본 연구의 목적은 이성교제가 학업성취도와 자아존중감에 어떠한 영향을 주는지를 알아보고 바람직한 이성교제의 지도방안을 위한 자료를 제공 하는데 있다. 연구 대상은 경상남도 김해시에 소재한 일반계 남·여 공학고등학교인 K고등학교의 교내 커플 30쌍, 60명을 선정하였다. 연구도구는 학업성취도에 관련된 척도로 학교에서 실시하는 정기고사 성적을 활용하였고, 자아존중감에 활용된 측정도구는 서영숙(2002)의 자아존중감 검사지를 수정하여 사용하였다. 본 연구의 결과 처리는 이성교제가 학업성취도에 어떠한 영향을 주는지를 알아보기 위하여 학교성적에 대하여 X^(2) 및 ...
본 연구의 목적은 이성교제가 학업성취도와 자아존중감에 어떠한 영향을 주는지를 알아보고 바람직한 이성교제의 지도방안을 위한 자료를 제공 하는데 있다. 연구 대상은 경상남도 김해시에 소재한 일반계 남·여 공학고등학교인 K고등학교의 교내 커플 30쌍, 60명을 선정하였다. 연구도구는 학업성취도에 관련된 척도로 학교에서 실시하는 정기고사 성적을 활용하였고, 자아존중감에 활용된 측정도구는 서영숙(2002)의 자아존중감 검사지를 수정하여 사용하였다. 본 연구의 결과 처리는 이성교제가 학업성취도에 어떠한 영향을 주는지를 알아보기 위하여 학교성적에 대하여 X^(2) 및 t 검증을 실시하였다. 또한 연구 집단(이성교제를 하는 집단)과 비교 집단(이성교제를 하지 않는 집단)의 자아존중감 비교는 t검증을 이용하여 분석하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 일반계 고등학생의 이성교제로 인한 학업성취도의 변화에서 이성교제 후가 이성교제 전보다 성적이 하락하였다. 둘째, 일반계 고등학생의 이성교제로 인한 학업성취도의 성별에 따른 비교에서 유의한 차이를 보이지 않았다 셋째, 이성교제를 하는 학생들과 이성 교제를 하지 않는 학생들과의 자아존중감 비교에서 이성교제를 하는 집단은 이성교제를 하지 않는 집단보다 전체적으로 높은 자아존중감을 보였고 특히 일반적, 사회 그리고 학교에서의 자아존중감이 높게 나타났다. 이상의 연구를 종합해 볼 때 일반계 남·여 공학 고등학교에서의 이성교제는 학업에 부정적 영향을 주었지만 자아존중감에는 긍정적인 요소로 작용하였다. 따라서 이와 같은 연구 결과를 고려할 때 이성교제를 하는 학생들에 대하여 성적이 향상될 수 있고 긍정적인 자아존중감을 갖도록 체계적이고 효율적인 지도가 필요함을 알 수 있다.
본 연구의 목적은 이성교제가 학업성취도와 자아존중감에 어떠한 영향을 주는지를 알아보고 바람직한 이성교제의 지도방안을 위한 자료를 제공 하는데 있다. 연구 대상은 경상남도 김해시에 소재한 일반계 남·여 공학고등학교인 K고등학교의 교내 커플 30쌍, 60명을 선정하였다. 연구도구는 학업성취도에 관련된 척도로 학교에서 실시하는 정기고사 성적을 활용하였고, 자아존중감에 활용된 측정도구는 서영숙(2002)의 자아존중감 검사지를 수정하여 사용하였다. 본 연구의 결과 처리는 이성교제가 학업성취도에 어떠한 영향을 주는지를 알아보기 위하여 학교성적에 대하여 X^(2) 및 t 검증을 실시하였다. 또한 연구 집단(이성교제를 하는 집단)과 비교 집단(이성교제를 하지 않는 집단)의 자아존중감 비교는 t검증을 이용하여 분석하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 일반계 고등학생의 이성교제로 인한 학업성취도의 변화에서 이성교제 후가 이성교제 전보다 성적이 하락하였다. 둘째, 일반계 고등학생의 이성교제로 인한 학업성취도의 성별에 따른 비교에서 유의한 차이를 보이지 않았다 셋째, 이성교제를 하는 학생들과 이성 교제를 하지 않는 학생들과의 자아존중감 비교에서 이성교제를 하는 집단은 이성교제를 하지 않는 집단보다 전체적으로 높은 자아존중감을 보였고 특히 일반적, 사회 그리고 학교에서의 자아존중감이 높게 나타났다. 이상의 연구를 종합해 볼 때 일반계 남·여 공학 고등학교에서의 이성교제는 학업에 부정적 영향을 주었지만 자아존중감에는 긍정적인 요소로 작용하였다. 따라서 이와 같은 연구 결과를 고려할 때 이성교제를 하는 학생들에 대하여 성적이 향상될 수 있고 긍정적인 자아존중감을 갖도록 체계적이고 효율적인 지도가 필요함을 알 수 있다.
