본 연구는 이성교제 경험과 사랑의 유형에 따른 학교적응의 차이를 살펴보고, 이를 바탕으로 청소년의 이성교제와 학교적응의 관계를 파악하는데 그 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 청소년의 이성교제 경험 유무에 따라서 학교적응에 차이를 보이는가? 둘째, 청소년의 사랑 유형에 따라서 학교적응에 차이를 보이는가? 본 연구에 필요한 자료를 수집하기 위하여 고양시 지역에 소재하고 있는 일반계 고등학교 4곳의 고등학생 400명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 이들 중 367명(남 198명, 여 169명)의 설문 자료를 최종 분석에 이용하였다. 청소년 이성교제의 특성을 알아보기 위해 Sternberg(1998)의 삼각형 사랑 척도(triangular love scale)를 사용하여 이성 친구와의 열정, 친밀감, 책임감을 측정하였으며, 이를 바탕으로 청소년기 사랑의 유형을 분류하였다. 연구에 사용된 삼각형 사랑 척도는 번안 과정을 거쳐 한국 청소년의 수준에 맞도록 수정·보완하였다. ...
본 연구는 이성교제 경험과 사랑의 유형에 따른 학교적응의 차이를 살펴보고, 이를 바탕으로 청소년의 이성교제와 학교적응의 관계를 파악하는데 그 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 청소년의 이성교제 경험 유무에 따라서 학교적응에 차이를 보이는가? 둘째, 청소년의 사랑 유형에 따라서 학교적응에 차이를 보이는가? 본 연구에 필요한 자료를 수집하기 위하여 고양시 지역에 소재하고 있는 일반계 고등학교 4곳의 고등학생 400명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 이들 중 367명(남 198명, 여 169명)의 설문 자료를 최종 분석에 이용하였다. 청소년 이성교제의 특성을 알아보기 위해 Sternberg(1998)의 삼각형 사랑 척도(triangular love scale)를 사용하여 이성 친구와의 열정, 친밀감, 책임감을 측정하였으며, 이를 바탕으로 청소년기 사랑의 유형을 분류하였다. 연구에 사용된 삼각형 사랑 척도는 번안 과정을 거쳐 한국 청소년의 수준에 맞도록 수정·보완하였다. 자료 분석에 이용된 통계 기법은 먼저 한국판 삼각형 사랑 척도를 평가하기 위하여 확인적 요인분석과 신뢰도 검증 과정을 거쳤으며, 청소년기 사랑의 유형을 구분하기 위해 군집분석과 일원분산분석 및 사후검증을 하였다. 이 후 연구문제를 검증하기 위하여 독립표본 T검증과 일원분산분석을 실시하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 한국판 삼각형 사랑 척도가 한국 청소년에게 사용하기 적합하다는 것을 증명해 보였다. 모형의 적합도 평가에서 TLI(.931), CFI(.946), RMSEA(.093)가 수용할 만한 수준을 보였으며, 세 구성요소의 신뢰도는 열정 .846, 친밀감 .872, 책임감 .896으로 모두 양호한 수준을 보였다. 둘째, 청소년기의 사랑 유형은 세 집단으로 분류되었으며, 각 집단은 사랑의 크기에 따라 빈약한 사랑, 미온적 사랑, 충만한 사랑으로 구분할 수 있었다. 셋째, 청소년의 학교적응 수준은 이성교제 경험 유무에 따라서 차이를 보였다. 이성교제 경험이 있는 청소년은 이성교제 경험이 없는 청소년에 비해 더 높은 학교적응 수준을 보이는 것으로 나타났다. 특히 이성교제 경험이 있는 청소년은 교사, 친구와의 관계에서 잘 적응하는 경향을 보였다. 넷째, 이성교제 경험이 있는 청소년은 사랑의 유형에 따라서 학교적응 수준에 차이를 보였다. 사랑의 크기가 큰 집단일수록 학교에 잘 적응하는 것으로 나타났다. 충만한 사랑 유형의 집단은 세 집단 가운데 학교적응 수준이 가장 높았으며, 교사, 친구, 학교생활에 잘 적응하는 경향을 보였다. 이상의 연구 결과를 통해 이성교제 경험과 사랑의 유형은 학교적응과 관련이 있으며, 청소년기의 이성교제는 사회적 관계를 형성하고 적응하는 데에 도움을 준다는 것을 알 수 있었다. 이러한 결과들은 청소년기 이성교제에 대해 긍정적 시각을 제공해주고 학교적응을 위한 교육 방안을 모색하기 위한 밑거름이 될 것이다.
