 어린이도서관의 이용현황, 공간구성, 이용행태에 관하여 분석한다. 어린이도서관의 동반자 동행, 이용시간, 이용횟수 3개 항목으로 순천을 비롯한 6개관에서 181명의 아동을 대상으로 이용현황을 분석하였다. 어린이도서관의 이용자는 2인이상 친구와 함께 주 1회 방문하여 2-3시간 정도 이용하는 이용자가 가장 많은 것으로 집계되었다. 어린이도서관에서 자료열람공간의 열람실은 2개 층이 오픈되고 외부공간인 중정, 광정, 마당에 면하여 개방형, 함몰형, 중정형의 배치수법이 적용됬고 외부에 접하는 면에는 커튼월을 설치하여 개방감 있는 공간구성을 취한다. 또한 열람실 내외부에 위치한 소공간이 유기적으로 연계되어 다양한 공간에서 자유로운 자세로 책을 접할 수 있도록 계획되었다. 또한 어린이도서관의 이용행태를 분석하여 어린이들이 좋아하는 공간구성을 분석하였다. 일반이용자가 이용하는 이용공간 중 이용자 밀도가 높은 곳은 자료열람공간이다. 그 중 특히 이용자 밀도가 높은 곳은열람실이며 이러한 공간은 서가 공간, 색다른 공간, 닫힌 공간, 높은 공간으로 분류되었다. 서가 공간의 이용자 밀도는 가장 낮았지만 독서, 학습행위는 다른 공간 유형에 비해 높으며 놀이행위는 가장 적게 나타났다. 색다른 공간, 닫힌 공간, 높은 공간은 서가 공간에 비하여 이용자 밀도가 2배 이상 높고, 놀이행위 또한 많이 나타났다. 이러한 공간이 어린이가 선호하는 공간, 체류가 일어나는 공간이며 동시에 놀이를 유발하는 공간으로 해석하였다.
본 연구는 어린이도서관을 어린이놀이공간의 한 유형으로 해석하여 어린이도서관의 이용실태를 파악하여 어린이들이 좋아하는 어린이도서관의 공간구성을 제시하는 것이다. 이에 본 연구에서는 놀이를 유발하는 공간구성을 취하는 순천, 정읍, 진해, 김해, 서귀포, 제주기적의 도서관을 대상으로 어린이도서관의 이용현황, 공간구성, 이용행태에 관하여 분석한다. 어린이도서관의 동반자 동행, 이용시간, 이용횟수 3개 항목으로 순천을 비롯한 6개관에서 181명의 아동을 대상으로 이용현황을 분석하였다. 어린이도서관의 이용자는 2인이상 친구와 함께 주 1회 방문하여 2-3시간 정도 이용하는 이용자가 가장 많은 것으로 집계되었다. 어린이도서관에서 자료열람공간의 열람실은 2개 층이 오픈되고 외부공간인 중정, 광정, 마당에 면하여 개방형, 함몰형, 중정형의 배치수법이 적용됬고 외부에 접하는 면에는 커튼월을 설치하여 개방감 있는 공간구성을 취한다. 또한 열람실 내외부에 위치한 소공간이 유기적으로 연계되어 다양한 공간에서 자유로운 자세로 책을 접할 수 있도록 계획되었다. 또한 어린이도서관의 이용행태를 분석하여 어린이들이 좋아하는 공간구성을 분석하였다. 일반이용자가 이용하는 이용공간 중 이용자 밀도가 높은 곳은 자료열람공간이다. 그 중 특히 이용자 밀도가 높은 곳은열람실이며 이러한 공간은 서가 공간, 색다른 공간, 닫힌 공간, 높은 공간으로 분류되었다. 서가 공간의 이용자 밀도는 가장 낮았지만 독서, 학습행위는 다른 공간 유형에 비해 높으며 놀이행위는 가장 적게 나타났다. 색다른 공간, 닫힌 공간, 높은 공간은 서가 공간에 비하여 이용자 밀도가 2배 이상 높고, 놀이행위 또한 많이 나타났다. 이러한 공간이 어린이가 선호하는 공간, 체류가 일어나는 공간이며 동시에 놀이를 유발하는 공간으로 해석하였다.
The purpose of this study is to interpret the children's library as a kind of children's play space and identifying the Utilization of Children's Library are presenting a space configuration of children's favorite. This study appears to be taking a spatial configuration that causes a play Suncheon,...
The purpose of this study is to interpret the children's library as a kind of children's play space and identifying the Utilization of Children's Library are presenting a space configuration of children's favorite. This study appears to be taking a spatial configuration that causes a play Suncheon, Jeongeup, Jinhae and Gimhae, Seogwipo, Jeju on the subject in the Children's Library was built using a library of miracles situation, spatial configuration and analysis concerning usage patterns. Accompanied by a companion, hours, using the number on the six libraries, including the Suncheon through three items, targeting 181 children analyzed the children's library usage. As a result, with two or more friends, 2-3 hours, once a week for the users of the library was estimated that the most. Reading room was applied to method of location of open type, dent type and courtyard type by facing the courtyard, light well, yard. Window of building faced with external surface have an assessment of openness space of organization by installing curtain well. or The small space is located in inside on outside reading room by organically link. It was planned to see the book in a free position in varied space. In addition, by analyzing the usage patterns of the children's library analyzed the children's favorite space. Among regular users utilize space, it is where the user density is the highest data reading room. Especially among the data reading room, a reading room where the user density is high. This space was classified as shelf space, different space, a closed space, and a high space. The density of users of the document area is the lowest, but in reading, learning activity is higher than the area of the other type, the play behavior was less than the area of the other type. different space, closed space, high space are more than twice as high user density compared to shelf space, play a lot of action also appeared. These space were interpreted as children’s favorite space, staying space, play space at the same time.
The purpose of this study is to interpret the children's library as a kind of children's play space and identifying the Utilization of Children's Library are presenting a space configuration of children's favorite. This study appears to be taking a spatial configuration that causes a play Suncheon, Jeongeup, Jinhae and Gimhae, Seogwipo, Jeju on the subject in the Children's Library was built using a library of miracles situation, spatial configuration and analysis concerning usage patterns. Accompanied by a companion, hours, using the number on the six libraries, including the Suncheon through three items, targeting 181 children analyzed the children's library usage. As a result, with two or more friends, 2-3 hours, once a week for the users of the library was estimated that the most. Reading room was applied to method of location of open type, dent type and courtyard type by facing the courtyard, light well, yard. Window of building faced with external surface have an assessment of openness space of organization by installing curtain well. or The small space is located in inside on outside reading room by organically link. It was planned to see the book in a free position in varied space. In addition, by analyzing the usage patterns of the children's library analyzed the children's favorite space. Among regular users utilize space, it is where the user density is the highest data reading room. Especially among the data reading room, a reading room where the user density is high. This space was classified as shelf space, different space, a closed space, and a high space. The density of users of the document area is the lowest, but in reading, learning activity is higher than the area of the other type, the play behavior was less than the area of the other type. different space, closed space, high space are more than twice as high user density compared to shelf space, play a lot of action also appeared. These space were interpreted as children’s favorite space, staying space, play space at the same time.
주제어
#Play Space
#Distribution Map
#User's Density
#User's Behaviour
학위논문 정보
저자
정남영
학위수여기관
청주대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
건축공학과
발행연도
2016
총페이지
103p.
키워드
Play Space,
Distribution Map,
User's Density,
User's Behaviour
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.