The purpose of this research is to examine how dating in general co-ed high school affects academic performance and self-esteem and to provide with data for a guideline for an advisable dating. For this purpose, the study surveyed 30 couples, 60 students from K general high school which is located i...
The purpose of this research is to examine how dating in general co-ed high school affects academic performance and self-esteem and to provide with data for a guideline for an advisable dating. For this purpose, the study surveyed 30 couples, 60 students from K general high school which is located in the city of Gimhae in Kyengsangnam-do. For the data, the scores in the regular examinations conducted in a school were used to evaluate academic performance while the self-esteem examination of Young Sook Suh(2002) was modified to evaluate self-respect. The X^(2) and t-test were conducted about the school grades to research the effects of dating on academic performance. Also, the self-esteem test of the studied group (group in which members date) and the comparative group (group in which members do not date) was evaluated by using t-test. The results of this research are summarized as follows : First, the students dating had lower ranks after association than before that in their academic achievements. Second, there were no meaningful differences in the rate of ranking drops between male and female students who were dating Third, the group dating got higher self-esteem than the group not dating with other students, especially in general esteem, society esteem, and school esteem. In conclusion, although the dating in general co-ed high school had a negative effect on academic performance, it had a positive effect on the self-esteem Thus, considering the research results, there is a need for a systematic and efficient guidance which will improve those students' academic performance and have positive self-esteem for students who date.
The purpose of this research is to examine how dating in general co-ed high school affects academic performance and self-esteem and to provide with data for a guideline for an advisable dating. For this purpose, the study surveyed 30 couples, 60 students from K general high school which is located in the city of Gimhae in Kyengsangnam-do. For the data, the scores in the regular examinations conducted in a school were used to evaluate academic performance while the self-esteem examination of Young Sook Suh(2002) was modified to evaluate self-respect. The X^(2) and t-test were conducted about the school grades to research the effects of dating on academic performance. Also, the self-esteem test of the studied group (group in which members date) and the comparative group (group in which members do not date) was evaluated by using t-test. The results of this research are summarized as follows : First, the students dating had lower ranks after association than before that in their academic achievements. Second, there were no meaningful differences in the rate of ranking drops between male and female students who were dating Third, the group dating got higher self-esteem than the group not dating with other students, especially in general esteem, society esteem, and school esteem. In conclusion, although the dating in general co-ed high school had a negative effect on academic performance, it had a positive effect on the self-esteem Thus, considering the research results, there is a need for a systematic and efficient guidance which will improve those students' academic performance and have positive self-esteem for students who date.
주제어
#학업성취도 자아존중감 일반계 남·여 공학고등학교 Academic achievement Self-esteem General co-ed high school
학위논문 정보
저자
박용호
학위수여기관
인제대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육심리 및 상담전공
발행연도
2006
총페이지
v, 59p.
키워드
학업성취도 자아존중감 일반계 남·여 공학고등학교 Academic achievement Self-esteem General co-ed high school
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.