본 연구는 이성교제 경험과 사랑의 유형에 따른 학교적응의 차이를 살펴보고, 이를 바탕으로 청소년의 이성교제와 학교적응의 관계를 파악하는데 그 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 청소년의 이성교제 경험 유무에 따라서 학교적응에 차이를 보이는가? 둘째, 청소년의 사랑 유형에 따라서 학교적응에 차이를 보이는가? 본 연구에 필요한 자료를 수집하기 위하여 고양시 지역에 소재하고 있는 일반계 고등학교 4곳의 고등학생 400명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 이들 중 367명(남 198명, 여 169명)의 설문 자료를 최종 분석에 이용하였다. 청소년 이성교제의 특성을 알아보기 위해 Sternberg(1998)의 삼각형 사랑 척도(triangular love scale)를 사용하여 이성 친구와의 열정, 친밀감, 책임감을 측정하였으며, 이를 바탕으로 청소년기 사랑의 유형을 분류하였다. 연구에 사용된 삼각형 사랑 척도는 번안 과정을 거쳐 한국 청소년의 수준에 맞도록 수정·보완하였다. 자료 분석에 이용된 통계 기법은 먼저 한국판 삼각형 사랑 척도를 평가하기 위하여 확인적 요인분석과 신뢰도 검증 과정을 거쳤으며, 청소년기 사랑의 유형을 구분하기 위해 군집분석과 일원분산분석 및 사후검증을 하였다. 이 후 연구문제를 검증하기 위하여 독립표본 T검증과 일원분산분석을 실시하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 한국판 삼각형 사랑 척도가 한국 청소년에게 사용하기 적합하다는 것을 증명해 보였다. 모형의 적합도 평가에서 TLI(.931), CFI(.946), RMSEA(.093)가 수용할 만한 수준을 보였으며, 세 구성요소의 신뢰도는 열정 .846, 친밀감 .872, 책임감 .896으로 모두 양호한 수준을 보였다. 둘째, 청소년기의 사랑 유형은 세 집단으로 분류되었으며, 각 집단은 사랑의 크기에 따라 빈약한 사랑, 미온적 사랑, 충만한 사랑으로 구분할 수 있었다. 셋째, 청소년의 학교적응 수준은 이성교제 경험 유무에 따라서 차이를 보였다. 이성교제 경험이 있는 청소년은 이성교제 경험이 없는 청소년에 비해 더 높은 학교적응 수준을 보이는 것으로 나타났다. 특히 이성교제 경험이 있는 청소년은 교사, 친구와의 관계에서 잘 적응하는 경향을 보였다. 넷째, 이성교제 경험이 있는 청소년은 사랑의 유형에 따라서 학교적응 수준에 차이를 보였다. 사랑의 크기가 큰 집단일수록 학교에 잘 적응하는 것으로 나타났다. 충만한 사랑 유형의 집단은 세 집단 가운데 학교적응 수준이 가장 높았으며, 교사, 친구, 학교생활에 잘 적응하는 경향을 보였다. 이상의 연구 결과를 통해 이성교제 경험과 사랑의 유형은 학교적응과 관련이 있으며, 청소년기의 이성교제는 사회적 관계를 형성하고 적응하는 데에 도움을 준다는 것을 알 수 있었다. 이러한 결과들은 청소년기 이성교제에 대해 긍정적 시각을 제공해주고 학교적응을 위한 교육 방안을 모색하기 위한 밑거름이 될 것이다.
The research examines the differences in how much students can adapt in school depending on the experience of being in a romantic relationship, together with the type of relationship. In line with this, the objective of the study lies in finding a correlation between adolescent romantic relationship...
The research examines the differences in how much students can adapt in school depending on the experience of being in a romantic relationship, together with the type of relationship. In line with this, the objective of the study lies in finding a correlation between adolescent romantic relationship and school adjustment. The research problems set to achieve the objective are the following. First, are differences in school adjustment observed depending whether a student has had a relationship or not? Second, are differences in school adjustment observed depending on the type of romantic relationship of the adolescent? In order to gather data for the study, a survey was conducted on 400 high school students from four general high schools in Goyang-si. Among these, 367 survey results (198 male, 169 female) were used in the final analysis. To figure out the characteristics of adolescent romantic relationship, Sternberg’s (1998) triangular love scale was used to measure passion, intimacy, and commitment between friends of opposite sex. The adolescent relationship was also classified based on the results. The triangular love scale was edited and supplemented through an adaptation process so it would be better suited for the level of Korean adolescents. The statistics method used in data analysis passed through a confirmatory factor analysis and credibility verification in order to first evaluate the Korean edition of the triangular love scale followed by group analysis, one-way analysis of variance, and posteriori tests. Next, independent sample test was conducted to verify the research problems and resulting to the following. First, it was proven that the triangular love scale Korean edition was appropriate for the Korean adolescents. The TLI (9.31), CFI(.946), and RMSEA(.093) showed an acceptable level in the fitness evaluation of the model and the reliability of three components showed fine level of .846 for passion, .872 for intimacy, and .896 for commiment. Second, the adolescent romantic relationship was classified into three groups and the groups were identified as weak love, tepid love, and full love depending on the strength of love. Third, the presence of experience of such relationship influenced the adolescent’s school adjustment. The adolescents with experience exhibited better adaptation in school compared to those who do not. The students with experience of romantic relationship tended to adapt particularly well in relationships with teachers and friends. Forth, the adolescents with experience of romantic relationship showed difference in the level of adaptation depending on the relationship type. The greater the love, the better they adapted in school. Those from the full love group performed the highest adaption in school and blended in well among friends, with teachers, and in school lives. The above research results proved that romantic relationship and the types of the relationship is correlated to adaptation in school and that having such relationship in adolescent stage helps in forming social ties and adaptation. These results will provide positive perspective on adolescent romantic relationship and will become a foundation in the search of educational scheme for adaptation in school.
The research examines the differences in how much students can adapt in school depending on the experience of being in a romantic relationship, together with the type of relationship. In line with this, the objective of the study lies in finding a correlation between adolescent romantic relationship and school adjustment. The research problems set to achieve the objective are the following. First, are differences in school adjustment observed depending whether a student has had a relationship or not? Second, are differences in school adjustment observed depending on the type of romantic relationship of the adolescent? In order to gather data for the study, a survey was conducted on 400 high school students from four general high schools in Goyang-si. Among these, 367 survey results (198 male, 169 female) were used in the final analysis. To figure out the characteristics of adolescent romantic relationship, Sternberg’s (1998) triangular love scale was used to measure passion, intimacy, and commitment between friends of opposite sex. The adolescent relationship was also classified based on the results. The triangular love scale was edited and supplemented through an adaptation process so it would be better suited for the level of Korean adolescents. The statistics method used in data analysis passed through a confirmatory factor analysis and credibility verification in order to first evaluate the Korean edition of the triangular love scale followed by group analysis, one-way analysis of variance, and posteriori tests. Next, independent sample test was conducted to verify the research problems and resulting to the following. First, it was proven that the triangular love scale Korean edition was appropriate for the Korean adolescents. The TLI (9.31), CFI(.946), and RMSEA(.093) showed an acceptable level in the fitness evaluation of the model and the reliability of three components showed fine level of .846 for passion, .872 for intimacy, and .896 for commiment. Second, the adolescent romantic relationship was classified into three groups and the groups were identified as weak love, tepid love, and full love depending on the strength of love. Third, the presence of experience of such relationship influenced the adolescent’s school adjustment. The adolescents with experience exhibited better adaptation in school compared to those who do not. The students with experience of romantic relationship tended to adapt particularly well in relationships with teachers and friends. Forth, the adolescents with experience of romantic relationship showed difference in the level of adaptation depending on the relationship type. The greater the love, the better they adapted in school. Those from the full love group performed the highest adaption in school and blended in well among friends, with teachers, and in school lives. The above research results proved that romantic relationship and the types of the relationship is correlated to adaptation in school and that having such relationship in adolescent stage helps in forming social ties and adaptation. These results will provide positive perspective on adolescent romantic relationship and will become a foundation in the search of educational scheme for adaptation in school.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.